Олег Прудивус
Засновник ритейлової та виробничої компаній. Понад 10 років у бізнесі. Має багаторічний досвід операційного управління, випускник PMBA kmbs 2024. Місто Сміла, Черкаська область.
РОЗКАЖІТЬ ПРО БІЗНЕСИ / ПРОЄКТИ, ЯКИМ ПРИДІЛЯЄТЕ ЧАС.
До навчання в kmbs у мене була одна компанія «Ассоль», що спеціалізується на ритейлі побутової техніки. Я створив її у 2011 році. Наразі компанія налічує 19 магазинів. Другою компанією, яку я відкрив у 2022 році, стала «АТГ», що виробляє кріплення для телевізорів.
ЯК ВІЙНА ВПЛИНУЛА НА КОМПАНІЇ?
Ситуація зараз, звісно, складна. Війна сповільнила наш розвиток, завдавши фінансових та майнових збитків, але ми працюємо далі.
ЯКІ ВИКЛИКИ ПОСТАЛИ ПЕРЕД ВАШИМ БІЗНЕСОМ ЧЕРЕЗ ПОВНОМАСШТАБНЕ ВТОРГНЕННЯ?
Основний виклик у ритейлі – це кадри. Потрібна перебудова всієї системи. На додачу до цього постають соціальні питання та питання безпеки.
ЯКИМ БУВ ВАШ ПРОФЕСІЙНИЙ ШЛЯХ ДО ЗАСНУВАННЯ КОМПАНІЇ?
До заснування компанії я працював ревізором в «ЕКО-маркеті», а потім став старшим аудитором. Проте звільнився й відкрив магазин секонд-хенду в Смілі, звідки я родом. Фінансової підтримки я не мав, тому розпочинав із маленьких локальних проєктів. Спочатку дуже багато працював руками, потім руками та головою – руками менше, головою більше. Зараз намагаюсь працювати виключно головою.
ВИ СКАЗАЛИ, ЩО ВІДКРИЛИ МАГАЗИН СЕКОНД-ХЕНДУ, ТОБТО СВІЙ ШЛЯХ ОДРАЗУ РОЗПОЧАЛИ В РИТЕЙЛІ?
Так, основний свій розвиток я отримав саме в ритейлі. Це моя ключова експертиза. Але коли ми відкривали компанію з виробництва, я не мав досвіду в цій галузі. Проте завдяки навчанню в kmbs я почав дивитися ширше, проаналізував ринок та знайшов нішу. Я створив компанію, що базується на візії, місії та цінностях, а потім підібрав команду фахівців із відповідною експертизою. Я не володію глибокими знаннями у виробництві, але завдяки згуртованій та досвідченій команді нам вдається правильно побудувати всі процеси. Тому я більше зосереджений на стратегічному управлінні. Звичайно, я можу давати поради та ділитися своїм досвідом з актуальних питань, але це вже не завдання, а, скоріше, консультації.
ЯК ЗМІНИЛОСЯ ВАШЕ ЖИТТЯ ПІСЛЯ ПОЧАТКУ ПОВНОМАСШТАБНОЇ ВІЙНИ?
Ми почали евакуацію наших працівників, але у нас не було розуміння, як правильно діяти в цій ситуації, тому перші дні війни видались хаотичними. На жаль, три провідні працівники звільнилися з компанії, ще деякі тривалий час не брали участь в діяльності компанії. Попри це 90 % команди залишилися з нами. Оскільки ми не були готові до війни та не мали жодних планів на випадок надзвичайних ситуацій, усе довелося організовувати на ходу. Спочатку ми допомагали комплектувати блокпости. Це були чайники, павербанки, генератори та інші речі, які потрібні на перших порах. Потім забезпечували бійців формою, амуніцією, приладами нічного бачення, транспортними засобами, дронами. Крім того, ми підтримуємо своїх працівників, які пішли добровольцями до ЗСУ. Ми щомісяця їздимо до них, забезпечуємо всім необхідним, а також допомагаємо з ремонтом транспортних засобів. Також ми допомагаємо деяким бригадам ЗСУ.
ЯК ВТРАТА ТРЬОХ ПРОВІДНИХ ПРАЦІВНИКІВ ВПЛИНУЛА НА КОМПАНІЮ?
Ми втратили одного з чотирьох директорів із роздрібу та головного маркетолога. Це були ключові постаті у нашій компанії. Перші тижні після початку війни робота йшла в позаштатному режимі. Більшість магазинів були закриті. Проте там усе одно перебували працівники для захисту товарів від мародерства. Оскільки люди були налякані, їхні думки були зосереджені на безпеці своїх близьких та на захисті власних домівок. Про торгівлю йтися не могло. Але згодом паніка вщухла й ми почали відновлювати роботу магазинів. Спочатку ми зосередилися на наданні людям найнеобхідніших товарів, поступово повернувшись до повноцінної торгівлі.

ЩО МОТИВУВАЛО ВАС ДО НАВЧАННЯ?
Я записався до kmbs, щоб розв’язати проблему, що виникла під час масштабування нашого бізнесу. Коли ми відкривали нові магазини, ефективність роботи старих почала падати. Деякі з них перетворилися на збиткові. Стало зрозуміло, що далі масштабуватися неможливо. Ми обмежені власним часом та ресурсами і я вже не можу контролювати всі процеси. Тому я наважився пожертвувати особистим часом та піти вчитися. Один із моїх друзів, який нещодавно закінчив Львівську бізнес-школу, порекомендував мені Могилянку. Я дослідив інші варіанти, зокрема Міжнародний інститут менеджменту та деякі приватні програми, але kmbs мене зацікавив найбільше. Мені сподобався підхід до навчання. На відміну від інших, де, грубо кажучи, тобі дають посібник, як досягти того чи іншого результату, в Могилянці більше уваги приділяється зворотному зв’язку та розвитку мислення. Я не можу сказати нічого поганого про інші програми, але рівень навчання в kmbs, на мою думку, набагато вищий.
ЯКІ ЗАВДАННЯ ПЕРЕД СОБОЮ СТАВИЛИ ПЕРЕД ВСТУПОМ?
Спочатку я мав чітку мету – відкрити 200 магазинів побутової техніки. Зараз я розумію, що це неправильне поставлення завдання. Відкрити 200 магазинів – не проблема. Питання в тому, як зробити їх конкурентними, ефективними та стійкими до роботи без постійного втручання власника. Тому зараз моя головна мета – навчитися будувати автономні системи, які зможуть працювати та приносити прибуток без моєї постійної участі.
ВАМ ВДАЛОСЯ ВІДІЙТИ ВІД ОПЕРАЦІЙНОГО УПРАВЛІННЯ?
Так, адже раніше в компанії була авторитарна система управління. Всі рішення ухвалював я. Зараз ситуація кардинально змінилася. Кожен підрозділ має свою зону відповідальності та повноваження ухвалювати рішення в межах цієї зони. Але це працює лише в тому разі, коли в компанії чітко сформовані візія, місія та цінності, а працівники поділяють їх.
ЯК ВАМ ВДАЛОСЯ ЗНАЙТИ В СОБІ СИЛИ ВІДМОВИТИСЯ ВІД АВТОРИТАРНОГО КЕРУВАННЯ І ПІТИ НАВЧАТИСЯ?
Я ніколи не прагнув до тоталітарного стилю управління компанією. Просто на той момент я не знав, як можна інакше. Я бачив, як керують своїми компаніями люди, з якими я спілкувався. Всі вони використовували авторитарний стиль, і я слідував їхньому прикладу. Однак згодом я зрозумів, що такий підхід не дасть нам змоги ефективно масштабуватися. Адже з відкриттям нового магазину інші випадали з поля зору і в результаті завдавали збитків. Я намагався сам розв’язувати всі проблеми, їздив з одного магазину в інший, але це не давало результату. Зрозумівши, що цей шлях нікуди не веде, я вирішив піти на навчання. Мені було цікаво побачити, як керують своїми мережами національні ритейлери, що вони роблять інакше. Саме тому я обрав kmbs.
У ЧОМУ ПОЛЯГАЄ ВАША ЖИТТЄВА МІСІЯ?
Моя місія – навчитися створювати системи, які зможуть працювати та розвиватися самостійно, без постійного втручання. Я хочу, щоб компанія не залежала від однієї людини, а могла змінюватися та адаптуватися до нових умов. Щоб люди, які керують компанією, мали чітку мотивацію до розвитку. Я бачив на прикладі інших компаній, як правильна система управління дає їм змогу успішно масштабуватися та досягати нових вершин. Я вже почав роботу над створенням такої системи в «Ассоль» та «АТГ». Звичайно, це складне завдання, адже людський чинник складно передбачити та запрограмувати. Проте я вірю, що завдяки наполегливості та знанням, здобутим у Могилянці, я зможу створити дійсно ефективну систему.
ЯКА ВАША НАЙКРАЩА ІНВЕСТИЦІЯ ЗА ОСТАННІЙ ЧАС?
Найкращими інвестиціями я вважаю ті, що дарують емоції та можливість розвиватися. На першому місці – це, безсумнівно, навчання. Інвестування в знання – це одна з найвигідніших інвестицій, які людина може зробити у свій розвиток. Це те, що дає можливість постійно розвиватися, розширювати свій кругозір та здобувати новий досвід. Окрім навчання, я ціную й інші речі, які дарують мені позитивні емоції. Це можуть бути подорожі, спілкування з близькими людьми, нові хобі та захоплення. Я вважаю, що саме такі інвестиції роблять наше життя по-справжньому насиченим та щасливим.