Discuss Discuss
Обрати шлях: 8 трендів у стратегуванні та не тільки

Обрати шлях: 8 трендів у стратегуванні та не тільки

І чого можна досягнути у 2022 році

Этот материал также доступен на русском языке
Обрати шлях: 8 трендів у стратегуванні та не тільки
Фото: depositphotos

Незалежно від того, переживає ваша компанія надшвидке зростання чи падіння, завжди варто мати стратегію. Усе як завжди, тільки підходи до стратегування змінюються. Про основні тренди в стратегуванні і трохи більше розповіла Mind керівна партнерка Strategic, професорка kmbs, резидент Reactor.uaОксана Щегельська.

1. Кінець монополії фаундерів, власників і топів у визначенні майбутнього компанії

Когось це може засмутити, когось надихнути, але тренд на розподілене лідерство та відповідальність у розвитку компанії набирає обертів. Пророки закінчуються і стають все менш ефективними у світі, який дедалі ускладнюється, а юнаки вже інші – з цікавими думками, амбіціями й безліччю альтернатив для себе на глобусі. Настав час створювати внутрішній нон-стоп процес пошуку та впровадження інновацій на вчора.

2. Безмежна невизначеність та відсутність звичної точки опори в даних

Причини дві. Перша: зміна меж ринків через зміну поколінь, потреб людей, вплив технологій. На прикладі телекому: за останні 15 років ринок пройшов чотири трансформації, навіть гібридизації: Telecom – Information and Communications Technologies (ICT) – InfoTainmentCom – Creative Economy. Такі зміни не завжди можна помітити швидко, або ж не вистачає компетенцій побачити інший ландшафт, тренди в ньому, а зотже, і цифри, куди мігрує зона прибутку.

Друга причина: світова криза COVID-19, яка ламає тренди.

Наслідок обох причин – історична кореляція даних, якою користувалися для прогнозування майбутнього ринку, компанії, стала менш корисною.

3. Прощавайте модератори, фасилітатори та бізнес-коучі

Привіт інноваційним стратегам. Зниження невизначеності та набуття ясності в команді буде в рази більш актуальним. А ось методи досягнення значно зміняться. Чому? Основна причина – кількість компаній, чиї ідеї та бізнес-моделі застрягли в минулому, різко зросла і зростатиме далі. І те, що раніше досягалося техніками групових дискусій, компетенціями фасилітації, модерації за наявності застарілого стратегічного «коду», сьогодні стає малоефективним.

Потрібні стратеги-профі, команди, які володіють сучасними підходами та методами стратегування, знають бізнес – це про що і що має бути у життєздатних стратегіях. Посилиться цінність:

  • стратегічної аналітики: здатності бачити, передбачати зміну меж ринків, слабких сигналів у них, зміну бізнес-моделей. Потрібно знати, як робити;
  • «обчислення» глибинних мотивів людей – те, що зробить їхнє життя кращим та ефективнішим. Тут «живуть» продуктові інновації та інновації на рівні візії компанії;
  • дизайн-мислення, інструментарію і пошуку інновацій на рівні стратегічної ідеї компанії, продукту, бізнес-моделі, настроювання самого процесу стратегування всередині компаній;
  • системного підходу: багатошаровості в рішенні «ідея + бізнес-модель + люди + комунікація + дії + соціум». Просто креатив злітатиме з такою ж ймовірністю, як ставки на спорт;
  • все, що пов'язано з ML/AI, особливо для бізнесів, що «грають» у великих аудиторіях.

4. Точність стане невіглаством

Пошук будь-якого стратегічного рішення остаточно закріпиться як процес, а не кінцевий проєкт. Причому процес, де впровадження відбувається паралельно розробці самого рішення. Безкінечні інсайти, гіпотези, події, кайф і драйв. Але головне – нові технології в стратегуванні: Agile Strategy, BizDev (Business Development).

5. Мрійники рулять

​«Короткостроковість» стане пасткою для мільйонів підприємців. Медіаманіпуляція «не можна планувати надовго в супердинамічному світі» кодує людей на короткі рішення та кроки. І ми фокусуємося на «тут і зараз», по суті – кому і як продати, бажано побільше і швидше. Які результати та наслідки, ви знаєте. Але якщо це так популярно, то комусь це вигідно?

Подивимося навколо: інноваційні компанії з великими довгостроковими ідеями «керують ринками» та змінами їх меж, стартують нові технології та бізнес-моделі, притягують таланти, підривають «норми в мультиплікаторах» і точно не забувають про юніт-економіку. Вони активно реалізують принцип: ідея та способи мають бути і постійно еволюціонувати, поєднуючи рішення та дії у трьох горизонтах: сьогодні, завтра та післязавтра.

6. Особлива увага – на рух, залученість

Рулити буде готовність ставити собі, всередині команди незручні запитання про майбутнє ринку, компанії, поточний стан справ.

Наприклад, чому компанія активно не йде в інновації або чому всі рішення ухвалюються на раді директорів, без залучення співробітників? Чого ми не бачимо в глибинних мотивах споживача, а воно може суттєво поліпшити його життя? Чому компанія круто розвивається в Україні, але роками не переходить у міжнародність, і що тут можна було б зробити? Чому б нам не розглянути ось таку, на перший погляд, божевільну ідею?

Прогнозую, що в компаніях, які швидко розвиваються, 60% часу в людей, основної команди припадатиме саме на проєкти розвитку, а не на операційну діяльність.

7. Декарбонізація економіки та мислення

Чиста енергія та чисті технології, як і високі цілі, набуватимуть дедалі більшого значення для підприємців і на ринку капіталу. Як відповідь на велику цінність нового покоління людей, ваших споживачів, партнерів, колег. Ринок свободи та самореалізації зростатиме.

8. Платформенність та екосистемність

Цифрова реальність набирає обертів і «забирає прибуток» у гравців із традиційними бізнес-моделями та процесами. Технологічним компаніям і компаніям «традиційним» необхідно буде приймати серйозні та сміливі рішення, щоб залишатися попереду й бути актуальними. Платформенні бізнес-моделі, створення мережевих ефектів стає раціо, базовим підходом у масштабуванні та виходом на конкурентоспроможну прибутковість як маркетплейсу, так і молокозаводу.

Перетворення бізнесу на платформу або екосистему означає можливість реалізації багатосторонньої бізнес-моделі та конкурентоспроможності в економіці. На прикладі: Unit.City заклав у свою модель щось більше, ніж просто «модна комерційна та житлова нерухомість».

В основі – платформа для кількох типів мешканців: стартапів, акселераторів / інкубаторів, продуктових і сервісних компаній, творців країни майбутнього через креатив та технології. Стимулюючи взаємодію між «мешканцями», створюється особлива культура, яка зрештою підвищує вартість нерухомості та стійкість бізнес-моделі в рази. Знижує ризики, приносячи користь багатьом. Ефект посилюється фокусом на нішу – IT-компанії.

Компанії, які не засвоїли нові правила платформної стратегії, програватимуть у продуктивності та юніт-економіці, боротимуться за виживання. Спільнота, мережа та експерименти її учасників стануть стратегічними активами нової ери для прогресивних команд.

Радикально, але стає ось так: «Прагніть стратегії платформи або плануйте свій вихід...». 2022-й може стати визначальним для майбутнього компаній. Чому б не зробити його одним із найбільш інноваційних і результативних?

Платформа REACTOR.UA – ваш провідник у світ інновацій.
Ми знаємо, як втілити інновації з урахуванням кращих практик та в стислі терміни.
Розпочніть зміни вже зараз!

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті