
Творці нової реальності: як стартап Payris дає можливість людям управляти своїми персональними даними
І чому малий та середній бізнес готовий платити за інформацію про споживачів
На початок 2020 року кількість інтернет-користувачів у світі перевищила 4,5 млрд людей, а число користувачів соціальних мереж переступило позначку в 3,8 млрд.
Уся ця аудиторія безперервно генерує big data, яка містить масу безцінної інформації для бізнесу – про поведінку користувачів, про їхні переваги та користь, про суми, які вони витрачають на покупку товарів і послуг.
Користувачі зі свого боку готові ділитися цінною з погляду бізнесу інформацією. Згідно з дослідженнями GfK, 27% інтернет-користувачів у 17 країнах світу згодні передавати свої персональні дані в обмін на переваги – знижки, бонуси або персоналізований сервіс. А, за даними ірландської консалтингової компанії Accenture, про свої доходи, звички та спосіб життя згодні розповісти приблизно 60% покупців і клієнтів.
Вони знають багато
Великі компанії давно використовують персональні дані собі на благо. З їхньою допомогою вони можуть оцінити віддачу від інвестицій у рекламу, відмовитися від неефективних інструментів просування та істотно поліпшити маркетингову стратегію. Саме на аналізі персональних даних про поведінку цільової аудиторії будуються рекомендаційні системи та програми лояльності глобальних ритейлерів, як-от Amazon, Wallmart, 6PM тощо.
Наприклад, Facebook кілька років поспіль платив $20 на місяць користувачам, які були готові надати соцмережі доступ до історії браузера, особистих фото й відео, показати листування в месенджері. А багато телеком-операторів продають дані про місце розташування своїх клієнтів рекламодавцям, які за допомогою геолокації намагаються точніше «прицілитися» у своїх покупців.
Водночас доступ малого й середнього бізнесу до інформації про своїх користувачів дуже часто обмежений. Це пов'язано з тим, що великі корпорації формують картину світу, яка, умовно кажучи, закінчується на першій сторінці Google. У результаті дрібні підприємці й локальний бізнес не мають інструментів, щоб достукатися до своїх покупців і споживачів.
З іншого боку, люди, попри те, що вони залишають у Мережі значні масиви персональних даних, позбавлені можливості капіталізувати цю інформацію про себе, яка представляє величезну цінність для бізнесу.
А оскільки конверсія при просуванні в інтернеті знижується при загальному збільшенні рекламних бюджетів, необхідні нові інструменти таргетингу.

Безцінна інформація
Наявні моделі збору, оброблення та використання персональних даних мають кілька істотних недоліків. По-перше, користувачі часто не мотивовані бути відвертими. Тому ніхто не може дати гарантію, що передані ними дані об'єктивні та правдиві.
По-друге, компанії мають право поширювати тільки знеособлену інформацію, яка містить відомості загалом про поведінку окремої людини, але без подробиць. А це суттєво знижує цінність таких даних в очах рекламодавців. На збір конфіденційної інформації про приватне життя потрібно отримувати дозвіл конкретного користувача. Але не всі на це погоджуються.
Втім, уже існують проєкти, які купують персональні дані й дають можливість споживачам їх монетизувати (CitizenMe, Datacoup, CDigi.me). Але вони все одно тільки збирають «вал» інформації, з якої бізнесу потім потрібно самостійно витягувати найбільш цінне для себе.
Зовсім інша концепція лежить в основі стартапа Payris, який був запущений навесні 2019 року. Цієї миті розробники тестують бізнес-модель. Головна ідея стартапу – це екосистема, зав'язана на персональних даних, у центрі якої перебуває споживач.
«Ми дали кожній людині можливість перетворити власні бажання на актив. А бізнесу запропонували кваліфіковані «теплі» ліди, які локалізовані й конкретизовані до необхідного рівня. Це дозволяє людям знаходити кращий спосіб для задоволення власних потреб і для заробітку, а бізнесу дає прямий контакт із користувачем, що зменшує витрати на просування і підвищує їхню ефективність», – розповів Mind CEO Payris Олександр Глотов.
