Discuss Discuss
Удар на себе: хто має впроваджувати інновації в компанії

Удар на себе: хто має впроваджувати інновації в компанії

Як побудувати цей процес та уникнути помилок

Этот текст также доступен на русском
Удар на себе: хто має впроваджувати інновації в компанії

Інновації – модний тренд сьогоднішнього бізнесу. Однак не всі ще розібралися, що і як варто змінити, щоб отримати результат. Про те, хто може впровадити ці зміни у компанії, та про часті помилки в цьому процесі, розповів Mind засновник та керуючий партнер Braintuition, Chief Innovation Officer МХП, резидент Reactor.ua Микола Такзей.

Про компетенції менеджерів з інновацій

Мабуть, немає єдиного опису цієї ролі. Мета організації, стан корпоративної культури, відкритість до змін визначають навички, необхідні для того, щоб «радикальні зміни» та «горизонти інновацій» не були порожнім звуком.

Менеджер з інновацій – загальна назва позиції, яка може змінюватися від компанії до компанії, відображаючи мету й обсяг ставки на інновації. Ось деякі з них:

  • директор з інновацій;
  • керівник відділу інновацій;
  • менеджер інноваційного портфелю;
  • R&D менеджер / директор тощо.

Незалежно від назви позиції, мета залишається незмінною: створювати можливості для довгострокового зростання бізнесу й наповнювати їх рішеннями. Щоб не плутатися між директорами, віцепрезидентами й менеджерами (зрештою, це не так важливо), назвемо цю роль «лідер інновацій» (від англ. Innovation lead).

Помилка 1: закопати лідера інновацій глибоко в організаційну структуру

Це найпростіший спосіб перетворити інноватора на статиста. Досвід підказує, що правильне місце лідера інновацій – пряме підпорядкування СЕО або Раді директорів.

Лідери інновацій – каталізатори зміни корпоративної культури. Для більшості компаній ці процеси тісно пов'язані з цифровою трансформацією.

Безумовно, інновації йдуть у парі з технологіями. Роль технологій полягає в тому, щоб виступати інструментом створення цінності для людей (клієнтів, партнерів, співробітників, суспільства). Справжня роль лідерів інновацій – прискорювати процес еволюції та розвитку організації. Втілювати бачення і призначення компанії за рахунок створення нових цінностей і рішень.

Помилка 2: створювати інновації заради інновацій

Запитайте себе: «Навіщо нам інновації? Яке стратегічне завдання ми хочемо вирішити? Яку цінність для клієнтів ми хочемо створити?»

Під час пошуку співробітників у команду ми зіткнулися зі складнощами у складанні профілю на позицію (у нас вона називається «власник продукту»). Виявилося, що готових кандидатів на ринку практично немає. І це нормально, адже запит на інновації тільки формується, і найпрогресивніші компанії запустили департаменти інновацій 2–3 роки тому.

Кілька ключових навичок для роботи в цій ролі

1. Розуміння бізнесу

Лідери інновацій повинні мати чітке уявлення про те, як працює бізнес-модель компанії. Це значно полегшує роботу зі стейкхолдерами та розв'язання складних ситуацій. Лідери інновацій просто зобов'язані бути відверто допитливими та зацікавленими у вирішенні завдань своїх внутрішніх клієнтів.

2. Управління проєктами

Лідери інновацій – ніндзя управління проєктами. Здатність провести складну задачу від инсайта до пілота, від ідеї до індустріального прототипу – найважливіша компетенція. Окремо варто зазначити, що одна з ролей лідера інновацій – фасилітація роботи кросфункціональних команд.

3. Стратегічне мислення

Лідери інновацій мають вміти створювати інноваційну стратегію організації. Це комбінація з двох складових: по-перше, здатність відбити й каскадувати стратегічні цілі компанії на ландшафт інновацій, і по-друге, використання результатів аналізу трендів і сигналів, динаміки технологічних вертикалей та аналітики.

Поєднання цих джерел – внутрішнього і зовнішніх – дає можливість створити наповнену сенсом стратегію, спрямовану на результат.

Найчастіше лідери інновацій працюють із децентралізованими кросфункціональними командами. В інноваторів немає формальних (авторитарних) інструментів впливу. І це просто чудово! Адже інновації стосуються, зокрема, підходів до організаційних питань і методик менеджменту. У таких умовах на перший план виходять залученість членів команд, самоврядування, самоорганізація та розділена відповідальність.

4. Підприємництво

Лідери інновацій – люди слова і справи, націлені на результат. Для них інсайти і тренди – це можливості для розвитку клієнтів і бізнесу. Вони мислять у парадигмі «що, якщо?» і «як ми можемо?»: генерують ідеї, збирають ресурси та інформацію для їхньої перевірки, переводять гіпотези в категорію рішень. Інакше кажучи, лідери інновацій – дослідники, підприємці та менеджери проєктів в одній особі.

І, мабуть, остання з найважливіших якостей лідера інновацій – гнучкість.

5. Гнучкість

Лідери інновацій – мультифункціональні фахівці. Широта їхніх бачення та експертизи має допомогти компаніям вийти за рамки звичної парадигми. Стратегії, тренди, гіпотези, проєкти, командоутворення, лідерство – ось лише деякі з найважливіших аспектів роботи інноваторів. Здатність адаптувати свій підхід, інструментарій та мислення під швидкі зміни зовнішнього світу і внутрішніх процесів в організації – унікальна й необхідна компетенція лідерів інновацій.

Помилка 3: інновації – хаотичний процес фонтанування ідеями

Навпаки, система інновацій – це структурований підхід з процесами, прописаними ролями та метриками на кожному з етапів – від пошуку инсайтов до масштабування прототипів.

Невипадковим є збіг описаних компетенцій лідера інновацій із ключовими навичками, що зростатимуть у важливості для світу майбутнього від World Economic Forum:

  1. Аналітичне мислення та інновації.
  2. Вчитися новим навичкам.
  3. Креативність, оригінальність та ініціативність.
  4. Дизайн технологій.
  5. Критичне мислення.
  6. Рішення комплексних завдань.
  7. Лідерство і соціальний вплив.
  8. Емоційний інтелект.
  9. Здатність думати, генерувати ідеї та знаходити рішення.
  10. Системний аналіз та оцінка.

Може скластися враження, що лідери інновацій – «супермени» і «чудо-жінки», отже, в реальності їх не існує. Водночас це роль, що має величезний потенціал. Вона підійде тим, хто хоче перейти від шаблонних рішень до нових підходів, бачити результати своєї роботи в реальних змінах та створювати цінність для клієнтів і бізнесу в довгостроковій перспективі.

Маю велику надію, що ми з вами досягнемо успіху на цьому шляху.