4 лютого 2020 переглянуто 3014

Наталя Мартиненко: «Advisory Board – це можливість для кожного члена спільноти отримати своєчасну швидку інтелектуальну допомогу»

Лідерка Advisory Board kmbs Alumni про розвиток і перспективи, а також результати, яких вдалося досягти за рік існування проєкту

Наприкінці 2019 року випускники Києво-Могилянської бізнес школи (КМБШ) відзначили річницю роботи проєкту Advisory Board kmbs Alumni.

Восени 2018 випускники КМБШ збиралися на щорічну зустріч  Alumni Reunion 2018 і в процесі спілкування з’явилася ініціатива створити Advisory Board щоб обмінюватися своїми знаннями та досвідом, підтримувати членів спільноти в їхніх починаннях, нових ідеях, складних ситуаціях чи управлінських проблемах.

Mind зустрівся з лідеркою проєкту Наталею Мартиненко, і розпитав, як розвивався проєкт, і чим він корисний для бізнесу та суспільства. Ініціатива вже знайшла підтримку не тільки серед членів спільноти, а й серед представників бізнесу, державних та громадських організацій. За рік було проведено понад 30 таких бордів, і сьогодні команда думає як розвивати проєкт далі.

Про ідею і цілі Ініціативи КМБШ

– Кому належить авторство ідеї Advisory Board?

– Хоч я і лідирую цей проєкт, але вважаю, що ідея спільна, вона з’явилася напередодні Alumni Reunion 2018, а під час зустрічі наших випускників отримала ініціацію та старт. Коли ти щось нове починаєш, дуже важливо, щоб хтось був поруч і сказав: давай, починай, ми підтримаємо! Мої колеги, Евген Саранцов та Вадим Арістов, підтримали мене і ми створили перший пул експертів з числа випускників.

Спільнота випускників – це потужна інтелектуальна сила, яка може працювати для тих самих випускників, допомагати їм долати складнощі, тестувати нові ідеї. Тож, спочатку ми обмежилися форматом «випускники-для-випускників», регулярно збиралися кожну середу і розбирали кейси від наших експертів та випускників.

З часом зрозуміли, що треба вибудовувати певні правила, щоб вони були прийнятні і для тих, хто приходить з кейсом, і для тих, хто приходить в якості експерта. Вже за три місяці у нас з’явилися комфортні для всіх учасників  та зрозумілі правила проведення борду: яким чином за дві-три години дати раду певному питанню.

– Це ваш унікальний формат чи є аналоги у західних інституціях?

– Advisory Board доволі розповсюджена практика в світі, особливо в бізнесах, що розвиваються. Ініціювали проєкт як ідею, на зустрічі випускників сказали, що будемо вивчати світовий досвід. Потім почитали  про аналогічні ініціативи в спільнотах, в бізнесі. Тут нема якихось стандартів, кожна спільнота вибудовую свої правила. Але є певний принцип. Advisory Board відрізняється від Supervisory Board тим, що він не приймає рішення, бо це саме дорадча рада.

Світ дедалі складнішає, а одна людина, навіть як що вона дуже освічена та досвідчена, обмежена своїми переконаннями, особистим досвідом,  баченням, професійним шляхом, це певні рамки. А якщо за стіл сідає 7-8 експертів, кожен зі своїм досвідом, знаннями, баченням, і починають дивитися на ідею чи проблему з різних боків, це виводить за рамки, збагачує погляд, додає альтернатив. Цим варто користуватися.

Може, не всі люди хочуть ділитися як ідеями чи проблемами, так і знаннями чи досвідом, але ті, які хочуть, і бачать в цьому обміні цінність і є учасниками нашого проєкту. Це взаємне збагачення, але потребує певного рівня зрілості, коли ти розумієш, що твоя думка може бути не  єдиною, не найкращою та не останньою.

Наталя Мартиненко: «Тут буде влучна цитата Наталі»

– Як ви починали, з чого?

– Нам потрібен був досвід, тому ми діяли, потім обговорювали, щось змінювали та діяли далі. З”явився принцип: якщо заперечуєш? – то пропонуй!, якщо пропонуєш? – то дій! Ми всі управлінці, амбітні люди, тому щоб ефективно  працювати в дорадчому форматі ми спочатку вчилися чути і поважати думку іншого, спокійно відноситися до того, що думка іншої людини, може бути зовсім іншою! Були різні моменти, які ми зараз згадуємо з посмішкою, але вони дали нам можливість вибудувати правила, за якими ми зараз працюємо.

Тепер, знаю приклади, коли навіть у наших експертів виникають  складні ситуація і до них звертаються щоб щось «побрейн-штормити», вони кажуть: приходьте краще на Advisory Board, ми там все вирішимо в зрозумілому форматі та отримаємо незалежний погляд.

– Що таке Advisory Board взагалі і як це відбувається?

– Дуже загально – це круглий стіл, закрите спілкування «рівних» по заданій ідеї, проблемі чи питанню. Власник кейсу особисто приходить на борд і має 15-20 хвилин, щоб розказати про свою проблему. Може підготувати презентацію, може на словах, як зручно. Може поставити конкретне питання або просто розказати контекст, бо часто буває важко поставити конкретне питання, бо коли ти можеш поставити питання, то вже знаєш 50 % відповіді на нього.  На борді зазвичай присутні 7-8 експертів, якщо є запит від власника кейсу чи необхідність залучити експертів саме з якоїсь певної галузі, ми залучаємо. Іноді навпаки, не хочуть, щоб на борді були галузеві експерти, хочуть отримати свіжий погляд на ідею чи проблему з інших контекстів та індустрій.

Далі, кожен експерт має по 5 хвилин, щоб задати уточнюючі питання.  Час рахує дерев’яний годинник з піском – це наш символ, бо час – найбільш креативне обмеження. Вже після кола питань власник кейсу, починає розуміти, в чому насправді суть питання. Ми даємо можливість чи звузити, чи змінити питання, чи залишити широкий контекст.

Після 10-15 хвилинної перерви на відпочинок та роздуми кожен експерт  протягом 5 хвилин надає свої поради чи пропозиції. Клієнти списують по 4-5 аркушів, або фіксують на диктофон. І буває так, що людина приходить з ідеєю, а виходить з дворічним планом дій. Або приходить з якимсь  болем, не знає в чому питання, а виходить з чітким розуміння, де і що треба вирішити.

Протягом двох-трьох годин роботи борду людина може почути багато думок щодо її ідеї чи проблеми, доповнити свою реальність, і вже виходячи з розширеного горизонту бачення самостійно прийняти більш якісне рішення.

– Зараз ви працюєте не лише з вашими випускниками?

– Спрацювало «сарафанне» радіо. З часом до нас все більше почали звертатися люди ззовні, знайомі наших випускників, бізнес чи організації в яких чи з якими вони працюють.  Ми почали робити борди для зовнішніх замовників, і з’явилася необхідність оформити ідею: визначити хто ми такі, що робимо, яка у нас візія, місія та цінності, чого ми разом, чому нам це вдається, що цінного ми даємо нашим так званим клієнтам. Наприкінці весни ми провели чотири стратегічні сесії, модератором був наш випускник, експерт борду Дмитро Шестаков, де ми разом все вирішили та визначили.

– Які результати?

– Ми спільно визначили чотири цінності, які нас єднають, які визначають  хто ми такі і чому до нас можна прийти і відверто розказати про свою проблему. Це: довіра і повага; професіоналізм і розвиток; відкритість до нових знань і досвіду (бо чим більше знаєш, тим більше розумієш скільки ще не знаєш); професійна чесність і неупередженість.

Наша візія, тобто як ми себе бачимо в майбутньому: «Ми є провідною експертною спільнотою з бездоганною діловою репутацією, драйвером розвитку та трансформації бізнесу і бізнес-культури в Україні.

Наша місія, тобто що ми робимо: «Ми акумулюємо інтелектуальний капітал спільноти випускників kmbs та конвертуємо його в конкретні пропозиції, ідеї та рішення для бізнесу та суспільства»

Коли ми це разом визначили, то полюбили свій проєкт ще більше.

Наталя Мартиненко: «Тут буде влучна цитата Наталі»

– На що може розраховувати власник бізнес кейсу від борду?

– Ми можемо неупереджено сказати власнику кейсу все те, що бояться сказати наприклад підлеглі. Дуже часто власники і СЕО бізнесу знаходяться в певному інформативному вакуумі, вони самотні зі своїми проблемами, в компанії майже нема з ким їх обговорити. А коли вони приходять на борд, де сидять люди, які ведуть свій бізнес, мають свої старт-апи, експертизу в різних галузях, то клієнти чують такі речі, які їм важко ще десь почути, чи завести таку розмову взагалі.

Буває так, що ідею, проблему чи дилему важко сформулювати. Клієнт відчуває: щось болить, десь свербить, проблема там, там і там, але не може вловити її суть. Тому ми кажемо, приходьте і розказуйте « як є».  Якщо зможете поставити питання – добре, якщо не зможете, будемо працювати в широкому контексті і допоможемо зрозуміти, в чому саме проблема.

– Як змусити людину говорити про проблеми, які вона собі боїться сказати?

– Ми всі люди бізнесу, управлінці, амбітні, конкретні, і ті хто в ролі експертів  і  хто приходить з кейсом. Тому щоб відбулась відкрита  продуктивна розмова нам довелося виписати та тримати певні правила про те що ми не робимо. 

На борді ми не критикуємо, не заперечуємо,  не тиснемо, не доводимо, не домінуємо, не висловлюємо оціночних суджень, не приймаємо рішення за власника кейсу  та  не розголошуємо його конфіденційну інформацію.  Ми просто ставимо корисні запитання та надаємо поради чи пропозиції щодо заданої ідеї , проблеми чи дилеми.

Власник кейсу чує всі поради, і сам вибирає ті, які прийнятні для нього особисто, ті, які він може втілити. Бо, контекст, в якому він знаходиться, набагато ширший, ніж те, що він може нам розказати за 15-20 хвилин.

– Як ви забезпечуєте конфіденційність?

– Ми не ставимо ніяких вимог до  підготовки, не запитуємо попередньо ніякої інформації яка би могла в нас залишитися. Якщо людина хоче зробити презентацію – вона робить, хоче висилає попередньо, хоче ні. Якщо вона хоче прийти і розказати, бо не може викласти думки на папері, то просто приходить і  говорить. Все відбувається на борді, в тому складі який зібрався, там вся інформація і залишається.  Ми не розголошуємо конфіденційну інформацію, це принцип та правило. Борд пройшов – і все, учасники залишають собі цей кейс як досвід і роблять свої особисті висновки. Ніхто потім нікому не переказує, що відбувалося на борді.

Навіть, коли ми наводимо якісь приклади або наші клієнти дають відкритий зворотній зв'язок, суть кейсу не розкривається.  Лише говоримо загально на яку управлінську тему було питання, в якому ключі клієнту допомогли, що можливо сталося потім. Конфіденційність і довіра – це основа нашого співробітництва. Довіра і повага до себе і людей – головне в цій справі.

– Хто ваші клієнти?

– До нас зверталися як старт-апи, так і вже зрілі бізнеси; державні і комерційні установи; промислові компанії, медіа; були видавництва, державні фонди також громадські організації, з ними дуже цікаво працювати, бо зараз у суспільстві багато соціальних ініціатив, і ми з радістю працюємо з ними.

Нам цікаво спостерігати, як ті ідеї, за підтримкою яких до нас приходили, зараз працюють. У 2019-му ми святкували рік. До нас завітали гості, наші клієнти, випускники, вони розказували, як розвиваються їх ідеї після роботи на борді. Тож, ми можемо спостерігати перші результати, і дуже цим задоволені.

– Чи будете допомагати підприємству, яке вже збанкрутувало?

– Я думаю, що в будь-якій ситуації може буди потрібна порада. Це, так звані, антикризові пропозиції. У наших випускників є такий досвід, бо ми менеджери, маємо досвід проходження криз як особистих так і бізнесових, без цього не буває розвитку. Якщо людина звернеться з кризовою проблемою, ми готові їй допомагати.

Наталя Мартиненко: «Тут буде влучна цитата Наталі»

Про чарівну мить!

– Колективна  творчість в борді дає величезне інтелектуальне задоволення, ти бачиш як працюють так звані «дзеркальні нейрони»: коли після кола запитань чи порад виникає абсолютно нова синергетична  ідея. І всі розуміють, що воно народилося саме тут і зараз, що вона  не могла народитися ні в кого окремо, якби борду не відбувалося.

