Успішні до 25-ти: як на прогулянці лісом вигадати екотехнологію виготовлення паперу
Валентин Фречка – про замінник целюлози, повагу до природи та нові амбітні ідеї

Mind продовжує цикл інтерв'ю з успішними українцями, які попри юний вік вже обрали кар'єрний шлях або справу до душі. Раніше ми вже розповідали про винахідника спеціального «водовідштовхувального» блокнота для військових Владислава Рибку, 14-річного чемпіона Європи зі снукеру Юліана Бойка, засновника ІТ-компанії Андрія Баса, фаундера інтернет-маркетингового агентства Владислава Івченка, творця світлодіодної маски Михайла Чумаченка, а також спілкувалися з Владиславом Бандуриним – співавтором довідкового інтернет-ресурсу для абітурієнтів.
Наступному нашому герою – Валентину Фречці – зараз 19. Але ще 17-річним школярем він розробив проєкт переробки опалого листя на папір. Так хлопець допомагає вирішити проблему вирубки лісів. У бліц- інтерв’ю Mind винахідник розповів про шлях та етапи розвитку Re-leaf PAPER, про першого клієнта, що повірив у цю розробку, а також про те, як планує досягти власної незалежності.
– Ви вигадали проєкт Re-leaf PAPER (виготовлення паперу з опалого листя), гуляючи лісом у рідному селі. Якими були перші кроки до втілення цього задуму? І скільки пройшло часу від ідеї до реалізації?
– Першими кроками були досліди та різного роду експериментальна робота, метою якої було встановити працездатність моєї ідеї. Спочатку ми з моєю шкільною викладачкою вивчали всі доступні для нас види листя на вміст целюлози, визначали найкращі.
Згодом виготовляли зразки паперових відливок, тестували на фізико-механічні показники і вдосконалювали отримані параметри. Коли отримали перші прототипи, то займалися оформленням публікацій, намагалися розповісти про результати на різних конкурсах.
Шлях був стандартний: дослідження, результати, розголос, аналіз фідбеку та удосконалення.
Ми почали працювати над дослідженням у 2017 році. Перші якісні прототипи отримали на початку 2018-го, а перший папір, виготовлений на паперовій машині, було зроблено у вересні 2018-го.
– Скільки наразі у вас клієнтів і хто першим у вас повірив?
– Зараз ми маємо передзамовлення на більше ніж 15 тонн паперу, в умовах несталого виробництва це гарні цифри. Зараз клієнтів понад 30 – як з України, так і з-за кордону.

Валентин Фречка – зліва
Першим клієнтом, який у нас повірив, була ВДНГ. Вони замовили і вже отримали папір для карток, на яких роздруковані фотографії споруд на території ВДНГ із різними підписами та ініціалами RE-leaf.
– Що було найважчим і найлегшим, коли починали? І що найважче і найлегше зараз?
– Найлегшим було розповісти про проєкт та ідею в умовах доступної інформації будь-де і будь-коли. Зробивши пару публікацій у соцмережах та взявши участь в олімпіадах. А далі ЗМІ підхопили новину.
Найважчим було знайти кошти, які ми досі шукаємо для забезпечення сталості у виробництві, до якого ми прагнемо.
– Скільки людей у команді?
– Зараз у нас 10 чоловік, а також наші українські та іноземні партнери.
– Де розміщено виробництво і які обсяги готової продукції?
– Пілотне виробництво у нас локалізоване у Житомирі, обсяги дуже малі, бо це пілотне підприємство, яке моделює наші можливості.
– У чому ви бачите переваги паперу з опалого листя порівняно з целюлозою? І які ваші прогнози щодо переходу людства до такого виду паперу, як винайшли ви? Чи ситуація подібна до альтернативних видів палива, коли існує так звана нафтова змова?
– Перевага нашого паперу полягає у тому, що ми застосовуємо неконкурентну сировину, яка є щороку відновлюваною та географічно доступною на більшій частині планети, що дозволяє заміщати деревину. А це дає змогу зменшити викиди вуглекислого газу та заощаджувати зелений ресурс планети.
Такий папір не потребує використання складних хімічних реагентів для отримання волокна, щоб його виготовити. Адже ми використовуємо у 15 разів менше води і можемо забезпечити повністю замкнутий цикл виробництва без шкідливих викидів у навколишнє середовище.
Це не варто порівнювати з «нафтовою змовою», тому що на 100% відмовитися від деревини неможливо. Бо целюлоза з деревини має більший спектр властивостей, яких не має листя або інші альтернативні види сировини.

Взагалі споживання паперу знижується, але тенденція до використання паперової упаковки зростає. Відповідно, це наша ніша, потреби якої ми можемо задовольнити навіть і через 40 років.
– Чи виношуєте ідеї нових винаходів? Якщо так, до якої сфери їх можна віднести?
– Банк ідей повний ще на 20 років, були б час та гроші. Ідеї все більш технологічні, а для цього треба мати і лабораторію, і достатньо коштів. Тому я заснував науково-виробниче підприємство, щоб не залежати ні від кого і в майбутньому самостійно себе фінансувати. Щодо напрямку, то це сфера тієї ж целюлози, тільки пов’язана з будівництвом, модою, упаковкою тощо.
– Як зазвичай проходить ваш день?
– Кожен день різний. Прокидаюся в основному о 8:00, гігієна, сніданок, і за роботу! Працюю до 16:00-17:00 за комп’ютером або в імпровізованій домашній лабораторії. Далі взаємодія з природою, катання на велосипеді, читання та прослуховування вінілових платівок на грамофоні, – це для мене святе. Я часто готую по книзі Джеймі Олівера. Але більшу частину часу займають робота та експерименти.
– Що порадите почитати і які ваші джерела натхнення?
– Те, що натхнення для мене, – пекло для інших. Для мене натхнення – це гори, спуск у печери, прослуховування неоінструментальної музики, вирощування рослин, – те, що дає мені силу. Тоді я відчуваю себе щасливим, розумію, що можу більше і краще, це мене мотивує. Багато пишу: монологи до абстракцій, вірші, що дає можливість позбутися емоцій і залишити лише дійсність і спокій.
Щодо читання, то я не читаю бізнес-літератури, вона для мене нудна та дуже шаблонна. Колись читав, але щось корисне зустрічалося рідко. В основному читаю художню літературу у жанрі сюрреалізму, антиутопій, футуризму. Полюбляю Мічіо Кайку, Ніцше. Рекомендацій не люблю давати, все одно вони суб’єктивні. Скажу одне – йдіть за покликом серця і будете щасливі, не одразу, але будете!
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].