Ще більше вугілля: навіщо держава реконструює термінал у порту «Южний»

Ще більше вугілля: навіщо держава реконструює термінал у порту «Южний»

У переоснащення рудно-вугільного терміналу планується вкласти 770 млн грн. За умов профіциту потужностей це викликає певний подив

Ще більше вугілля: навіщо держава реконструює термінал у порту «Южний»
Фото УНІАН

Незважаючи на спад вантажопотоків, порт «Южний» активно розвиває свою інфраструктуру: цього року він інвестує у вугільно-рудний термінал 770 млн грн. У виграші буде компанія «Портінвест», яка експедирує через нього свої вантажі. Ці потужності складуть конкуренцію терміналам групи компаній «ТІС».

В. о. директора ДП «Морський торговельний порт «Южний» Віталій Жуковський учора повідомив, що в поточному році підприємство має намір зосередитися на розвитку свого вугільно-рудного терміналу. «З 2017 року підприємство впевнено збільшує вантажообіг. Для підвищення конкурентоспроможності ми плануємо запустити проект розвитку терміналу з перевалки імпортного вугілля для енергетики і виробництва коксу, а також збільшити перевалку ЗРС», – сказав Жуковський.

Що саме планується зробити, за які кошти і де? У прес-службі ДП уточнили, що йдеться про комплекс генеральних і навалювальних вантажів (розташований на причалах № 7–9 порту), а також спеціалізований вугільно-рудний комплекс (причали № 5–6). Тобто це ті самі причали, в акваторії яких за рахунок держкоштів реалізується проект днопоглиблення до 21 м. На даному етапі проведено днопоглиблення до 18,5 м, тендер для початку  наступного етапу в процесі. «Цифра 770 млн поки не затверджена фінпланом, але це те, що ми запланували витратити на ці причали в поточному році», – говорить прес-секретар порту Олена Бессарабова.

У цілому, пояснює вона, проект модернізації розрахований до 2019 року. «До цього часу за рахунок проведених поліпшень ми плануємо збільшити обсяг нашої перевалки до 15,1 млн т», – додає Бессарабова. У 2016 році обсяг вантажів, які опрацювало ДП, склав 12,3 млн т.

У рамках модернізації планується будівництво комплексу вагоноперекидувачів з розморожувальними пристроями для роботи взимку, купівля нових стрічкових конвеєрів, суднонавантажувальних машин.

За словами Віталія Жуковського, ці інвестиції у розвиток терміналу будуть сформовані з власних коштів порту. Однак у подальшому, запевнив він, підприємство сподівається залучити партнера – бажано оператора світового рівня – для спільної розбудови гавані.

Чому саме вугільно-рудні вантажі? «Южний» є лідером серед усіх українських портів з перевалки цієї номенклатури вантажів. У 2016 році на нього припало 3,6 млн т, або 60% перевалки всього вугілля, і 19,8 млн т, або 60% перевалки всієї руди, які пройшли через українські морські гавані. Це дані щодо морської перевалки від АМПУ (Адміністрації морських портів України), яка наводить статистику сукупної перевалки, включаючи вантажі як приватних, так і державних стивідорів. Держстивідор ДП «Южний» не дає докладної статистики щодо номенклатури своїх вантажів. Його частка в загальному обсязі перевалки порту «Южний» в 2016 році (39,3 млн т) склала 31%. Варто також відзначити, що в цю статистику не входять вантажі групи компаній «ТІС», яка працює поза територією порту на власних причалах. Вантажообіг всіх терміналів «ТІС» в 2016 році склав 21,5 млн т.

У коментарі Mind Жуковський нагадав, що порт «Южний» будувався спочатку як спеціалізований вугільно-рудний комплекс, щоправда, орієнтований на експортні поставки. Однак тепер ринкова кон’юнктура інакша: зміни зумовлюють падіння експорту навалочних вантажів з України, а також потреби в імпорті вугілля через блокаду торгівлі з окупованими територіями. Тож ставку буде зроблено на імпортні вантажі. «Сьогодні ЗРС й імпортне вугілля становить понад 90% від усього обсягу перевалки вантажів у ДП «Южний». Тому логічно розвивати саме цей напрямок і конкурувати за вантажі з іншими вугільно-рудними, в тому числі приватними, терміналами. Ми орієнтуємося на імпортне вугілля з тієї причини, що, як ви знаєте, Міненерго і ГМК вбачають можливість надолуження дефіциту бази енергоносіїв за рахунок імпорту з ПАР, Австралії, США та Канади», – сказав Жуковський.

Чи достатньо зараз вантажу? Варто зазначити, що минулого року «Южний» скоротив обсяги перевалки за всією основною номенклатурою вантажів. За даними АМПУ, у 2016 році падіння обсягів порівняно з 2015-м склало 20% (мінус 9,3 млн т). На руді і вугіллі було втрачено 6,5 млн і 1 млн т відповідно. Щоправда, Жуковський запевняє, що у ДП «Южний» спад подолано, і в І кварталі 2017 року відносно до IV кварталу 2016 року обсяги зросли майже на 1 млн т, або 51%. Статистику щодо І кварталу 2016 року ДП не наводить.

Вірогідно, через загострення конфлікту на Донбасі, який був завжди основним постачальником коксівного і енергетичного вугілля для металургії та енергетики, імпорт вугілля в Україну зростатиме. Так, за прогнозами Мінвуглепрому, в 2017 році буде потрібно завезти в країну 4,2 млн т вугілля для ТЕС, а потреба в імпортному коксівному вугіллі для металургії, як підрахував голова асоціації «Укркокс» Анатолій Старовойт, може становити 12 млн т. Загальний обсяг вугілля, що пройшов через порти у 2016 році, складає 11,8 млн т.

Як проект вплине на приватних конкурентів? Приватних компаній, що працюють на ринку перевалки руди та вугілля у «Южному», по суті, дві.  Це група компаній «ТІС», до якої належать компанії «ТІС-Вугілля» та «ТІС-Руда», а також «Портінвест», що входить у структуру холдингу «СКМ». Вантажообіг терміналу «ТІС-Вугілля» в 2016 році досяг 5,8 млн т, через термінал «ТІС-Руда» пройшло понад 6 млн т експортних окатишів. Як бачимо, поки за обсягами вугілля держстивідор програє приватній компанії більше ніж в півтора рази. І це не дивно: «ТІС-Вугілля» – один з найсучасніших терміналів і один з небагатьох спеціалізованих для перевалки вугілля. Найкращі результати  терміналу щодо швидкості навантаження, кажуть в компанії, більш ніж втричі вищі, ніж на державному терміналі. Однак якщо йтиметься про імпорт вугілля для державних ТЕЦ – не факт, що під час ухвалення рішення щодо вибору терміналу до уваги братимуться лише ринкові фактори.

Друга приватна компанія «Южного», що працює з вугіллям і рудою, – «Портінвест», проте вона швидше виграє від держінвестицій у термінал. Справа в тому, що «Портінвест», на відміну від «ТІС», не оперує в порту власними причалами, а також не орендує їх у порту, а тільки володіє ділянками землі на підходах до причалів (№7–10). Будівництво великого терміналу для навалочних вантажів потужністю 18 млн т, про який було оголошено ще 2011 року, поки лише в планах компанії. «Наші плани з будівництва терміналу залишаються актуальними, але проект поки не просунувся. У «Южному» ми займаємося тільки експедируванням вантажів», – сказала Mind прес-секретар «Портінвесту» Олена Світлична. Левова частка вантажів, які експедирує «Портінвест» – це вантажі компаній «Метінвест» і «ДТЕК», що також входять до «СКМ». Так що, по суті, вантажі, на яких заробляє «Портінвест», проходять через державні причали, адже основним партнером ДП «Южний» у 2016 році був «Портінвест». Частково «Портінвест» обслуговує свої вантажі також на причалах «ТІС». Обсяг вантажів, які компанія експедирувала у 2015 році, – 9 млн т (за 2016 рік компанія не надала даних).

Варто нагадати, що «Портінвест» зберігає вплив на «Південний» через лояльний менеджмент: Віталій Жуковський, який прийшов на посаду в. о. директора ДП у грудні 2016 року, раніше працював на підприємствах «Метінвесту», а також у севастопольській компанії «Авліта», що до окупації Криму входила у «Портінвест». 

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло