Хід на випередження: навіщо українському бізнесу розвивати інновації
І як не схибити на старті

Світ стрімко змінюється. Якщо раніше достатньо було залишатися в тренді, то зараз необхідно тренд передбачати, а краще – випереджати. Це справедливо як для бізнес-середовища зокрема, так і для країн загалом. Саме тому інвестиції в розвиток, у технології майбутнього, в інновації – це те, що визначає вектор і швидкість поступу, а також місце й роль компанії чи країни на карті майбутнього.
Український бізнес бере курс на інновації. Тон задають великі компанії – лідери у своєму секторі. Вони підходять до впровадження високотехнологічних нововведень системно й масштабно, створюючи спеціальні департаменти, які мають забезпечити місце компанії у світі через роки. Боротьба за майбутнє вже триває.
Директор департаменту інновацій агрохолдингу МХП, резидент Reactor.ua Микола Такзей спеціально для Mind розповів, навіщо бізнесу інвестувати в інновації, як це зробити правильно й чому хаос – не найкраще середовище для проривних ідей.
Інновації – це вже давно не питання вибору, а необхідність. Не існує єдино правильного рецепту – створювати інновації самим або шукати на ринку. Наприклад, коли відкривався глобальний інноваційний центр для Philip Morris International у Тель-Авіві (Ізраїль – одна з топових інноваційних екосистем), моя робота була сфокусована на скаутингу – пошуку технологічних рішень поза компанією. І стало очевидним, наскільки складно приживаються інноваційні рішення ззовні, коли всередині компанії бізнес йде «як завжди».
Саме тому в МХП ми вирішили створити Департамент інновацій – своєрідний спецназ, який працює за принципом «проактивність + швидкість + співпраця». Ця команда курирує як розробку інновацій усередині компанії, так і пошук технологій, партнерів та інноваційних рішень на глобальних ринках. Головне – ми не ізолюємося у «вежі зі слонової кістки», а постійно перебуваємо в контакті з колегами.
Що таке інновації та як вони працюють?
Існує думка, що інновації – хаотичний неорганізований процес, у якому народжуються ідеї. Насправді все виглядає інакше. Наш процес управління інноваціями містить у собі принципи дизайн-мислення, методи гнучких підходів – Agile, SCRUM тощо. Ми відстежуємо купу ідей, процесів і подій – від тих, які проявляються всередині компанії, до загальносвітових трендів.
Наведу наочну аналогію, згідно з якою є «компанії-бункери» і «компанії-локатори». Якщо «компанії-бункеру» вдалося один раз чогось досягти, вона тримається за цей досвід усе життя (найчастіше недовге, особливо в такому динамічному світі, як наш). «Компанія-локатор», навпаки, постійно стежить за трендами, сигналами, змінами.
Якщо ми говоримо, наприклад, про коронакризу та викликаний нею локдаун, то вони не привнесли нових трендів. Швидше вони винесли на поверхню ті факти, які багато «компаній-бункерів» постійно ігнорували. Це питання доставки, віддаленої роботи, «надомного» офісу, нових способів спілкування та дозвілля.
Чому інновації іноді провалюються?
Головна причина фейлів із впровадженням інновацій – невизначеність глави компанії. Якщо СЕО вагається й використовує фрази, як-от «давайте спробуємо», «можливо» тощо, фіаско не уникнути. Але трапляється ще низка помилок, які призводять до гальмування новаторських ідей. Назвемо головні з них.
Перша помилка – це коли компанії взагалі не переймаються питанням, навіщо їм насправді інновації. Вони пливуть за течією, використовуючи принцип: є у конкурентів, нехай буде й у нас. Це шлях у нікуди.
Друга помилка пов'язана з невірою в інновації (або недовірою) топменеджмента. Будучи стратегічно важливим напрямом, інновації вимагають залучення CEO та інших лідерів компанії.
Помилка номер три проявляється у відсутності чіткого й опрацьованого процесу інновацій, про що говорилося вище.
Четверта помилка – спроби замахнутися на щось глобальне. Кожна компанія повинна дотримуватися балансу між швидкими перемогами й довгостроковими проєктами.
Щодо МХП можу стверджувати, що портфель компанії збалансований. 60–70% інноваційних проєктів реалізовуються вже сьогодні, 30–40% матеріалізуються наступними роками. І кількість таких довгострокових проєктів зростатиме з року в рік. Ми амбітні, одночасно повністю усвідомлюємо власні можливості та наявні сьогодні ресурси.
Нарешті, п'ята помилка полягає в ігноруванні залучення до інновацій внутрішніх ресурсів і клієнтів. Тобто коли використовується підхід «закритої лабораторії», відірваної від тієї реальності, у якій живе вся інша компанія.
Які якості повинні мати «провідники» інновацій?
Нинішня наша команда наполовину складається із співробітників, що раніше працювали в інших напрямах холдингу. Друга половина прийшла ззовні. Здебільшого це люди, які мають досвід роботи в міжнародних компаніях, але змінили з часом профіль на стартапи, де вони самі собі господарі. По суті, всі наші співробітники не лише мають дуже серйозні знання, а й наповнені підприємницьким духом.
REACTOR.UA – відкрита платформа інновацій, що пропонує інфраструктуру та інструменти для успішної роботи з інноваціями. Резиденти платформи – компанії, відкриті до інновацій, акселератори, інкубатори, інноваційні хаби, лабораторії, продуктові технологічні команди.
Ставши резидентом платформи REACTOR.UA, ви зможете:
- працювати з кращими світовими технологічними рішеннями і стартап-командами, здатними реалізувати будь-які інноваційні ідеї;
- шукати рішення своїх інноваційних викликів, використовуючи менторську підтримку резидентів – агентів інновацій;
- спільно з резидентами проводити відкритий пошук інноваційних ідей;
- бути в курсі провідних інноваційних практик і світових трендів;
- тестувати ідеї просто, швидко і з мінімальними витратами;
- увійти до списку інноваційних компаній України, взявши участь у Innovation Index.
Компаніям, які мають потребу у трансформації бізнесу за допомогою технологій та інновацій, платформа пропонує пройти безкоштовну менторську програму RE:START. Програма допоможе ухвалити виважене рішення про те, який з наявних підходів до роботи з інноваціями оптимально відповідає запитам і потребам компанії. Вперше в рамках однієї програми власники і топ-менеджери мають можливість попрацювати з кращими менторами, визначити інноваційну стратегію для своєї компанії, навчитися ефективно управляти ресурсами для її реалізації.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].