Не «Big» Data, Marketplace і Sharing Economy: про інновації у логістиці
Та чим вони допоможуть бізнесу

Компанія DHL публікує Logistics Trend Radar – звіт про інноваційні тренди, що впливають на індустрію логістики. Головними витками напряму дорожньої карти на 2020–2021 роки стали Big Data, Logistics Marketplaces і Sharing Economy.
Як компаніям оптимізувати операційну діяльність за допомогою аналізу даних, як великі гравці створюють і впроваджують нові бізнес-моделі за допомогою спільного споживання і чому в ланцюжках поставок важлива централізованість, розповів Mind експерт у сфері логістичних інновацій, засновник CoreTeka і WareTeka Олександр Ісаченко.
Не «Big» Data: чому компанії неправильно розпоряджаються даними
Усі ланцюжки поставок у логістиці складаються з даних. Щодня транспортні компанії оперують інформацією про те, що везти і куди. Дані в логістиці – не просто поля, це можливість управляти ресурсами: трудовими, часовими, матеріальними.
Компанії, які добре розуміють, що відбувається в їх інформаційних полях, ухвалюють операційні рішення краще. Серед українських підприємств спостерігається величезна проблема з отриманням чистих даних, їх аналізом, формуванням управлінських звітів і рішень.
Наприклад, деякі компанії встановлюють GPS-трекери, але користуються від сили 5% їх можливостей: відкривають карту і дивляться розташування транспорту. Основне завдання логістики – це бути just in time, ні раніше, ні пізніше, а GPS – інструмент, який, якщо його правильно використовувати, допомагає досягти мети.
Транспортні компанії повинні розуміти, наскільки налагоджений ланцюжок постачання: чи встигає водій приїхати до пункту призначення вчасно, якщо ні – попередити одержувача і домовитися про новий час. Окреме завдання – аналіз ефективності маршрутів, що досягається шляхом настроювання системи роутингу і коригувань напрямку руху залежності від вступних даних. GPS-трекери потрібно «збирати» правильно: налаштовувати тригери про запізнення; накопичувати дані; ухвалювати рішення про проблемні замовлення, маршрути, водіїв, контрагентів.
Хтось може відмахнутися, заявивши, що аналізувати великі потоки інформації – непросте завдання. Але в логістиці застосовувати поняття «Big Data» недоцільно. Що таке «великі» дані? Так характеризують цілі масиви, так звані Data Lakes, де незрозуміло, як знайти відповіді на питання, що цікавлять. Незважаючи на велику кількість даних у логістиці, вони зрозумілі й добре структуровані. Саме завдяки організованості інформації галузь розвивається так багато років.
Гарний приклад грамотного ухвалення рішень на основі даних – Domino's Pizza, яка позиціонує себе як кур'єрська компанія, що доставляє піцу. Вони не обіцяють привезти найсмачнішу піцу, але гарантують, що замовлення приїде до покупця впродовж 30 хвилин. Компанія аналізує попит навколо кожної піцерії, виходячи з накопиченої інформації. Вони знають, що протягом 5 хвилин отримають замовлення на «Гавайську» піцу і вже починають готувати її. Якщо процес приготування добігає кінця, а попиту немає, його починають стимулювати: коли користувач заходить на сайт, система визначає, в який геолокації він знаходиться, і відображає спеціальну пропозицію. Замовлення на доставку формується за 10 секунд до того, як піцу виймуть з печі. Це не концепція, а проєкт, що вже працює, який був запущений у США у 2018 році.
Sharing Economy: довіра – нова валюта економіки і бізнес-модель
Спільне споживання – соціальний тренд, що переріс у бізнес. Це модель взаємодії всередині соціуму, в якому люди обмінюються цінностями, натомість отримуючи матеріальну вигоду. Простий приклад – бібліотека, де можна віддати або обміняти книгу.
Експерти кажуть про те, що в найближчі 10 років тренд Sharing Economy повністю змінить соціальні та економічні парадигми. Одна з творців концепції спільного споживання підкреслила, що валютою нової економіки стане довіра.
DHL знайшла цікаве застосування Sharing Economy в логістиці, створивши абсолютно нову бізнес-модель. Ядро компанії (близько 90%) – замовлення, що вигідно возити, інші 10% – недоцільні, але потрібні для надання якісного сервісу. DHL знайшли рішення проблеми: створили Saloodo! – сервіс вантажних перевезень із верифікованими компаніями, яким можна віддати замовлення на субконтракт. Ця історія про те, як компанія не могла виконувати свої зобов'язання в рамках кризи, але оптимізувала процеси і створила нову підтримуючу модель для основного бізнесу.
Marketplace: чому важлива централізованість
Зв'язок Marketplace і Sharing Economy відкриває нові цікаві бізнес-моделі.
У 2013 році один з топ-менеджерів Microsoft відкрив у США платформу Flexe, яка допомагає орендарю миттєво зняти склад під запит без зайвої бюрократії, а власнику складу – здати свої порожні площі на короткий або довгий термін. Сервіс започаткував нову бізнес-модель у США і залучив $42 млн інвестицій за минулий рік.
Платформа Flexe стала конкурентом швидкої національної доставки Fulfillment by Amazon. Вони позиціонують себе так, що вартість доставки і зберігання на 30–50% менше, ніж в Amazon. Flexe дозволяє брендувати посилку, тобто робити її від себе, чого не дозволяє Amazon. Amazon доставляє свої коробки. Flexe підключили близько тисячі складів по США, вони розвиватимуться на цьому ринку.
В Україні існує достатня кількість Marketplaces, які вирішують проблему транспортування товарів, гарантуючи безпечний супровід угоди. Але що стосується систем управління складу, наразі у нас немає великого централізованого гравця, як, наприклад, Flexe.
Зараз є три інструменти, які дозволяють знайти або здати склад: безкоштовні дошки оголошень, сарафанне радіо або брокери. Перша проблема в тому, що єдиної бази всіх складів не існує. Друга – складність порівняння, перевірки і контролю інформації. Наприклад, підприємець заходить на безкоштовну дошку оголошення, телефонує за вказаним номером, але виявляється, що нерухомість є, але складу класу А немає. Вибір складу – довга процедура, що починається від з'ясування можливості товарного сусідства і закінчується сезонністю.
Розуміючи цю проблему, ми з командою запустили платформу WareTeka. Платформа дозволяє знайти склад або партнера, який зможе допомогти вирішити завдання зі складської логістики.
REACTOR.UA – відкрита платформа інновацій, що пропонує інфраструктуру та інструменти для успішної роботи з інноваціями.
Резиденти платформи – компанії, відкриті до інновацій, акселератори, інкубатори, інноваційні хаби, лабораторії, продуктові технологічні команди.
Ставши резидентом платформи REACTOR.UA, ви зможете:
- працювати з кращими світовими технологічними рішеннями і стартап-командами, здатними реалізувати будь-які інноваційні ідеї;
- шукати рішення своїх інноваційних викликів, використовуючи менторську підтримку резидентів – агентів інновацій;
- спільно з резидентами проводити відкритий пошук інноваційних ідей;
- бути в курсі провідних інноваційних практик і світових трендів;
- тестувати ідеї просто, швидко і з мінімальними витратами;
- увійти до списку інноваційних компаній України, взявши участь у Innovation Index.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].