Обрати шлях: 8 трендів у стратегуванні та не тільки
І чого можна досягнути у 2022 році
Незалежно від того, переживає ваша компанія надшвидке зростання чи падіння, завжди варто мати стратегію. Усе як завжди, тільки підходи до стратегування змінюються. Про основні тренди в стратегуванні і трохи більше розповіла Mind керівна партнерка Strategic, професорка kmbs, резидент Reactor.uaОксана Щегельська.
1. Кінець монополії фаундерів, власників і топів у визначенні майбутнього компанії
Когось це може засмутити, когось надихнути, але тренд на розподілене лідерство та відповідальність у розвитку компанії набирає обертів. Пророки закінчуються і стають все менш ефективними у світі, який дедалі ускладнюється, а юнаки вже інші – з цікавими думками, амбіціями й безліччю альтернатив для себе на глобусі. Настав час створювати внутрішній нон-стоп процес пошуку та впровадження інновацій на вчора.
2. Безмежна невизначеність та відсутність звичної точки опори в даних
Причини дві. Перша: зміна меж ринків через зміну поколінь, потреб людей, вплив технологій. На прикладі телекому: за останні 15 років ринок пройшов чотири трансформації, навіть гібридизації: Telecom – Information and Communications Technologies (ICT) – InfoTainmentCom – Creative Economy. Такі зміни не завжди можна помітити швидко, або ж не вистачає компетенцій побачити інший ландшафт, тренди в ньому, а зотже, і цифри, куди мігрує зона прибутку.
Друга причина: світова криза COVID-19, яка ламає тренди.
Наслідок обох причин – історична кореляція даних, якою користувалися для прогнозування майбутнього ринку, компанії, стала менш корисною.
3. Прощавайте модератори, фасилітатори та бізнес-коучі
Привіт інноваційним стратегам. Зниження невизначеності та набуття ясності в команді буде в рази більш актуальним. А ось методи досягнення значно зміняться. Чому? Основна причина – кількість компаній, чиї ідеї та бізнес-моделі застрягли в минулому, різко зросла і зростатиме далі. І те, що раніше досягалося техніками групових дискусій, компетенціями фасилітації, модерації за наявності застарілого стратегічного «коду», сьогодні стає малоефективним.
Потрібні стратеги-профі, команди, які володіють сучасними підходами та методами стратегування, знають бізнес – це про що і що має бути у життєздатних стратегіях. Посилиться цінність:
- стратегічної аналітики: здатності бачити, передбачати зміну меж ринків, слабких сигналів у них, зміну бізнес-моделей. Потрібно знати, як робити;
- «обчислення» глибинних мотивів людей – те, що зробить їхнє життя кращим та ефективнішим. Тут «живуть» продуктові інновації та інновації на рівні візії компанії;
- дизайн-мислення, інструментарію і пошуку інновацій на рівні стратегічної ідеї компанії, продукту, бізнес-моделі, настроювання самого процесу стратегування всередині компаній;
- системного підходу: багатошаровості в рішенні «ідея + бізнес-модель + люди + комунікація + дії + соціум». Просто креатив злітатиме з такою ж ймовірністю, як ставки на спорт;
- все, що пов'язано з ML/AI, особливо для бізнесів, що «грають» у великих аудиторіях.
4. Точність стане невіглаством
Пошук будь-якого стратегічного рішення остаточно закріпиться як процес, а не кінцевий проєкт. Причому процес, де впровадження відбувається паралельно розробці самого рішення. Безкінечні інсайти, гіпотези, події, кайф і драйв. Але головне – нові технології в стратегуванні: Agile Strategy, BizDev (Business Development).
5. Мрійники рулять
«Короткостроковість» стане пасткою для мільйонів підприємців. Медіаманіпуляція «не можна планувати надовго в супердинамічному світі» кодує людей на короткі рішення та кроки. І ми фокусуємося на «тут і зараз», по суті – кому і як продати, бажано побільше і швидше. Які результати та наслідки, ви знаєте. Але якщо це так популярно, то комусь це вигідно?
Подивимося навколо: інноваційні компанії з великими довгостроковими ідеями «керують ринками» та змінами їх меж, стартують нові технології та бізнес-моделі, притягують таланти, підривають «норми в мультиплікаторах» і точно не забувають про юніт-економіку. Вони активно реалізують принцип: ідея та способи мають бути і постійно еволюціонувати, поєднуючи рішення та дії у трьох горизонтах: сьогодні, завтра та післязавтра.
6. Особлива увага – на рух, залученість
Рулити буде готовність ставити собі, всередині команди незручні запитання про майбутнє ринку, компанії, поточний стан справ.
Наприклад, чому компанія активно не йде в інновації або чому всі рішення ухвалюються на раді директорів, без залучення співробітників? Чого ми не бачимо в глибинних мотивах споживача, а воно може суттєво поліпшити його життя? Чому компанія круто розвивається в Україні, але роками не переходить у міжнародність, і що тут можна було б зробити? Чому б нам не розглянути ось таку, на перший погляд, божевільну ідею?
Прогнозую, що в компаніях, які швидко розвиваються, 60% часу в людей, основної команди припадатиме саме на проєкти розвитку, а не на операційну діяльність.
7. Декарбонізація економіки та мислення
Чиста енергія та чисті технології, як і високі цілі, набуватимуть дедалі більшого значення для підприємців і на ринку капіталу. Як відповідь на велику цінність нового покоління людей, ваших споживачів, партнерів, колег. Ринок свободи та самореалізації зростатиме.
8. Платформенність та екосистемність
Цифрова реальність набирає обертів і «забирає прибуток» у гравців із традиційними бізнес-моделями та процесами. Технологічним компаніям і компаніям «традиційним» необхідно буде приймати серйозні та сміливі рішення, щоб залишатися попереду й бути актуальними. Платформенні бізнес-моделі, створення мережевих ефектів стає раціо, базовим підходом у масштабуванні та виходом на конкурентоспроможну прибутковість як маркетплейсу, так і молокозаводу.
Перетворення бізнесу на платформу або екосистему означає можливість реалізації багатосторонньої бізнес-моделі та конкурентоспроможності в економіці. На прикладі: Unit.City заклав у свою модель щось більше, ніж просто «модна комерційна та житлова нерухомість».
В основі – платформа для кількох типів мешканців: стартапів, акселераторів / інкубаторів, продуктових і сервісних компаній, творців країни майбутнього через креатив та технології. Стимулюючи взаємодію між «мешканцями», створюється особлива культура, яка зрештою підвищує вартість нерухомості та стійкість бізнес-моделі в рази. Знижує ризики, приносячи користь багатьом. Ефект посилюється фокусом на нішу – IT-компанії.
Компанії, які не засвоїли нові правила платформної стратегії, програватимуть у продуктивності та юніт-економіці, боротимуться за виживання. Спільнота, мережа та експерименти її учасників стануть стратегічними активами нової ери для прогресивних команд.
Радикально, але стає ось так: «Прагніть стратегії платформи або плануйте свій вихід...». 2022-й може стати визначальним для майбутнього компаній. Чому б не зробити його одним із найбільш інноваційних і результативних?
Платформа REACTOR.UA – ваш провідник у світ інновацій.
Ми знаємо, як втілити інновації з урахуванням кращих практик та в стислі терміни.
Розпочніть зміни вже зараз!
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].