Винайти-підкорити-прискорити: навіщо акселератори великому бізнесу і стартапам
Хто їх створює, чим вони корисні і скільки це коштує

Акселератори сьогодні є сполучною ланкою між стартаперами, інвесторами, корпораціями і державним сектором. Вони допомагають вирішити проблеми один одного на інвестиційному ринку. Як і для кого працюють акселератори, а кому потрібен інкубатор, розповів Mind експерт з інновацій та smart city-технологій Smart City Hub, резидент Reactor.ua, Юрій Назаров.
Kyiv Smart city Accelerator створений у 2016 році. Мета проєкту – розвиток міської інфраструктури через залучення стартап-ідей. Минулого року для розширення функціональності міського е-додатку було проведено хакатон, на якому команди стартаперів створювали нові сервіси. Додаток Kyiv Smart City поєднує в собі функції оплати послуг ЖКГ, сплати паркування, сплати штрафів за порушення ПДД, е-послуги, е-квиток тощо.
Навіщо потрібні акселератори
Ключова проблема стартапу – брак або відсутність досвіду на ринку інвестицій. Нерідко команда володіє унікальною ідеєю, але їй недостатньо власних ресурсів для створення і тестування технології. Буває і по-іншому: продукт вже готовий, але у стартапу недостатньо компетенцій для його впровадження і старту продажів.
Щоб реалізувати ідею, знайти спонсорів, укласти контракт із корпорацією і випустити проєкт на ринок, стартапи проходять акселераційні програми. У рамках програми вони можуть створити/протестувати наявну бізнес-модель, допрацювати продукт, отримати необхідні знання та експертну оцінку від менторів та експертів з абсолютно різних галузей.
Створенням акселератора/інкубатора зазвичай в пошуку інноваційних ідей займаються великі компанії. Основною метою створення цих структур може бути розширення портфеля продуктів, покращення наявного продукту або ж вихід на інший ринок (вхід у нову нішу). Все це, безумовно, є прогресом для компаній, а іноді і справжнім рятувальним кругом у разі кризи ідей.
Основна відмінність акселератора від інкубатора – в принципах роботи.
Інкубатор приймає команди, проєкти яких перебувають на етапі ідеї, переважно без прототипів. Команди можуть творити проєкти на території Інкубатора, використовувати його інфраструктуру, дані та мати доступ до певної документації. Акселератор передбачає залучення стартапів із вже готовими продуктами або прототипами.
У будь-якому випадку мета створення єдина – віднайти серед тисяч стартапів дійсно інноваційну технологію та завоювати першість в галузі.
Перший акселератор було створено в Колорадо у 2001 році компанією «Венчурний центр». До цього часу існувала велика кількість інкубаторів, де ідеї перетворювались в продукти роками, на відміну від акселератора, де умови програми жорсткіші, а терміни коротші. В акселераторі, на відміну від інкубатора, не достатньо лише ідеї, потрібні продукт і готова команда. Програма акселератора розрахована на 3–4 місяці.
Як створити акселератор
Найперше, що варто визначити перед створенням акселератора – мета. Від цього буде залежати і бізнес-модель, і джерела фінансування.
Бюджет акселератора може бути сформований з декількох джерел: власні активи компаній, спільні активи із партнерами та інвесторами, гранти. В разі вибору другої моделі фінансування, доцільно створити венчурний фонд. Більше відповідальності, більш складна структура, але організаційно – це найкращий варіант фінансування великих акселераторів із фондом понад $2 млн.

Команда акселератора, залежно від його масштабу, складається із координатора, менеджера по роботі з партнерами та інвесторами, PR-менеджера, юриста та десятків менторів та експертів, які долучаються на певних етапах. Можливо залучення до команди акселератора працівників компанії, але варто врахувати той факт, що це може негативно вплинути як на роботу самого акселератора, так і на продуктивність цих працівників всередині компанії.

Акселератор завжди повинен мати чітку структуру, програму та строки. За відсутності цих умов буде створено інкубатор.
Що передбачає акселераційна програма
Етапи акселераційної програми включають:
- Відбір команд.
- Попередня оцінка стартапів.
- Інтерв’ю та фінальний відбір.
- Старт акселераційної програми: проведення повного аналізу проектів, формування потреб, проведення навчання, консультації з менторами та експертами (надання юридичних, бухгалтерських, фінансових, маркетингових послуг), допрацювання продукту тощо.
- Demo-day – зустріч з інвесторами.
- Укладання угоди.
На етапі відбору команд варто звертати увагу на відповідність проєкту початковим умовам відбору та релевантність продуктам компанії. Якщо акселератор не має певної направленості або тематики, то можна вказати основні вимоги: стадія розвитку продукту, прибутковий він чи збитковий, мета участі в акселераторі, потенціал тощо. І в разі створення акселератора для розробки принципово нового продукту компанії, необхідно чітко окреслити очікуваний результат.
Як акселератору обирати стартапи
На етапі попередньої оцінки стартапів потрібно долучати експертів та менторів, щоб вони вже мали бачення щодо перспективних проєктів, з якими вони працюватимуть в подальшому.
Під час проведення інтерв’ю експерти оцінюють не лише продукт, а й команду: наскільки вона розуміє продукт та є стабільною. Однією із причин провалу стартапів є нестабільна команда, коли один із членів вирішує покинути проєкт, або ж через внутрішні суперечки його неможливо запустити.
Найдовший етап – безпосередньо акселераційна програма. Це навчання команд, виправлення помилок, написання документів, проведення підрахунків, оцінка можливостей. Лекції можуть бути корисними для стартапів не тільки отриманими знаннями, а й знайомством з колегами та потенційними партнерами. Іноді відбувається і так, що після лекцій із двох команд народжується одна, значно сильніша, як і відбулось у випадку з нашим акселератором.
Важливо, щоб за результатами акселераційної програми було створено інвестиційно привабливий продукт, готовий до виходу на ринок. Зі свого боку, акселератор може отримати відсоток від інвестицій, або частку в компанії-стартапі в разі її перетворення в повноцінний бізнес.
Компанія-стартап укладає договір з акселератором, за яким акселератор надає певний перелік послуг і допомагає в пошуку інвестора. У цьому разі в договорі вказують терміни дії, відсотки за послуги та умови подальшої участі акселератора. Можна прописати також участь представника акселератора в раді директорів компанії, 10–20% від прибутку компанії або 5–7% від продажу компанії.
REACTOR.UA – відкрита платформа інновацій, що пропонує інфраструктуру та інструменти для успішної роботи з інноваціями. Резиденти платформи – компанії, відкриті до інновацій, акселератори, інкубатори, інноваційні хаби, лабораторії, продуктові технологічні команди.
Ставши резидентом платформи REACTOR.UA, ви зможете:
- працювати з кращими світовими технологічними рішеннями і стартап-командами, здатними реалізувати будь-які інноваційні ідеї;
- шукати рішення своїх інноваційних викликів, використовуючи менторську підтримку резидентів – агентів інновацій;
- спільно з резидентами проводити відкритий пошук інноваційних ідей;
- бути в курсі провідних інноваційних практик і світових трендів;
- тестувати ідеї просто, швидко і з мінімальними витратами;
- увійти до списку інноваційних компаній України, взявши участь у Innovation Index.
Компаніям, які мають потребу у трансформації бізнесу за допомогою технологій та інновацій, платформа пропонує пройти безкоштовну менторську програму RE:START. Програма допоможе ухвалити виважене рішення про те, який з наявних підходів до роботи з інноваціями оптимально відповідає запитам і потребам компанії. Вперше в рамках однієї програми власники і топ-менеджери мають можливість попрацювати з кращими менторами, визначити інноваційну стратегію для своєї компанії, навчитися ефективно управляти ресурсами для її реалізації.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].