Discuss Discuss
Виклики відкритих інновацій: як маленькі та невідомі стартапи підкорюють світ

Виклики відкритих інновацій: як маленькі та невідомі стартапи підкорюють світ

Що допомогло двом сингапурським командам прискорити зростання та потроїти дохід

Виклики відкритих інновацій: як маленькі та невідомі стартапи підкорюють світ
Фото: depositphotos.com

Набагато більших успіхів досягає компанія, яка відкрита до нового й користується здобутками різних зовнішніх інноваційних команд, аніж бізнес, що намагається розв’язати свої проблеми лише власними силами. Це – сутність моделі відкритих інновацій. Уперше її сформулював 2003 року  Генрі Чесбро, ад’юнкт-професор Школи бізнесу Хаас Каліфорнійського університету Берклі, якого називають «батьком відкритих інновацій». А яку цінність дає модель відкритих інновацій технологічним командам? Величезну. З нею стартапи-початківці швидко виходять на глобальний ринок. Завдяки їй цікаві інноваційні ідеї стрімко ширяться світом. Вона – місток між «сферичним рішенням у вакуумі» та реальним ринком і корпоративними болями.

Як команді скористатися цими перевагами? Відповідь проста: виклики відкритих інновацій. Дедалі більше компаній, організацій, муніципалітетів використовують формат опен-коллів для пошуку новітніх рішень і запрошують долучатися до них інноваторів з усього світу. Участь у них допомагає командам прискорити зростання, постійно бути в курсі ринкових трендів та в рази збільшити дохід.

Як це працює в Сингапурі – розповідається в матеріалі The Business Times, який переклала для Mind редакція платформи відкритих інновацій Reactor.ua. В Україні кращі світові відкриті колли вже доступні на новій платформі-агрегаторі інноваційних викликів Reactor Monitor.

Типовий план розвитку сингапурського стартапу виглядає так: вийти на місцевий ринок, розширитися до рівня регіону, а потім піднятися на міжнародний рівень. Але мало хто з гравців знає, що лише одна гарна інновація може «катапультувати» команду прямо на радари клієнтів по всьому світу та допомогти їй швидко стати глобальним брендом.

Гарний приклад – сингапурська технологічна компанія Tagvance, що розробляє рішення для відстеження майна й цінностей. Вона пройшла шлях від запуску пілотного проєкту з Keppel Shipyard у 2019 році до укладання цього року контрактів і партнерства із SAP, Amazon Web Services, Cisco, Samsung C&T і будівельним гігантом Kajima зі штаб-квартирою в Японії.

Інший приклад родом із Сингапуру – місцевий виробник дронів Performance Rotors, який стартував у 2017-му з продажу безпілотників для проведення інспекцій на складних ділянках лише трьом клієнтам. А на другому році існування компанія вже завоювала міжнародних клієнтів, у тому числі BP, голландську багатонаціональну компанію Vopak, французьку Bureau Veritas і німецьку Bernhard Schulte Shipmanagement.

Як їм вдалося так швидко впровадити інновації та прискорити зростання? Це ж були невеликі команди з обмеженими ресурсами! Відповідь: виклики відкритих інновацій.

Що таке виклик відкритих інновацій?

Виклики відкритих інновацій – їх часто називають челенджі, колли, конкурси – оголошують ті, хто шукає рішення; як правило, це провідні корпорації або державні установи. В умовах челенджу вони викладають свою проблему та збирають нові ідеї по всьому світу. Стартапи та продуктові компанії реагують на виклики, пропонуючи свої інноваційні ідеї та рішення.

Відібрані пропозиції спільно розробляються партнерами до стадії прототипу. Стартапи та продуктові компанії отримують доступ до інфраструктури, підтримку та фінансування в рамках цього процесу. Корпорації, своєю чергою, отримують велику кількості ідей та широкий спектр компетенцій для поліпшення діяльності.

Акселератор упевненості

«Виклики відкритих інновацій – це можливість оцінити проблему на місці, – каже співзасновник і СЕО Tagvance Кан Кірал. – Ви не можете відтворити бізнес-проблеми на ноутбуці. Щоб запроваджувати інновації, треба бути в полі». 50-річний Кірал є прихильником таких проєктів, а Tagvance тричі вигравав челенджі відкритих інновацій.

Одним із таких викликів стала програма «Сфера будівництва: акселерація виходу на ринок» (BEAMP), організаторами якої виступили Управління будівництва та будівництва Сингапуру, JTC Corporation і державна агенція Enterprise Singapore (EnterpriseSG). У її межах Tagvance разом із сингапурською будівельною компанією Straits Construction створили платформу відстеження робочої сили.

У чому суть виклику? Система моніторингу працівників і планування робочої сили були «ручними», використовувалися такі методи, як написання імен працівників на дошках відвідуваності біля входу на підприємство. Але ж усі підрядники хочуть, щоб цей процес був автоматизований.

Для цього челенджу Tagvance розширив своє оригінальне рішення: розмістив bluetooth, радіо та мітки в шоломах для відстеження працівників у місцях без доступу до інтернету та підключив цю систему до хмарної моніторингової платформи. За допомогою нової платформи Tagvance компанія Straits Construction змогла бачити потік робітників і техніки на своїх будівельних майданчиках.

Рішення привернуло глобальну увагу гравців будівельної, гірничодобувної та морської промисловості. А такі клієнти, як Samsung C&T, використовували цю платформу для дотримання суворих правил зонування та виявлення тісних контактів працівників, хворих на COVID-19, під час пандемії.

«У виклику відкритих інновацій ви маєте можливість зрозуміти, що не дає клієнтам спати вночі. Це ідеальний каталізатор для пошуку бізнес-проблем», – каже Кан Кірал. Він родом із Туреччини і перше своє рішення розробив для гірничодобувної промисловості; пізніше переїхав до Сингапуру.

Сьогодні річний дохід Tagvance становить шестизначну цифру – нічого собі досягнення як для стартапу, яким керують лише два засновники!

Інший стартап, Performance Rotors, має схожу історію. Заснований 2016 року, він створював дрони для проведення інспекцій у складних місцях, щоб убезпечити від цієї роботи працівників. «Ми розробили рішення для обмежених просторів, як-от підземні сховища та резервуари для зберігання води», – розповідає співзасновник і СЕО компанії, 48-річний Кіт Нґ, для якого захоплення дорнами перетворилося на бізнес.

У межах челенджу відкритих інновацій, проведеного EnterpriseSG та Радою національних парків (NParks), Performance Rotors працювали з NParks над розробкою рішення, яке б дозволило краще проводити перевірки дерев у лісистих районах без сигналу GPS.

Фінансування програми дозволило стартапу залучити п’ятьох співробітників до основної команди з трьох засновників і прискорити розробку автономних дронів. На відміну від інших виробників безпілотників, невеликі легкі моделі Performance Rotors можуть триангулювати, не покладаючись на GPS або громіздку технологію lidar, використовуючи натомість комбінацію датчиків.

Тан Бун Кім, виконавчий директор EnterpriseSG зі стартап-екосистеми та інновацій, зазначає, що стартапи та технологічні команди, замість того, щоб базувати свої рішення на «теоретичних» проблемах або гіпотетичних розрахунках, можуть задовольнити реальний галузевий попит за допомогою викликів відкритих інновацій. «Це допомагає їм забезпечити відповідність ринку, прискорити комерціалізацію нових рішень і зрештою створити підґрунтя для зростання», – каже він.

Зростання «а-ля хокейна ключка»

Як показує досвід Кана Кірала і Кіта Нґ, стартапи не лише виграють від рішень, розроблених у рамках челенджів відкритих інновацій, а й отримують дивіденди після здобуття цього досвіду.

Performance Rotors продовжив розробку різних ітерацій дрону, створеного для NParks. Їхній дрон Raven спритно орієнтується в обмеженому просторі, а водонепроникний Kingfisher може проводити підводні інспекції. У розробці – нова крихітна модель, призначена для проходження вузьких труб. Усі дрони тепер оснащені програмним забезпеченням для ідентифікації дефектів на основі штучного інтелекту.

Ці вдосконалення розширили клієнтську базу, яка нині охоплює нафтогазову, інфраструктурну, фармацевтичну, морську та оборонну промисловість. Фінансова планка команди також піднялася: дохід зріс утричі за минулий рік і, як очікується, зростатиме й надалі.

«Наша діаграма зростання виглядає як хокейна ключка», – каже Нґ, чия команда зараз нараховує понад 30 співробітників. За підтримки EnterpriseSG стартап відкриває офіси в Малайзії та Нідерландах, щоб краще обслуговувати клієнтів у Південно-Східній Азії та Європі. На черзі – Близький Схід.

Як успішно практикувати відкриті інновації?

За словами Тан Бун Кіма, посадовця EnterpriseSG, в основі відкритих інновацій лежить бажання досліджувати та обмінюватися ідеями. Ось його поради компаніям, які хочуть брати участь у викликах відкритих інновацій:

Стартапи та технологічні компанії мають...

...зрозуміти та сформулювати, що вони можуть зробити для партнерства, як-от: ключові сильні сторони та унікальні пропозиції для задоволення конкретних галузевих потреб;

...сформувати команду для вирішення проблем, які вимагають технологічних рішень, що охоплюють різні сфери.

Корпорації мають...

...чесно поділитися проблемними моментами, щоб знайти кращі рішення, орієнтовані саме на їхні потреби;

...діяти чітко й досягти згоди всередині організації щодо інфраструктури, підтримки чи фінансування, яке вони можуть надати залученим стартапам для тестування, пілотування та комерціалізації рішень.

Що стосується Tagvance, то співзасновник Кірал переносить своє рішення в еру Industry 4.0, розробляючи мітки, здатні до машинного навчання – застосування штучного інтелекту, де машини «вчаться» виконувати певні завдання на основі даних і досвіду. Tagvance навчає штучний інтелект за допомогою цих міток виявляти місця, де працівники можуть послизнутися, спіткнутися або впасти, щоб платформа могла попередити компанії, перш ніж люди отримають травми. Попит у промисловості на такі рішення зростає, каже Кірал, оскільки компанії прагнуть відповідати сьогоднішнім суворим нормам безпеки на робочому місці.

І Кірал, і Нґ наголошують, що, крім можливості для створення розширених пропозицій продуктів, челенджі відкритих інновацій підсвічують це одну критично важливу складову успіху – фокус.

«Більшість проблем галузі вже розв’язано, – каже сказав Кірал. – Тож, щоб завершити рішення, вам потрібно зосередитися на кейсах використання замість того, щоб додавати функцію за функцією».

«Стартап-початківець прагне виконати все, що попросять клієнти, – додає Нґ. – Але коли клієнт дає запит на рішення, потрібно думати не про його «забаганки», а про те, скільки це коштуватиме та чи потрібно воно ринку. У челенджах відкритих інновацій показані реальні точки болю. Тому ми завжди розглядаємо оголошення про челенджі і стежимо за інноваційними можливостями».

Сингапур прискорює свій перехід до економіки, орієнтованої на інновації, і все більше компаній використовують відкриті інновації та отримують переваги від них, зазначає Тан Бун Кім. За його словами, ще п’ять років тому такого не було: великі компанії переважно самостійно займалися інноваціями.

А сьогодні бізнес використовує відкриті інновації, щоб швидше й ефективніше розробляти нові рішення, вступати в крос-індустріальні партнерства та вирішувати складні виклики глобального впливу.

«Мислення щодо інноваційного розвитку та нарощування потенціалу змінилося, – каже Тан. – Це сприяє поглибленню співпраці в інноваціях серед місцевого ділового співтовариства та стає каталізатором нових проривних продуктів і послуг для стимулювання зростання Сингапуру».

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS