Топ-5 досягнень українських фармацевтичних компаній у 2023 році
Точка зору

Топ-5 досягнень українських фармацевтичних компаній у 2023 році

Попит на які ліки збільшився на тлі воєнних подій

Топ-5 досягнень українських фармацевтичних компаній у 2023 році
Фото: фармкомпанія "Дарниця"

Залишився позаду ще один надскладний для нашої країни рік. Він запам’ятається не лише важкими рішеннями та грандіозними викликами, а й, попри повномасштабну війну, значними досягненнями.

Наприкінці 2022 року світові державні та фінансові установи, зокрема Міжнародний валютний фонд, прогнозували зростання ВВП у 2023-му лише на 0,5–1%. Утім, завдяки звитягам Сил безпеки та оборони країни та титанічній праці кожного українця, експерти сьогодні оцінюють ці показники в діапазоні 4–5%. Ба більше, країні вдалося приборкати інфляцію. Наприкінці 2022 року вона сягала 26,6%. На кінець 2023-го показник інфляції становив 5%. Здається, всі галузі економіки демонстрували справжні «економічні дива».

Не стала винятком і українська фармацевтика. Про п'ять головних досягнень на цьому ринку спеціально для Mind розповідає Василь Губарець, директор з корпоративних комунікацій фармацевтичної компанії «Дарниця».

Відновлення та зростання

Хоча повномасштабна війна була й лишається головним ризиком, ринку фармацевтики у 2023 році вдалося не лише оговтатися від шоків 2022-го, а й відновитися та почати зростати.

Так, за підсумками 11 місяців 2023 року, 63,3% ліків на ринку – українського виробництва. Оскільки вітчизняні ліки здебільшого дешевші за іноземні, їхня частка у грошовому вираженні становить 37,15%, тоді як у натуральному, тобто в упаковках, – 63,3%.

Нагадаємо: у березні 2022 року був зафіксований спад ринку на 11%, у квітні ринок скоротився на третину, а у травні – на 24%. Тож вийти на ті цифри, які ми маємо на кінець 2023 року, – серйозне досягнення.

Нарощення частки українських лікарських засобів на ринку – стратегічне завдання для країни, адже це гарантує наявність ліків у кризові періоди. Таким періодом є війна.

Сьогодні 7 з 10 найбільших за обсягами продажів фармацевтичних компаній – українські.

Наприклад, «Дарниця» 2022 року стала серед 10 основних конкурентів фармацевтичною компанією, яка зростає найшвидше, й утримала таку тенденцію і 2023-го. Вона продовжує зростати, демонструючи +13% порівняно з ринком. З урахуванням масштабу компанії – це дуже вагомий показник.

Благодійність як громадянська позиція

Свідомі громадяни сьогодні або служать у Силах безпеки та оборони, або донатять на оборону. Це вже не просто красивий жест, а свідома громадянська позиція. Більшість гравців фармринку об'єднують свої зусилля, активно допомагаючи державі та нашим бійцям у спротиві агресору.

Зокрема, фармацевтична компанія «Дарниця» від 24 лютого 2022 року благодійно передала майже 3 млн упаковок ліків на суму понад 250 млн грн медичним установам, громадським організаціям і військовим частинам.

Дев’ять співробітників компанії започаткували спільноту «Ми разом» для підтримки мобілізованих колег. За півтора року існування спільнота об'єднала вже понад 1000 активних учасників. Команда організувала ПЕРЕМОГОдійний аукціон для збору коштів на підтримку ЗСУ. Перший аукціон колись зібрав понад 100 хендмейд-лотів і брендованого мерчу. Тепер такі аукціони стали постійними.

«Дарниця» допомагала жителям Херсонщини і після звільнення Правобережжя, і після катастрофи на Каховській ГЕС. Команда зібрала теплі речі, засоби гігієни, побутову хімію, харчові продукти, медикаменти та гроші.

Протягом 2023 року команда тричі долучилася до донорського руху, здавши майже 70 літрів крові. До рнчі, донорський рух у компанії розпочався ще в 1987 році.

Відкриття нових ринків

Повномасштабна війна не спинила українську фармацевтику від підкорення нових ринків. Фармацевтичні компанії 2023 року продовжили активно експортувати ліки. Так, у 2023 році Україна найбільше експортувала ліків до Узбекистану, Литви, Казахстану та Грузії.

