Не бійся змін: як обрати нового електропостачальника і що це може дати бізнесу
Змінити постачальника електроенергії для бізнесу не складніше, ніж змінити мобільного оператора чи інтернет-провайдера
Ведення бізнесу – це шлях постійного підвищення рівня ефективності діяльності. Особливо в Україні, й особливо – останнім часом. Однією зі статей витрат для українських підприємців є оплата рахунків – зокрема за електроенергію.
Як показують дослідження, український бізнес погано поінформований про власні можливості, коли йдеться про відносини з постачальниками електроенергії. Серед ключових суджень, притаманних підприємцям, – складний процес переходу від одного постачальника до іншого, нерозуміння доцільності цієї зміни та неочевидна вигода, яку можна мати від переходу до іншого постачальника.
Mind спробував розібратись із цими переконаннями – здебільшого хибними.
Швидкість за законом
Ринкові відносини у сфері енергопостачання в Україні дозволені законодавством, тобто бізнес може в будь-який момент змінити постачальника електроенергії та отримати кращі умови постачання. Змінювати постачальника можна хоч щомісяця, постачальник може навіть базуватися не в тому регіоні, де функціонує бізнес, – жодних юридичних обмежень для вибору іншого постачальника немає.
Монополізація та забюрократизованість, що були притаманні ринку раніше, – у минулому. Вартість електроенергії зараз формується відповідно до ринкових засад і залежить значною мірою від ціни на енергетичній біржі. Тому триматися за старого постачальника, який має недостатню кваліфікацію для прогнозування ціни й не розвиває власні сервіси для полегшення взаємодії з ним, немає сенсу.
Зміна постачальника – право і процедура – описана в Розділі IV Правил роздрібного ринку електричної енергії. Це – Постанова НКРЕКП №312 від 14.03.2018.
Тож підприємці мають можливість змінити постачальника електроенергії в логічному прагненні зекономити кошти й отримати кращий сервіс. І цей процес насправді є надзвичайно простим та не потребує спеціальних знань. Головне – обрати найбільш «свого» постачальника, який надає якісні послуги та по-справжньому бореться за клієнта: надає знижки, додаткові умови та створює всілякі зручності.
Продовжуючи сеанс розвінчування міфів, зазначимо, що процес зміни постачальника триває від трьох днів до трьох тижнів. Все залежить від вибору каналів зміни: онлайн (якщо така опція пропонується постачальником) або відвідуючи офіс компанії постачальника (зазвичай такий перехід забирає більше часу).
Важливо свідомо обирати нового постачальника електроенергії. Це можна зробити, самостійно дослідивши ринок та ознайомившись із реєстром постачальників (сайт НКРЕКП) або, наприклад, скориставшись порадами знайомих підприємців, які користуються послугами іншого постачальника та ін.
Чек-лист перевірки майбутнього партнера:
- досвід і надійність;
- ділова активність та репутація;
- відсутність дефолтного / переддефолтного статусу постачальника;
- складові ціноутворення;
- умови: терміни розрахунків, штрафи;
- наявність індивідуальних умов постачання (за потреби).
Опціонально:
- dual fuel: електроенергія + газ;
- онлайн-сервіси;
- персональний менеджер для оперативного розв'язання питань;
- супутні послуги (імпорт, енергоефективність тощо).
Після того як вибір нового постачальника зроблено, алгоритм наступних дій такий:

В Україні існує кількасот постачальників електроенергії, кілька десятків – у кожному великому місті, не кажучи вже про область. Радимо, обираючи нового постачальника, зважати не лише на професійні якості, а й на рівень сервісу, який той надає. Оскільки ви матимете як мінімум один контакт на місяць. І, якщо вам доведеться щоразу їхати на інший кінець міста, навряд чи така співпраця приноситиме задоволення.
Персоналізація сервісу може стати ключовою відмінністю посереднього постачальника від гарного, адже такі сервіси спрощують життя користувача. Тож варто подивитись, чи існує персональний кабінет, чи є і як працює контакт-центр.
Також варто оцінити якість надання послуг: досвідчені та професійні компанії-постачальники інвестують у канали комунікації для зручності клієнтів, наприклад, пропонуючи їм послуги персонального менеджера для супроводу підключення та подальшої співпраці.
