24 липня 2024 переглянуто 436

Олена Мальцева

Професорка kmbs, керівниця Executive MBA, кандидатка економічних наук. Авторка першої в Україні Школи тотального маркетингу kmbs. Співавторка першої в Україні Школи бренд-менеджменту, Школи результативного маркетингу, Школи ресторанного менеджменту. 20 років управлінського досвіду на позиціях маркетинг-директорки, директорки з розвитку, генеральної директорки у сферах бізнес-освіти, бізнес видавництва, виробництва та FMCG. 25 років досвіду викладання маркетингових курсів на МВА-програмах, а також на численних відкритих та корпоративних програмах. Серед клієнтів українські та міжнародні компанії: «Київстар», ДТЕК, Pepsico, Приватбанк, Укрсиббанк, Кредобанк, «Кернел».

ЯКА, НА ВАШУ ДУМКУ, РОЛЬ УПРАВЛІНЦЯ В РОЗВИТКУ УКРАЇНИ?

Головне завдання для управлінців – створити систему, спроможну постійно розвиватися та створювати актуальну споживчу цінність.. Це означає пошук нових можливостей, розширення обріїв, роботу з інноваціями, створення нових ринків, залучення талантів, щоб система залишалася стійкою за будь-яких часів. Не має значення, чи йдеться про управління бізнесом, чи про управління іншими організаціями, – принципи однакові. Ми завжди наголошуємо на важливості клієнта, на тому, щоб створювати цінність саме для нього. Клієнт – це той, з ким ми хочемо та можемо успішно обмінюватися цінностями. Дуже хочеться, щоб українські управлінці мислили стратегічно, працювали на перспективу, створювали рішення глобального масштабу, будували довгострокові відносини з головними клієнтами та партнерами, розвиваючи і власні компанії, і Україну загалом.

ЧАСТИНА ВИПУСКНИКІВ – ЦЕ ВЛАСНИКИ ТА УПРАВЛІНЦІ. ЧИМ, НА ВАШ ПОГЛЯД, ВОНИ ВИРІЗНЯЮТЬСЯ?

Завдання засновника – обрати гру, у яку грати, а завдання CEO – розробити стратегію, як у цій грі досягнути успіху. Я навмисно не кажу «виграти», тому що для деяких управлінців і систем не обов’язково бути першими. Досягти успіху означає досягти стратегічних цілей. Якщо говорити термінологією kmbs, то завдання засновника – визначити стратегічну ідею компанії, її візію та місію, а завдання CEO – розробити стратегію, тобто те, як реалізувати стратегічну ідею в конкретному контексті.

ЧИ ПОМІТИЛИ ВИ ЗМІНИ В УЧАСНИКАХ, ЯКІ ПРИЙШЛИ НАВЧАТИСЯ ДО ШКОЛИ ПІСЛЯ ПОВНОМАСШТАБНОГО ВТОРГНЕННЯ?

Незмінним залишається те, що власники бізнесу та керівники вищої ланки приходять із запитом стати кращою версією себе. І цей запит збільшився. Вони, ймовірніше (радше), прагнуть персонального розвитку, щоб стати кращими управлінцями, спроможними створювати потужну стратегічну ідею та втілювати її в компанії.

Порівнюючи попередні групи з теперішніми, мені здається, що зараз вони більш відкриті, готові слухати, обмінюватися досвідом, допомагати одне одному в групі. Вони рідше говорять про «масштабування» тощо. А більше про розвиток, про бажання думати на 5-10 років вперед. Та є розуміння того, що вони сильніші, що ширше їхнє мислення, що більше вони спроможні побачити того, чого не бачили та не відчували раніше, то краще для компанії та бізнесу.

Олена Мальцева

ЧИ ВАЖЛИВА ГУМАНІТАРНА ОСВІТА ДЛЯ УПРАВЛІНЦІВ?

Розвиток компанії напряму залежить від розвитку її команди. І ми вважаємо, що управлінці мають бути не лише розумними, а й цікавими людьми. Гуманітарна освіта допомагає формувати в управлінцях креативне мислення, яке й собі дає змогу будувати асиметричні стратегії та знаходити нестандартні диференційовані рішення, які дають змогу створювати ефективні системи та сформувати привабливу для інших візію.

