Discuss Discuss
CEO BERTA group: «Відкриті інновації дозволяють економити час та гроші на трансформацію компанії»
Партнерський матеріал

CEO BERTA group: «Відкриті інновації дозволяють економити час та гроші на трансформацію компанії»

Олександр Бережанський – про те, чому не варто займатися високотехнологічними нововведеннями самотужки

Этот текст также доступен на русском
CEO BERTA group: «Відкриті інновації дозволяють економити час та гроші на трансформацію компанії»

Одна з найбільших дистрибуційних компаній на ринку FMCG України з кількома власними мережами ритейлу – BERTA group – резидент відкритої платформи інновацій REACTOR.UA. У рамках спецпроєкту з REACTOR.UA Mind поговорив із засновником та CEO компанії Олександром Бережанським про те, як його компанія працює з відкритими інноваціями.

– Що на сьогодні являє собою ваша компанія?

– BERTA Group – це компанія повного циклу, яка займається дистрибуцією продовольчих та непродовольчих товарів, надає логістичні послуги, має власний ритейл та імпортує food та non-food продукцію на ринок України. 

Нашими постійними партнерами є понад 70 виробників у різних категоріях FMCG. Це як транснаціональні глобальні корпорації – Nestle, Mars, Ferrero, Unilever, Henkel, L’Oréal, Schwarzkopf, так і лідери вітчизняного ринку. Ми представляємо більш як 240 відомих брендів, продаючи понад 22.000 SKU продукції та покриваючи близько 30 000 торгових точок у 10 областях України.

CEO Berta Group: «Відкриті інновації дозволяють економити час та гроші на трансформацію компанії»

Нещодавно нашій компанії виповнилося 28 років. Одна з її цілей – зробити бренди, з якими ми працюємо, доступними кожному українцю в його улюбленій точці продажу – у супермаркеті чи магазині біля дому, на ринку чи АЗС.

У BERTA group входить логістична компанія UB1 із 14 логістичними майданчиками в обласних центрах та найбільшим у Західній Україні логістичним комплексом категорії «А+». Компанія UB1 надає повний спектр логістичних послуг. Складські площі (45 000 м² загалом) розташовані в 10 областях Західної та Центральної України, а клієнтами є такі компанії, як Nestle, Yarych, «Обрій-2000» та інші.

У ритейлі ми представлені трьома мережами. Це найбільша у Львові мережа продуктових магазинів «Близенько» (75 магазинів), мережа магазинів парфумерії та косметики «Імідж» (14 магазинів у Західній Україні), а також мережа магазинів побутової хімії та догляду «Чистенько» (72 магазини: 60 – у Житомирі та області і 12 – у Львові).

– Що для вас є інноваціями? 

– Інновації в сучасному світі є невід’ємною складовою компаній, які дивляться в майбутнє. Для мене важливою ознакою інновації є унікальність ідеї в конкретній інтерпретації та наявність конкурентної переваги для компанії. Ми мотивуємо наших працівників на генерацію нових ідей і надаємо можливість для їхньої швидкої реалізації. Наша компанія не боїться запускати нові бізнес-напрями та інвестувати в них, адже ми розуміємо, що світ змінюється занадто швидко, і те, що було актуальним останні кілька років, може залишитися в минулому вже завтра. 

– Наскільки легко поставити бізнес вашого розміру на інноваційні рейки? Чи виникають труднощі і як ви з ними справляєтесь?

– Інноваційні рейки для нас не є самоціллю. Жоден інноваційний проєкт не є незалежним продуктом, а є інструментом для реалізації глобальної стратегічної мети.

Для успішної реалізації інновацій потрібно пройти кілька важливих етапів, серед яких перебудова внутрішніх бізнес-процесів.

На сьогодні компанія BERTA group налічує понад 3300 працівників. Тож можна уявити, що зміни в такому масштабі даються не завжди легко. Але правильний підхід до команди та ефективне управління  – це те, що в нашій компанії дозволяє згуртувати людей навколо запуску проєктів, які на перший погляд здаються нереальними.

CEO Berta Group: «Відкриті інновації дозволяють економити час та гроші на трансформацію компанії»

На кожному етапі можливі опір та нерозуміння, труднощі можуть виникати і через внутрішній спротив, і при узгодженні нових процесів, особливо коли учасниками в ланцюжку є зовнішні клієнти та партнери. Ми намагаємося залучати в робочі групи та команди співробітників усіх рівнів та з різних департаментів, бо, якщо до інновацій залучати лише топ-менеджмент, успіх залишиться лише мрією.

Також фактором, що обмежує, у певних проєктах може стати бюджет: для реалізації проривних інновацій із високим бар’єром входу потрібні інвестиції. Важливо збалансовувати ризики при роботі з інноваціями, а також шукати синергію між коротко- та довгостроковими проєктами. Ми гнучкі, тому здатні швидко змінюватися та зростати.

– Ви вже близько року співпрацюєте з відкритою платформою інновацій REACTOR.UA. В яких напрямах інновації зараз вас найбільше цікавлять? Чи справдилися ваші очікування від співпраці?  

