Логістика 80 level: як невеликим компаніям перейти на 3PL
Про подолання складнощів роботи з великими логістичними операторами

Згідно із доповіддю The Future of Jobs 2020 («Майбутнє робочих місць 2020»), підготовленою Всесвітнім економічним форумом, впровадження цифрових технологій і автоматизації праці до 2025 року призведе до скорочення робочих місць. Так, 43% роботодавців збираються їх скоротити, розширювати – 34,5%, а 41% планує розширити використання підрядників. Попри невтішні новини для працівників, компанії можуть отримати нові можливості для розвитку.
До того ж нові технології доступні не тільки великим компаніям, а й малому і середньому бізнесу. Які можливості сьогодні відкриті для МСБ, зокрема, у сфері складської логістики, розповів Mind експерт у сфері логістичних інновацій, засновник компаній CoreTeka і WareTeka, резидент Reactor.ua Олександр Ісаченко
На ринку контрактної логістики висока якість послуг асоціюється з великими 3PL-операторами (Third Party Logistics) – Raben, FM Logistic, DB Schenker та іншими. Вони дають гарантії, інвестують в автоматизацію, вибудовують складні логістичні процеси. Але великі 3PL-оператори практично не співпрацюють із малим та середнім бізнесом. Хоча цьому сегменту необхідна підтримка в побудові логістики.
Уявімо умовну компанію Х, яка продає побутову хімію. У неї є торгова точка та інтернет-магазин. Товарообіг – близько 50 палет на місяць. Для зберігання й постачання продукції вони орендували дешевий склад класу С за межею міста без техніки. Керівництво планує розширити бізнес – проводить маркетингові кампанії, поповнює асортимент продукції. Але логістика не скорочує витрати, а завдає головного білю.
Так що ж заважає компанії отримати якісну послугу від великого 3PL-оператора?
Невеликий товарообіг
Надання послуг зберігання та оброблення замовлень – основний напрям 3PL-операторів. Він дає близько 70% прибутку. Але не будь-яка співпраця приносить очікуваний прибуток. Логістичний провайдер інвестує в оренду або будівництво складів, обладнання, персонал, автоматизацію процесів. Це величезні фінансові витрати. Щоб бізнес приносив прибуток, 3PL-оператор працює з малою кількістю клієнтів, але з великими обсягами.
Транспортні оператори розраховують рентабельність співпраці по маржинальності, кількості палет, місячному товарообігу. Як показує практика, мінімальний вхідний поріг для співпраці з великими й надійними партнерами – від 300–500 палет на місяць.
Компанія з місячним товарообігом у 50 палет не покриє вартість витрат 3PL-оператора.
Тривала процедура підписання договору
Перед тим як підписати контракт про співпрацю, грамотний логістичний провайдер оцінить стан ланцюга постачань клієнта. Сторони мають обговорити основні положення договору і прийти до формату, який буде вигідний усім учасникам угоди. Процедура може затягтися на 2 місяці.
Зазвичай малий і середній бізнес укладає контракти на 1 рік, а великий – на 2–3 роки. 3PL-оператору вигідно довгострокове співробітництво. В умовах високої конкуренції малий і середній бізнес не може дати гарантій.
Ще одна проблема – критичність коливання цін на логістичні послуги для малого та середнього бізнесу. Як і будь-яка інша галузь, ринок аутсорсингу логістики реагує на курс долара, інфляцію, підвищення витрат.
Коли компанія підписує договір із 3PL-оператором, вона має обговорити прозорість вартості послуг. Логістичний провайдер не повинен підвищувати ціну за будь-якої примхи. На ринку України є компанії, які розробили чіткий механізм перегляду тарифів. Вони беруть за основу індекс цін на товари й послуги, коливання курсу гривні до євро, зміну заробітних плат у сфері транспорту.
Складно інтегруватися з 3PL операторами
Співпраця з логістичним партнером будується на оперативному обміні даними. Які замовлення збирають на складі зараз, скільки товарів відвантажили за місяць, який рівень залишків продукції? Так компанія може планувати роботу.
Великий бізнес інвестує в інтеграцію своїх ERP-систем із WMS 3PL-операторів. Але для малого й середнього бізнесу електронний обмін даними – великий виклик. По-перше, інтеграція систем коштує дорого. У деяких випадках окупність витрат може становити 2 роки. По-друге, інтеграція займає кілька місяців. Усе залежить від складності WMS.
Компанії змушені обмінюватися даними по-старому. У кращому разі інформацію про замовлення заносять в Excel-файл, відправляють менеджеру поштою. Далі він або завантажує документ у WMS (попередньо підганяючи під потрібний формат), або заносить дані вручну. Помилок не уникнути. Автоматизовувати процес є сенс тільки при роботі з великими обсягами. Але ручна праця – підвищення тарифів для всіх сторін.
Об'єднатися і співпрацювати
В Україні питання доступності складської логістики для малого і середнього бізнесу відкритий. Ринку не вистачає інструментів, які б автоматизували роботу з операціями.
У світі набирає обертів «уберізація». Замість довгого ланцюжка ведення бізнесу з посередниками на зміну приходять цифрові платформи. Вони пов'язують тих, хто потребує послуг, з тими, хто їх надає.
Поки ідею платформ-агрегаторів «без посередників» використовують тільки в транспортній сфері, проблемам складської логістики приділяють мало уваги. Ми вирішили застосувати світовий досвід «уберізаціі» і створити сервіс WareTeka On-Demand – інтерфейс, який дозволяє розрахувати вартість послуг, вести електронний документообіг, управляти відвантаженнями, за переміщеннями товарів і залишками на складі, оплачувати послуги. Такий інструмент може допомогти малому і середньому бізнесу пережити наслідки карантину.
REACTOR.UA – відкрита платформа інновацій, що пропонує інфраструктуру та інструменти для успішної роботи з інноваціями. Резиденти платформи – компанії, відкриті до інновацій, акселератори, інкубатори, інноваційні хаби, лабораторії, продуктові технологічні команди.
Ставши резидентом платформи REACTOR.UA, ви зможете:
- працювати з кращими світовими технологічними рішеннями і стартап-командами, здатними реалізувати будь-які інноваційні ідеї;
- шукати рішення своїх інноваційних викликів, використовуючи менторську підтримку резидентів – агентів інновацій;
- спільно з резидентами проводити відкритий пошук інноваційних ідей; бути в курсі провідних інноваційних практик і світових трендів;
- тестувати ідеї просто, швидко і з мінімальними витратами;
- увійти до списку інноваційних компаній України, взявши участь у Innovation Index.
Компаніям, які мають потребу у трансформації бізнесу за допомогою технологій та інновацій, платформа пропонує пройти безкоштовну менторську програму RE:START. Програма допоможе ухвалити виважене рішення про те, який з наявних підходів до роботи з інноваціями оптимально відповідає запитам і потребам компанії. Вперше в рамках однієї програми власники і топ-менеджери мають можливість попрацювати з кращими менторами, визначити інноваційну стратегію для своєї компанії, навчитися ефективно управляти ресурсами для її реалізації.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].