Успішні до 25-ти: як українська IT-компанія залучила в клієнти BlaBlaCar, Coca-Cola та Warner Bros.

Микита Нагаткін – про доленосний дзвінок брата, старт у «гаражі», колиску для стартапів і важливість деталей

Фото з особистого архіву

Mind продовжує цикл інтерв'ю з успішними українцями, які, попри юний вік, вже обрали кар'єрний шлях або справу до душі.

Раніше ми вже розповідали про винахідника спеціального «водовідштовхувального» блокнота для військових Владислава Рибку, 14-річного чемпіона Європи зі снукеру Юліана Бойка, засновника ІТ-компанії Андрія Баса, фаундера інтернет-маркетингового агентства Владислава Івченка, творця світлодіодної маски Михайла Чумаченка, а також спілкувалися з Владиславом Бандуриним – співавтором довідкового інтернет-ресурсу для абітурієнтів, Валентином Фречкою, що розробив проєкт перероблення опалого листя на папір, та з Іваном Затварським, який реалізував свої стартапи до 24 років, а нині є волонтером всеукраїнської екомапи Recycle Map та координує проєкти цифрового розвитку як співробітник Міністерства цифрової трансформації України. Також мали бесіду зі співзасновником креативного агентства nudge та анімаційної студії NEED Вадимом Черніковим, а ще – з наймолодшою найсильнішою людиною світу Олексієм Новіковим21-річним Микитою Смотровим – співзасновником і креативним директором незалежної дизайн-студії та технологічної компанії; Єлизаветою Подкопаєвою, яка у 16 років винайшла пристрій для очищення каналізаційних колекторів, юною винахідницею «робота-санітара» Веронікою Подлєсновою та з 22-річним мільйонером Владиславом Уразовим.

Наш новий герой – Микита Нагаткін, головний виконавчий директор і засновник IT-компанії DIGIS. Микита розповів, як почав сам вигадувати собі завдання, коли влаштувався програмістом на повний день, про перші кроки його компанії до сучасної IT-освіти, про підтримку сім'ї й не тільки.

– Скільки вам зараз років і чим пишаєтесь найбільше сьогодні – яким проєктом?

– Мені 24. Кожен з моїх проєктів мені дорогий, і я їм по-своєму пишаюся. Але, звичайно, найбільше часу й сил я вклав у нашу IT-компанію DIGIS.

– Коли ви зрозуміли, що хочете займатися IT?

– З дитинства у мене була схильність до математики, розвинене логічне мислення. Тому до кінця 11-го класу я розумів, що починатиму свою кар'єру в IT.

– Де отримували профільні знання? Чи є гідною IT-освіта в Україні?

– Це цікава історія. Чесно кажучи, в університет я ходив мало. Але як тільки я почав програмувати, мене затягнуло. Почав сам придумувати собі завдання: зробити застосунок, гру, щось ще – так і вчився. Отримавши у такий спосіб якийсь мінімальний практичний досвід, почав фрилансити, а вже на другому курсі влаштувався програмістом на повний день.

Успішні до 25-ти: як українська IT-компанія залучила в клієнти BlaBlaCar, Coca-Cola та Warner Bros.
Фото з особистого архіву

Проблема української освіти не оминула IT. Дається мало практики, а вчити змушують часто застарілу теорію. Практичні завдання, які зустрічаються в навчанні, зазвичай не особливо актуальні. Не ті, які ти вирішуватимеш щодня на роботі.

IT-освіта в Україні – це як раз те, на що ми витрачаємо колосальні зусилля й ресурси, організовуючи навчальні програми, курси, інтернатуру, конференції тощо. Але самим глобально щось змінити дуже складно. Тому зараз DIGIS увійшла до складу одеського об'єднання IT Family. Я вірю, що в нашої групи вийде ефективно розв'язати проблему освіти, і ми вже робимо до цього перші великі кроки.

