IT-індустрія під час війни: із Levi9 залишилися майже всі міжнародні клієнти
Компанія ще в січні вивезла стратегічне обладнання з київського офісу

Mind продовжує серію публікацій про те, як IT-компанії переживають рашистську навалу. Ця галузь – одна з небагатьох, яка оперативно поновила повноцінну роботу та здатна підтримувати економіку України валютними надходженнями. ІТ-компанії у 2022 році можуть принести понад 20 млрд грн податків. Минулого року експорт українських ІТ-послуг зріс на 36% – до $6,8 млрд. ІТ-галузь сплатила 23,5 млрд грн до держбюджету.
У цій публікації – кейс компанії Levi9, яка займається розробкою програмного забезпечення з 2001 року. До війни з Levi9 співпрацювало понад 330 спеціалістів у офісах Києва та Львова, у компанії було понад 50 вакансій. А що зараз? Які дві версії плану евакуації фахівці розробили до вторгнення рф? Які необхідні речі заздалегідь закупили у львівський офіс? Що саме компенсували кожному спеціалісту на 5000 євро? Чим допомагали колеги з Румунії та Нідерландів? Чому компанія втратила одного корпоративного клієнта? Та як саме підтримує ЗСУ? Про це та багато іншого Mind розповіли в Levi9.
Про план Х та тренінг по роботі з тривогою під гуркіт ворожих снарядів
Ми пропрацьовували план евакуації спеціалістів та їхніх родин ще в січні, адже конфлікт загострювався задовго до загарбницького та підступного нападу рф на Україну. Вивезли частину стратегічного обладнання, сервери, техніку та важливу документацію з київського офісу. Членів команди попросили в спеціальній онлайн-формі вказати свої плани на випадок екстреної евакуації та зазначити, чи потребують вони чи їхні близькі допомоги від компанії.
Напередодні нападу, в середу 23 лютого, Червоний Хрест організував для спеціалістів тренінг «Тривожна валіза». Уже вранці 24 лютого ці знання, на жаль, стали в пригоді. А внутрішній тренінг по роботі з тривогою в критичних ситуаціях психологи провели під гуркіт ворожих снарядів.
Мали дві версії ВСР-плану: при локалізованому нападі на сході України та при повномасштабному вторгненні. Ми були підготовлені, передбачили фінансову та координаційну підтримку, проте не могли забезпечити спеціалістів транспортом. Ми не логістична компанія, а впевненості у своїх кроках на 95% в умовах війни не було.
Повномасштабний напад російських окупантів на українські міста був найменш очікуваним. Ми дещо адаптували план евакуації згідно з новим розвитком подій. Багато спеціалістів виїжджали зі своїх домівок якомога швидше, хтось залишився чи відтермінував переїзд. Були й ті, хто певний час не міг виїхати з гарячих точок, але зараз уже в безпеці. Постійно на зв’язку з усіма українськими колегами, розв'язуємо оперативні організаційні питання, інформуємо про новини в компанії.
Про нові домівки у Львові, Румунії, Нідерландах та Польщі
Основним чек-поінтом для евакуації визначили офіс Levi9 у Львові та підготували його ще напередодні 24 лютого. Перед війною зв'язалися з рієлтерськими агенціями у Львові та подумали над різними сценаріями релокації фахівців.
Офіс у Львові заздалегідь облаштували необхідним побутовим обладнанням: електроплити для приготування їжі, пральні та сушильні машини та інші корисні дрібнички. У цілому з перших днів війни туди релокувалося близько 80 колег, а постійно у львівському офісі проживає 12 осіб.

