26 січня 2023 переглянуто 1702

Українська компанія Clarity вийшла на ринки Великої Британії та Чехії

У планах – впровадження порталів з інформацією про юрособи ще в двох країнах

В часи, коли український бізнес масштабується, а українці, що були змушені виїхати за кордон, відкривають там тисячі нових компаній, мати під рукою звичні сервіси для перевірки потенційних партнерів чи контрагентів дуже зручно. Наразі це стає можливо завдяки проєктам Clarity – компанії, яка займається синтезом і аналізом відкритих баз даних, які стосується державних закупівель та юридичних осіб. За словами Миколи Демченка, випускника kmbs і співзасновника Clarity, ще до війни компанія мала у планах вихід за межі України, але через війну їх реалізацію довелося пришвидшити. Микола Демченко розповів Mind про специфіку роботи з відритими даними на ринках різних країн, про креативні переваги, які надає нашим підприємцям слабкість державних інституцій України, а також про головні завдання компанії Clarity.

Комерція з соціальною серцевиною

Портал Clarity project з’явився 2017 року як особистий соціальний проєкт програміста Ярослава Гарагуца. Він був безкоштовним і поєднував два основних модуля: аналітику держзакупівель і відкритий реєстр юридичних осіб. «Ярослав як людина кришталевої прозорості прагнув зробити безкоштовну базу для громадськості, щоб будь-хто – чи то журналісти, що займаються розслідуваннями, чи то бізнесмени, – могли легко нею користуватися», – розповідає Микола Демченко.

На той час колеги Миколи Олександр Нікітєнков і Микола Смірнов, які свого часу допомагали розвивати систему Prozorro і зналися на держзакупівлях, брали участь у leagal tech хакатонах, де познайомилися з Ярославом і поділилися з ним однією ідеєю. «Як юристи ми працювали над супроводом справ в АМКУ стосовно боротьби бізнесу за свої права в публічних закупівлях, – пояснює Микола, – і зауважили проблему у відсутності бази практики АМКУ. Пишучи скарги, нам доводилося щоразу шукати схожі випадки вручну, оскільки ніхто їх ніде не збирав – АМКУ публікував ці дані у вигляді рішень у форматі pdf або в електронному вигляді окремо на сторінці тендеру. На одному з хакатонів у хлопців виникла ідея створити з них повноцінну базу таких рішень. Вони обговорили її з Ярославом – і вже за місяць Ярослав запустив новий безкоштовний продукт на Clarity».

Приблизно через рік уся команда зібралася разом і домовилася виводити частину Clarity в комерційну площину. Сервіс на основі бази даних АМКУ було виокремлено в додаток amcu.clarityapp.pro, за деякий час проєкт став прибутковим і залишається прибутковим навіть під час війни завдяки підписникам. На його прикладі команда протестувала можливість робити на базі Clarity Project комерційні проєкти, залишаючи недоторканним його безкоштовне ядро і не відходячи від філософії надання відкритих даних для широкого загалу. А оскільки на сайт компанії щодня заходить більше 600 тисяч відвідувачів, з 2021 року це дало змогу запустити на сайті Google рекламу, щоб утримувати безкоштовну частину проєкту.

З наступним продуктом – com.clarityapp.pro, яким активно користувалися гравці банківської сфери для перевірки контрагентів та пошуку нових клієнтів, – команда Clarity у 2021 році стала призером міжнародного конкурсу інновацій HiiL (Гаазького інституту інновацій у праві) і отримала грантову підтримку.

Прискорене масштабування

А потім почалася повномасштабна війна. Відбивши кілька великих атак на портал з боку росії, Clarity ледь не єдина в країні майже на місяць закрила доступ до реєстрів, попередивши користувачів. А через два місяці відкриті бази даних перестали оновлюватись – держава зробила їх платними. За словами Демченка, до війни компанія мали дві стратегії: комерціалізація з паралельним збереженням широкого безкоштовного доступу і вихід на зовнішні ринки. Через ситуацію в країні і з комерціалізацією, і з масштабуванням довелося прискоритись.

Почалися дослідження ринків. Цікавим став досвід Нігерії, де команда не бачила собі конкурентів. Натомість, з’ясувалося: усі дані закриті, а щоб їх отримати, треба не лише заплатити велику суму, а ще й перерахувати її на неофіційний рахунок. «Тобто ми, несучи ідею законності і прозорості, мали вчинити незаконно і непрозоро. Це було неможливо», – говорить Микола Демченко.

Де немає конкуренції, там немає й ринку, зате квітне корупція, зрозуміла команда – і після роздумів вирішила виходити на ринок Великої Британії. Першу ітерацію порталу створили за місяць, поєднавши держреєстр з унікальною пропозицією Clarity – можливістю бачити усіх пов’язаних осіб. А після двомісячної програми розвитку в одній з провідних берлінських бізнес-шкіл з менторською підтримкою компанії Expandis, яка розробляє для компаній стратегії виходу на європейські ринки, ми почали активно вкладати ресурси в просування порталу в Британії. Компанія швидко вийшла на показник в п’ять тисяч користувачів і почала заробляти перші – нехай і невеликі – гроші, які довели, що модель працює.

«Британський ринок практично повністю сформований, там багато конкурентів, але ми маємо наші унікальні фішки, – розповідає Демченко. – Наприклад, можливість шукати людей в реєстрі Британії за резидентством, завдяки чому, наприклад, українські розслідувачі можуть зайти на портал, вибрати мешканців за резидентством білорусі або росії – і знайти усіх, хто будь-коли мав відношення до бізнесів у Британії. Також зараз подібний портал почав роботу в Чехії».

Неочікуваний профіт

Головна цінність Clarity на сьогодні полягає в тому, що компанія перетворює велику кількість баз даних з різних реєстрів на цілісну аналітичну картину. Не всюди це можливо, погоджується Микола. Наприклад, в США, де кожен штат має власне законодавство щодо того, чи слід публікувати дані різних інституцій, а кожна інституція ще й має власний набір даних з окремим кодом, створити єдиний портал для усієї країни фізично неможливо. Плюс – в різних країнах існують обмеження щодо можливості публікації кінцевих бенефіціарів або особистих контактів.

«Тим не менш, програми, зав’язані, як Clarity, на поєднанні відкритих даних з можливістю моніторити розподілення спільних благ, створених державою, користуються попитом, оскільки в демократичних країнах влада має бути підзвітною і слугувати на благо громадянина, – говорить Демченко. – А ми пишаємося тим, що своєю програмою підсилюємо довіру до тієї влади, якій немає чого приховувати від свого суспільства».

За словами Миколи, завдяки недосконалості державних інституцій Україна має унікальні можливості створити і обкатати цікаві державні інновації – такі, як, наприклад, унікальні Дія або Prozorro. А український бізнес може створювати довкола них нові нішеві продукти – такі як Clarity – і експортувати їх. У планах команди – відкриття порталів ще у двох країнах. А потім розробники планують «копати вглиб» – додавати в кожній країні ті бази, які раніше не були залучені. У цьому  і полягає головна цінність проєкту – синтезувати якомога більше баз даних, пов’язаних з юридичними особами, і зробити їх доступними для пересічних людей та бізнесу.