Незламність. Який вигляд мають нові стратегії відповідальності бізнесу під час війни
Кейс «Філіп Морріс» в Україні: скільки б не тривала війна, треба жити, розвиватися і відбудовуватися вже сьогодні

Життя продовжується навіть під час війни, а тому не треба чекати на її завершення, щоб реалізовувати плани, відновлювати економіку чи відбудовувати зруйноване. Саме ця теза лунала у виступах практично всіх українських спікерів під час саміту в Давосі у 2023 році.
Компанії, що працюють в Україні під час війни і відчувають власну відповідальність за майбутнє економіки і суспільства, розуміють це і без пояснень. А тому, не припиняючи діяльності, розробляють нові стратегії для реалізації цієї відповідальності з урахуванням реалій. Основою для їхньої оновленої стратегії корпоративної соціальної відповідальності стає поняття незламності.
У «Філіп Морріс» розповіли Mind про нові принципи роботи компанії в Україні та їхній зв’язок з основними завданнями держави і суспільства.
«Ми не чекаємо, поки закінчиться війна, а працюємо на розвиток економіки і відбудову вже зараз, підтримуючи тезу про незламність України, – каже генеральний директор компанії «Філіп Морріс Україна» Максим Барабаш. – Українці наразі мають три основні завдання: вистояти – перемогти – відбудувати. Завдання бізнесу – допомогти в цьому: підтримати незламний дух усередині країни; робити свій внесок в розвиток економіки та все можливе для відбудови. Наразі всі потенційні плани ми пропускаємо через це сито і визначаємо, чи відповідають вони одному з цих трьох завдань, чи допомагають підтримати, перемогти чи відбудувати».
Принцип 1. Підтримати незламність
В умовах постійних ракетних обстрілів і блекаутів важливими потребами стали тепло та енергія. І їх не буває забагато. Підтримати українців теплом і енергією взимку означало підтримати їхній дух, настрій, допомогти й далі робити буденні речі. А тому, проаналізувавши ситуацію з пунктами незламності, у «Філіп Морріс» вирішили підтримати цю ідею. Напередодні Нового року компанія разом з агенцією DTF відкрила п'ять «Сфер світла» у Києві, Одесі і Львові.

Одна «сфера» вміщувала одночасно близько 100 відвідувачів і була автономним соціальним простором. Там було все на випадок відключення електроенергії: розетки, обігрівачі, інтернет і чай. Кожен мав можливість зарядити телефони та павербанки, випити гарячого чаю чи набрати у термос гарячої води, сісти попрацювати з інтернетом чи просто зігрітися.

