Йдемо за ООН: чому бізнесу варто дотримуватися принципів сталого розвитку
І як можна на цьому заробити
Україна посіла 36-те місце серед 165 країн світу за індексом сталого розвитку, який щорічно складається ООН і Фондом Bertelsmann. Ми випередили Грецію (37-ме місце), Ізраїль (38-ме), Люксембург (42-ге), Росію (46-те).
Чому бізнесу корисно дотримуватися стратегії сталого розвитку і як зростати в цій сфері, розповів Mind засновник, CEO в ICOOLA.UA, резидент Reactor.ua Роман Крук.
ICOOLA.UA – компанія, що забезпечує сервіс та продаж відновлених iPhone силами 35 спеціалістів. Від моменту заснування у 2013 році компанія відновила роботу понад 30 000 смартфонів.
Сучасні виклики людства – пандемія коронавірусу, зміни клімату, забруднення довкілля, вичерпність цінних природних ресурсів, деградація екосистем тощо – напряму чи опосередковано впливають на всі типи бізнесів. Попри те що будь-яка криза є стресовою і здебільшого призводить до негативних наслідків, вона надає нові можливості для інновацій та нових бізнес-моделей, і тут завдання бізнесу – зуміти швидко відреагувати й розпізнати ці можливості, а також вчасно трансформуватися разом із новими ринковими умовами.
Платформа REACTOR.UA – ваш провідник у світ інновацій.
Ми знаємо, як втілити інновації з урахуванням кращих практик та в стислі терміни.
Розпочніть зміни вже зараз!
Сьогодні ми бачимо, як швидко зростає бізнес у сфері «зеленої» енергетики, яка прийшла на заміну вуглецевмісному викопному паливу, органічного сільського господарства – замість продуктів, вирощених на небезпечних гербіцидах і пестицидах, електротранспорту – альтернативі двигунам внутрішнього згоряння, що забруднюють повітря небезпечними викидами.
Світ потребує інноваційних ідей, які пропонують рішення викликам, і створює сприятливі умови для підприємців, які готові продукувати нову цінність. Натомість бізнес, який не трансформується і не відповідає потребам часу, стає шкідливим для суспільства.
Вибір споживачів та законодавче регулювання, як рушії змін
За результатами дослідження PwC та Deloitte – 42% міленіалів і молоді покоління Z почали / розширили відносини з компаніями, продукти / послуги яких приносять користь суспільству і/або довкіллю, 38% припинили / скоротили відносини з компаніями, діяльність яких викликає негативні наслідки, 70% респондентів в Україні вибирають товари, інформація про походження яких є прозорою й достовірною.
Споживачі відмовляються бути причетними до поглиблення кризи й шукають більш дружні для довкілля та суспільства альтернативи або відмовляються від продукту чи послуги взагалі.
Принципи сталості закладаються в стратегії розвитку країн з найбільшими економіками світу. Вони починають формувати нову кон'юнктуру ринку, де для підприємств-забруднювачів створюються перепони у вигляді штрафів, екологічних та карбонових податків, обмеження можливостей для реалізації продукції тощо.
Так, Європейський Союз ухвалив «Зелений європейський курс», що має на меті зробити європейський континент кліматично-нейтральним до 2050 року. Європейська комісія планує перегляд кожного чинного закону на наявність кліматичних переваг, а також запровадження нового законодавства щодо циркулярної економіки, оновлення будівель, біорізноманіття, сільського господарства та інновацій.
Зважаючи на процес інтеграції України до ЄС, така політика наших найближчих друзів вказує на напрямок для формування стратегії розвитку українського підприємництва. Наприклад, якщо українські виробники не відповідатимуть «екологічним критеріям» ЄС, то не матимуть змоги експортувати туди продукцію. Своєю чергою для «зеленого» бізнесу це створює конкурентні переваги.
Приклади-орієнтири зелених інновацій
Patagonia (США)
Каліфорнійська компанія з виробництва одягу, яка зосереджується переважно на технологічному одязі для активного дозвілля. Компанія пропонує своїм клієнтам угоду, за якою Patagonia зобов’язується виготовляти максимально якісну продукцію, ремонтувати та відновлювати предмети одягу, придбані клієнтами, а також знаходити нове життя тим речам, які вже непотрібні власникам. Натомість покупець обіцяє придбавати в компанії лише потрібні речі, віддавати одяг у ремонт та утилізувати лише те, що більше не придатне до використання.
Patagonia відома своєю опозиційною політикою до концепції швидкої моди – індустрії, яка є одним із найбільших забруднювачів планети.
Flagbag (Бельгія)
Компанія – виробник аксесуарів із перероблених прапорів. Flagbag надає нове життя прапорній тканині, яка зазвичай після короткого користування опиняється на сміттєзвалищах. Така модель набирає популярності у світі. Використовуються залишки тканин швейних підприємств, використані банери та навіть непридатні парашути.
Matteco (Німеччина)
Компанія розв'язує проблему утилізації використаних шин і виготовляє з них гумові килимки. Mattego розробила свою технологію перероблення і виготовляють понад 1000 тонн порошку з шин, який потім йде на виробництво нової продукції.
Peerby (Go) (Нідерланди)
Онлайн-платформа, де користувачі надають у позику один одному речі широкого вжитку: різноманітну техніку, спорядження, аксесуари тощо. У такий спосіб стимулюється відмова від надмірного споживання та економія ресурсів.
CupClub (Великобританія)
Компанія, яка розробила систему депозитної тари для гарячих та холодних напоїв як альтернативу одноразовому посуду. Клієнти доплачують за напої, налиті в брендовані багаторазові склянки, які можна залишити в пунктах прийому використаної тари. Працівники CupClub регулярно збирають склянки, миють та доставляють заново до кав’ярень.
Лише у Великобританії щорічно викидається близько 2,5 млрд одноразових склянок. Таке рішення значно зменшує об’єми згенерованого сміття.
Це лише декілька варіантів бізнесів, які знайшли свою нішу, пропонуючи своїм споживачам сталі та дружні для довкілля рішення.
Як розробити свою модель сталого бізнесу?
Фінансові показники – це не лише критерій, за яким оцінюється компанія на фондових біржах. Бізнес, який зменшує свій негативний вплив на довкілля та приносить користь суспільству – це те, що хочуть бачити сьогодні як інвестори, так і клієнти та працівники компаній.
Перші задуми про трансформацію своєї бізнес-моделі мають розпочинатися з подібних запитань:
- Які ресурси та матеріали ви використовуєте для виробництва кінцевої продукції? Яке їх походження та у який спосіб вони транспортувались?
- Які виробничі процеси приносять найбільше шкоди? Як можна пом'якшити негативні наслідки цих процесів?
- Чи є можливість закупівлі матеріалів на місцевому рівні?
- Яке упакування ви обрали для вашої продукції? (Перевага надається біорозкладному чи придатному до перероблення матеріалам)
- Які побічні продукти утворюються під час виробництва? Як можна повторно використовувати відходи?
- Якщо відходи неможливо повторно використати, то як можна запобігти їхньому утворенню?
- Чи є варіанти зменшити затрати ресурсів, зберігши при цьому якість?
- Якими є умови праці? Чи справедлива заробітна плата ваших працівників?
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].