
Наше все. Як кросівки проникли на подіум і в повсякденний гардероб
Спорт у великому місті та інші передумови для світового панування кросівок
Уже декілька років кросівки задають тон на модних показах і в стріт-стайл блогах. Але говорити, що кросівки у тренді, – невірно. Їхня популярність вже давно вийшла за рамки сьогочасної моди. Кросівки з нами надовго. Ймовірно, назавжди. Вони повторили долю «траншейного пальто» британських солдатів і «вічних» брюк американських фермерів. Слідом за тренчем і джинсами кросівки перебралися з категорії «практично і зручно» в категорію «стильно і красиво».
Вилазки за межі спортивного стилю кросівки здійснювали ще в 1980-х. Але чому нищівна перемога над «лодочками», ботільйонами, «оксфордами», брогами, лоферами стала можливою тільки зараз? Ймовірно, справа в тому, що кросівки «збіглися» з основними світовими трендами 2010-х. Все, чим цікавиться сучасна людина, зручно робити в кросівках.
Мода на здоровий спосіб життя. Технології досягли того рівня, коли і хліб, і видовища людина може собі забезпечити, не встаючи з дивана. Але людина розумна все-таки встає. І одягає кросівки. І вирушає на пішу прогулянку, на пробіжку, до спортзалу, на футбол з друзями, їде на роботу на велосипеді. У тренді тепер не той, у кого багато туфель в гардеробній, а той, у кого багато фізичної активності в щоденному розкладі. Наслідувати приклад міських атлетів не у кожного вистачає духу, а ось надіти кросівки і відправитися в них хоча б на вечірку – до сили будь-кому. Так глобальний зож-тренд відбивається в окремо взятій шафі.
Орієнтованість на особисту ефективність. Психолог Рой Баумейстер стверджує, що сила волі – вичерпний ресурс, який виснажується, коли ми приймаємо рішення. Будь-які. Якщо вранці ми витратили запас сили волі на вибір джему для тостів і краватки, яка б відповідала за кольором шкарпеткам, то протягом робочого дня нам може не вистачити «заряду» на прийняття по-справжньому важливих рішень. Ось чому Стів Джобс щоранку одягав чорну водолазку, а Марк Цукерберг кожен день виходить з дому в сірій футболці. Кросівки здатні раз і назавжди позбавити від питання «що взути?» І скоротити ранковий витік енергії.
Демократизація. Мільярдери із Силіконової долини укладають угоди в джинсах. Люди все частіше віддають перевагу фрілансу над офісом, а «тренікам» – над піджаком. У 2017 році актор Хоакін Фенікс отримував свій приз на Каннському кінофестивалі у смокінгу і кедах. Схоже, на Землі залишилося лише одне місце, куди навіть теоретично не можна з'явитися у кросівках, – Віндзорський замок. Звичайно, ця демократизація частково ілюзорна. Для тих, хто хоче підкреслити свій соціальний статус навіть в рамках sportcasual, кросівки випускають найвідоміші будинки високої моди (аж до Chanel і Balenciaga), а спортивні бренди влаштовують колаборації з зірками і створюють лімітовані колекції. Словом, у бажаючих постояти в черзі за кросівками і спустити на них невеликий статок для цього є всі можливості. А для тих, хто хоче за допомогою кросівок економити не тільки вольові, але й фінансові ресурси, є лайфхак. Стилісти радять купувати кросівки у виробників спортивного взуття: у багатьох з них є недорогі лінійки повсякденного взуття, при розробці яких особлива увага приділяється зовнішньому вигляду.
Наприклад, на бренд Peak працюють понад 200 дизайнерів і розробників одягу і взуття. Ця компанія поставляє екіпіровку для Олімпійської збірної України. Вона є спонсором 14 національних олімпійських, 16 національних баскетбольних і двох футбольних збірних, а також випускає колекції для занять аматорським спортом і для повсякденного використання, дбаючи не лише про комфорт, але й про те, щоб взуття було виконано в актуальних відтінках сезону.
Боротьба за гендерну рівність. У 2015 році в британському парламенті обговорювали неприпустимість прописувати у корпоративних правилах дрес-коду вимогу носити туфлі на підборах: адже до тортур вузькими «лодочками» таким чином засуджуються лише жінки. Кросівки ж – взуття без «статевих ознак». Боротьба за справедливий розподіл соціальних ролей і рівну зарплату ще не закінчена, а універсальне зручне взуття у жінок і чоловіків уже є.
Тренд на повсюдну іронію. Сьогодні сміливість потрібна для того, щоб зняти фільм без єдиного жарту, написати книгу без єдиного каламбуру, запустити в ротацію пісню без потенційного мема, з'явитися на роботу в костюмі-трійці, що сидить ідеально. Бути абсолютно серйозним і бездоганним – це, за нинішніми мірками, toomuch. Зовсім інша справа – надіти кросівки з кашеміровим пальто або навіть з вечірньою сукнею: ніхто не подивиться косо, саме так тепер і носять.
Інтерес до високотехнологічних продуктів. Замість ранкових газет ми читаємо твіттер Ілона Маска, намагаємося налагодити теплі стосунки з голосовим помічником Siri та чекаємо інновацій від усього навколо. Маркетологи цей попит відстежили, і тепер «розумними» стали не тільки телефони, пральні машини і мультиварки, але навіть тональний крем. Спортивне взуття – той сегмент ринку, де використання найсучасніших технологій не данина моді, а давня традиція і необхідність. Все-таки кросівки – це взуття, в якому перемагають перш за все в олімпіадах і чемпіонатах світу, а не тільки в реп-батлах. Звичайно, є щось особливе в тому, аби вийти на ранкову пробіжку або навіть у булочну в так само складно влаштованих кросівках, в яких виходять на старт гравці олімпійської збірної України.

Візьмемо, наприклад, нову модель кросівок PEAK Flyii V. Зрозуміло, вони мають ефектний вигляд, але цим їхні переваги не обмежуються. При виробництві цих кросівок використана технологія Multi-core. Спеціальні амортизаційні пластини скорочуються під час неминучих при бігу ударів стопи об землю, пом'якшуючи зіткнення і рівномірно розподіляючи навантаження на всю стопу – це необхідно, щоб спорт не нашкодив суглобам і хребту. А після удару пластини розпрямляються, як пружини, і миттєво повертаються в початкове положення: енергія стиснення підсилює відштовхування від бігового покриття, а частина накопиченої в процесі амортизації енергії повертається, що дозволяє спортсмену економити сили. Гарна амортизація якраз вкрай важлива для бігу в асфальтових джунглях.