Допомагали з пошуком житла на заході України та за кордоном, де є delivery-центри компанії. У Румунії та Нідерландах розташовані офіси Levi9, а в Польщі клієнти самі запропонували свою підтримку. Наш support-package склав 5000 євро на спеціаліста та передбачав компенсацію житла й транспорту.
У боротьбі за цінності та незалежність України нас підтримали також клієнти та наші закордонні колеги з офісів Levi9. Наприклад, левінайнери могли тимчасово переїхати до Румунії чи Нідерландів – місцеві колеги зустрічали на вокзалі та в аеропорту, координували і допомагали з пошуком житла, шкіл і дитячих садочків. Деякі прихистили в себе, навіть закупили харчі й теплий одяг на перший час. Наші колеги та партнери турбуються про безпеку українських спеціалістів і подальший розвиток подій, допомагають організаційно та фінансово на всіх етапах.
Про повернення до дії
Війна, беззаперечно, вплинула на Levi9, як і на весь український бізнес і українців. Найважче було в перший тиждень – тоді продуктивність і час, який команда могла приділяти проектним задачам, зменшилися. За пару тижнів ми відновили активність і вже вийшли на довоєнний рівень продуктивності. При цьому завантаженість частини проектних команд переструктурували.
Деякі спеціалісти Levi9 вступили до лав Територіальної оборони та Збройних сил України (близько 4%), дехто виїхав за кордон чи долучився до волонтерської діяльності. Зараз волонтерством, окрім основної роботи, займається близько третини левінайнерів, багато хто за власною ініціативою допомагає колегам, родичам і близьким, але не всі вважають це волонтерством.
Про реакцію клієнтів
Із Levi9 залишилися майже всі міжнародні партнери. Проте одного корпоративного клієнта ми втратили – їхня compliance-політика не передбачала роботи з компанією, що розташована в зоні активних військових дій. Проект був досить невеликий і не дуже вплинув на фінансове становище компанії. Команду, що працювала на цьому проекті, уже перевели на інший.
Про умови співпраці
Наша команда залишилася в повному складі. Ми зберегли й умови співпраці з мобілізованими колегами. Вони продовжують вчасно та в повному обсязі отримувати оплату згідно зі своєю позицією в компанії. При цьому задачі колег, які не можуть повноцінно залучатися в проекти, підхопили члени команд, що залишилися та мають можливість і ресурс працювати.
Про зміни в пошуку нових фахівців під час війни
Як і будь-якій сервісній ІТ-компанії, щоб продовжувати розвиватися, нам потрібні нові проекти та, відповідно, розширення команди під них. У перші тижні війни пошук спеціалістів призупинили – це було неактуально та треба було налагодити процес онбордингу. Як наслідок, активність рекрутингу дещо знизилася.

Зараз уже залучаємо нових фахівців і знайомимо їх із особливостями нашої роботи. При цьому стратегію онбордингу довелося адаптувати під онлайн – логістика ускладнилася, а фахівці знаходяться в різних містах, селах, областях і країнах.
Про те, що війна не стала перешкодою навчанню
З початком бойових дій переглянули навчальні активності та сконцентрувалися на підтримці колег ментально й фізично. Проте вже помітили зацікавленість спеціалістів у саморозвитку, опануванні нових навичок і перекваліфікації. Уже повністю відновили внутрішні навчальні активності та освітні програми для новачків, зокрема, Front-end Junior Academy.
Про підтримку ЗСУ
Зараз одна з основних наших активностей – допомагати українській армії. Керівництво запускає власні ініціативи, одна з яких – внутрішній благодійний фонд. Внески в нього головний офіс подвоює та направляє на користь бійців ЗСУ та ТрО в гарячих точках, а також на забезпечення речами наших мобілізованих колег.
З початку бойових дій в Україні ми впровадили військовий збір, який направляємо на рахунок НБУ для допомоги армії та у фонди «Армія SOS», Фонд Сергія Притули, Фонд оперативної допомоги KOLO тощо. З лютого компанія закупила обладнання на майже 770 000 грн і перерахувала у вісім благодійних організацій близько 2 млн грн.
Усі члени команди Levi9 долучаються до волонтерських ініціатив колег: закупівля тактичного та стратегічного обладнання, пошук необхідних речей, медикаментів тощо. Окремий напрям – купівля авто для потреб армії. За два місяці передали військовим дев’ять автівок.
Про майбутнє IT-індустрії
Ми пережили понад два місяці роботи в умовах війни – це мало, щоб сформувати далекоглядні прогнози. Проте певні тренди на ІТ-ринку вже зароджуються.
Перегрітий ринок може стабілізуватися. Кандидатів у активному пошуку стало більше, що сповільнює швидкість зростання рівня компенсацій. Натомість кількість вакансій за останні два місяці зменшилася. Рекордне падіння було в березні – за місяць з’явилося тільки приблизно 4000 нових пропозицій, тоді як до війни компанії публікували 2000–2500 позицій щотижня. І хоча пропозицій роботи з кінця березня більшає, їх все ще вдвічі менше, ніж до війни.
Попит на українські розробки з боку іноземного бізнесу залишається. Робити висновки щодо зміни співпраці з клієнтами ще зарано, адже будь-яка нестабільність несе ризики для бізнесу. Компанії, особливо великі корпорації, мали або призупинити діяльність в Україні, або переглянути security- та compliance-процедури, щоб продовжити займатися розробкою тут.

Українські ІТ-спеціалісти сильні та професійні, міжнародний бізнес зацікавлений у наших рішеннях і експертизі. Усе більше іноземних компаній розширюють свої представництва в Україні, тож із цієї точки зору майбутнє українського ІТ оптимістичне.
Більше фокусу на міжнародний ринок. Ситуація з клієнтами різниться залежно від напряму та моделі ІТ-бізнесу. Продуктові компанії, зокрема ті, що орієнтувалися на локальний ринок, опинилися в менш вигідному становищі через зменшення попиту на свої рішення. Натомість сервісна галузь швидко адаптувалася до нових умов і змогла зберегти певну частину клієнтів. Проводячи паралелі з 2014 роком, коли український ринок аутсорсу трохи завмер і швидко відновився, можна передбачити позитивну динаміку та швидке відновлення, якщо ворогу не вдасться значно просунутися.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].