Костянтин Шолудько
Директор будівельного департаменту та заступник генерального директора компанії Sika Україна, що спеціалізується на хімічній продукції для будівництва. Відповідає за проєктний бізнес, пов'язаний з будівництвом різноманітних об'єктів інфраструктури, промислових підприємств та енергетичних об'єктів. Заснував благодійний фонд для підтримки гуманітарних ініціатив, відновлення зруйнованого житла та навчання будівельній професії дітей ветеранів та військових. Випускник EMBA kmbs.
РОЗКАЖІТЬ ПРО КОМПАНІЮ SIKA, ЇЇ ПРОДУКТИ, КЛІЄНТІВ ТА ВАШУ РОЛЬ.
Sika – це міжнародний хімічний концерн, заснований у 1910 році швейцарським хіміком Каспаром Вінклером у містечку Баар біля Цюриха. Компанія розпочала свою діяльність з розробки технології гідроізоляції залізничних тунелів під час активної електрифікації Європи. Швейцарія як гірська країна потребувала тунелів для логістики між кантонами, тому наш засновник створив спеціальний засіб, який забезпечував гідроізоляцію та безпеку електрифікованих тунелів. Дочірні компанії концерну представлено в більш ніж 100 країнах світу, в яких розміщені понад 190 заводів. В України Sika з’явилась у 2004 році, тобто 20 років тому.
Сьогодні компанія спеціалізується на будівельних рішеннях для промислової, транспортної, енергетичної інфраструктур. Тобто все, що все може будуватися на Землі, будується з використанням наших технологій. Крім того, Sika є світовим лідером у розробці рішень для автомобілебудування, співпрацюючи з такими клієнтами, як Mercedes-Benz, Volkswagen, Avtovaz Group, Peugeot, Citroën у сфері склеювання, герметизації, шумоізоляції. В Україні ми фокусуємося на промисловому будівництві.
Я приєднався до компанії у 2007 році, тобто вже 17 років розвиваю цей бізнес у різних напрямах. Я починав працювати в компанії менеджером з продажу, приєднавшись до команди Sika майже одразу після закінчення Київського політехнічного інституту. До цього я три місяці працював у невеликій компанії з продажу будматеріалів, допоки HR-департамент Sika не запросив мене на співбесіду. За 17 років, розвиваючись разом з компанією, я став директором напряму промислового будівництва і заступником генерального директора. Нашими клієнтами є будівельні та проєктні компанії, що використовують наші продукти та рішення, будуючи тунелі, мости, покрівлі, підлоги тощо.

ЯКА ВАША ЗОНА ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ?
Я працюю в проєктному бізнесі, що пов’язаний з будівництвом різноманітних об'єктів: торговельних центрів, тунелів тощо. Наприклад, двоколійний Бескидський тунель – другий за довжиною (після Лутугинського) залізничний тунель в Україні, що офіційно відкрили у 2018 році, був реалізований спільно з нашими партнерами, які використовували наші рішення для його гідроізоляції.
Ми дивимося на наш бізнес з погляду вертикальних маркетів. Загалом, вся економіка України так чи інакше залучена в будівельну сферу. Одним з таких маркетів є дорожня інфраструктура: автомобільні та залізничні дороги, мости. Тут ми пропонуємо рішення для ремонту залізобетонних конструкцій, особливо актуальні після руйнувань. Наші рішення відповідають державним будівельним нормам і розраховані на довговічність, що підтверджується столітнім досвідом нашої компанії.
Ще один важливий маркет – харчова промисловість. Ми прагнемо не просто продати матеріали, а й розвинути економіку України. Ми розуміємо, що якість нашої роботи впливає на успіх аграріїв та переробних підприємств. Використовуючи наші рішення, вони можуть мінімізувати витрати на ремонти та зосередитися на своєму бізнесі, виробляючи якісні продукти як для внутрішнього ринку, так і на експорт. Це приносить валютні надходження, які можна інвестувати в будівництво нових об'єктів, де ми також раді допомогти.
Прикладом успішної співпраці є кондитерський дім «Вацак», що будує сучасні підприємства на Буковині, використовуючи наші рішення. Для них це не питання ціни, а питання доцільності інвестицій та довговічності. Ми раді таким партнерам, з якими у нас спільні цілі та бажання досягти найкращих результатів.
Серед інших вертикальних маркетів важливим є енергетика. Ми знаємо, наскільки важлива атомна генерація, і пропонуємо якісні рішення для ремонту та введення в експлуатацію енергетичних блоків у найкоротші терміни.
В цілому, вся економіка України – це наші потенційні ринки. Десь попит більший, десь менший, але з часом ми хочемо бути присутніми в кожному сегменті та позитивно впливати на розвиток будівельної галузі. У нас є експертиза, команда, інноваційні продукти, які ми адаптуємо до потреб українських партнерів, створюючи для них додаткову цінність.

ЯК ПОВНОМАСШТАБНЕ ВТОРГНЕННЯ ВПЛИНУЛО НА КОМПАНІЮ?
Початок повномасштабної агресії негативно вплинув на всіх, і будівельний ринок не став винятком. Ця галузь є маркером розвитку країни, і обсяг виробництва цементу слугує індикатором її зростання або стагнації. У 2022 році ринок обвалився і наш бізнес також скоротився приблизно на 30% порівняно з 2021 роком. Падіння могло бути більшим, але завдяки досвіду команди, яка пережила різні потрясіння, революції та пандемії, ми змогли впоратися.
