Внутрішнє підприємництво – як виклик нової нормальності
Досвід міжнародних корпорацій залучення співробітників до розробки інноваційних рішень та продуктів

Пандемія прискорила багато трендів, зокрема і підхід до роботи в офісах. Багато компаній стикнулися з необхідністю управляти своєю командою. Постали питання підтримки командного духу, контролю та мотивації, а саме відстеження часу на роботу. Частково в цьому допомагають нові технології, але частина проблеми залишається, адже змінитися мають не тільки інструменти, а й люди та корпоративні культури.
Що таке «внутрішнє підприємництво» і навіщо його запроваджувати у компанії, розповів Mind засновник проекту n.cubator, директор консалтингової компанії Start Global, adjunct professor kmbs, резидент Reactor.ua Дмитро Швець.
Уявіть собі працівника, якому для ефективної роботи потрібно тільки знати напрямок руху, цінності та стратегічні цілі компанії. Працівника, який сам здатен визначати напрями дій, формулювати завдання, формувати команди, якому не потрібно писати інструкції, який потребує не контролю, а поради та підтримки. Такий тип працівників – це мрія для сучасних і сталих компаній з чіткою візією, місією та цінностями, які навчилися залучати, утримувати та розвивати своїх працівників.
Термин «внутрішнє підприємництво» (intrapreneurship) почав активно розвиватися з 1985 року з подачі Стіва Джобса, який сказав, що команда Macintosh, це група людей, що повернулася до гаражу, але в рамках великої компанії. І хоча з тих пір цей підхід частіше використовувався для сприяння розвитку інновацій в корпораціях, сьогодні він може бути порятунком для управління компанією в новому світі.
Хто такий внутрішній підприємець?
Отже, внутрішній підприємець – це працівник з ментальністю підприємця, який працює над цілісними проєктами всередині компанії на її благо.
Компанія надає повноваження та необхідні ресурси для втілення ідей внутрішніх підприємців в рамках стратегії компанії.
Риси, притаманні внутрішньому підприємцю:
- усвідомленість;
- здатність до самомотивації;
- проактивність;
- лідерські якості;
- орієнтація на результат, а не на процес;
- здатність до нестандартного мислення.
Що сприяє створенню внутрішніх підприємців в компанії?
- прозора корпоративна культура;
- партнерські відносини між працівником та компанією;
- нагородження проактивної поведінки;
- прозора для працівників візія та місія компанії;
- велика кількість внутрішніх та зовнішніх проєктів;
- прозора комунікація між функціями в компанії;
- орієнтація на інновації.
Внутрішнє підприємництво критичне для бізнесу саме зараз не тільки через пандемію та віддалену працю великої кількості співробітників.
За даними компанії Deloitte, міленіали та покоління Z розглядають карантин як можливість перелаштуватися та діяти, але й до карантину основний поштовх цьому тренду задавали міленіали, які більш охоче працювали віддалено та потребували окремої системи мотивації. Наприклад їх більше за попередні покоління турбує сенс роботи та її вплив на навколишнє середовище.
Згідно з опитуванням, бажання міленіалів та покоління Z творити добрі справи відображається і в їхніх споживацьких звичках. Майже 60% заявили, що планують купувати більше продукції та послуг у великих підприємств, які подбали про своїх працівників і загалом позитивно вплинули на суспільство під час пандемії.
При цьому відчувається зниження інтересу до бізнесу і збільшується лояльність до роботодавців. А отже це можливість для розвитку нових бізнес-моделей всередині компанії-роботодавця.
До того ж сьогодні ми живемо в так званому VUCA-світі – нестабільному, невизначеному, складному і неоднозначному (абревіатура від volatility, uncertainty, complexity і ambiguity).
А це означає, що звичний і повільний підхід до запуску нових продуктів і змін бізнес-моделей вже не працює. Корпоративні обмеження та неповороткість великих компаній заважає їм активно конкурувати з жвавими стартапами, здатними постійно експериментувати та швидко знаходити нові підривні бізнес-моделі.
Тож у корпорацій зростає потреба в швидких та сміливих інноваціях, які здатні запускати саме внутрішні підприємці.
«Коробки для ідей» не працюють
Багато компаній намагалося розвинути культуру постійних покращень та пошуку інновацій через різні «коробки для ідей», коли всі працівники мали змогу поділитися своїми думками та ідеями щодо покращень. Проте часто це не вело до результатів. Адже ідея без втілення, це просто слова. Потрібно не тільки придумати ідею, а ще й бути здатним втілити її в життя. А на таке здатні не прості виконавці, а люди з підприємницьким мисленням.
А що працює? Світовий досвід
Один з світових трендів в розвитку інновацій в компаніях, це поєднання культури внутрішнього підприємництва та виокремлення проєктів в умовний «гараж» для експериментів та тестування на ринку із залученням ресурсів від материнської компанії і без корпоративних обмежень, що заважали би ризиковим експериментам нових розробок.
