Бачення Ukraine Recovery Conference 2024: Українські громади – спроможні, заможні, інклюзивні та прозорі
Ключовим інструментом розбудови громад України є план Ukraine Facility

Всі переваги цивілізації засновані на децентралізації, а саме – на спроможності допомагати людям на місцях, вважає Роджер Маєрсон, професор у галузі досліджень глобальних конфліктів Школи державної політики Гарріса та кафедри економіки Гріффіна в Чиказькому університеті. За його словами, спроможні муніципалітети – які здатні провадити повний цикл проєктної діяльності, дослухатись до громади та забезпечувати її потреби – це основа відновлення України та гарант її вступу до ЄС.
Цією думкою професор розпочав сесію «Розширення можливостей розвитку потенціалу місцевих та регіональних органів влади» в рамках Ukraine Ukraine Recovery Conference 2024, що відбувалася в Берліні 11–12 червня.
Ідею спроможних муніципалітетів підтримав і Георг Мільбрадт, спеціальний посланник уряду Німеччини з питань децентралізації в Україні. На його думку, започаткована в Україні 2014 року реформа децентралізації зробила Україну стійкою в часи війни, а місцеву владу – здатною впоратися з новими викликами. Доказом цього є той факт, що в Берліні на третій рік війни обговорюються перспективи відновлення України та розширення можливостей муніципалітетів.
«Спроможна місцева влада – дуже важлива частина європейської традиції, європейського менталітету. Залучення громадян до активного управління своїм життям – це не лише про адміністративну реформу. Це про стратегію, яка цілком протилежна системі путіна. Його війна проти України довела нагальність та дієвість децентралізованого управління», – заявив Георг Мільбрадт.
Він нагадав, що по закінченні війни місцевій і регіональній владі доведеться повертати внутрішньо переміщених осіб та тих, хто виїхав із країни, відбудовувати житло та створювати робочі місця, відновлювати інфраструктуру й наново вчитися надавати послуги мешканцям громади.
«Щоб робити це ефективно, муніципалітетам потрібно сформувати атмосферу довіри з боку людей, на горизонтальному рівні та з боку центральної влади, й отримати допомогу від партнерів у розбудові людського потенціалу та отриманні потрібних ресурсів», – наголосив спеціальний посланник.
Він вбачає чудовим інструментом для цього Коаліцію сталих муніципалітетів, у рамках якої український уряд і міжнародні партнери мають переконатися, що місцева влада має все необхідне для відбудови та відновлення. Важливим елементом, за його словами, також є одна з норм плану Ukraine Facility, згідно з якою 20% наданих на відновлення коштів мають безпосередньо піти на потреби громад на місцях.
«Реформа децентралізації не завершена. Після війни ще буде немало роботи – ще доведеться запровадити численні адміністративні, фінансові та, зокрема, податкові нововведення, сформувати нові інструменти для муніципалітетів. Проте, коли в Україні настане мир, тоді буде стабільність і змога впровадити все перераховане вище. Тоді я спатиму краще», – наголосив пан Мільбрадт.
Питання загальної та галузевої спроможності муніципалітетів підняла у своєму виступі Олена Шуляк, голова Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування.
За її словами, відновлення має відбуватися на пріоритетах українських громад, які у свою чергу мають бути синхронізовані із загальнодержавним баченням. Тільки в такому разі можна говорити про ефективну відбудову й ефективне продовження реалізації реформи децентралізації.
Пані Шуляк нагадала що в березні 2024 року уряд України ухвалив Дорожню карту децентралізації – доповнення до загального плану реформування, який не оновлювався приблизно 10 років. Новий документ цілком синхронізований із планом Ukraine Facility та має декілька основних фокусів:
- продовження фінансової децентралізації: використання кращих європейських і світових практик, внесення змін до податкового та бюджетного законодавства, щоб такий вимір децентралізації відбувся;
- розмежування на законодавчому рівні повноважень центральної влади й органів місцевого самоврядування;
- перехід до впровадження на місцях законодавчого контролю за рішеннями, що ухвалюють муніципалітети;
- напрацювання – уже зараз – принципів, за якими буде відновлюватися місцеве самоврядування;
- розвиток компетенцій на рівні громад, щоб на місцях люди мали спроможність реалізовувати проєкти, які пов’язані з відбудовою.
Вона навела як приклад ефективної взаємодії місцевого самоврядування та центральних органів влади те, що вже протягом року в Україні діє програма компенсації за пошкоджене та зруйноване житло.
«Центральна влада для реалізації програми зробила належні кроки: знайшла необхідне фінансування, напрацювала прості й зрозумілі алгоритми взаємодії всіх учасників процесу та створила під це необхідні цифрові інструменти. Місцева влада – на рівні кожної громади – створила відповідну комісію, що працювала з постраждалими та поєднувала їх з інструментами та фінансуванням. У підсумку понад 65 000 українських сімей отримали можливість відновити своє житло. І буквально днями уряд підписав із Європейським банком реконструкції та розвитку домовленість про нові кошти для цієї програми. Це підписання свідчить про те, що напрацьовані механізми достатньо прозорі та підзвітні», – зазначила народна депутатка.
Вона наголосила, що основний фінансовий інструмент українських громад до 2027 року – це Ukraine Facility, в рамках якого працюватимуть всі три компоненти:
- 20% від фінансування має піти на фінансування потреб громад.
- Будуть створені передумови для залучення інвестицій напряму громадами – від інституційних інвесторів, організацій і грантодавців, а також від приватного бізнесу.
- Надання можливостей громадам створювати центри компетенцій, де навчатимуть, як розвивати громаду, як управляти проєктами, як залучати інвестиції.
За словами пані Шуляк, вже 524 громади в Україні отримують міжнародну фінансову допомогу, п’ять громад створили офіси підтримки себе й інших громад і майже 200 громад разом із міжнародними партнерами розробляють програми комплексного відновлення.
«Українські громади точно знають, який вигляд вони повинні мати: спроможні, з якісним плануванням; заможні, які вміють працювати з інвестиціями; інклюзивні, щоб залучати всіх мешканців до самоуправління; прозорі, з антикорупційними запобіжниками; інтегровані в загальну систему багаторівневого врядування», – наголосила Олена Шуляк.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].