На початку 90-х як будувати бізнес не розумів ніхто. Проголосивши перехід до вільного ринку, влада не пояснила ні що це таке, ні за якими правилами він живе. До того моменту в країні вже існували кооперативи та підпільні артілі, але, зрозуміло, вони ніяк не могли стати прикладом для наслідування – ні правил, ні традицій, ні робочої моделі бізнесу цей вид підприємництва запропонувати не міг.

Більше того, ніхто не планував грати «в довгу» і навіть був готовий у будь-який момент залишитися ні з чим. Авантюризм і піратство стали характерними рисами 90-х, а повальна торгівля всім, чим тільки можна, – головним напрямком підприємництва в роки тотального дефіциту. Частково ця тенденція жива й досі: не дарма аж до 2019 року велика частина нових підприємств обирала напрямком діяльності неспеціалізовану гуртову торгівлю, і тільки після початку пандемії в 2020 на перше місце вийшло «комплексне обслуговування об'єктів» – простіше кажучи, надання житлово-комунальних послуг.

За 30 років український бізнес пройшов неймовірно швидкий шлях від спекулянтів і приватизаторів до розвиненого підприємництва, що працює в високотехнологічному та конкурентному середовищі. Важке формування податкового кодексу з 1990 року, його перезавантаження в 2010-2011 роках, первинне накопичення капіталу, становлення національної валюти в 1996-му, ставка на олігархію наприкінці 1990-х, розвиток системного бізнесу в середині 2000-х, девальвації 2005-го і 2008-го, а потім - ще й 2014 року, після якої почалося повне переформатування ринку з урахуванням АТО і нових політичних реалій, а через п'ять років - ще одне перезавантаження з урахуванням локдауна і пандеміі.

Про все це можна дізнатися з історій компаній і галузей, як про кліматичні умови у лісі – по розташуванню кілець на деревному спилі. В процесі цих трансформацій Україна з науково-промислової сфери плавно пішла в commodity та сферу послуг, наростивши ВВП за паритетом купівельної спроможності з $180,3 млрд у 1996-му (з моменту появи національної валюти) до $544 млрд у 2020-му, і піднявшись у рейтингу Doing business зі 124 у 2006-му на 64 сходинку в 2020-му році серед 190 країн світу після декількох різких падінь.

Дослідженням цих «деревних кілець» і умов, в яких вони формувалися, і вирішив зайнятися MIND.ua напередодні 30-річчя незалежності нашої держави. Наш проєкт «Україна 3:0. Незалежна країна – вільний бізнес» розповідає про історію становлення бізнесу, галузей та окремих компаній, що з'явилися на різних етапах розвитку держави, так чи інакше вплинули на подальший розвиток сфери та трансформування ринку.

Зробити це зараз нам здається особливо важливим ще й тому, що, завершивши етап формування національної економіки, країна і бізнес опинилися на порозі нового етапу – вбудовування в економіку глобальну. І те, як буде відбуватися цей процес, безсумнівно, залежить від того, з яким багажем ми підійшли до його старту.