Повномасштабне вторгнення стало черговим випробуванням для нашої держави, але Sika, як і Україна, змогла його пройти. Наша компанія стала прикладом єднання: хтось пішов воювати, багато хто почав волонтерити. Ця взаємодія допомогла нам не пасти духом.
Після стабілізації ситуації та успішних контрнаступів на Київщині та Харківщині, бізнес почав відновлюватися. Ми були до цього готові, на відміну від деяких конкурентів, які втратили свої позиції на ринку. Завдяки цьому ми змогли не лише втриматися, а й зрости, зробивши серйозний запас на майбутнє. У 2023 році ми повністю відновили бізнес до рівня 2021 року, вивівши його зі стагнації та забезпечивши подальший розвиток.
ЩО МОТИВУВАЛО ПІТИ ДО БУЗНЕС-ШКОЛИ?
Будь-яка криза – це не лише падіння, а й шанс для зростання та нові можливості. У 2022 році я зрозумів, що якщо не зараз, то моє бажання так і залишиться нездійсненим. Це бажання жевріло в мені та у 2020, і у 2021, але я все відкладав через постійну зайнятість. Мене вже почало непокоїти, що я поринаю в рутину і часом просто не можу підняти голови.
2022 рік, з одного боку, приніс важкі випробування, а з іншого – можливості. Бізнес призупинився, з'явилося більше часу для інших задач: волонтерських, побутових, менше для бізнес-активності. Я вирішив, що це саме той час, тобто зараз або ніколи. Ми тоді всі були під впливом оптимізму, сподівалися на швидку перемогу і відбудову, а тоді вже точно не буде вільної хвилинки. Тому я вирішив скористатися цією можливістю і нарешті отримати ті знання, про які давно мріяв.
ЧОМУ ОБРАЛИ KMBS?
Я досліджував український ринок, розпитувати знайомих, хто що порекомендує. Часто згадували Київську школу економіки, але мені казали, що якщо я хочу здобути освіту, спрямовану на розвиток мислення та нетворкінгу, то мені варто звернути увагу на Києво-Могилянську бізнес-школу. Я пройшов співбесіду в kmbs і остаточно вирішив вступити саме туди.
ЯК НАВЧАННЯ В KMBS ВПЛИНУЛО НА ВАС?
Навчання суттєво змінило моє сприйняття, починаючи з перших модулів. Воно допомогло мені поглянути на бізнес більш візійно. Я почав оцінювати його не лише з погляду поточної системи, а й думати про те, яким він може бути, чого я хочу від компанії, як вона може розвиватися, що для цього потрібно зробити.
Вже після кількох модулів, почалися незворотні зміни. Мої колеги трохи страждали від того, що щось почало відбуватися, ми почали кудись рухатися. Але з'явилося й інше розуміння: навчатися потрібно всім, незалежно від статусу в компанії. Постійний прогрес має бути на всіх ланках, як у lean-процесі. Ми маємо постійно вдосконалюватися, знаходити слабкі сторони, вчитися в інших та разом створювати щось краще. Найголовніше – це побудувати картину майбутнього, бачення компанії, щоб люди розуміли та бачили його. Це дуже цікавий процес, що досі впливає на нас.
У ЧОМУ ПОЛЯГАЄ ВАША ЖИТТЄВА МІСІЯ?
У 2010 році, здається, коли було оголошено, що Україна прийматиме Євро-2012, я, як футбольний фанат, проходячи повз Олімпійський стадіон, сказав собі, що маю бути причетним до реконструкції цього стадіону. Я хотів потім розповідати своїм нащадкам, що брав участь у процесі його будівництва.
Відтоді моя життєва місія дещо змінилася. Я дуже пишаюся проєктами, в яких брав участь, нехай і не в ролі будівельника, але знаючи, як все відбувалося. Сьогодні я хочу використати свої знання не лише для реалізації проєктів, а й для розвитку компанії. Я хочу побудувати в Україні великого виробника будівельних матеріалів, який працюватиме з українцями, українськими містами та українськими ресурсами. Я хочу залишитися тут і показати, що українці на це спроможні, що ми можемо створювати, долучатися до відбудови та робити свій внесок.
Для мене це надважливо, я вважаю своєю місією навчити людей, допомогти їм сприйняти цю ідею, допомогти будівельним компаніям будувати якісно, допомогти звичайним громадянам бути залученими в ці процеси. Тому в кінці минулого року ми створили благодійний фонд, щоб долучитися до цього процесу. Для мене це дійсно важливо.
РОЗКАЖІТЬ ПРО БЛАГОДІЙНИЙ ФОНД.
Наш фонд першочергово зосередиться на гуманітарних ініціативах. Ми розглядаємо проєкти з відновлення зруйнованого житла та навчання людей будівельній професії. Розуміючи, наскільки ця професія буде критично важливою у майбутньому, і спираючись на наш 20-річний досвід, ми хочемо передавати знання та допомагати молодим спеціалістам, особливо дітям ветеранів та військових, які прагнуть навчатися, але не мають такої можливості.
Ми прагнемо зробити свій внесок у повоєнне відновлення України, створити нову державу, яка, я вірю, постане в найближчі десятиліття. Наш благодійний фонд буде залучати партнерів, будівельні компанії, щоб створити умови для навчання та розвитку нового покоління будівельників.
ЯКА ВАША НАЙКРАЩА ІНВЕСТИЦІЯ ЗА ОСТАННІЙ ЧАС?
Найкраща інвестиція, без сумніву, це kmbs. Завдяки навчанню в бізнес-школі я здобув неоціненні знання фінансової сфери від Євгена Пенцака.