Бізнес як каталізатор позитивних перетворень у суспільстві. Кейс найбільшої української IT-компанії
Геннадій Букшевалов, директор харківського розробницького центру компанії SoftServe, розповів про точки докладання зусиль відповідального бізнесу для позитивних перетворень у житті співробітників, місцевих громад і країни загалом

Ми усі хочемо жити у безпечному, комфортному та прогресивному середовищі, де інтереси кожної окремої людини є пріоритетом. Уваги та трансформацій потребує ледь не кожна сфера нашого повсякденного життя, і йтимуть роки на те, щоб відчути ці зміни на собі. Чи можемо ми, як суспільство, прискорити позитивні перетворення довкола нас? І яку роль у цьому відіграє бізнес?
Чому глобальні компанії долучаються до вирішення локальних проблем?
Як і в більшості міст, де розташовані офіси SoftServe, ми є найбільшим, або одним з найбільших за чисельністю ІТ-роботодавців у Харкові. Так, в Україні SoftServe налічує вже майже 10 000 ІТ-фахівців; лише у харківському розробницькому центрі вже близько 1000 розробників. Такий масштаб, з одного боку, дає нам широкі можливості для реалізації позитивних перетворень. З іншого – покладає певну відповідальність за той вплив, який ми здійснюємо у світі, в країні, чи в місті й спонукає бути хорошим прикладом для інших компаній на ринку.

До того ж, згідно з найсвіжішими дослідженнями трендів у сфері людського капіталу, все більшу роль починає відігравати так звана purposeful work – робота, що має зміст, несе додаткову цінність, наповнює. Клієнти SoftServe знаходяться за кордоном: це переважно великі компанії у країнах Північної Америки та ЄС, водночас офіси розробки розміщені здебільшого в Україні, а також у кількох містах Польщі та Болгарії. Відтак, основний вплив, який ми здійснюємо через свою роботу, на регіони нашого походження не припадає. Тож ми приділяємо велику увагу тому, аби посилювати цей вплив у тих регіонах, де живемо і працюємо. Це не лише забезпечує сталий розвиток компанії, але й є одним зі стрижнів корпоративної культури SoftServe.
Як і в будь-якій справі, в CSR пріоритети – важливі
Що ми, як великий бізнес та працедавець, можемо робити для спільнот, в яких ми живемо, і для країни загалом? Насправді дуже багато, проте тут важлива концентрація на певних напрямках, а не розпорошеність, бо запитів та сфер для вдосконалення є справді безліч.
У SoftServe ми фокусуємо свою увагу та ресурси на шести ключових напрямках:
- умови праці;
- розвиток працівників та їхній добробут;
- підтримка та розбудова спільнот;
- покращення ІТ-освіти;
- турбота про довкілля;
- волонтерство та благодійність.

Для нас важливим є фокусуватися саме на тих напрямках, на які ми можемо суттєво вплинути своєю діяльністю. Якщо дивитися на CSR-стратегію через призму 17-ти Цілей Сталого Розвитку ГД ООН (Sustainable Development Goals), то своєю діяльністю ми позитивно впливаємо одразу на низку SDGs, а саме: освіта, гідна праця, інфраструктура та інновації, турбота про довкілля та партнерства (інтелектуальне волонтерство).
Для реалізації окреслених напрямків компанія на різних рівнях співпрацює з ІТ-кластерами, технологічними фірмами та галузевими спільнотами, органами місцевого самоврядування та навчальними установами. А також створила модель співпраці бізнесу, влади та громадянського суспільства через низку власних та партнерських програм. Ці ініціативи діють як на рівні всієї компанії, так і на рівні кожного міста окремо.
Освіта: реальні виклики та швидкі результати
Освітній напрямок є одним з ключових для SoftServe: тут ми бачимо як реальний виклик, так і відчутну користь від наших ініціатив. Завдяки співпраці з університетами ми маємо можливість експериментувати, впроваджувати нові формати й програми та цільово навчати, залучати студентів. Це дає нам можливість готувати молодь до старту роботи в ІТ ще під час навчання та відкриває двері в компанію для сотень талановитих студентів. Минулого року SoftServe залучив до роботи в Україні 838 джуніор-фахівців, відповідно до нещодавнього рейтингу ДОУ, – це найбільший показник серед ІТ-компаній в Україні.
У Харкові SoftServe є партнером одразу шести вищих навчальних закладів, які готують студентів технічних напрямків: Харківський національний університет радіоелектроніки, Національний аерокосмічний університет ім. М. Є. Жуковського «Харківський авіаційний інститут», Харківський політехнічний інститут, Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця, Харківський Національний Університет Міського Господарства ім. О.М. Бекетова, Харківський технологічний університет «ШАГ». Тут ми реалізовуємо низку найрізноманітніших програм, спрямованих як на студентів, так і на викладачів. Деякі курси запускаємо як факультативи, інші – інтегруємо у чинну навчальну програму курсу. Для прикладу, два роки тому ми вперше ініціювали Crash Courses з DevOps, WebIU, TAQC, що дало можливість для студентів 2-4 курсів університетів за два місяці безплатно опанувати один з обраних напрямків. Це був свого роду експеримент з формою їхньої інтеграції у навчальну програму: у Харківському національному університеті радіоелектроніки курси проводились факультативно, тоді як в Харківському авіаційному інституті – це вже були повноцінні модулі в рамках існуючої дисципліни, а в Харківському політехнічному інституті дисципліну вбудовано в навчальний план як факультативну. У результаті 146 студентів завершили креш-курси, 14 з них – продовжили навчання вже студентами IT Academy, a 5 – отримали запрошення на роботу та стали членами нашої команди.

Деякі інтенсивні навчальні програми ми реалізуємо й поза університетами, безпосередньо на базі SoftServe. Наприклад, R&D інкубатор – проєкт, під час якого талановиті студенти працювали пліч-о-пліч зі спеціалістами Data Science та Big Data. Упродовж кількох місяців вони спільно працювали над двома інноваційними проєктами: Natural Language Processing for Healthcare (структурування медичних даних пацієнта та історії хвороби за допомогою штучного інтелекту) та Recruitment Analytical Platform (розумна система оцінки профілів кандидатів на вакансії). Такий глибоко практичний та інтенсивний формат навчання мав значний попит – ми отримали понад 70 заявок на кожну відкриту позицію та відібрали кращих студентів у програму. До того ж протягом всієї програми студенти мали стипендію, а кращі випускники програми отримали запрошення на роботу до нашої компанії.
Окрім університетів, ми також починаємо більше працювати й зі школами. Так, спільно з Харківським національним економічним університетом вже четвертий рік поспіль проводимо щорічне змагання в рамках підготовки до ЗНО з математики: ZNO Chat BOT Challenge. Бот має на меті спростити підготовку учнів до складання Зовнішнього незалежного оцінювання та дати можливість самостійно та безплатно повторити здобуті протягом навчального процесу знання. Задумана на початку як локальна ініціатива, вона перетворилась в масштабний всеукраїнський рух. Так, минулого року у ZNO Chat Bot Challenge взяли участь понад 14 000 учнів з усієї України, які розв’язали майже 270 000 завдань.