– Ми часто залучаємо зовнішніх експертів, які вносять свіжий погляд на речі, до яких ми звикли та які здаються нам незмінними. Для більш ефективної роботи із впровадження інновацій у BERTA group ми розпочали співпрацю з відкритою платформою інновацій REACTOR.UA. Це дозволило нам побачити тенденції ринку, подивитися, як розвиваються лідери та інші міжнародні компанії, у такий спосіб зекономити час та гроші.

Ми отримали декілька пропозицій щодо співпраці для реалізації проєктів, які б допомогли автоматизувати процеси дистрибуції, логістики та ритейлу.

У дистрибуції ми працюємо над автоматизацією технічних функцій торгової команди для фокусу на більш важливих аспектах роботи з клієнтом. З метою мінімізації адміністративних та операційних витрат ми автоматизуємо технічні бізнес-процеси, які не потребують залучення людського інтелекту.

Протягом останніх семи місяців ми своїми силами розробляли продукт, який би полегшив роботу з бюджетами промоакцій, маркетингом та іншими операційними розрахунками для дистрибуції. Дослухавшись до порад  команди REACTOR.UA, ми обрали компанію Sales'UP, яка є інтегратором та партнером в Україні компанії Terrasoft та має експертизу в потрібній нам сфері.

CEO Berta Group: «Відкриті інновації дозволяють економити час та гроші на трансформацію компанії»

Синергія та досвід команди REACTOR.UA, компаній BERTA group та Sales'UP надають можливість працювати над реалізацією проєкту, який буде більше, ніж ВІ-система будь-якого рівня складності. Дистрибутор отримує не лише візуальну, а й інтелектуальну допомогу в розвитку брендів та територій.

У період карантину ми почали активніше користуватися В2В-порталом і бачимо в ньому потенціал та додатковий сервіс для наших клієнтів.

Для нашої логістичної компанії UB1 провели відбір підрядника для розроблення та просування сайту та персонального клієнтського кабінету. Разом із компанією Coreteka ми працюємо над двома проєктами: це розміщення та пошук вакантних пропозицій на ринку складської логістики на платформі WareTeka і Last Mile Connector – сервіс для оптимізації оброблення заявок та відправлення кур’єрськими службами.

Ми активно розвиваємо логістичний напрям для обслуговування внутрішніх та зовнішніх клієнтів. Тому реалізуємо проєкти, які спрямовані на автоматизацію процесів та оптимізацію витрат, щоб наші клієнти могли отримати найвищий рівень сервісу за доступною ціною.

CEO Berta Group: «Відкриті інновації дозволяють економити час та гроші на трансформацію компанії»

У ритейлі ще до початку карантину ми планували покращити деякі процеси. Для мережі «Близенько» було розглянуто пропозицію «автоматизованих полиць», що дають можливість зважити полицю та розрахувати її завантаженість із передаванням даних в облікову систему дистрибутора щодо заповнення та підтримки постійного залишку.

Для успішної реалізації нових проєктів, особливо інноваційних, в яких у команди ще недостатньо знань та практичного  досвіду, важливим є налагодження комунікації між стейкхолдерами. Завдяки співпраці з REACTOR.UA ми значно вдосконалили процеси обміну інформацією, застосовуючи прогресивні методи візуалізації даних в інтелект-картах. Хмарний сервіс MindMeister, який ми імплементували в нашу повсякденну діяльність, якнайкраще задовольняє  потреби компанії в структуруванні зібраних даних, перетворенні ідей та цілей у послідовні завдання в умовах віддаленої роботи всіх учасників проєктів.

Під час карантину багато компаній почали активно рухатися в онлайн та здійснювати доставку продуктів додому. За допомогою платформи ми спілкувалися з Raketa, Кabanchik.ua, Glovo, Prom.ua, OKKO та іншими компаніями. Це істотно прискорило процес вибору партнера, з яким ми плануємо рухатися далі.

Команда REACTOR.UA допомогла нам у пошуку компанії для реалізації проєкту мобільного застосунку для клієнтів магазинів «Близенько». Було обрано команду Benamix, яка має досвід впровадження подібних проєктів.

Ми спільно проводимо підбір технологічних команд. Ідеї, для реалізації яких достатньо внутрішніх компетенцій, опрацьовуємо власними командами всередині компанії. А складніші – реалізовуємо разом із REACTOR.UA, залучаючи інші компанії.

Багато уваги приділяємо роботі з даними. У компанії працює автоматизована динамічна аналітика на основі MS Power BI, яка дає змогу оперативно оцінити стан виконання поставленої мети та прийняти відповідні управлінські рішення.

Співзасновник платформи REACTOR.UA Євген Саранцов порадив нам впровадити так званий світлофор. Це дані, які транслюються на моніторах в офісах компанії та в реальному часі показують основні показники бізнесу. Горить зелений – рухаємося за планом, жовтий – трішки відстаємо від показників, червоний – є проблеми, на які потрібно терміново реагувати.

