Едуард Мальцев
Керівник Presidents’ MBA. Кандидат технічних наук та стратег. 25 років управлінського досвіду на посадах голови представництв іноземних компаній в Україні, голови правління, генерального директора. Понад 15 років консалтингового досвіду з організації взаємодії та стратегування команд керівників; розбудови систем корпоративного управління; організаційного дизайну корпоративного навчання.
ЯКА, НА ВАШУ ДУМКУ, РОЛЬ УПРАВЛІНЦЯ В РОЗВИТКУ УКРАЇНИ?
Управлінці – це люди, які організовують життя інших людей. І це радше покликання, аніж професія. Від їхньої кваліфікації багато залежить в країні. Логіка тут дуже проста. Коли ми ходимо на роботу, то потрапляємо в середовище, що організували керівники. Якщо воно добре організовано, то працювати легше, цікавіше, ефективніше. Якщо ні – починаються конфлікти, негаразди та всілякі неприємності. Тому від рівня управлінської кваліфікації керівників залежить те, яким є життя людей на роботі.
УЧАСНИКИ PMBA-24 ТА PMBA-25 – ЯКІ ВОНИ? НАСКІЛЬКИ ВІДРІЗНЯЮТЬСЯ ВІД ТИХ, ХТО ЗАКІНЧИВ БІЗНЕС-ШКОЛУ ДО ПОВНОМАСШТАБНОГО ВТОРГНЕННЯ?
Кожна група унікальна, її важко схарактеризувати. Але якщо говорити про загальний тренд, то він дуже зрозумілий: за останні роки до нас приходять люди більш підготовлені, начитані, обізнані. Кількість викликів, з якими мають справу підприємці та управлінці, суттєво зросла. І якщо дивитися з перспективи сьогодення, то це люди, які здобули унікальний досвід. Для когось це досвід релокації, для когось – роботи в умовах мобілізації, для деяких – виконання нових типів замовлень, наприклад, державних. Для інших – це досвід виходу на закордонні ринки, тому що для багатьох бізнесів і підприємців українські ринки почали зменшуватися через війну. І коли українські бізнеси освоюють європейські ринки, то починають дивитися на те, як працюють краяни і як працюють іноземці. У багатьох аспектах ми аж ніяк не гірші. Ми маємо цікаві рішення і проривні ідеї, а наші люди дуже швидко налаштовуються на взаємодію з європейцями та інший спосіб ведення справ.
ОТ KMBS ДУЖЕ БАГАТО УВАГИ ПРИДІЛЯЄ ФОРМУВАННЮ В УЧАСНИКІВ УЯВЛЕННЯ ПРО ТЕ, ХТО ТАКИЙ ЛІДЕР. НА ВАШУ ДУМКУ, ХТО ТАКИЙ СПРАВЖНІЙ ЛІДЕР?
По-перше, сучасне розуміння лідера пов’язане не з тим, що за тобою йдуть, а з тим, що ти хочеш взяти на себе більше відповідальності. Якщо хтось першим побачив відповідальність, яку потрібно взяти на себе, то саме він і має це робити. Зрозуміло, що до цього треба бути готовим, але відповідальності багато не буває. Якщо одні люди беруть її на себе, то для інших відповідальності менше не стає.
По-друге, лідер – це не той, хто намагається кликати людей за собою, а той, хто запрошує їх спільно реалізувати якусь ідею. Лідерська позиція – це позиція того, хто плекає цю ідею, допомагає їй зростати та об’єднувати людей довкола неї. Тобто об’єднувати людей не навколо лідера, а навколо ідеї. Тоді виникає феномен служіння, який тісно пов’язаний з відповідальністю. Людина служить ідеї та відчуває відповідальність за те, щоб ця ідея розвивалася і втілювалася в життя. Якісна ідея стає точкою кристалізації, засобом об’єднання людей і чудовим інструментом управління.
ЧИМ KMBS ПРИНЦИПОВО ВІДРІЗНЯЄТЬСЯ ВІД ІНШИХ БІЗНЕС-ШКІЛ УКРАЇНИ?
Знання, безумовно, дуже важливі, і ми їх пропонуємо. Наші МВА-програми добре розроблені з погляду управлінського бекграунду. Ми розуміємо, що мають знати, вміти та розуміти сучасні управлінці. Але ми також розуміємо, що для сучасної людини, особливо для управлінця, набагато важливіше вміти мислити, ніж знати щось конкретне. Знання змінюються, збільшуються щодня, і ми постійно маємо чогось навчатися. Щоб зрозуміти, яке знання нам потрібне, чому саме воно, що таке навчання, як навчатися, люди мусять мислити інакше. Вони мають мислити системніше, стратегічніше, концептуальніше. Розуміючи це, ми робимо наголос саме на тому, як управлінці мислять, розвиваючи їхню спроможність до різних способів мислення. Навіть найдовші наші програми тривають півтора-два роки, але життя на цьому не закінчується. Люди йдуть далі та перебувають у середовищі, де кількість знань не припиняє збільшуватися. Але саме навичка складнішого мислення допомагає їм бути самостійнішими, впевненішими, потужнішими. Мабуть, це і є головна відмінність.
ЯКУ РОЛЬ ВІДІГРАЄ ГУМАНІТАРНА ОСВІТА У ПРОЦЕСІ ФОРМУВАННЯ УПРАВЛІНЦЯ?
Мислення категоріями мистецтва та філософії відіграє величезну роль у сучасній освіті управлінців. Ми багато подорожуємо, бачимо, як працюють наші колеги в різних країнах, і можу сказати, що це дуже поширена практика. Багато наших колег звертається, наприклад, до мистецтва.
Працюючи над нашою програмою, ми враховуємо близькість Києво-Могилянської академії та наявність там потужної професури саме гуманітарного напряму. Тут об’єднуються дві речі: потреба сучасних управлінців у розширенні інструментарію мислення та академія, в якій працюють люди, що володіють цим різноманітним інструментарієм, – філософи, мистецтвознавці, політологи, літературознавці тощо. Всі ці люди можуть запропонувати учасникам наших програм приклад іншого способу мислення. Мені здається, це величезна цінність, яку отримують учасники програм Києво-Могилянської бізнес-школи.

ЧИ ПОМІТИЛИ ВИ ЗМІНИ В УЧАСНИКАХ, ЯКІ ПРИЙШЛИ НАВЧАТИСЯ ДО ШКОЛИ ПІСЛЯ ПОВНОМАСШТАБНОГО ВТОРГНЕННЯ?
Вони стали зосередженішими, як і всі ми. Не хочеться говорити «дорослішими», але вони стали людьми з досвідом життя під час війни, з досвідом відповідальності, часом екстремальної, за інших людей. Тому, звісно, вони відповідальніше підходять до того, що відбувається в аудиторії. Інтонація наших розмов змінилася, тому що ми намагаємося пропонувати актуальний матеріал, який є тканиною нашого сучасного життя. Ми звертаємося до того, що відбувається, як війна впливає на кожного з нас, на бізнеси, на трудові колективи, на окремих людей. Ми ведемо ці розмови, говоримо з учасниками про те, що таке перемога, що ми можемо зробити для неї, якою вона може бути, який це матиме вигляд, що нам робити сьогодні і як нам готувати наші компанії до завтрашнього дня. Тому що kmbs – це про стратегію, про стратегічні обрії навіть у таких непростих умовах. Серйозність того, що з нами відбувається, впливає на те, що відбувається в навчальних аудиторіях.
ЩО ВИ ПОБАЖАЄТЕ ВИПУСКНИКАМ 2024 РОКУ?
Я бажаю їм ніколи не зупинятися. Життя весь час змінюється, знання накопичуються, і щоб йти в ногу з часом, ми маємо постійно вчитися. А ще я запрошую випускників повертатися до школи з ідеями, щоб спільно втілювати їх у реальність, використовуючи потенціал спільноти. Тому що це ком’юніті людей, які говорять однією мовою, які поділяють певне ставлення до життя, розуміють, що таке цінності та як вони конвертуються в поведінку. Взаємодія одне з одним – це потужний інструмент, який може підсилити кожного випускника наших програм.