Ми спочатку думали, що треба заздалегідь конкретизувати состав експертів під кожний борд  А потім зрозуміли: чим різноманітніше, навіть чим випадковіше пазл з експертів, враховуючи те що всі вони випускники kmbs і їх вже відібрало життя, тим більше, якщо у заявника немає конкретних вимог, на кшталт, хочу саме таку експертизу з такої галузі, – то магія моменту, «чарівна мить», працює фантастичним чином.

Ми не збираємося зупинятися, ми будемо продовжувати, в нас є творчі плани, будемо розширювати свою діяльність.

– Ваші  борди платні?

– Це не бізнес, це проєкт спільноти випускників kmbs, де експертами є тільки випускники, вони працюють безкоштовно, прибутки ми не отримуємо, тому якоїсь сталої ставки у нас немає. Клієнти як внутрішні так і зовнішні платять гроші бо вони отримують реальну користь, і ці гроші йдуть на розвиток самого проєкту, якісь заходи, що ми робимо, на підтримку платформи випускників, адже наш проєкт був одним з перших її резидентів, за підсумками року ми зробили наш перший внесок на «bid idea» чи ідею впливу kmbs, згідно відкритому контракту перерахували 8000 грн.

Якщо до нас звертається неприбуткова, соціальна організація, ми робимо це безкоштовно. Якщо це новий Start-up, це дуже невеликі гроші 2000-3000 грн.  Якщо це сталий бізнес, це може бути 6000-12000 грн.

Учасники проєкту отримують велике культурне та інтелектуальне задоволення, спілкуючись з однодумцями, обмінюючись та збагачуючись знаннями та досвідом, в тому числі набутими в різноманітних кейсах борду. Ми радо  збираємося, проводимо цікаві івенти, дружимо з іншими прогресивними спільнотами. Це наша діяльність на взаєморозвиток.

А заробляємо ми там, де безпосередньо працюємо. Зокрема за цей рік ми маємо багато спільних комерційних проєктів серед експертів нашого борду. Це вже бізнес, де ми заробляємо.

Таким чином, проєкт дає розвиток всім його учасникам, та піар самій бізнес-школі, бо експертами борду є лише випускники Києво-Могилянської бізнес школи, яка дала нам натхнення та творчій поштовх. Ми будемо підтримувати її ідеї впливу своїм проєктом.

– Як бізнесмени дізнаються про ваші борди?

– У нас є особиста сторінка на сайті Києво-Могилянської бізнес школи, де  розміщено інформацію про наших експертів і основні ідеї проєкту. З весни 2019-го ми стали резидентами платформи випуcкників kmbs на Mind.ua, там теж є наша сторінка. Не всі наші експерти ще там представлені, і саме оформлення потребує оновлення. Поки що більше працює  «сарафанне» радіо, коли люди приходять до нас по рекомендаціям.

Але настав час коли нам необхідно посилити маркетингову стратегію. І ми хотіли б це робити з Mind.ua, нам необхідна ваша підтримка.

– Як замовити борд?

– Це дуже просто. Можна подзвонити або написати мені чи будь-кому з нашої спільноти експертів Advisory Board kmbs Alumni. Або, написати заявку на нашій сторінці на сайті kmbs чи платформі віпускників kmbs на Mind.ua. Ми швидко звяжемося з вами, зясуэмо вимоги на умови, призначимо борд на зручну для вас середу на 19.00.  Ви приходите та отримуєте швидкий результат, бо почуєте необхідні вам поради  змістовно та без формальностей за 3 години структурованого діалогу. Може це буде краш-тест вашої ідеї, яку ви хочете протестувати, може отримаєте проривні ідеї завдяки ефекту групової динаміки та унікальної сукупності досвіду та експертизи в різних галузях. Але це точно буде вихід за рамки ваших звичних уявлень, незалежний погляд та звичайно, нетворкінг, одна з найприємніших речей. Це буде відкритий та дружній  діалог «як є»», і  ви зможете якісно  поширити свою мережу професійних знайомств та контактів.

– Який ваш розклад?

– Ми отримуємо заявки, і можем працювати кожну середу, або через середу, в залежності від заявки. Якщо заявок буде більше, ми можем залучити більше експертів, проводити паралельно, наприклад, два борди в той самий день. Зараз ми збираємо експертів  на борд під конкретне замовлення.

Наталя Мартиненко: «Тут буде влучна цитата Наталі»

Про розвиток і перспективи

– Хто замовляв ваші борди, чи були випадки повторного замовлення від того ж клієнта, тільки з іншим питанням?

– Маємо більше ніж 30 різних клієнтів, але пройшов лише рік. Та в нас вже є певні запити від клієнтів: «коли у нас це станеться, або я буду на новому повороті, я до вас прийду знов». Думаю, вони прийдуть, по-перше, розказати, що в них сталося, по-друге, запитати про щось нове. Якщо людина вже отримала позитивний досвід, вона знає, що можна звернутися і повторно.

– Які ви бачите перспективи?

– Все розвивається органічно: з’явилася ідея – ми почали її втілювати; з’явився перший дискомфорт – почали вибудовувати правила; з’явилася необхідність ідентифікуватись  – почали розробляти стратегію. Зараз ми бачимо, що нам потрібна маркетингова стратегія, щоб просувати проєкт та рухатися далі.

Для нас це не бізнес, але можливість дійсно драйвити  розвиток та  позитивні зміни в бізнесі та бізнес-культури. Про ініціативу дізнається все більше і більше людей зі сторони. В залежності від замовлень,  варіанти розвитку можуть бути різні.  Можемо брати якісь компанії на довгострокову підтримку, або співпрацювати на регулярній основі, наприклад, раз на  місяць або два місяці. Вже з”являються такі запити.

– Маєте контакти з такими ж структурами?

– Ми познайомилися та співпрацюємо з іншими спільнотами, які мають спільні цінності та цілі, роблять ту саму справу та розуміють, що в бізнесі та суспільстві мають відбуватися  прогресивні позитивні зміни і варто спільно цьому сприяти.  Це, наприклад, АСМР Ukraine чи українське   представництво  міжнародної Асоціації професійних менеджерів змін, які поширюють та сприяють впровадженню Міжнародного Стандарту з Change Management, розвитку професійних менеджерів змін. Це Клуб корпоративного управління Спілки Українських Підприємців СУП, та UCGA  чи Українська Академія Корпоративного Управління UCGA, як сприяє розвитку корпоративного управління, створенню Supervisory Board,  початковою сходинкою до якого є практика Advisory Board. Це все частини корпоративного управління, але є різниця, варто її усвідомити.

Supervisory Board – це орган управління певної компанії, який приймає рішення в компанії в рамках встановлених повноважень. Діяльність частково регулюється законодавством.

Advisory Board – це орган, що виступає радником у прийнятті рішень, видає ідеї, тестує, дає експертизу і незалежний погляд, а рішення приймають вже керівники чи власники компанії. Це доволі поширений механізм у світі, бо там, де є розвиток, треба креативність, генерація ідей та альтернатив. Там, де треба драйвити, Advisory Board дуже корисний.

Так технологічні інноваційні Start-up-и Силіконової долини, навіть коли це ще маленькі бізнеси, вже мають свої Advisory Board, запрошують досвідчених експертів, які допомагають їм розвиватися, підказують як рухатися, аби уникнути помилок та швидше досягти результатів.

– Який зиск школі від вашої діяльності?

– Успішна бізнес-школа – це насамперед успішні випускники. Ми маємо підсилювати бренд один одного та діяти спільно як зі школою так і з випускниками.  Частиною місії нашого проєкту Advisory Board є підтримка випускників kmbs у їх персональному розвитку та розвитку їх бізнесу.  Ми формуємо імідж kmbs Аlumni як інтелектуальної спільноти України, підсилюючи таким чином як бренд школи так і свій особистий.

Школа заклала в нас певні цінності, дала можливість відчути красу різноманіття думок та інтелектуальної співпраці, дала єдиний культурний код як основу для потенційної  довіри та співпраці.

Тому ідея проєкту Advisory Board саме в спільноті випускників kmbs дуже потужна: це можливість для кожного члена спільноти отримати своєчасну швидку інтелектуальну допомогу при вирішенні складних питань в колі однодумці, співпрацюючи в єдиному ціннісному  полі, доповнюючи свою реальність, розширюючи альтернативи,  обмінюючись знаннями та досвідом.

Як часто буває, коли ти приходиш до якоїсь організації чи в компанію, відразу запитуєш: там є хтось з випускників КМШБ? Якщо так, це означає що вже є точка дотику, є основа для продуктивної співпраці.

Саме за для співпраці випускників, навесні 2019-го Асоціація випускників kmbs створила ІТ-платформу на Mind.ua, де наш проєкт став одними з перших її «жителів». Зараз там формується «ідея впливу», на яку ми вже перерахували свій перший внесок за підсумками роботи проєкту за рік.

Платформа на Mind.ua має представити всіх випускників і ті ролі в бізнесі та суспільстві, які вони зараз відіграють. Хтось власник бізнесу, хтось топ-менеджер, хтось коло-майстер, хтось соціальний  трансформатор. Ми маємо знати, хто є хто. Нас вже більше 1400 випускників, набирається така критична маса, яка стає драйвером розвитку і трансформації бізнесу та бізнес-культури. Наші випускники працюють і в бізнесі, і в уряді, і в громадських  організаціях. Там, де вони з’являються, то стають рушіями прогресивних змін. А зміни це не проста справа, їх варто робити в співпраці, підсилюючи один одного.

– Чи є моральне задоволення від роботи Advisory Board?

– Так, бо наші борди дають багато позитиву та натхнення, не тільки тому, хто прийшов з кейсом, а й тим, хто виступає експертом. Іноді експерти  приходять на борд після тяжкого робочого дня  а попереду ще 2-3 години роботи борду. Але по завершенню ніхто вже не почувається стомленим, а навпаки, бо спільна інтелектуальна творчість додає енергії, створює інсайти.

По-перше, ти отримуєш задоволення коли ти бачиш очі щасливого клієнта, який розуміє, або в чому його проблема, або, куди йому рухатися. Іноді наші клієнти кажуть: я мав декілька років шукати такі рішення, доходити до нього самостійно, а тут за один борд зрозумів в чому справа і що з цим робити.

По-друге, ти отримуєш задоволення коли ти працюєш в колі своїй однодумців, слухаєш як вони ставлять питання, підходять до тієї чи іншої проблеми, які дають поради, навіть як що спочатку здається, що тема не дотична до твоєї діяльності, в результаті в тебе зявляється багато інсайтів і для себе особисто, для свого бізнесу. 

Особливе задоволення ми отримала коли ми святкували річницу проєкту і до нас прийшли наші клієнти і розказували як на них особисто та на їх діяльність повпливали результати роботи Advisory Board. УАЛ, або Українська Академія Лідерства якій ми допомогли безкоштовно прийшла до нас привітати з новорічними святами Різдвяним Вертепом. Це була казкова феєрія, вони наповнили нас енергією та натхненням. В ці моменти розумієш що є діяльність яка приносить гроші, а є діяльність яка приносить задоволення та щастя, і це дійсно багатство…

Ми впевнились, що швидка бізнес-допомога має сенс. Бо щоб іди, наприклад, в консалтинг ти маєш знати проблему, поставити завдання, визначити терміни, підписати договір та таке інше. А якщо ти не знаєш, в чому твоя проблема, чи сумніваєшся в ідеї, але « свербить»… як що ти не можеш поставити конкретне питання чи завдання і мало з ким можна відверто та на певному рівні порадитися?

На Advisory Board можна прийти з тим що є, сказати як є.. і це буде відкритий, дружній діалог «як є, без краваток ..», змістовно та без формальностей.  Почуєш  корисні питання, отримаєш поради і сам вирішиш що будеш з цим робити….

Я можу про це безкінечно говорити, для мене ідея партнерства, співпраці, інтеграції та відкритих систем це вже частина мого життя. Я дуже задоволена, що ідея Advisory Board kmbs Alumni реалізувалася. І ми будемо її далі розвивати.


Текст: Інна Коваль
Фото: Тетяна Довгань

Наталя Мартиненко: «Тут буде влучна цитата Наталі»