Матеріал у партнерстві з
Ейджизму тут не місце,
або Як українські компанії успішно працюють з робітниками 40+
Якщо ви хоч раз у житті шукали роботу, то, напевно, бачили схожі оголошення, де менеджери компаній встановлюють той самий магічний віковий бар'єр. Саме він і змушує ще цілком молодих та активних нудитися в очікуванні біля входу на ринок праці.
Але не всі стереотипи безсмертні, у тому числі й вікові. Про те як українські компанії-лідери підхопили світовий тренд антиейджизму, що змінилося у процесі працевлаштування співробітників за час карантину і яку роль у пошуку кандидатів 40+ відіграють job-портали – у матеріалі, створеному в партнерстві з сервісом OLX Робота.
Вік став головною ознакою дискримінації в нашій країні, випередивши дискримінацію за ознаками інвалідності та сексуальної орієнтації. Згідно з результатами дослідження Фонду демократичних ініціатив, ейджизм відчули на собі 40% українців.
Вік успіху
На вашу думку, як впливає ваш вік при працевлаштуванні?
(опитування пошукачів старших за 40 років на OLX Робота)
Живучість вікових стереотипів у нашій країні підтверджують і результати опитування OLX Робота, сервісу, на якому можна знайти вакансії та кандидатів у сегменті робітничих спеціальностей, насамперед у віковій ніші 40+. 64% опитаних користувачів хоча б раз чули від роботодавців, що ті наймають людей до певного віку. Самі роботодавці часто пояснюють свій вибір на користь молодих тим, що останні швидше вчаться, краще орієнтуються у сучасних технологіях і легше переносять фізичні навантаження на роботі. Таким чином, кандидатам 40+ часто навіть не дають шансу продемонструвати свої професійні навички та можливості – їх активно «відсіюють» вже на етапі резюме, де вказано вік.

Данські вчені провели дослідження ідеального вікового складу компанії та визначили, що середній вік працівників у найпродуктивніших компаніях – 37 років, а це означає, що значна частина персоналу успішного підприємства – люди 40+.

І поки одні підприємства українського ринку полюють виключно на «молодих і активних», інші користуються перевагами, які приносять їм співробітники 40+.
опитаних хоча б раз чули від роботодавців, що ті наймають людей до певного віку
64%
українців відчули на собі ейджизм
40%
Ділимося історіями трьох клієнтів сервісу з пошуку персоналу OLX Робота, досвід яких доводить, що ейджизм на роботі – застарілий стереотип, а співробітники віком за 40 – один з пазлів успіху будь-якої компанії і майбутній фундамент усіх робітничих спеціальностей.
«За нашими спостереженнями, співробітники цієї вікової категорії більш дисципліновані, відповідальні, цілеспрямовані і при цьому передбачувані, – каже Ніна Масюк, директор з персоналу Нової пошти. – Люди 40+ чітко знають, що хочуть отримати від відносин з компанією. Компанії потрібно витрачати менше часу і ресурсів на їхнє навчання та адаптацію, оскільки у них вже є досвід роботи, а значить, вони одразу можуть долучитися до проєктів. Крім того, за час кар'єри вони вже мали кілька місць роботи, тому вміють швидко адаптуватися».

Також керівництво зазначає, що люди старшого віку зазвичай більш лояльні до компанії і не схильні часто міняти місце роботи.
Чому співробітники 40+?
Як відзначають у Новій пошті, якщо людина активна, комунікабельна і готова розвиватися, вона має усі шанси знайти тут роботу і побудувати успішну кар'єру незалежно від віку.

У компанії розповіли, що в одному з міст на вакансію оператора відгукнулася жінка 50 років, до того – інспектор відділу кадрів у поліції, звідки вона вийшла на пенсію і шукала собі додатковий дохід. У компанії якраз була вакансія інспектора відділу кадрів – там вона і працює вже кілька років.
«Ще один кейс у нас був на одному з наших терміналів, – ділиться Ніна Масюк. – Чоловік 53 років шукав підробіток вантажником, влаштувався спочатку на півставки. Виявилося, що він дуже відповідальний і працьовитий співробітник. Вже за місяць ми запропонували йому посаду завгоспа на повну ставку, він погодився і теж працює й досі».

