«Україна з концептуальним, стратегічним мисленням потрібна тільки українцям»
Засновник середовища мислення Cowo.guru – про культуру і філософію під час війни
За сім місяців вторгнення засновник освітньої ініціативи Cowo.guru Андрій Мельник укріпився в важливості роботи з культурним та сенсовими полями в Україні. І якщо перші місяці він, як і всі в Україні, активно волонтерив, то потім цілеспрямовано вийшов з великих волонтерських проєктів і сфокусувався на розвитку середовища мислення та на діяльності в напрямку культурного поступу у країні. Про це і не тільки він розповів Mind.
Середовище Cowo.guru з’явилося 4 роки тому у 2018 і від початку задумувалося як школа мислення, в якій випускник РМВА-14, співзасновник перекладацької компанії «Профпереклад» Адрій Мельник прагнув створити освітній простір, в якому можна було за допомогою навчальних курсів, лекцій, зустрічей з філософами навчитися мислити і виходити за межі тих парадигм, в яких існує бізнес і живе суспільство. З часом задача розширилася і в Cowo.guru було сформовано основну концепцію – «шлях мирієвця», – яка передбачає розвиток чотирьох ключових спроможностей:
- мислити,
- мріяти й уявляти,
- бути в мірі,
- бути дієвим, –
з головною метою – навчитися виводити мислення на рівень діяльності.
Поступово на базі цієї концепції вибудувалися три основні напрями освіти:
1. формація – «шлях мирієвця» – розвиток ключових спроможностей і інструментів. Цей напрям наразі складається з 7 курсів: «Навички розуміння», «Архітектор світогляду», «Уява та метафора», «Мислення», «Міра та воля», «Управляння та майбутнє», «Наратив, міф, текст».
2. розширення фонових знань (з тими уявленнями про світ, які існують в західній цивілізації) у напрямках: філософія, історія, література, мистецтво, релігія, наука.
3. спільні подорожі Україною та за її межами.
Курси і лекції читають знані в Україні філософи та мислителі: Олег Хома, Олександр Філоненко, Андрій Баумейстер, Дар'я Зіборова, Юрій Чудновськи, Віталій Хромець, Андрій Зелінський, Ігор Козловський.
«За цей час у нас з’явилася впевненість у тому, що ми робимо, – говорить Андрій Мельник. – Що освіта дорослих, ускладнення смислового поля, поступ української культури – це той самий невидимий захист, який нам потрібен на рівні нашої країни, суспільства і культури, і під час війни ми з цим працюємо максимально сфокусовано».
За словами Андрія, ця робота – окремий фронт, не менш важливий, ніж інші.
Тому зараз cowo.guru активно розвиває п’ять напрямів через діяльність в мікро-групах. Надмета кожної мікро-групи – осмислювати ці напрямки, формувати в них нові концепції і реалізовувати стратегії та програми на їх базі.
1. Про перший напрямок – навчання дорослих – ми вже розповіли детально вище.
2. Другий напрямок – шкільна освіта – передбачає вивчення українських та західних педагогічних концепцій задля виводу українського освітнього середовища на концептуальний рівень та формування освітнього середовища, яке здатне переформатувати шкільну освіту.
3. Третій напрямок – взаємодія з містами та містянами. Завдання цього напрямку і малої групи – «відкриття» сенсів українських міст, відновлення концепції містянина не як споживача міста, а як його творця та жителя, і формування мережі активних містян. «Ми прагнемо познайомити містян з різних міст – тих, хто плекає і творить своє місто, вирощує сад, опікується музеєм, створює довкола себе культурний простір», – пояснює Андрій.
4. У межах четвертого напрямку, скерованого на поступ української культури, група працює з різними культурними продуктами, наприклад – підтримує видання книг з філософії театру та українського мистецтва, переписки мазепинців та перекладів з давньоєгипетської на українську. Для цього учасники знаходять важливі проєкти для майбутнього України, збирають від 10 до 50 учасників, які складаються грошима на видання вибранного проєкту і оживлюють сенси, закладені в кожен проєкт.
5. Нарешті, п’ятий напрямок – робота з бізнесом. Наразі група розроблює продукт «Місце мислення», основне завдання якого – показати бізнесу і організаціям, що поруч з операційною структурою можна створити структуру мислення, яка буде осмислювати саму організацію, контекст історичний, смисловий і актуальний і робити концептуальні та стратегічні прориви.
«Насправді наразі в Україні більш-менш розвинений проєктний рівень управління, є зовсім трохи навчання на рівні стратегій, а рівень концепцій взагалі не задіяний, – вважає Андрій Мельник. – Натомість, це єдиний шлях робити прориви. Зрештою, стратегуюча, концептуюча Україна чи українські організації, здатні мислити та рефлексувати, не потрібні нікому: ні Штатам, ні Європі, ні Росіїї, – тільки нам, українцям. Тому треба це плекати самим».