IT-індустрія під час війни: Quarks компенсує втрачений оборот в Україні просуванням на іноземні ринки
У перші дні навали 2 млн користувачів застосунка отримали повідомлення з доказами вторгнення рф та закликами підтримати ЗСУ

Mind продовжує серію публікацій про те, як IT-компанії переживають рашистську навалу. Ця галузь – одна з небагатьох, яка оперативно поновила повноцінну роботу та здатна підтримувати економіку України валютними надходженнями. ІТ-компанії у 2022 році можуть принести понад 20 млрд грн податків. Минулого року експорт українських ІТ-послуг зріс на 36% – до $6,8 млрд. ІТ-галузь сплатила 23,5 млрд грн до держбюджету.
У цій публікації – кейс Quarks. Ця продуктова IT-компанія заснована в 2013 році, створює технології у сфері social discovery. Флагманський продукт – Kismia. Це застосунок для онлайн-знайомств, який допомагає знаходити «своїх» людей у більш ніж 20 різних країнах по всьому світу. Ним скористались понад 170 млн користувачів. До війни в київському офісі працювало 185 фахівців. А що зараз? Де тимчасово «притулилася» команда? Чи довелося заморозити деякі проєкти та скорочувати людей? На яких ринках тепер розвиває свій головний продукт? Про це та багато іншого Mind розповів CEO Quarks Іван Ролік.
Про початок евакуації в перші години нападу
Ми ретельно стежили за новинами та прислухалися до прогнозів, зробивши все, щоб бути максимально готовими до військового сценарію, який, на жаль, розвивається в Україні. Наперед забронювали місця тимчасового перебування на заході країни для співробітників та їхніх сімей, а ще підготували альтернативні канали та плани комунікації.

У нашій команді близько 185 людей, більшість з них щоденно працювали в київському офісі. Згідно з планом, організували евакуаційні автобуси до офісу вже в перші години нападу. Евакуація тривала кілька днів. Ми розуміли, що не всі були готові залишати свої домівки одразу, тому чекали на кожного члена команди.
Про нові «домівки»
Зараз у нас є централізована локація на заході країні, де розміщено близько 15% команди, їх родичів та тварин. 70% виїхали до родин та в інші безпечні регіони. Також близько 15% наших співробітників евакуювалися за кордон.

Наразі точно знаємо, де знаходиться вся наша команда, як у них справи, яка ситуація навколо. Через наш мудмоніторинг-бот у Slack намагаємося частіше відстежувати емоційні стани колег та своєчасно надавати будь-яку підтримку.
Про останнє повідомлення, яке побачили користувачі застосунку з рф
У перші дні 2 млн користувачів нашого застосунка Kismia по всьому світу отримали повідомлення із закликом підтримати Україну. Push-повідомлення з доказами російського вторгнення, включаючи фотографії пораненого цивільного населення, закликали людей стати на бік України та фінансово підтримати нашу армію для перемоги та миру.

Це останнє, що побачили користувачі рф, бо ми негайно припинили всі відносини та вийшли з цього ринку.
Про замороження проєктів в Україні та переорієнтацію на інші ринки
Загалом ми не припиняли роботу з перших днів війни. Коли шок від початку воєнного нападу минув, частина працівників, які перебували в умовній безпеці (понад 70%), почали повертатися до роботи та займатися волонтерською діяльністю. Нам майже вдалося зберегти звичний робочий режим. Сила компанії полягає в наших продуктах і команді, що є частиною великої IT-армії та інших ініціатив.
На жаль, наші показники суттєво впали, насамперед, через невчасність та неактуальність застосунка в Україні. Наразі зосередили зусилля та потенціал продукту на розвиток присутності в інших регіонах, розвиваючи насамперед ринки Tier 2 країн (Латинської Америки, зокрема, Бразилії та Африки).
Також прийняли рішення поставити на холд усі інші проєкти компанії.

Після перемоги обов’язково плануємо посилити позиції на рідному ринку, бо бачимо в цьому велику потребу. Людям потрібні люди, а ще, якщо раніше всі мріяли вийти заміж за айтівця, то тепер – за воїна ЗСУ.
Про болісні скорочення
Зараз ми в процесі реорганізації бізнесу та сфокусовані на тому, щоб якнайшвидше вирівняти фінансові показники. Спершу переглянули плани щодо найму, та вирішили тимчасово заморозити залучення нових спеціалістів.
У нових реаліях змушені були звільнити 5% нашої команди, для яких у нас просто немає зараз завдань і роботи. Деяких спеціалістів вдалося перевести на інші партнерські проєкти, але це все одно дуже болісно.

Такі рішення завжди даються нелегко, але ми змушені вживати заходів, щоби й далі розвивати наш продукт, а також гарантувати команді належну безпеку та можливість працювати.
Про майбутнє IT-індустрії
Безперечно, обіг IT-індустрії знизиться у 2022 році, але не критично. Думаю, 80–90% компаній уже повернули продуктивність та показники довоєнного часу. Iндустрія буде ще більш важливою для відновлення економіки, як одна з небагатьох галузей постачання експортної валютної виручки в Україну. Вважаю, що відновлення і повернення до зростання відбудеться швидше, ніж ми очікуємо.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].