Ба більше, kmbs завжди була про інакшість. І гуманітарна освіта – це не лише про креативність, це про здатність бачити те, чого інші не помічають. Як говорив Сковорода, з видимого пізнавай невидиме. Гуманітарна освіта може складатися з вивчення філософії, української літератури, релігій та культур інших країн. Але найважливіше – це вийти на рівень абстрактних ідей, навчитися бачити те, чого раніше не бачив, і рухатись до інакшості як запоруки успіху компанії.

ВИ ЗГАДАЛИ ПРО ІНАКШІСТЬ. ЧИМ, ЯК ВИ ГАДАЄТЕ, KMBS ПРИНЦИПОВО ВІДРІЗНЯЄТЬСЯ ВІД ІНШИХ БІЗНЕС-ШКІЛ?

Наша школа принципово відрізняється кількома речами. По-перше, це теми, які ми обговорюємо, і те, наскільки вони критично важливі для нас. Ми завжди рухаємося «зверху вниз», від стратегічної ідеї до стратегії реалізації. І наша особливість у тому, що ми у свій спосіб говоримо про клієнта, розглядаючи як партнерів у цій ролі, так і постачальників. Ми також робимо акцент на стратегічному мисленні та мисленні системами.

По-друге, це те, як ми говоримо і що ми говоримо. Ми досить відкрита система і ми запрошуємо на програми MBA людей з некомерційних організацій. Оскільки зацікавлені в залученні різної аудиторії, щоб бачити інші системи, мислити ширше, ділитися досвідом. Багато громадських організацій можуть чогось навчитися у бізнесу і навпаки. Завдяки такому підходу до формування груп, спільнота стає однією з головних цінностей, яку дає школа.

Роль спільноти випускників kmbs у розвитку України дуже важлива. Працюючи над розвитком власних компаній, змінюючи ставлення до партнерів, розглядаючи їх як клієнтів, вони долучаються до створення більш відкритих систем, демонструючи, що можна грати в гру з позитивною сумою для кожного гравця. І це не залежить від рівня, на якому вони перебувають.

Ми намагаємося донести учасникам, що можна дивитися ширше, не конкурувати з іншими бізнесами, а бачити в них партнерів, з якими можна рухати ринок не тільки з погляду збільшення його обсягів, а й з погляду зміни правил гри; що можна бути відкритим, вразливим, скромним, водночас робити круті проєкти, що мають вплив на рівні локальному, країни та світу. Особливо в сучасному контексті.

ПОДІЛІТЬСЯ, БУДЬ ЛАСКА, СВОЇМИ ВРАЖЕННЯМИ ВІД УЧАСНИКІВ EMBA-39. ЯКІ ВОНИ?

Вони дуже дружні між собою, підтримують одне одного, допомагають розвиватися, дають відкритий та конструктивний зворотний зв’язок. Це дуже цінно і, напевно, трапляється не завжди. У цій групі багато людей з некомерційного сектору, які, на мій погляд, суттєво вплинули на одногрупників.

Щоправда, на тлі проєктів «Пацієнти України» та Ukraїner деякі люди з бізнесу соромилися своїх проєктів. Їм здавалося, що їхня діяльність незначна та не впливова. Але ми переконані, що кожен цікавий проєкт, кожен результат має значення, тому що ти все одно робиш внесок в економіку України своїм бізнесом. Питання в тому, яким чином ти це робиш? Чи готовий ти змінюватися, трансформувати компанію, грати чесно, брати на себе більше відповідальності, створювати нові правила гри та віддавати на якихось етапах більше, ніж брати?

Кожен бізнес може бути впливовим. Ти можеш не тільки впливати на свого клієнта, а й формувати культуру споживання, спілкування, конкуренції. Ти можеш драйвити не лише власний напрям, а й багато бізнесів навколо, створюючи інші патерни поведінки. Ти можеш набагато більше, навіть якщо у тебе невеликий бізнес. Просто, слухаючи про глобальні завдання люди схильні зменшувати свій вплив. Але важливо розуміти, що навіть маленький може стати більшим, може змінювати правила гри. Важливо задавати свій темп, обирати контекст, в якому ти працюєш, і потроху на це все впливати, щоб рухатись до своєї візії.

ЩО ВИ ПОБАЖАЄТЕ ВИПУСКНИКАМ 2024 РОКУ?

Якщо вірите, якщо переконані, що це важливо та веде до розвитку вас, ваших компаній та України, – вкладайтесь на повну, віддавайте свої сили, своє серце, свою енергію, свою пристрасть на 100 %! І перемога точно настане!