Ділитися знаннями, ресурсами, та особливо – давати можливість молоді, від школярів до студентів, здобути практичний досвід – надзвичайно важливо. Такий підхід дозволяє нам готувати спеціалістів, які в майбутньому можуть стати частиною нашої великої команди та в тому числі сприятимуть розвитку економіки регіону.
Діджитал-волонтерство як новий інструмент допомоги
Загалом SoftServe протягом багатьох років підтримує низку локальних неприбуткових організацій. Це закладено в культуру компанії – волонтерити, долучатися до різноманітних фандрейзингових активностей тощо. Торік, на фоні віддаленої роботи та потреби людей у новий спосіб долучатися до різноманітних соціальних ініціатив, у нас народилась ідея започаткувати проєкт діджитал-волонтерства, яку ми одразу ж пілотували. Ідея знайшла великий відгук в команді і лише за минулий рік ми реалізували 10 pro bono проєктів в Україні та Болгарії, де волонтерили наші колеги. Для кращого залучення волонтерів на нові проєкти, у лютому цього року ми запустили платформу Open Tech, яка об’єднує технологічні рішення, створенні волонтерами компанії для неурядових організацій, держави та партнерів. Наприклад, наші спеціалісти з харківського розробницького центру працюють над створенням інтерактивного онлайн-курсу «Інклюзивна абетка» на освітній платформі Learning passport від UNICEF. Абетка включатиме ексклюзивні зображення та тексти, написані спеціальним шрифтом «Включення UKR» для дітей з дислексією (розладом читання).
Наразі Open Tech об’єднує 138 волонтерів з компанії SoftServe, які працюють над 29 проєктами – відповідями на пандемію Covid-19, про альтернативну освіту, про подорожі Україною, про вшанування пам’яті померлих під час Голодомору, відтворення фортеці в Тустані та про волонтерство в Україні.
Серед партнерів та ініціаторів проєктів: Міністерство охорони здоров’я України, UNICEF Україна, Фонд ООН у галузі народонаселення, Міністерство культури та інформаційної політики України, Ukraїner, Пласт, Україна без сміття та інші.
Благодійність й далі в тренді
Для того, щоб розвивати культуру благодійності та заохочувати наших колег до реалізації своїх власних ініціатив, з’явився корпоративний Благодійний Фонд «Відкриті очі», який підтримує освітні, соціальні, інфраструктурні та інші проєкти. Наразі більшість проєктів фонду та благодійних внесків є ініціативами співробітників компанії.

Наприкінці березня минулого року, майже одночасно з запровадженням карантину по всій Україні, БФ «Відкриті очі» компанії SoftServe у співпраці з лікарями Харківської Головної Обласної дитячої клінічної лікарні, відкрив для пацієнтів простір для навчання та відпочинку «Кімнату позитиву». Це унікальний простір у лікарні, який має 4 зони: творчу, ігрову, читальну та освітню. Кімната має спеціально підібрані дитячі іграшки, освітні та розвиткові матеріали, меблі, облаштовані, щоб маленькі пацієнти могли наздогнати навчальну програму з вчителями; побути в дещо іншому місці, ніж палата, пограти в ігри, відпочити, почитати, подивитися навчальні фільми та мультфільми. Наразі, через відділення проходить близько 140 дітей на місяць і мінімум 100 з них користуються кімнатою.
Фондом облаштовано вже 5 подібних кімнат в Україні та Польщі.
У кризових ситуаціях голос компанії – має значення
З кожним роком дедалі більший вплив на репутацію та сприйняття компаній і брендів має те, чи реагують вони на гострі суспільні проблеми. Наші внутрішні дослідження лише підтверджують ці тези: і під час Революції Гідності, і після початку війни на Сході України, чи з початком пандемії коронавірусу наші колеги включаються, і разом з компанією долучаються до допомоги. Найсвіжішим прикладом стала пандемія Covid-19. Тоді SoftServe передав 10 млн грн на допомогу лікарням, а корпоративний благодійний фонд синхронно оголосив про старт збору коштів серед усіх охочих. Працівники зібрали ще близько 4 млн коштів. Фактично, за той час як вся країна вимушено стала спеціалістами в причинах, ознаках і наслідках Covid-19, ми також почали розбиратись у видах респіраторів, ШВЛів та методах їхнього доправлення в країну.
У Харкові нам вдалося надіслати в Харківську Обласну клінічну інфекційну лікарню костюми індивідуального захисту, захисні окуляри, захисні респіратори, кисневий концентратор; Обласна дитяча інфекційна клінічна лікарня отримала Апарат штучної вентиляції легень. Наші волонтери постійно тримали контакт з лікарнями, щоб визначити найгостріші потреби, та координували процес розподілу та передачі допомоги на місцях упродовж року.

Підсумовуючи, маю зазначити, що самого бажання та доброї інтенції рятувати світ інколи буває замало. Об’єднуючись, чи то поверхами своїх житлових будинків, чи то кварталами, чи за інтересами, місцем роботи, ми можемо значно більше. Середовище, в якому ми живемо та працюємо швидше за все має людей з поглядами, подібними до наших. Однодумці – поруч, інакше – це просто не наше середовище і варто задуматись, аби щось змінити. Бізнес може та повинен бути корисним, бо за ним стоять такі ж люди, які хочуть здобувати та давати гарну освіту дітям, жити в безпеці та бути здоровими.