Discuss Discuss
Логістика 80 level: як невеликим компаніям перейти на 3PL

Логістика 80 level: як невеликим компаніям перейти на 3PL

Про подолання складнощів роботи з великими логістичними операторами

Этот текст также доступен на русском
Логістика 80 level: як невеликим компаніям перейти на 3PL

Згідно із доповіддю The Future of Jobs 2020 («Майбутнє робочих місць 2020»), підготовленою Всесвітнім економічним форумом, впровадження цифрових технологій і автоматизації праці до 2025 року призведе до скорочення робочих місць. Так, 43% роботодавців збираються їх скоротити, розширювати – 34,5%, а 41% планує розширити використання підрядників. Попри невтішні новини для працівників, компанії можуть отримати нові можливості для розвитку.

До того ж нові технології доступні не тільки великим компаніям, а й малому і середньому бізнесу. Які можливості сьогодні відкриті для МСБ, зокрема, у сфері складської логістики, розповів Mind експерт у сфері логістичних інновацій, засновник компаній CoreTeka і WareTeka, резидент Reactor.ua Олександр Ісаченко

На ринку контрактної логістики висока якість послуг асоціюється з великими 3PL-операторами (Third Party Logistics) – Raben, FM Logistic, DB Schenker та іншими. Вони дають гарантії, інвестують в автоматизацію, вибудовують складні логістичні процеси. Але великі 3PL-оператори практично не співпрацюють із малим та середнім бізнесом. Хоча цьому сегменту необхідна підтримка в побудові логістики.

Уявімо умовну компанію Х, яка продає побутову хімію. У неї є торгова точка та інтернет-магазин. Товарообіг – близько 50 палет на місяць. Для зберігання й постачання продукції вони орендували дешевий склад класу С за межею міста без техніки. Керівництво планує розширити бізнес – проводить маркетингові кампанії, поповнює асортимент продукції. Але логістика не скорочує витрати, а завдає головного білю.

Так що ж заважає компанії отримати якісну послугу від великого 3PL-оператора?

Невеликий товарообіг

Надання послуг зберігання та оброблення замовлень – основний напрям 3PL-операторів. Він дає близько 70% прибутку. Але не будь-яка співпраця приносить очікуваний прибуток. Логістичний провайдер інвестує в оренду або будівництво складів, обладнання, персонал, автоматизацію процесів. Це величезні фінансові витрати. Щоб бізнес приносив прибуток, 3PL-оператор працює з малою кількістю клієнтів, але з великими обсягами.

Транспортні оператори розраховують рентабельність співпраці по маржинальності, кількості палет, місячному товарообігу. Як показує практика, мінімальний вхідний поріг для співпраці з великими й надійними партнерами – від 300–500 палет на місяць.

Компанія з місячним товарообігом у 50 палет не покриє вартість витрат 3PL-оператора.

Тривала процедура підписання договору

Перед тим як підписати контракт про співпрацю, грамотний логістичний провайдер оцінить стан ланцюга постачань клієнта. Сторони мають обговорити основні положення договору і прийти до формату, який буде вигідний усім учасникам угоди. Процедура може затягтися на 2 місяці.

Зазвичай малий і середній бізнес укладає контракти на 1 рік, а великий – на 2–3 роки. 3PL-оператору вигідно довгострокове співробітництво. В умовах високої конкуренції малий і середній бізнес не може дати гарантій.

Ще одна проблема – критичність коливання цін на логістичні послуги для малого та середнього бізнесу. Як і будь-яка інша галузь, ринок аутсорсингу логістики реагує на курс долара, інфляцію, підвищення витрат.

Коли компанія підписує договір із 3PL-оператором, вона має обговорити прозорість вартості послуг. Логістичний провайдер не повинен підвищувати ціну за будь-якої примхи. На ринку України є компанії, які розробили чіткий механізм перегляду тарифів. Вони беруть за основу індекс цін на товари й послуги, коливання курсу гривні до євро, зміну заробітних плат у сфері транспорту.

Складно інтегруватися з 3PL операторами

Співпраця з логістичним партнером будується на оперативному обміні даними. Які замовлення збирають на складі зараз, скільки товарів відвантажили за місяць, який рівень залишків продукції? Так компанія може планувати роботу.

Великий бізнес інвестує в інтеграцію своїх ERP-систем із WMS 3PL-операторів. Але для малого й середнього бізнесу електронний обмін даними – великий виклик. По-перше, інтеграція систем коштує дорого. У деяких випадках окупність витрат може становити 2 роки. По-друге, інтеграція займає кілька місяців. Усе залежить від складності WMS.

Компанії змушені обмінюватися даними по-старому. У кращому разі інформацію про замовлення заносять в Excel-файл, відправляють менеджеру поштою. Далі він або завантажує документ у WMS (попередньо підганяючи під потрібний формат), або заносить дані вручну. Помилок не уникнути. Автоматизовувати процес є сенс тільки при роботі з великими обсягами. Але ручна праця – підвищення тарифів для всіх сторін.

Об'єднатися і співпрацювати

В Україні питання доступності складської логістики для малого і середнього бізнесу відкритий. Ринку не вистачає інструментів, які б автоматизували роботу з операціями.

У світі набирає обертів «уберізація». Замість довгого ланцюжка ведення бізнесу з посередниками на зміну приходять цифрові платформи. Вони пов'язують тих, хто потребує послуг, з тими, хто їх надає.

Поки ідею платформ-агрегаторів «без посередників» використовують тільки в транспортній сфері, проблемам складської логістики приділяють мало уваги. Ми вирішили застосувати світовий досвід «уберізаціі» і створити сервіс WareTeka On-Demand – інтерфейс, який дозволяє розрахувати вартість послуг, вести електронний документообіг, управляти відвантаженнями, за переміщеннями товарів і залишками на складі, оплачувати послуги. Такий інструмент може допомогти малому і середньому бізнесу пережити наслідки карантину.

REACTOR.UA – відкрита платформа інновацій, що пропонує інфраструктуру та інструменти для успішної роботи з інноваціями. Резиденти платформи – компанії, відкриті до інновацій, акселератори, інкубатори, інноваційні хаби, лабораторії, продуктові технологічні команди.

Ставши резидентом платформи REACTOR.UA, ви зможете:

  • працювати з кращими світовими технологічними рішеннями і стартап-командами, здатними реалізувати будь-які інноваційні ідеї;
  • шукати рішення своїх інноваційних викликів, використовуючи менторську підтримку резидентів – агентів інновацій;
  • спільно з резидентами проводити відкритий пошук інноваційних ідей; бути в курсі провідних інноваційних практик і світових трендів;
  • тестувати ідеї просто, швидко і з мінімальними витратами;
  • увійти до списку інноваційних компаній України, взявши участь у Innovation Index.

Компаніям, які мають потребу у трансформації бізнесу за допомогою технологій та інновацій, платформа пропонує пройти безкоштовну менторську програму RE:START. Програма допоможе ухвалити виважене рішення про те, який з наявних підходів до роботи з інноваціями оптимально відповідає запитам і потребам компанії. Вперше в рамках однієї програми власники і топ-менеджери мають можливість попрацювати з кращими менторами, визначити інноваційну стратегію для своєї компанії, навчитися ефективно управляти ресурсами для її реалізації.