Усе заради споживача
Алгоритм, за яким працює Payris, досить простий. Користувач встановлює на свій смартфон застосунок, ділиться своїми уподобаннями та бажаннями (в одязі, їжі, послугах, розвагах тощо) та отримує за це винагороду. Система допомагає користувачеві уточнити («опредметити») бажання, перетворює всі ці дані в ліди й за певну комісію продає бізнесу, який використовує цю інформацію в рекламних цілях, для таргетингу. Для корпоративних користувачів також є доступним застосунок і веб-інтерфейс з аналітикою й комунікаційною системою.
«Ми створили механізм, який генерує кваліфіковані дані через систему опитувань і вивчення попиту. По суті, Payris з'єднує бажання людей з пропозиціями виробників, які конкретизовані й локалізовані. І для цього не потрібні ніякі посередники, а маркетинговий бюджет компаній витрачається максимально раціонально й ефективно», – говорить Олександр Глотов.
При цьому механізм блокчейн, який лежить в основі системи, гарантує максимальну безпеку для користувачів і вендорів, дозволяє використовувати так звані смарт-контракти та навіть робить можливим випуск власної криптовалюти в перспективі.
До речі, Payris може бути корисним не тільки для рекламних і маркетингових завдань. Їм можуть користуватися органи влади для відстеження побажання жителів міст щодо поліпшення роботи муніципальних служб; громадські, благодійні та політичні організації, які розумітимуть, які проблеми, що потребують негайного вирішення, найбільше хвилюють людей.
Творці стартапу планують, що їхнє дітище на першому етапі займе ніші на стику електронної комерції, списків бажань, інтернет-реклами, онлайн-досліджень, а на другому етапі стане прабатьком нового ринку. «Це ринок із принципово новим підходом до комерції, де в центрі – людина і її бажання, а не перелік товарів, які рекламуються або є в наявності в магазині», – пояснює CEO Payris.

«Наша мета – створити ринок із принципово новим підходом до комерції, де в центрі перебуває людина та її бажання, а не перелік товарів. А сама людина отримує можливість капіталізувати особисті дані»
Великі плани
Payris пройшов успішне тестування в США, а також бета-тестування в Україні.
Основа монетизації проєкту – продаж лідів. Ліди сегментовані за якістю й типом побажань. Їхня вартість визначається малим і середнім бізнесом. «Ціна кваліфікованого ліда зараз сягає $10», – уточнює Олександр Глотов. Крім цього Payris продаватиме аналітичні звіти постачальникам і рекламним компаніям, коли набереться 100 000–200 000 користувачів для релевантного оброблення даних. Ціна такого звіту становитиме $5000–15 000 залежно від критеріїв аналізу бази даних. Ще один варіант монетизації – продаж опитувань користувачів продавцям і маркетинговим агентствам (від $10 до $100 за опитування) і реклама всередині програми у вигляді публікацій Wish Mood, який зможуть розміщувати рекламодавці й відомі особи, щоб привернути особливу увагу до себе.
«Бізнес сплачує за генерацію кваліфікованих лідів. Ми, як платформа, забираємо собі 30% комісійної винагороди від цієї суми. Решта 70% дістаються користувачеві», – говорить CEO проєкту.
Творці Payris розраховують, що на точку беззбитковості проєкт вийде влітку 2021 року. Причому, згідно з озвученими планами, до кінця 2020 року виручка стартапу перевищить $100 000, а за підсумками 2021-го вона буде понад $1 млн. Число користувачів екосистеми до кінця 2020 року сягне 20 000, а кількість компаній і інших постачальників буде понад 100.
Наступним етапом стане залучення приблизно 2 млн інвестицій у вересні, повноцінний запуск програми в США в жовтні та вихід на інші ринки (Євросоюзу, зокрема) на початку 2021 року. «Торгова марка вже зареєстрована в Україні, і ми – в процесі реєстрації інтелектуальної власності в США. На поточний момент ми тестуємо продукт і бізнес-модель в Україні та США, готуємося до поглиблення алгоритмів і подальшого масштабування», – розповідає Олександр Глотов.