Вітрина готова: навіщо ритейлу автоматизовувати всі процеси
І як це зробити – очима бізнес-трансформатора
Останні два роки ритейл, як і весь бізнес, зазнає змін. Логістика, бек-офіс, склади та торговельні точки масштабно трансформують свої робочі процеси. Тепер на в’їзді до складу, на вході до офісу та магазину людям перевіряють температуру й наявність маски, а подекуди вимагають негативний ПЛР-тест чи сертифікат. Це стресово, але ці зміни – не головні. Компанії давно почали автоматизувати процеси, а максимально короткі строки для адаптації були саме в ритейлерів. Як поліпшити їхню роботу і які процеси варто оптимізувати, розповідає Mind директор з прямих продажів Konica Minolta Ukraine, резидент Reactor. ua Андрій Тумка.
Криза примусила ритейлерів працювати над своєю ефективністю. Ми вже бачимо тренди, які варто наслідувати ритейлерам 2022 року.
Зміни ззовні
- Інтернет – основний канал. У щорічному звіті «Делойт» продемонстрував, як пандемія вплинула на дохід 250 найбільших світових ритейлерів. За минулий фінансовий рік продажі онлайн-ритейлера Amazon зросли на третину, а інші збільшили свої онлайн-продажі як мінімум на 50 %. Усе тому, що для онлайн-шопінгу потрібен лише інтернет.
- Мобільність. Онлайн-магазини вже готові повноцінно замінити соціальні мережі та ігри в смартфоні: у дорозі люди мають змогу придбати все що завгодно так само просто, як і з десктопу. Розроблення мобільних застосунків на часі, як ніколи раніше. Гіганти ритейлу вже практикують і AR-рішення: онлайн-примірка меблів у квартиру (IKEA) чи VR-окуляри для підбору оформлення кухні («Леруа Мерлен»).
- Маркетплейси. Важливо, що маркетплейс – інтернет-платформа, що відрізняється від інтернет-магазину. Маркетплейс представляє продукцію багатьох компаній, це вже готова вітрина з великою відвідуваністю, що дає змогу оптимізувати логістичні процеси, збереження та просування товару компаній.
- Експрес-доставлення. Клієнту вже недостатньо отримувати замовлення за день-два. Серед двох ресурсів споживач обере той, де буде найшвидша доставка – в ідеалі декілька годин та кур’єром під двері. Ще й безконтактно. Відомі українські ритейлери вже працюють над власними проєктами з організації доставлення «останньої милі», балансуючи між краудсорсингом та власними командами кур’єрів. Остання ланка є найдорожчою частиною логістичного ланцюжка, але це єдина ланка електронної комерції, де відбувається взаємодія з клієнтом у реальному житті, тож потребує уваги бізнесу.
- Персоналізація. Клієнтам необхідні унікальні пропозиції, задля яких вони навіть готові ділитися персональними даними: поштою та номером телефону для розсилок, історією пошуку, локацією, своїми хобі. Компанії активно інвестують у технічно складні рішення для персоналізації – штучний інтелект і машинне навчання – та формують особисті пропозиції для клієнтів.
Унаслідок таких змін збільшилося навантаження та обсяги, вимоги до компаній, рівень конкуренції та викликів бізнесу. Ці драйвери змусили ритейлерів і логістів переглянути свої внутрішні процеси.
Зміни всередині
- Розширена відеоаналітика. Сучасні камери вміють збирати дані, рахувати відвідувачів і створювати поведінкову аналітику. Тепер камера – не коробка, що лише фіксує картинку, це справжній комп’ютер з об’єктивом. Камери мають змогу автоматично розпізнавати температуру та настрій людей, знаки та обличчя, інтегруватися з касовими апаратами тощо. Відеоаналітика дає змогу автоматизувати та пришвидшити більшість процесів у логістиці та підвищити якість послуг: управління чергою, розподілення транспорту між рампами, контроль відвантаження та навантаження, переміщення товару з прив’язкою до WMS-системи і тегування подій.
- Використання хмарних рішень. Ритейлери володіють великими даними, збирають і зберігають дані про покупців, їхні вподобання, інформацію щодо логістики тощо. Сьогодні немає нагальної потреби оперувати серверними застосунками. Архітектура сучасних хмарних бізнес-застосунків вибудовуються, як із цеглинок. Ключем до такого є спеціалісти, що розуміють завдання бізнесу, фінанси й у цілому технології – системні аналітики з хмарних рішень. Хмара дає змогу миттєво адаптуватися до сучасних непередбачуваних умов і легко масштабуватися.
- Мобільність. Доступність 24/7 – необхідна умова робочого процесу. Працівники мають бути на зв’язку з доступом до корпоративної мережі звідусюди та в будь-який час. Мобільні бізнес-застосунки тепер прерогатива не лише клієнтів, а й працівників складу, офісу та торговельного залу тощо. Ба більше, з платформами, як-от Power Automate від Microsoft, бізнес-застосунки можуть створювати й самі працівники. Навіщо продавцю лептоп, якщо всі необхідні документи, інструкції та робочі процеси можуть бути доступними в один клац у його смартфоні?
- Автоматизація роботи з документами. Керування документами – невід’ємна частина рутинної роботи, що вимагає часу, контролю, системності та уважності: звірка, архівування, пошуки. Сьогодні з наявністю нових технологій і рішень завдання автоматизації – посильне. Практично кожна компанія має у своєму list to do завдання автоматизації: а деякі – уже в колонці done. Лише автоматизація обробки видаткових накладних може заощадити час працівників, що працюють із логістичними документами. Нам вдалося скоротили цей процес майже в 10 разів: багатофункціональний пристрій сканує накладні, розпізнає певні дані з документів та ідентифікує їх. Далі система знаходить клієнта в ERP та відмічає, що накладна отримана, тобто операція закрита.
- Аутсорсинг непрофільних процесів. Це не лише про ІТ-розробку. Наприклад, аутсорсинг друку надає змогу досягти безперебійності процесів створення, копіювання та сканування документів і прозоро планувати витрати на документообіг. Ба більше, аутсорсинг – це фіксована ціна, операційні витрати, визначені SLA і раціональний розподіл трудових ресурсів та експертизи. Аутсорсинг друку від компетентних провайдерів – це не лише новий якісний рівень, а й підвищений рівень безпеки, сторонній погляд на наявні бізнес-процеси та комплексний підхід до задачі.
Платформа REACTOR.UA – ваш провідник у світ інновацій.
Ми знаємо, як втілити інновації з урахуванням кращих практик та в стислі терміни.
Розпочніть зміни вже зараз!
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].