– З чого почався DIGIS? Розкажіть докладно від ідеї заснування компанії до етапів розвитку.

– На другому курсі я працював програмістом і почав замислюватися про свою компанію. Я вибрав формат аутсорсу, тому що стартапи для мене тоді були занадто незрозумілою історією, і в мене не було досвіду створення продукту.

2014 року ми з однокурсниками з Політеху стали брати проєкти після роботи й навчання вечорами. Але все, природно, просувалося дуже повільно й не дуже успішно. У якийсь момент мені зателефонував старший брат, тоді вже успішний серійний підприємець, і запропонував відкрити IT-компанію.

Брат допоміг із фінансовою стороною, і з бізнес-стратегією – створення компанії зрушило з мертвої точки. Я пішов з роботи і почав повністю присвячувати себе DIGIS (тоді Do IT).

Успішні до 25-ти: як українська IT-компанія залучила в клієнти BlaBlaCar, Coca-Cola та Warner Bros.
Фото з особистого архіву

Наступні чотири роки були дуже хаотичними, у постійній боротьбі за виживання. Дуже в «стартапівському» стилі, але все на свої кошти, без інвестицій. Ми починали з «гаража» та п'яти студентів, але поступово зростали. До 2018 року в нас було вже близько 70 співробітників.

2020 рік став проривним для DIGIS. Ми зросли на 50%. У нас з'явилися більш відомі клієнти – як-от BlaBlaCar, PwC, Coca-Cola, Warner Bros.

Проаналізувавши портфоліо клієнтів, ми зрозуміли, що в нас виходять гарні результати зі стартапами. Прийшло усвідомлення, що для нас теж вигідно, коли наші клієнти зростають. Тому ми стали допомагати їм не тільки з розробленням ПЗ, а й із залученням інвестицій та бізнес-стратегією. 2020 року ми усвідомили та сформулювали свою місію: «Ростити  єдинорогів» зі стартапів».

Цю ідею ми зараз продовжуємо активно розвивати, зокрема, за допомогою сестринської компанії –  бізнес-акселератора Richelieu V, який ми недавно запустили.

– Яким був стартовий капітал?

– DIGIS – це bootstrap-компанія, тобто із самого початку ми розвивалися на свої кошти. Стартовий капітал склав 10 000 грн – це були мої з братом гроші. Вони пішли на оплату оренди першого офісу й мінімальні зарплати студентам, які з нами працювали. Деякі хлопці, зокрема і я, спочатку працювали безкоштовно. Але вже з першого місяця ми змогли ці гроші відбити й почали органічно зростати.

– Для тих, хто не в темі. Чим займається DIGIS? Ваші основні напрями?

– DIGIS є щось середнє між аутсорсинговою та продуктовою компанією. Основний наш напрям – це розвиток клієнтів-стартапів. Кожна команда, яка працює з конкретним стартапом, не тільки розробляє ПЗ, а й повністю залучена в розвиток і стратегію цього продукту.

Успішні до 25-ти: як українська IT-компанія залучила в клієнти BlaBlaCar, Coca-Cola та Warner Bros.
Фото з особистого архіву

Наша фінальна мета – стати такою one-stop-shop компанією для всього, що пов'язано зі стартапами. І це не тільки для стартапів на ранніх стадіях розвитку, а й для мультимільйонних компаній, які тільки підняли інвестиції та потребують структурування процесів.

– Скільки зараз людей у команді і які це позиції? І скільки було спочатку?

– Зараз 135 людей, десь 100 – це виробничий персонал, а решта – адміністративний. Серед цих 100: розробники, тестувальники, бізнес-девелопери, дизайнери, продакт-менеджери, проджект-менеджери, сейлзи. Тобто ми можемо покрити повний цикл технологічного стартапу. Спочатку було 5 людей.

– Яким був перший клієнт і як ви на нього вийшли?

– На одному фрилансерному майданчику ми познайомилися з американцем. Він шукав собі команду за дуже скромні гроші. А ми тоді були готові працювати навіть безкоштовно.

З ним вийшла досить цікава історія, тому що він був одним з небагатьох американців, які приїжджали до Одеси. Він тоді подорожував десь Азією і збирався повертатися в США через Європу.

Успішні до 25-ти: як українська IT-компанія залучила в клієнти BlaBlaCar, Coca-Cola та Warner Bros.
Фото з особистого архіву

Дорогою він вирішив заїхати до нас і познайомитися. Мені 19, виглядаю на 17, а він такий великий 35-річний техасець – виглядало смішно. За пивом обговорювали проєкт, а потім водили його по Одесі. Нам вдалося йому сподобатися, і цей клієнт з нами працював потім весь наступний рік.

– Зараз ви шукайте клієнтів або вони вас? Або так і так? Якщо так, яке процентне співвідношення?

– Зараз попит на наші послуги сильно перевищує пропозицію, тому в нас сильна нестача людей, і ми активно наймаємо нових співробітників.

Десь 60% – це поточні клієнти й реферальна програма. А решту 40% знаходимо ми. Але весь наш рекрутинг зараз працює тільки на запити, які знаходять нас, а клієнтів, яких ми знаходимо самі, закриваємо за допомогою партнерів.

– Яким проєктом або співпрацею пишаєтеся найбільше та чому?

– Наприклад, британським стартапом Raters – рекомендаційною платформою фільмів і соціальною мережею. З цим застосунком користувачі отримують персоналізовану стрічку фільмів із відгуками від друзів і знайомих зі схожим смаком.

Це яскравий приклад того, як ми виконуємо нашу місію. На початку пандемії інвестували в них своєю роботою, тобто допомагали закінчити мобільні застосунки й розробити вебверсію їхньої платформи, а також давали бізнес-поради за частку в компанії. І ось нещодавно вони підняли наступний раунд інвестицій – з липня 2020 року компанія зросла в 10 разів.

– Найдорожчий і найбільш бюджетний проєкт?

– Найдорожчі – мільйони доларів, а мінімальний – від $ 20 000.

– Скільки в середньому йде часу, щоб створити продукт для замовника?

– Якщо це ПЗ, яке потрібно розробити з нуля, то місяців п'ять. Але бувають різні ситуації.

Успішні до 25-ти: як українська IT-компанія залучила в клієнти BlaBlaCar, Coca-Cola та Warner Bros.
Фото з особистого архіву

Наприклад, приходить дуже цікавий проєкт із великими інвестиціями та каже, що йому потрібен прототип через 3–4 тижні. Багато компаній за таке не візьмуться. Але ми беремося, бо в нас досить досвіду, щоб зрозуміти, що реально зробити за цей час. І ми можемо виділити найголовніше, що повинно бути готове через 4 тижні.

– Зараз компанія на такому рівні, про який ви мріяли?

– Я б сказав, що ми в процесі постійного вдосконалення. Я однозначно бачу, що ми можемо дорости до 200 людей, і ми поступово до цього йдемо. А взагалі в наших амбіцій немає меж, ми розвиваємося в різних напрямах. І ми робимо це не заради грошей, не для того, щоб у якийсь момент зупинитися й купити віллу, а просто тому, що нам подобається процес.

– Яку пораду дали б собі 18-річному?

– Особливо останнім часом я усвідомив, наскільки важливі ментори. Однозначно, вони не дадуть готового рецепту успіху. Але використання їхнього досвіду допоможе «зрізати кути» і стане відправною точкою, з якої ти зможеш розвивати якийсь ланцюжок логічних міркувань. І приходити до крутих рішень.

А в 18 років я набивав власні шишки.

– Ваш девіз?

– Деталі дуже важливі. Це може бути застосовано у всіх сферах, починаючи від бізнесу, де тебе судять, грубо кажучи, за чистотою твоїх туалетів в офісі, і закінчуючи хобі, побутом та особистим життям.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS