Піксельована історія: як зберегти культурну спадщину за допомогою новітніх технологій
І рухатися на межі між бізнесом та громадською активністю
В Одесі набирає обертів Innovation Kitchen – нова інноваційна екосистема, створена на чотирьох поверхах індустріальної будівлі колишнього ательє «Платан». Наразі вона перетворилася на коофіс (коворкінг, але з окремими кабінетами) для декількох інноваційних команд. Серед них – Pixelated Realities, громадська організація, що займається збереженням культурної спадщини цифровими методами. Для цього команда використовує 3D-сканування, віртуальну та доповнену реальність. Подібні технології дозволяють розширити можливості роботи з багатьма арт-об’єктами, що являють собою культурну та історичну цінність.
Також у доробку Pixelated Realities – організація цифрових резиденцій для митців в Одесі та інших містах. На базі Innovation Kitchen та за підтримки УКФ команда запустила Лабораторію цифрового прототипування, де можна відсканувати маленькі та великі об’єкти, надрукувати будь-що на 3D принтерах, тощо.
Як виникла ідея проєкту, чим займається команда, та як децентралізація підживлює інтерес до історичного надбання, зі співзасновницею Pixelated Realities Яною Бойцовою поговорила CEO Innovation Kitchen, резидентка Reactor.ua Марія Яроцька.
Про народження ідеї
Якось Федір Бойцов, архітектор за професією та співзасновник нашої організації, співпрацював із компанією, яка планувала реставрацію знаменитого будинку Руссова після пожежі у 2009 році. Коли починали роботу, були впевнені, що існує 3D-проєкт будівлі. І сподівалися, що можна буде надрукувати, наприклад, декор, щоби встановити на фасад. Але з’ясувалося, що немає нормальних креслень цієї споруди, а ті, які є, не відтворюють втрачених скульптур.
Тож Федір замислився: чому ніхто не використовує інноваційні методи для збереження та реставрації культурної спадщини.
На той час він уже мав різнобічний досвід – заснував архітектурне бюро, був офіційним дилером 3D Systems в Україні (продавав перші промислові принтери) та вмів працювати з віртуальною реальністю. Тож метод склався сам собою. Не вистачало лише одного компоненту: сканування. Адже якщо ми можемо щось відсканувати, то і надрукувати не буде проблемою.

Про технологічний прорив
Технологія, яку ми використовуємо, називається «фотограмметрія». Виникла вона ще у 1980-х. Тоді її використовували геодезисти – причому без нормальних комп’ютерів та потужних відеокарт, які ми маємо сьогодні.
Федір познайомився із нашим іншим співзасновником, Дмитром Докуновим, саме завдяки фотограмметрії. Дмитро просто обговорював це на вулиці зі знайомим, а Федір був настільки вражений почутою розмовою, що не зміг пройти повз. Так з’явився наш перший проєкт – сканування пам’ятника Дюку.
Люди, які бачили цю зйомку, активно цікавилися, що відбувається та навіщо ми це робимо. У нас ще не було нормального обладнання, камери були примотані скотчем до довгих палиць… Ми використовували спеціальні окуляри для керування дронами – тож виглядало це все дивно і футуристично. Це був наш медійний дебют, багато хто написав про сканування Дюка в Одесі. А ми вперше задумалися, що насправді робимо: комерційну історію чи громадську організацію.

Про становлення «Піксельованих» як ГО
У 2015 році ми поїхали на справжню конференцію для стартапів, це був самміт у Варшаві. Пітчили свою ідею разів із 50 та зрозуміли, що ринку для оцифрування спадщини навіть у Євросоюзі наразі не існує. Інвестори не розуміють, навіщо вкладати в це гроші. Тож повернулися в Україну і зайнялися популяризацією, щоб люди зрозуміли, що ми робимо, та чому це важливо.
Федір та Дмитро на той момент вже на 100% займалися нашим проєктом, а от у мене була стабільна айтішна робота, продакт-менеджмент. Спочатку я займалась нашим стартапом у вільний час, тому що це було дуже цікаво та допомагало професійно розвиватися.
Вже у 2016 році ми дізналися про можливість фінансувати поїздки за невеличкі гранти. Я пішла на семінар, розібралася, як це працює, та почала подавати заявки. Так ми потрапили на кілька програм та презентували свою ідею новим спільнотам: про нас дізналися директори музеїв, люди з департаментів культури та держустанов. Нарешті нас почали запрошувати на сканування певних об’єктів.
Першим великим замовленням стала Поштова площа в Києві. Археологи саме знайшли там залишки стародавнього порту, тому нашим завданням було сканування і створення віртуального туру.

За той проєкт ми отримали гроші, хоч і не дуже великі. Строки були такі, що більше нічим ми вже не могли займатися. Згодом поставили собі за мету взяти декілька великих проєктів для портфоліо, продемонструвати, на що здатні. Таким чином просувалися вперед, нас почали більше запрошувати, але приватних замовників зацікавити не вдалось: культурна спадщина здебільшого належить державі. Ми продовжували шукати грантове фінансування, йшли через маленькі події.
Справжній прорив стався з початком децентралізації в Україні. Міста отримали власні бюджети на збереження спадщини, Український культурний фонд також почав зростати та фінансувати інноваційні проєкти. Про нас дізналися міста, музеї.
У 2017 році ми отримали велике замовлення на створення шести макетів знакових будівель в Одесі. У 2019 році мені нарешті вдалося повністю перейти в «Піксельовані» – наразі займаюся лише операційним управлінням цього проєкту.
Платформа REACTOR.UA – ваш провідник у світ інновацій.
Ми знаємо, як втілити інновації з урахуванням кращих практик та в стислі терміни.
Розпочніть зміни вже зараз!
Про найулюбленішу роботу
Велику частину нашої роботи складає дослідження. Таким чином вдається постійно дізнаватися щось нове. Для звичайного бізнесу це виглядає контрпродуктивно, але ми постійно займаємось R&D. Саме цей інтригуючий та амбіційний процес подобається найбільше, це дійсно імпонує.

Про факапи
Ми точно вчились на власних помилках, тож дуже добре розуміємо, що таке факап (сміється). Наприклад, ми тепер добре знаємо, що таке касовий розрив. І як важко буває, коли береш занадто великий проєкт, який до того ж недофінансований.
Майже кожен проєкт чомусь навчає, і ніколи все не вдається на 100%.
Найголовніше, що треба пам’ятати: якщо прагнеш лише до найкращого та ідеалізуєш свою діяльність, далеко ти не підеш. Краще йти маленькими кроками, ніж гнобити себе за те, що щось не вдається. Коли ми відмовились від перфекціонізму, то почали перехід до більш успішних моделей роботи.
Настанови майбутнім підприємцям
Раджу мати фінансову подушку. Так, жорстко, але якщо ти зараз живеш від зарплати до зарплати, усе може закінчитись погано – для здоров’я, близьких тощо.
Важливо робити свідомий крок до підприємництва. Це того варте. Інші підприємці вчать тому, що є щось інше та цікаве за межами офісного світу, спілкування з ними розвиває та надихає.
Можна вкладати досвід, зусилля та ресурси у щось, що тобі справді подобається. І це приносить задоволення від життя, від того, що ти його не марнуєш.

Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].