«Заходьте, у нас зачинено»
Тож пошук «свого» постачальника – питання, в основі якого лежить не лише ціна, а й обслуговування та сервіс. Наявність в Україні сотень ліцензованих компаній, які мають право працювати на ринку електроенергії і природного газу, не гарантує, що всі вони є сталими. Репутація, відповідальне ставлення до потреб клієнтів, зручна комунікація – основні опції, на які варто звернути увагу, обираючи надійного провайдера енергопослуг, щоб надалі уникнути розчарувань.
Ми спробували самостійно ознайомитися з інформацією на сайтах постачальників і побути в ролі їх майбутніх клієнтів, а також поспілкувалися з підприємцями, які змінили постачальника. І, як виявилось, ситуація дуже різниться від постачальника до постачальника, тому обрати за красивою назвою чи лише, на перший погляд, за нижчою ціною, яка через місяць може стати відчутно вищою, не вийде.
Наприклад, як саме стати клієнтом АТ «Хмельницькобленерго», не дуже зрозуміло взагалі, адже в розділі про процедуру приєднання здебільшого наводяться внутрішні норми та рішення правління.
А постачальник «Енера Вінниця» у розділі «Для бізнесу» першим пунктом інформує про те, що не працює під час тривоги, потім надає для ознайомлення різні новини для побутових споживачів, потім розповідає, чому ми маємо обрати цього постачальника, а потім іде форма для зв’язку. Тобто загальної інформації, про те, як стати клієнтом і що для цього варто зробити, на сторінці для бізнесу ми не знайшли.
На сайті постачальника YASNO із цим попрацювали краще. У розділах «Для бізнесу» і «Тарифи» можна глянути й одразу онлайн укласти договір. Все необхідне перераховано, які документи потрібні – вказано.
Час роботи в постачальників відрізняється, і онлайн-сервісами можуть порадувати не всі.
Наприклад, ETG.UA пропонує розв'язувати питання виключно в робочий час, з 08:00 до 18:00. Потім – зась, проте є Viber і Telegram-бот, які працюють у тому самому режимі.
А «Асканія Енерджі» пропонує надавати звернення в письмовому вигляді за поштовою адресою, або скористатися посиланням на Telegram-бот, яке не діє.
Найменше часу на звернення – в абонентів (потенційних абонентів) постачальника «Енерго Збут Транс»: тільки телефоном і тільки з 08:30 до 17:30, у п’ятницю день і того коротше.
Аналогічна ситуація – на багатьох сайтах компаній-постачальників електроенергії. Складається враження, що вони дещо бояться своїх клієнтів і не бажають з ними контактувати. Можна констатувати досить низький рівень відкритості на цьому ринку.
Тож знайти професійного й водночас сучасного постачальника не таке легке завдання.
Mind звернувся до підприємців, щоб дізнатися про їхній досвід зміни постачальника.
Пряма мова: реальний досвід
Ігор Чорний,
керівник ТОВ «Радомишльська деревообробна компанія»
Наше підприємство виготовляє меблеві елементи й паливні гранули на експорт. Це енергоємне виробництво, тому ціна електроенергії суттєво впливає на собівартість продукції та є важливою складовою економії витрат. Саме прагнення економити спонукали нас до пошуку нового постачальника.

Для початку я вирішив зробити дослідження ринку. Лише після того, як було зроблено детальний аналіз пропозицій кількох компаній, ухвалив рішення про співпрацю з Yasno. Ця пропозиція виявилася найпривабливішою не тільки в ціні. Yasno – один із небагатьох постачальників, що має розгалужену мережу представництв у регіонах. Стати його клієнтом виявилося доволі комфортно, для цього навіть не знадобилося витрачати особистий час на дорогу в офіс компанії. Все спілкування відбувалося безпосередньо через цифрові сервіси Yasno – зручні й доступні в будь-який час, за будь-яких погодних умов.
Ми продовжуємо тримати руку на пульсі, а Yasno – у тонусі. Постійно ведемо власні дослідження енергоринку, аби контролювати ситуацію (а з нею і свої витрати). Раз на квартал я запитую нові комерційні пропозиції в кількох постачальників, аби пересвідчитися, що наше підприємство має найвигідніші умови. Та наразі мій вибір однозначно на користь Yasno. Тому не варто залишатися з тим постачальником, з яким ви не відчуваєте повного комфорту й синергії. Постачальник повинен створити для вас найкращі умови, найзручніші сервіси, швидке розв'язання питань, і тоді ви задоволені, і відповідно постачальник має свого клієнта і свій заробіток.
Пряма мова: реальний досвід
Валерій Паска,
заступник директора з технічного забезпечення ПрАТ «Карпатська рудна компанія»
У нас на підприємстві використовується така технологія, що передбачити енергоспоживання складно. Через це заплановані обсяги почасти розбігалися з фактом, ми зазнавали значних витрат на компенсацію небалансів. Трейдер «Tolk Україна» запропонував нам гнучкі тарифи, які дозволили економити. Тож ми зробили свій вибір на його користь, відмовившись від старого постачальника.

На практиці наші побоювання щодо болісної процедури зміни постачальника енергетичних послуг не підтвердилися. За пару візитів до офісу постачальника всі питання були повністю розв'язані. І я цим задоволений.
Якщо ви задумалися про зміну постачальника, то визначте, що для вас важливо. Чим новий постачальник має відрізнятися від попереднього. Адже змінювати шило на мило сенсу немає. Якщо новий постачальник здатен покрити ваші потреби та створити сприятливі умови для вашої співпраці, то вперед. Ви не зобов’язані залишатися з постачальником, який не розв'язує ваших питань, а створює додаткові.
Пряма мова: підприємець (надав інформацію за умови не вказувати його дані та постачальника)
Коли почалися відключення електроенергії і виникла потреба закупити імпортовану електроенергію, ми вирішили розглянути зміну постачальника, оскільки наш із цим питанням допомогти не міг. А наше підприємство має виробничий цикл і зупинятися йому ніяк не можна.
Ми знайшли постачальника, який міг одразу розв'язати цю нашу проблему, адже є частиною великого енергетичного холдингу, має досвідчених фахівців, котрі одними з перших почали допомагати своїм бізнес-клієнтам із вирішенням цього питання. Але тут почалися проблеми з наявним постачальником. Почалися погрози в усній формі, що підтвердило, що думка про зміну – на 100% правильна.
Ми здійснили всі розрахунки з попереднім постачальником, зібрали потрібні документи та через сайт самостійно буквально за пів години пройшли всю процедуру. Потім із нами зв’язався менеджер нового постачальника й підтвердив отримання всіх документів, а вже через три дні повідомив, що тепер ми – їхній клієнт. З менеджером ми розв'язуємо всі питання, коли виникає така потреба, а в офісі компанії навіть ще ні разу не були. Для мене це професійний і якісний сервіс, який є базовою вимогою нашого часу. Все ясно, просто та зрозуміло.
Якщо ви стикнетеся з подібною історією, коли повідомите нинішнього постачальника, що йдете від нього, не зважайте на це. Жодних юридичних норм, які забороняють вам це зробити, не існує – це міф. На енергетичному ринку є інші постачальники, і точно є той, хто стане вашим надійним партнером, помічником і реально допоможе розв'язувати питання, а не буде розводити руками та звинувачувати вас у небажанні з ними залишатись.
Кожен із вищезазначених підприємців мав свої мотиви для зміни постачальника. У них дещо відмінні потреби і речі, з якими вони згодні / не згодні миритись. Але свій вибір вони зробили й не пошкодували. Чи довго триватимуть відносини з цими постачальниками, покаже час та бажання постачальників рухатися вперед і пропонувати нові рішення клієнтам. Наразі вони враховують індивідуальні потреби бізнесів і допомагають їм працювати ефективно.
Замість висновків
Підприємці, з якими спілкувався Mind при підготовці цієї публікації, звернули увагу на конкуренцію серед учасників ринку постачання електроенергії. Така конкуренція означає, що постачальники борються за своїх клієнтів. Щоправда, одні це роблять, створюючи вигідні умови і якісний сервіс, а інші – шляхом залякування й вигаданих заборон.
Важливо, що постачальника електроенергії можна і потрібно змінювати, якщо нинішній вас не влаштовує. Обирати нового варто, чітко розуміючи, що він здатен задовольнити ваші потреби.
«Свій» постачальник – це не лише про знижки та вигідні тарифи. Це ще співпраця, підтримка й допомога. Постачальник електроенергії – це та ланка бізнес-ланцюга, що впливає на швидкість розвитку бізнесу, сталість цього розвитку та – взагалі – на ефективність ведення бізнесу в Україні. Тож обирайте свідомо, не бійтеся змін. Усі вони, як відомо, на краще.