«Наші глемпінги були відкриті для усіх, щодня сюди приходили сотні різних людей з абсолютно різними запитами, – говорить Дмитро Зінченко, директор напрямку «Продукти зі зниженим ризиком». – Тут проводили наради та організовували мобільні офіси, сюди забігали погрітися й побачитися з друзями. В одній з таких «сфер» у Києві навіть організували весільну церемонію. Коли вимикали світло, наші «сфери» ставали місцем зустрічі».
Принцип 2. Працювати на економіку
Продовжувати «робити своє» – під час війни цей принцип стає для бізнесу рівнозначним ідеї роботи задля перемоги. В нинішніх умовах настанова «працювати не зупиняючись» означає сплату податків і збереження робочих місць – тобто утримання економіки та підтримку населення.
На самому початку повномасштабного вторгнення компанія була змушена закрити свої виробничі потужності в Україні, але це не завадило їй продовжити роботу. Вже на початку березня 2022 року «Філіп Морріс» поновила роботу з роздрібом і відкрила брендові бутики у п’яти містах на заході України, а через кілька тижнів налагодила імпорт продукції з восьми фабрик «Філіп Морріс» по всьому світу.
У серпні компанія запустила виробництво сигарет на фабриці «Імперіал Тобакко» у Києві, оскільки власна фабрика поблизу Харкова залишається вимушено зупиненою. Завдяки швидкому налагодженню роботи бізнесу, навіть за воєнний 2022 рік компанії вдалося сплатити понад 23,5 млрд грн податків до бюджетів різних рівнів. Окрім цього, Philip Morris International задонатила близько $10 млн на гуманітарні потреби країни.
Від початку війни компанія не лише продовжила працювати, а й зберігала всі робочі місця – навіть для тих співробітників, які ніяк не були задіяні у робочих процесах. Більше тисячі осіб продовжують отримувати заробітну платню, а також допомогу компанії в евакуації та адаптації на новому місці.
«У 2022 році ситуація на тютюновому ринку України суттєво погіршилась через війну та її економічні наслідки. Обсяги внутрішнього виробництва по галузі знизились на 52%, а частка імпортної продукції, навпаки, зросла. І навіть незважаючи на це, нам вдалося сплатити 23,5 млрд грн податків. Іноді ми сплачували їх авансом, щоб підтримати економіку», – ділиться Михайло Поляков, заступник генерального директора з корпоративних зв’язків.
Принцип 3. Відбудовувати разом
«Ми розуміємо, що в умовах війни першочергово важливо підтримувати проекти, що забезпечують гідне житло тим, хто його втратив та потребує вже зараз. Тому ми стали донором проєкту Re:Ukraine, основною метою якого і є будівництво тимчасового житла для українських сімей», – розповідає Дмитро Зінченко.
Проєкт будівництва житла у Бучі Re:Ukraine було обрано не випадково: він виявився близьким компанії за ідеологією. «Цей проект – не про спорудження хостелу з окремою кімнатою на сім’ю чи про встановлення старих вагончиків. Його мета – забезпечити потреби людей, що втратили житло, дати їм гідні умови для проживання, – пояснює Зінченко. – Це буде цілий комплекс з окремими невеликими будиночками для сімей, де вони почуватимуться майже як вдома. Там буде місце для коворкінгу, щоб люди могли працювати віддалено, майданчики для дітей. Усе спроєктовано з урахуванням потреб людей та візією майбутнього розвитку. Такий проєкт хочеться підтримати, бо це – надовго».

Проєкт побудовано за системою balbek bureаu – житлових модулів. Вже за три місяці від початку будівництва у будинки зможуть заселитися перші 15 сімей, а за потреби квартал можна масштабувати до розмірів містечка на 8000 мешканців. «Можна відібрати житло, але не можна відібрати гідність», – переконані ідеологи проєкту, для яких важливою його складовою нарівні з технологічними принципами є емпатія та здатність покращити рівень життя людей завдяки соціалізації і комфорту.
Участь «Філіп Морріс Україна» в реалізації проєкту Re:Ukraine стала прикладом того, як велика компанія може перевести свої промо-активності у площину соціальної відповідальності й у такий спосіб підтримати проєкт відбудови, не чекаючи завершення війни.
Окрім прямого донату – 10% від усієї суми, необхідної для будівництва (близько 5,8 млн грн), компанія віддала проєкту свої комунікаційні платформи. Замість реклами нового IQOS на викуплених компанією білбордах по усій країні з’явилася візуалізація проєкту відбудови Бучі, а на лед-панелях поруч з магазинами IQOS – 3D-візуалізація нового будинку з комплексу Re:Ukraine.
Крім того, компанія вирішила не промотувати перед новорічними святами нові девайси, а оголосити, що 20% від їх продажу буде направлено також для Re:Ukraine. Таким чином користувачі бренду отримали можливість долучитися до ініціативи і зробити донат, фактично не витрачаючи додаткових коштів. Так проєкт за грудень–січень отримав ще майже 6,4 млн грн.
«Сталі компанії, які працюють в Україні, можуть і мають долучитись до процесу відбудови. Це наша відповідальність. Ця допомога може бути різною. Можна просто віддати свої площини для комунікації проекту. Можна відраховувати частину коштів від продажів. Будь-яка допомога буде доречною. Так, до прикладу, ми долучились до проекту з RE:Ukraine. Нам близька його ідея: гідність за будь-яких умов, – резюмує Дмитро Зінченко. – Тому власне під Новий рік ми віддали свою комунікаційну платформу та відрахували 20% з кожного проданого девайсу на побудову житла у Ворзелі Бучанського району. Це краще, ніж робити якісь знижки чи промо під час не дуже новорічних свят».