Таке виокремлення в світі зазвичай відбувається на базі бізнес-інкубаторів та акселераторів та називається «спін-оф».
Деякі глобальні компанії запускають власні програми з розвитку інновацій та внутрішнього підприємництва. Наприклад, міжнародна будівельна корпорація VINCI запустила в партнерстві з Stanford University окремий проєкт Leonard. Всі бажаючі співробітники компанії можуть податись на інкубаційну або акселераційну програму зі своєю ідеєю запуску продукту або навіть окремого бізнес-юніту та швидко перевірити, чи дієздатна ця ідея в реальності, чи сприйме її ринок та інше.
Ще один приклад – програма по внутрішньому підприємництву Innovation Garden від Raiffeisen Bank International AG, де серед працівників тепер можна зустріти підпис «Founder /CEO of Internal Startup». Ще в 2017 році компанія запустила пілотну програму на 10 тижнів з покращення внутрішніх процесів та запуску нових рішень на ринок. А в 2018 вже зібрала заявки на участь від банків мережі в 13 країнах. Відібрані проєкти пройшли окремі програми з наступним фінансуванням фіналістів.
А що в Україні?
В Україні подібна корпоративна культура тільки народжується. Доволі часто компанії обережно ставляться до розвитку внутрішнього підприємництва, оскільки ефективність такого підходу також залежить від прозорої комунікації з працівниками та системи персонального розвитку. Проте існують кейси в компаніях, що успішно використовують результати навчання внутрішньому підприємництву.
Наприклад, Райффайзен Банк Аваль, продовжуючи шлях Raiffeisen Bank International, в 2019 році запустив власну програму з розвитку внутрішнього підприємництва Innovation Garden UA’19, яка тривала майже рік. Співробітники банку подавали свої ідеї, які потім розвивали на програмі та захищали на фінальному пітчингу. Після закінчення програми співробітники продовжували роботу над MVP (мінімально життєздатним продуктом).
Минулого року в n.cubator ми запустили дві пілотні програми по навчанню внутрішньому підприємництву. Однією з компаній, що брала участь в навчанні, стало представництво Cisco Systems в Україні.
Підприємницьке мислення та підходи, отримані в результаті навчання, кардинально змінили підхід до продажів продуктів компанії в окремому напрямку. Змінився підхід до визначення цільової аудиторії, розуміння її потреб, а це, в свою чергу, вплинуло на позиціонування продуктів, вибір каналів комунікації та збільшило продажі в обраному напрямку.
З лютого 2021 напрямок розвитку внутрішнього підприємництва стає для n.cubator одним із пріоритетів для подальшого вивчення та розвитку.
Паралельно з основною програмою для підприємців платформа запускає окремий потік для внутрішніх підприємців, що буде доповнений навчанням проєктному менеджменту, колаборації всередині програми, комунікаційним та фасилітаційним навичкам.
Ще одним прикладом програми Adventure|intra від n.cubator стала ІТ компанія Greennet Ukraine, яка в результаті, за короткий період, з мінімальними інвестиціями протестувала запуск нового інноваційного продукту, визначила цільову аудиторію, створила MVP, визначила потреби клієнтів та перевірила гіпотези по продукту.
Отже світові тенденції по залученню співробітників до проактивного розвитку нових напрямків та інноваційних рішень повільно усвідомлюються і в Україні. А чи готові ваші бізнеси до нової реальності? Можливо прийшов час дослідити цю тему та почати допомагати співробітникам розвивати усвідомленість та запросити їх до партнерства у створенні інновацій?
REACTOR.UA – відкрита платформа інновацій, що пропонує інфраструктуру та інструменти для успішної роботи з інноваціями. Резиденти платформи – компанії, відкриті до інновацій, акселератори, інкубатори, інноваційні хаби, лабораторії, продуктові технологічні команди.
Ставши резидентом платформи REACTOR.UA, ви зможете:
- працювати з кращими світовими технологічними рішеннями і стартап-командами, здатними реалізувати будь-які інноваційні ідеї;
- шукати рішення своїх інноваційних викликів, використовуючи менторську підтримку резидентів – агентів інновацій;
- спільно з резидентами проводити відкритий пошук інноваційних ідей;
- бути в курсі провідних інноваційних практик і світових трендів;
- тестувати ідеї просто, швидко і з мінімальними витратами;
- увійти до списку інноваційних компаній України, взявши участь у Innovation Index.
Компаніям, які мають потребу у трансформації бізнесу за допомогою технологій та інновацій, платформа пропонує пройти безкоштовну менторську програму RE:START. Програма допоможе ухвалити виважене рішення про те, який з наявних підходів до роботи з інноваціями оптимально відповідає запитам і потребам компанії. Вперше в рамках однієї програми власники і топ-менеджери мають можливість попрацювати з кращими менторами, визначити інноваційну стратегію для своєї компанії, навчитися ефективно управляти ресурсами для її реалізації.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].