bigmir)net TOP 100
Discuss Discuss
Скільки за все, або В яких елементах криється вартість бізнесу?

Скільки за все, або В яких елементах криється вартість бізнесу?

І навіщо її визначати

Этот текст также доступен на русском
Скільки за все, або В яких елементах криється вартість бізнесу?
Фото: depositphotos

Оскільки українська економіка доволі молода й не пройшла першого повного циклу зміни підприємницького покоління, яке реалізувало свій хист у роки незалежності України, сучасні власники бізнесів не схильні замислюватися, що буде з їхнім бізнесом через 20–30 років. Простіша ситуація в тих підприємців, які планують передати свій бізнес наступникам і свідомо здійснюють їхню підготовку. Більшість власників не обмірковують, як та коли вони планують виходити з бізнесу в майбутньому, а головне, яка вартість їхнього бізнесу та як її можна підвищити. Вони воліють залишатися в сьогоднішньому стані справ і періодично проводити «стратегічні сесії», на яких намагаються  розробити стратегію розвитку їхнього бізнесу на наступні 5 років. З чого складається вартість бізнесу й навіщо її підраховувати, розповів Mind лідер практики Company Growth Program у Baker Tilly Ukraine, резидент Reactor.ua, Роман Козир.

Надзвичайно мала кількість підприємців може озвучити орієнтовну ринкову вартість свого бізнесу, а ще менша кількість може відверто сказати за скільки вони готові продати свій бізнес.

Вартість бізнесу складається з продукту (або послуги) і внутрішньої бізнес-інфраструктура, що його продукує.


Поширеною помилкою підприємців при оцінці свого бізнесу є те, що вони прирівнюють вартість своїх активів у вигляді нерухомості та обладнання до вартості бізнесу, але це далеко не так. Ключовими факторами, що впливають на вартість бізнесу, є нематеріальні речі, такими є інноваційність бізнес-моделі, цінність якої генерує бізнес для клієнтів, наявність унікальної експертизи або розробок.

Конкуренти можуть побудувати аналогічний завод і закупити ідентичне обладнання, але без нематеріальних речей у них не вийде отримати аналогічного бізнесу. Однак при наявності інноваційного та ціннісного продукту сучасні підприємці особливо не приділяють уваги внутрішній бізнес-інфраструктурі, яка також формує вартість бізнесу. Досить часто можна спостерігати, що розвиток інфраструктури на декілька кроків відстає від розвитку продукту та бізнесу загалом.

Що дає власнику розуміння вартості свого бізнесу?

Основна цінність – це розуміння драйверів, які впливають на збільшення цієї вартості. Маючи розуміння, власнику простіше визначити пріоритетні напрями, на яких треба сконцентруватися для збільшення капіталізації бізнесу.

Досить часто підприємці вважають другорядною цілу низку елементів внутрішньої інфраструктури, що фактично зменшує вартість їхнього бізнесу, якщо йтиметься про його продаж.

Сучасній українській культурі ведення бізнесу притаманні такі негативні явища, за якими «ховається» його вартість:

  1. Бізнес має розмиту суб’єктність, тобто відсутня прозора юридична структура. У такому разі потенційний інвестор або покупець суттєво ризикує при придбані поточної бізнес-конструкції.
  2. В обліку не відображені всі активи, що використовуються бізнесом. Частина виробничого обладнання могла бути сконструйована внутрішніми силами.
  3. Незахищеність наявних активів, особливо в частині прав інтелектуальної власності, авторських прав, розробок та інших нематеріальних активів.
  4. Наявні ресурси й активи використовуються неефективно. Найбільш поширеною практикою є простої обладнання, незайнятість приміщень і недозавантаженість персоналу.
  5. Відсутнє розуміння власних фінансів (управлінського обліку та системи ключових показників), що так само впливає на ефективність управління прибутковістю бізнесу. Як правило, бізнесмени вигадують власні підходи до ведення управлінського обліку та надто ускладнюють його, при цьому він стає незрозумілим для зовнішніх користувачів.
  6. Відсутня система бюджетування та прогнозування прибутковості. Крім того, система мотивації персоналу не залежить від виконання бюджету.
  7. Заморожування грошових коштів у залишках запасів, тобто відсутня ефективна система управління запасами.
  8. Команда топменеджменту не відповідає рівню розвитку бізнесу, часто рівень експертизи спеціаліста не відповідає рівню позиції, яку він займає.

Міфічні результати, або Де ховається прибуток

Оскільки в основі математичного розрахунку вартості бізнесу все-таки лежить його  рентабельність, власникам варто також контролювати місце, де «ховається» прибуток.

Де ж найчастіше прихований прибуток?

  1. У власника через стан фінансової системи відсутнє розуміння повної собівартості продукту або послуги та, як наслідок, некоректно встановлена ціна. Найчастіше рівень ціни не враховує достатній рівень прибутковості.
  2. Занижена оцінка свого продукту й намагання підприємця догодити своєму клієнтові, що призводить до збільшення видатків, але не призводить до пропорційного підвищення якості продукту. Важливо також зазначити, що власники по-іншому відчувають якість свого продукту, ніж сприймають її клієнти. Тому часто несуттєве зменшення якості продукту, може значно зменшити його собівартість, при цьому зменшення якості не буде відчутним зі сторони клієнтів.
  3. Бізнес не оцінює адекватність своїх витрат, найчастіше завищені витрати на офіс у центрі міста, на крутого CFO, на департамент ІТ-спеціалістів і на суперсучасну CRM-систему, у якій на поточному етапі розвитку не має потреби. Корисною вправою для власників є проведення аналізу, чи генерує додатковий дохід понесений вид витрат .
  4. Витрати на дослідження та розробки (R&D), які можуть бути капіталізовані, обліковуються з позиції оптимізації податкового обліку, а не з позиції збільшення вартості бізнесу.
  5. Планування витрат і проведення аналізу план-факту являється основним інструментом контролю рівня прибутковості.
  6. Фінансово необґрунтовані рішення призводять до зайвих витрат у майбутньому.
  7. Непродуманість внутрішніх процесів або зайві елементи в процесах є «пожирачами» прибутку.

Показник вартості бізнесу надзвичайно важливо власнику почати аналізувати вже зараз, оскільки це дає можливість завчасно вжити заходів для максимізації вартості бізнесу. Крім того, це ефективний інструмент стратегічного управління бізнесом. Варто зазначити, що частина внутрішніх змін у бік поліпшення ефективності та збільшення вартості може зайняти значну кількість часу, це варто враховувати при ухваленні рішень.

Платформа REACTOR.UA – ваш провідник у світ інновацій.
Ми знаємо, як втілити інновації з урахуванням кращих практик та в стислі терміни.
Розпочніть зміни вже зараз!