Ще 2022 року «Дарниця» успішно пройшла процедуру визнання українського Сертифікату відповідності вимогам належної виробничої практики (GMP Clearance Procedure) регуляторним органом Австралії.  А вже у 2023 році відвантажила один зі своїх препаратів до цієї країни.

Австралія – держава з одним із найсуворіших регулювань у світі. І факт реєстрації та початок відвантажень українського препарату на цієї країни підтверджує, що вітчизняні виробники, які мають сертифікат GMP, можуть становити серйозну конкуренцію міжнародним гігантам. Адже за якістю українські ліки не поступаються іноземним аналогам.

Екологічні ініціативи попри війну

Відповідальна позиція щодо довкілля – вибір українських фармацевтичних компаній. Попри війну екологічних ініціатив, спрямованих на захист і збереження довкілля, стає дедалі більше.

Наприклад, «Дарниця» уже тривалий час використовує екологічні упаковки. Екокартон, з якого зроблені пакування дарницьких ліків, виготовлений із переробленої паперової маси, що складається із вторинної сировини. Це значно зменшує негативний вплив на довкілля, оскільки при виробництві цього картону використовуються менші обсяги енергії і води.

А ще завдяки використанню вторинної сировини скорочується потреба в «первинному» целюлозному картоні, а отже, зменшується кількість викидів парникових газів і токсичних речовин, які утворюються під час його виробництва.

Максимальний рівень переробки твердих відходів та відповідальне ставлення до утилізації потенційно небезпечних матеріалів є частиною стратегії з підвищення енергоефективності виробництва компанії «Дарниця». Ця стратегія спрямована як на зменшення впливу виробництва на довкілля, так і на економію основних ресурсів – води, електроенергії, газу – в умовах економічних та логістичних криз, що тривають із 2020 року.

У компанії працює система «Зелений офіс». Також здійснюється збір та утилізація лікарських засобів, термін придатності яких закінчився. У «Дарниці» збирають і утилізують використані лампи та батарейки.

Компанія ощадливо ставиться до використання тепла через технологію рекуперації, тобто повторного використання тепла (і вологи). 

Пліч-о-пліч з українцями

Українські фармацевтичні компанії, глибоко знаючи контекст, у 2023 році моментально реагували на потреби громадян, пов'язані із погіршенням здоров’я через війну.

За оцінками Gradus Research, кожен другий українець має проблеми із серцем та судинами. Після початку повномасштабного вторгнення середній вік серцево-судинних захворювань «помолодшав» на 10 років і наразі становить 45–50 років.

«Дарниця» першою з українських компаній долучилася до проєкту «Сильні серця» – колаборації та об’єднання учасників ринку й інших ключових стейкхолдерів для створення дечого більш інноваційного та ціннісного.

«Сильні серця» народилися за підтримки Zagoriy Foundation із метою протистояти поширенню серцево-судинних захворювань в Україні і, по суті, стали частиною Всесвітнього руху, спрямованого на боротьбу із цією проблемою.

Це яскравий приклад того, як українські фармкомпанії можуть позитивно впливати на всю галузь охорони здоров’я.

Ще одна проблема, яка через війну лише загострюється, – ментальне здоров’я українців. «Дарниця» не лишається осторонь цієї проблеми. Компанія проводить навчання для професійної спільноти, а також запустила інформаційну онлайн-платформу для пацієнтів і лікарів у межах освітнього проєкту «Ментальні розлади та робота з психотравмою під час війни».

Через вебінари й майстер-класи визнані міжнародні експерти з Ізраїлю, США, Нідерландів та України діляться знаннями та досвідом щодо вирішення проблеми впливу психотравми на ментальне здоров'я під час війни.

Загалом українські фармацевти, розуміючи потреби українців, випускають ті ліки, які дійсно потрібні людям. Наприклад, у «Дарниці» у найближчому майбутньому зосередяться переважно на випуску серцево-судинних, знеболювальних, протидіабетичних, антибактеріальних і противірусних ліків, а також психіатричних і неврологічних препаратів.

Хоч би яким не став 2024 рік, українська фарма буде разом із країною та кожним українцем.

Матеріал рубрики «Точка зору» є відображенням особистої думки автора й може не збігатися з точкою зору редакції Mind. Він не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Ініціатива публікації, як правило, надходить з боку автора.

Редакція не несе відповідальності за достовірність і тлумачення наведеної інформації та виконує винятково роль носія. Матеріали в рубриці «Точка зору» можуть бути опубліковані як на комерційній, так і на безоплатній основі.

Основна вимога – суспільна значущість теми та відкрита публічна позиція автора.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло