Отримати не можна програти: 7 помилок при поданні заявки на грантове фінансування
І як не помилитись у виборі грантової програми

Ми живемо в час великих можливостей. Якщо є цікаві ідеї та проєкти, то знайти кошти на їхню реалізацію не стане великою проблемою. Але для того, щоб залучити кошти, необхідно докласти зусиль. Як не помилитися з грантовою програмою й отримати гроши, розповіла Mind співзасновниця та СЕО фандрейзінгової компанії Kick Your Tech, резидент Reactor.ua Наталія Наконечна.
Одним із найцікавіших джерел фінансування проєктів є участь у грантових програмах. Найбільша перевага цього шляху перед іншими полягає в тому, що ці кошти не потрібно повертати або віддавати частку в бізнесі в обмін на надане фінансування.
На жаль, багато з тих, хто прагне отримати грантове фінансування, припускаються значної кількості помилок при комунікації з фондами або під час підготовки заявки на конкурс. Для того щоб ваші зусилля не були марними, розповідаємо про найпопулярніші помилки при поданні заявки на конкурс грантів.
Помилка №1. Неправильний вибір грантового конкурсу
Це призводить до того, що компанія може витратити велику кількість зусиль, часу та ресурсів на підготовку грантової заявки, але це все будуть неефективні витрати, оскільки неправильно обраний конкурс не дасть ніяких шансів на успіх.
Порада: не хапайтеся за перші-ліпші конкурси, вивчайте умови. Як правило, умови грантових конкурсів і програм складені дуже докладно та чітко визначають, які напрями, сфери й галузі фінансуються, які є критерії відбору компаній та інші параметри.
Платформа REACTOR.UA – ваш провідник у світ інновацій.
Ми знаємо, як втілити інновації з урахуванням кращих практик та в стислі терміни.
Розпочніть зміни вже зараз!
Якщо ваша компанія не відповідає принаймні половині з цих критеріїв (а краще, звісно, відповідати всім, недарма вони так ретельно прописані) – пошукайте інший конкурс.
Помилка №2. Ігнорування вимог до заповнення заявки
Деякі компанії поверхнево ставляться до заповнення заявки та упускають важливі формальні нюанси, вважаючи їх другорядними. Вони дають відповіді не на всі питання анкети, ігнорують такі моменти, як шрифт чи інтервал тексту, необхідні додатки до заявки, форму подачі тощо. І з цієї причини вони можуть «вилетіти» навіть на етапі технічного відбору.
Порада: будьте уважні до формальностей. Організатори недарма виставляють ці вимоги, адже від них залежить подальше оброблення заявки, проходження нею процедур грантодавця і зрештою рішення щодо неї.
З іншого боку, пригадайте кейс Van Halen та M&M’s: один із пунктів райдеру легендарної рок-групи вимагає, щоб у їхніх гримерках були драже M&M’s, але з-поміж них треба вилучити всі коричневі. Це, як кажуть музиканти, є перевіркою партнерів на уважність і серйозність, адже в контракті містяться набагато важливіші вимоги щодо світлового та звукового обладнання.
Грантодавцям так само важлива увага до деталей і виконання всіх формальних вимог – це однозначно позитивно характеризує вашу компанію.
Помилка №3. Незрозуміле подання інформації в заявці
Часто виклад інформації в заявці є нелогічним і незрозумілим для неспеціаліста в цій галузі. Текст пишеться «суцільною пеленою», відсутні візуалізація та посилання на першоджерела. Усе це знижує якість заявки і відкидає назад компанію, яка за сутністю пропозиції могла б претендувати на перемогу в конкурсі.
Порада: завжди зважайте на те, що вашу заявку може читати і давати їй первинну оцінку людина, що не є фахівцем у вашій сфері. Будьте зрозумілими, сформулюйте вашу пропозицію так, щоб вона викликала інтерес та розуміння в читача.