Показовий приклад лояльного ставлення до віку персоналу: в дирекції з управління репутацією Нової пошти середній вік співробітників – 35+. «При цьому є кілька людей старших за 50 років, і вони показують хороші результати роботи», – відзначають у компанії.
Кар'єра в 40+. Історії успіху
Для пошуку нових співробітників Нова пошта використовує job-портали, внутрішні програми пошуку кандидатів, соцмережі та аутсорсинг.

«Що стосується job-порталів, то ми активно використовуємо OLX Робота для закриття вакансій, – зазначає директор з персоналу Нової пошти. – Це зручний майданчик, який охоплює більшу аудиторію претендентів. Секрет успішного процесу працевлаштування на онлайн-майданчику – це знання і використання повного функціоналу сайту, щоденна робота з відгуками кандидатів, обов'язкове надання зворотного зв'язку».
У компанії відзначають, що під час карантину глобально підхід до процесу працевлаштування не змінився. Але первинних інтерв'ю з кандидатами, які проводяться онлайн, стало більше.
Де шукають співробітників 40+
Джерела пошуку співробітників компанії Нова пошта, % закритих вакансій
Згідно з опитуванням на OLX Робота, користувачі старшого віку вважають своїми сильними рисами більш відповідальний підхід до роботи, наявність більшого обсягу знань і досвіду, а також зацікавленість у тривалому працевлаштуванні.

Останнє підтверджує і внутрішня статистика МакДональдз: співробітники у віці 18-40 років працюють в компанії в середньому 12-26 місяців, а персонал 40-60+ залишається тут мінімум на 5 років.
Чому співробітники 40+?
«Вік кандидата перестав бути ключовим параметром для відбору на ту чи іншу посаду, – підкреслює Наталія Тіморіна, Chief People Officer МакДональдз Україна. – За нашими спостереженнями, ефективність роботи залежить від розвитку базових компетенцій: допитливості, гнучкості мислення, стійкості і вміння вибудовувати зв'язки. Ці компетенції можуть бути однаково розвинені або не розвинені у людини будь-якого віку».
Період роботи співробітників у компанії МакДональдз Україна
Багато хто починає кар'єру в МакДональдз ще за студентських часів. Натомість, відзначають у компанії, є багато співробітників, які прийшли на перші позиції в віці 40+, змогли побудувати кар'єру і вирости до більш високих посад.

Серед працівників тут представлені всі вікові групи від 18 до 60+ років, у тому числі, близько 8% співробітників – це люди у віці 60+, які працюють на позиціях працівників ресторанів. До речі, за внутрішніми даними, у 2021 році роботу в МакДональдз стали розглядати і люди старшого віку. «У віковій категорії 25-40 ми виросли на 6%, а в категорії 40-60 років – на 2%», – коментують у компанії.
Кар'єра в 40+. Історії успіху
Переважно для підбору персоналу МакДональдз використовує «мікс» каналів залучення кандидатів: job-портали, в тому числі і сервіс OLX Робота, рекламу в інтернеті, а також внутрішні канали, наприклад, сайт компанії або програму рекомендацій.

«Ми співпрацюємо з OLX Робота з 2017 року та плануємо продовжувати наше співробітництво і в майбутньому, – зазначає Наталія Тіморіна. – Платформа постійно розвивається і покращує навігацію, команда готова до експериментів і швидко реагує на наші запити. У 2018 році компанія OLX безкоштовно проводила для нас трекінг наших відповідей кандидатам за телефонами, які було вказано в оголошенні. Отримана аналітика допомогла нам змінити деякі процеси в відборі наших потенційних кандидатів».

