Discuss Discuss
Успіх на обліку: як розрахувати сили та фінанси для власного бізнесу

Успіх на обліку: як розрахувати сили та фінанси для власного бізнесу

Як створювати фінансову бізнес-модель компанії та навіщо це робити

Этот текст также доступен на русском
Успіх на обліку: як розрахувати сили та фінанси для власного бізнесу
Фото: depositphotos

Розпочати власну справу і зробити її успішною – два кроки, між якими іноді місяці та роки роботи. Іноді ж ідея закінчується на початку або так і лишається невтіленою. Одною з причин часто стає нестача коштів на будь-якому з етапів. Як правильно розраховувати свої сили та фінанси, щоб зробити проєкт успішним, і як підготувати реальний план, розповів Mind незалежний консультант із питань бізнес-інновацій, резидент Reactor.ua Павло Пластовець.

Що зараз відбувається?

Не секрет, що переважна більшість (90%) всіх новостворених малих підприємств у світі помирає. При цьому половина з них зникає вже в перші два роки свого існування. Ця тенденція однаково стосується всіх індустрій, а особливо технологічного сектору, де стартапи з'являються і зникають з блискавичною швидкістю. Власники таких компаній отримують шалений досвід підприємництва й у відповідь на запитання: «Чому так сталося?» – зазвичай відповідають так:

  • «Не було ринкової потреби» – 42%;
  • «Закінчились гроші» – 29%; 
  • «Не та команда»  – 23%;
  • «Конкуренти були кращі за нас» – 19%;
  • «Були питання з ціною та витратами» – 18%;
  • «Не знайшли робочу бізнес-модель» – 17%.

Платформа REACTOR.UA – ваш провідник у світ інновацій.
Ми знаємо, як втілити інновації з урахуванням кращих практик та в стислі терміни.
Розпочніть зміни вже зараз!

Якщо уважно подивитися на цю статистику, то можно побачити, що три з шести ключових причин стосуються фінансів компанії: «закінчились гроші», «були питання з ціною та витратами» та «не знайшли робочу бізнес-модель». Давайте розберемося, чому в нових підприємств так швидко закінчуються гроші і що з цим можна зробити для того, щоб подовжити життя малого бізнесу.

У чому проблема?

Гроші закінчуються в момент, коли грошових потоків від клієнтів, інвесторів та фінансових установ не достатньо для того, щоб покрити всі витрати підприємства. При цьому два останніх джерела надходження коштів зазвичай «висихають», коли перспектива розвитку першого джерела стає сумнівною. Тут постає питання, чому усвідомлення наближення моменту нестачі грошей від клієнтів, затримується на стільки, що бізнес не встигає ухвалювати відповідні коригуючі управлінські рішення, щоб залишатись на плаву.

Низька фінансова грамотність

Зрозуміло, що грошей від клієнтів ніколи не буває достатньо, і, як у кожної людини, з ростом доходів зростають і витрати підприємства. Це один з емпіричних законів Паркінсона. Проте чому так важко керувати фінансами саме в малому бізнесі?

Річ у тому, що зазвичай малі бізнеси – це продовження особистості засновника. Це його важливий життєвий проєкт, і він наповнений як всіма його сильними сторонами, так і всіма іншими звичками, які можуть бути деструктивними для бізнесу. Однією з таких ключових звичок є звичка не вести свій власний сімейний бюджет і не прогнозувати розвиток свого домашнього господарства. Ця звичка перетворюється в отруту на рівні бізнесу і призводить до повільної смерті, тому що компанія перестає системно стежити за своїм фінансовим здоров’ям.

«Не знаю, не вмію, не хочу»

Існує три ключові причини, чому в малих підприємствах відсутнє дієве фінансове планування. Перша причина – «не знаю». Власники просто не знають, що це таке й навіщо воно потрібно, тому стратегічна діяльність у таких компаніях відсутня, а операційна – хаотична, з частими касовими розривами та постійним тушіння фінансових пожеж.

Друга причина – «не вмію». Такі компанії та їхні власники вже усвідомлюють важливість фінансів, але не мають достатніх та ефективних інструментів для повної реалізації цінності цієї важливої функції. Власник сам не має  сили створити таку функцію, а найняти кваліфіковану людину він не може через різні обставини.

І нарешті третя причина – «знаю, вмію, але не хочу». Це часто відбувається тоді, коли фінансова функція начебто вже й реалізована, інструменти прогнозування та контролю за фінансами вже існують, але вони не дають потрібного результату через відсутність матеріальної та нематеріальної мотивації людей, які цю функцію виконують.

І що з цим робити?

Математичний скелет бізнесу

По перше: власники малих підприємств мають чітко усвідомити, що для того, щоб чимось керувати, це щось необхідно вимірювати, планувати та передбачати. Такий інструмент передбачення майбутнього в бізнесі вже давно існує, його назва – фінансова бізнес-модель. По суті, це математичний скелет будь-якого бізнесу.

Це чіткий взаємозв'язок ключових параметрів підприємства, який зазвичай має вигляд класичних форм фінансової звітності: балансу, звіту про фінансові результати, звіту про рух грошових коштів та рух у власному капіталі.

Але суперсила цього інструменту полягає в тому, що він дозволяє моделювати майбутнє залежно від зміни ключових параметрів бізнесу. Це універсальний інструмент для перевірки всіх гіпотез розвитку компанії. Він дає можливість передбачити, на скільки зміниться прибуток вашого бізнесу, якщо ви хочете:

  1. змінити ціну продукту чи сервісу;
  2. залучити додаткові джерела трафіку клієнтів;
  3. зменшити тривалість виробничого циклу;
  4. збільшити конверсію на якомусь етапі воронки продажів;
  5. запустити нову програму лояльності;
  6. відкриваєте нову точку продажу;
  7. найняти нову команду;
  8. залучити новий кредит;
  9. зменшити ціну залучення одного клієнта;
  10. збільшити середній чек тощо.

Фінансова бізнес-модель – це симулятор майбутнього, який дозволяє зробити першу раціональну перевірку перспективності того чи іншого управлінського рішення та швидко приводить до спільного знаменника думки різних членів команди за допомогою цифр прибутку і грошей на рахунку компанії.

По-друге: якщо розуміння важливості фінансової бізнес-моделі у власника вже є, інструменти її реалізації стають очевидними. Існує три ключові варіанти створення першої фінансової бізнес-моделі, її може зробити:

  • сам власник зі своїм бухгалтером;
  • спеціально найнятий фінансовий спеціаліст або
  • зовнішній консультант. Все залежить від стадії розвитку компанії та конкретних обставин.

Головне, щоб цей інструмент з'явився і почав використовуватися для ухвалення важливих управлінських рішень. З часом він теж еволюціонуватиме, взаємозв'язки між ключовими драйверами бізнесу змінюватимуться, постійно будуть доповнюватися чи зникати різні параметри моделі. Цей фінансовий інструмент стане живим організмом, який почне рости і розвиватися разом з компанією.

По-третє: дуже важливо свою фінансову бізнес-модель постійно наповнювати даними. Ключові дані для наповнення моделі – це фактичні дані управлінського та фінансового обліку та дані експериментів, які бізнес проводить на щоденній основі. Чим точніші та повніші дані потраплятимуть у модель, тим більш актуальні  прогнози вона генеруватиме. Для цього у бізнесі, крім фінансового та управлінського обліку, має вестись облік експериментів. Облік експериментів – це документація всіх зроблених припущень, їхнє порівняння з фактичними  результатами і фіксація висновків, які були зроблені на основі цих даних. Такий облік дозволяє власнику малого бізнесу та його команді швидше вчитися, не наступати на ті самі «граблі» та чіткіше бачити взаємозв'язок різних ключових параметрів бізнесу та вчасно виявляти нові фактори для його розвитку.

Навіщо потрібна фінансова бізнес-модель?

Фінансова бізнес-модель – це ключовий інструмент у реалізації стратегії компанії, це своєрідна шахова дошка для планування та оцінки різних сценаріїв майбутнього. І, якщо не бачити всі фігури на цій дошці, можна швидко отримати «мат» від ринку та конкурентів і залишитися поза бізнесом.

Для того щоб почати грати, необхідно зробити три прості кроки:

  1. «Відкрийте дошку та розставте фігури на свої позиції»  – створіть фінансову бізнес-модель для свого конкретного бізнесу з урахуванням трьох ключових категорій параметрів – гроші, час та ймовірність. Якщо якийсь параметр у моделі відсутній – є ризик того, що модель не до кінця враховує взаємозв'язок всіх ключових факторів і містить «сліпі зони».
  2. «Зробіть перший хід» – почніть перевіряти ключові управлінські рішення за допомогою моделі: перед тим як вводити новий продукт, змінювати постачальника, брати кредит, інвестувати в новий канал залучення клієнтів,  змоделюйте ситуацію і порівняйте своє очікування ефекту від такого рішення з тим, що покаже модель.
  3. «Вигравайте» – поставте перед бізнесом вашу особисту мету, виражену в грошах, та продумайте у зворотному напрямку (починаючи з кінця) за допомогою фінансової моделі, які саме параметри необхідно змінити в ній і на скільки, щоб отримати той результат, який ви запланували.

Ну а головне – насолоджуйтеся грою!