Помилка №4. Невірний бюджет та план реалізації грантового проєкту
Багато хто із заявників роблять помилки під час підготовки бюджету та плану реалізації проєкту. Це відбувається тому, що вони не вдаються до ретельних підрахунків, а «прикидають» витрати приблизно, не завжди чітко розбудовують структуру проєкту, часто не замислюються про нюанси реалізації.
Порада: перш ніж подавати проєкт на грант, ретельно продумайте його. Вибудуйте структуру, обговоріть із командою та/або опишіть кожен з етапів, дайте відповідь на запитання, що потрібно для успішної реалізації. Обрахуйте вартість кожного етапу, за необхідності – зробіть моніторинг ринку, щоб мати уявлення про актуальні розцінки.
Часто грантодавці висувають вимогу щодо партнерів основного виконавця проєкту: продумайте, хто стане вашими партнерами, і запросіть у них опис послуг і кошторис, які потім врахуйте в основному плані та бюджеті.
Помилка №5. Невміння вірно описати команду та ключових спеціалістів проєкту
Багато хто вважає, що ці пункти треба описувати коротко, на пару рядків. Але будь-який фонд хоче розуміти, хто ті люди, які реалізовуватимуть проєкт, які в них сильні сторони та минулий досвід. Деякі грантодавці насамперед оцінюють не стільки вашу ідею, скільки команду, яка буде її реалізовувати.
Порада: підготуйте повноцінні CV учасників команди й додайте їх до заявки. Також радимо чітко визначити позиції, на яких ваші колеги працюватимуть у рамках проєкту, і вказати їх у заявці.
Помилка №6. Неготовність до співфінансування проекту
У більшості грантових конкурсів організатори виставляють вимогу щодо співфінансування, тобто готовності компанії-подавача вкласти певну суму коштів у реалізацію проєкту. Деякі компанії, навіть знаючи про цю вимогу із самого початку, виявляються не готові виконати її та з цієї причини можуть не отримати грант.
Порада: оцініть свої фінансові можливості. Співфінансування все частіше зустрічається у грантових вимогах, особливо у великих конкурсах, що передбачають значне фінансування. Для грантодавця виконання цієї вимоги означає серйозність намірів компанії та її готовність розділити ризики.
Як правило, сума співфінансування коливається в розмірі 20–50% від суми гранту. Якщо ваша компанія не має такої можливості, пошукайте інший конкурс. Але майте на увазі, що грантовий конкурс, який передбачає співфінансування, – це вже вища ліга. Тут умови складніші, але й кошти набагато серйозніші.
Помилка №7. Отримання гранту заради гранту, а не заради розвитку проєкту
Деякі компанії або стартапи ставлять собі за мету лише отримання гранту, після чого не стільки будують і розвивають бізнес, скільки відразу ж починають шукати інший грантовий конкурс. Так й рухаються – від гранту до гранту. Але ж такий рух є дуже прозорим для фондів, і в співпраці з такими компаніями вони не зацікавлені.
Порада: подавайтеся на ґрант тільки якщо впевнені в тому, що реалізовуватимете проєкт. Грантова історія компанії багато в чому схожа з кредитною. Тут теж дуже важать репутація, стабільність, виконання зобов’язань, чітка комунікація і партнерство.
Майте на увазі, що коло грантодавців достатньо вузьке, тож компанії з поганою грантовою репутацією ризикують просто бути не допущені до наступних конкурсів.
Є ще багато різних помилок, серед яких – відсутність аналізу ринку, нерозуміння своєї цільової аудиторії та своїх конкурентів; відсутність міжнародних партнерів (якщо необхідно подавати заявку в рамках консорціуму з партнерами із різних країн), яких важко знайти за короткий проміжок часу, та багато іншого.
Хочеться вірити, що з часом грантоотримувачі не припускатимуться таких помилок, а історій успіху наших українських компаній у грантових програмах стане набагато більше.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].