У компанії відзначають, що пандемія внесла свої корективи в процес підбору персоналу. У порівнянні з минулими роками потреба у нових співробітниках скоротилася, тому основним пріоритетом стала необхідність забезпечити роботою вже наявних працівників ресторанів.
Де шукають співробітників 40+
Зазвичай міжнародні компанії в оголошеннях про вакансії не вказують бажаний вік або стать. Відповідно до чинного законодавства, будь-яка інформація, яка не стосується кваліфікації працівника, не повинна цікавити HR-менеджера.
«Головне, щоб вік не суперечив трудовому законодавству, – каже Анна Кутько, HR гіпермаркету Ашан Почайна.Наприклад, ми не працевлаштовуємо неповнолітніх. Інших обмежень за віком немає. Навіщо вони? Ключовими критеріями підбору персоналу в компанії є рівень компетенції, мотивація і відповідність цінностям компанії. Досвід роботи, стать і, тим більше, вік не впливають на прийняття рішення».
Чому співробітники 40+?
Тезу, що люди старшого віку працюють менш ефективно, у компанії вважають необґрунтованим стереотипом. «Ефективність співробітників вимірюється не біологічними роками, – зазначає Анна. – У нас більше 200 різних професій, тому ми шукаємо і працевлаштовуємо людей абсолютно різних профілів і вікових груп».
Вікова структура персоналу компанії Ашан Рітейл Україна
Серед переваг співробітників 40+ керівники Ашана відзначають їхню сформовану життєву позицію, розуміння своїх внутрішніх драйверів і глобальних цілей, що, в свою чергу, позитивно впливає як на особисте, так і на професійне життя.
У компанії продемонстрували один з яскравих прикладів протистояння ейджизму на роботі: минулого року один з київських магазинів Ашан працевлаштував 58 осіб, 26 з яких на той момент було 40+ років.

«Також у 2020 році ми підвищили чотирьох співробітниць у віці 50+, – розповідає HR Ашан Почайна. – Вони вважали, що їм «нічого не світить», крім як викладати товар на полиці. Але ми побачили потенціал, прописали для них плани навчання. І якщо спочатку жінки боялися навіть комп'ютер включати, то зараз із легкістю роблять замовлення товарів і працюють у програмах з бухгалтерського обліку».
Карєра в 40+. Історії успіху
Для пошуку кандидатів Ашан використовує job-сайти, Telegram-канали, публікації в Facebook, пошук через LinkedIn. Крім того, співпрацює з університетами, а для підбору вузькоспеціалізованих кадрів залучає зовнішніх партнерів.

Job-сайти займають особливе місце серед джерел підбору персоналу для великої мережі магазинів. Наприклад, минулого року Ашан в Запоріжжі за два місяці зміг закрити 80% вакансій робітничих професій через ресурс OLX Робота. «Онлайн-платформи дають можливість отримати більшу аудиторію охоплення вакансії, а це важливо при пошуку кандидатів», – зазначають у компанії.
Де шукають співробітників 40+
Одна з тенденцій сучасних компаній-лідерів – звертати увагу не стільки на наявні у кандидата професійні навички і знання (hard skills), половина яких застаріває вже до закінчення університету, скільки на особистісні якості (soft skills).
Вчитися в 40+: як компанії підтримують тренд безперервного навчання
У МакДональдз існує кілька програм розвитку талантів, вони стандартизовані і підходять для співробітників будь-якого віку. Також кожен, залежно від своїх вимог і особистих побажань, може підібрати програму персонального розвитку, яка буде відповідати саме його потребам.

У компанії Ашан теж розвинена програма супроводу і навчання співробітників. Окремої програми для людей віку 40+ немає, але все ж прерогативи для них існують. Наприклад, всі співробітники мають право на повне медичне обстеження за рахунок компанії, а для співробітників 45+ перелік таких обстежень розширено.
Саме ці якості лідери українського ринку праці хочуть бачити у своїх співробітників незалежно від їхнього віку. А розвитком безпосередньо професійних навичок кожна компанія буде вже займатися самостійно.

Похвалитися окремими програмами розвитку саме для персоналу 40+ поки можуть не всі компанії, але будь-який співробітник може розвиватися в межах спільних програм навчання.

«У нашій компанії немає вікового цензу, брати участь у конкурсі на вакансію може кожен, хто відповідає її вимогам, – зазначає Ніна Масюк з Нової пошти. – Тому і якихось спеціальних програм для людей цього віку немає, усі працюють на одних і тих самих умовах і мають однакові можливості для розвитку завдяки навчальним програмам компанії».
Як бачимо, в Україні є компанії, не схильні довіряти віковим стереотипам. Їм потрібні співробітники, готові працювати і отримувати нові знання в будь-якому віці. А поширювати серед інших компаній досвід процесу працевлаштування людей за 40 – це не лише сьогоднішній тренд, а ще й запорука сталого розвитку держави. Тим більше, що для рецепту успішного працевлаштування вже є все: спеціальні job-сервіси і кандидати з бажанням працювати в Україні.
Матеріал у партнерстві з