Автоматизація дозволяє оцінити стан виконання поставленої  мети не постфактум, коли місяць закінчився, а в режимі реального часу, коли ще можна вплинути на процес. У кабінетах, де працюють торгові агенти та менеджери, відображається стан продажів за брендами, категоріями та командами. Це посилює конкуренцію між командами. Наші партнери, коли бувають у нас у гостях, приємно вражені, і ми залюбки ділимося з ними інформацією.

– Як ви мотивуєте людей і чи не чинять ваші співробітники опір інноваціям? 

– Дуже важливо, щоб працівники мали можливість генерувати ідеї та знали, що за цікаві ідеї вони обов’язково матимуть винагороду. Потім вони впроваджуватимуть їх із більшою мотивацією.

Ми періодично проводимо анкетування, запитуємо в людей, що можна було б удосконалити, яку додаткову роботу вони готові на себе взяти, щоб бути більш ефективними, як, на їхню думку, той чи інший відділ міг би поліпшити сервіс тощо. Багато цікавих пропозицій отримуємо від молодих спеціалістів саме із середнього менеджменту. Молоді та енергійні люди завжди намагаються щось привнести. Їм подобається відчувати свою причетність до успіху компанії.

– Які для вас переваги й недоліки роботи з відкритими інноваціями? 

– Переваги очевидні, тому що платформа інновацій відкриває повний доступ до ідей, стартапів, рішень, які допомагають нам вирішувати завдання і знаходити нові можливості для бізнесу через комунікації з інноваційними компаніями.

Нас завжди цікавить новий досвід партнерів, експертів, конкурентів та компаній, які генерують інноваційні ідеї. REACTOR.UA допомагає нам краще оцінити різні варіанти для вирішення конкретного бізнес-завдання. Не лише ті, які ми генеруємо всередині команди, але й усі, які доступні на ринку. Також ми можемо скористатися досвідом інших компаній і не повторювати чужих помилок, або навіть вдосконалити успішні рішення, які уже були кимось імплементовані.

– Можете дати поради компаніям, які не готові змінюватись та впроваджувати інновації?

– Кілька років тому ми з групою бізнесменів зі Львова поїхали до Японії , щоб ознайомитися з країною та філософією «кайдзен» (принцип безперервного покращення та вдосконалення всіх процесів на всіх рівнях). Ми були на різних підприємствах та в компаніях, а більш детальне ознайомлення відбувалося на заводі Toyota в спеціально обладнаному навчальному центрі.

Досвідчений працівник показував нам операцію зі складання радіатора. Він робив це дуже технічно, швидко та професійно, повторюючи цю операцію декілька разів підряд. А ми із секундоміром фіксували кожен етап, який був розписаний детально та, на нашу думку, був ідеальним. Яке ж було наше здивування, коли нам запропонували подати свої пропозиції, щоб удосконалити цей процес.

CEO Berta Group: «Відкриті інновації дозволяють економити час та гроші на трансформацію компанії»

Але, коли ми розбили процес на етапи та детально почали аналізувати кожну дію працівника, виявилося, що багато моментів можна оптимізувати. Ми скоротили час складання на 40 секунд. Це було суттєвою економією, враховуючи, що повний процес складання займав 174 секунди.

Вдосконаленню немає меж, тому я раджу постійно навчатися, вдосконалювати всі процеси на всіх рівнях, діджиталізуватися, використовуючи новітні технології та прогресивні програмні продукти.

– Що можете порадити стартапам, які б хотіли з вами працювати?

– Не боятися генерувати та презентувати свої ідеї. Ми відкриті до співпраці з усіма. І раптом чудова ідея, яка досі не знайшла свого шляху до реалізації, зможе бути успішно реалізована у співпраці з BERTA group та стане початком нового успішного проєкту, бізнес-напряму чи сервісу.

– Як ви бачите розвиток BERTA group в майбутньому? На що робите акцент в компанії?

– Розвиток BERTA group у майбутньому – це подальша горизонтальна та вертикальна інтеграція пов’язаних бізнес-напрямів, екстенсивний розвиток на інші території, у нові канали збуту, цифрова трансформація та гнучка адаптація до умов сучасності. Ми концентруємося й постійно робимо акцент на сервісі, технологічності та ефективності.

Ми інвестуємо в технології та інновації, бо сьогодні не можна зайняти своє місце на ринку FMCG та розслабитись.  Потрібна постійна робота в різних напрямах для збереження та росту позицій компанії.

REACTOR.UA – відкрита платформа інновацій, що пропонує інфраструктуру та інструменти для успішної роботи з інноваціями.

Резиденти платформи – компанії, відкриті до інновацій, акселератори, інкубатори, інноваційні хаби, лабораторії, продуктові технологічні команди.

Ставши резидентом платформи REACTOR.UA, ви зможете:

  • працювати з кращими світовими технологічними рішеннями і стартап-командами, здатними реалізувати будь-які інноваційні ідеї;
  • шукати рішення своїх інноваційних викликів, використовуючи менторську підтримку резидентів – агентів інновацій;
  • спільно з резидентами проводити відкритий пошук інноваційних ідей;
  • бути в курсі провідних інноваційних практик і світових трендів;
  • тестувати ідеї просто, швидко і з мінімальними витратами;
  • увійти до списку інноваційних компаній України, взявши участь у Innovation Index.