Бачення Ukraine Recovery Conference 2024: Українські громади – спроможні, заможні, інклюзивні та прозорі
U-LEAD з Європою

Бачення Ukraine Recovery Conference 2024: Українські громади – спроможні, заможні, інклюзивні та прозорі

Ключовим інструментом розбудови громад України є план Ukraine Facility

Бачення Ukraine Recovery Conference 2024: Українські громади – спроможні, заможні, інклюзивні та прозорі

Всі переваги цивілізації засновані на децентралізації, а саме – на спроможності допомагати людям на місцях, вважає Роджер Маєрсон, професор у галузі досліджень глобальних конфліктів Школи державної політики Гарріса та кафедри економіки Гріффіна в Чиказькому університеті. За його словами, спроможні муніципалітети – які здатні провадити повний цикл проєктної діяльності, дослухатись до громади та забезпечувати її потреби – це основа відновлення України та гарант її вступу до ЄС.

Цією думкою професор розпочав сесію «Розширення можливостей розвитку потенціалу місцевих та регіональних органів влади» в рамках Ukraine Ukraine Recovery Conference 2024, що відбувалася в Берліні 11–12 червня.

Ідею спроможних муніципалітетів підтримав і Георг Мільбрадт, спеціальний посланник уряду Німеччини з питань децентралізації в Україні. На його думку, започаткована в Україні 2014 року реформа децентралізації зробила Україну стійкою в часи війни, а місцеву владу – здатною впоратися з новими викликами. Доказом цього є той факт, що в Берліні на третій рік війни обговорюються перспективи відновлення України та розширення можливостей муніципалітетів.

«Спроможна місцева влада – дуже важлива частина європейської традиції, європейського менталітету. Залучення громадян до активного управління своїм життям – це не лише про адміністративну реформу. Це про стратегію, яка цілком протилежна системі путіна. Його війна проти України довела нагальність та дієвість децентралізованого управління», – заявив Георг Мільбрадт.

Він нагадав, що по закінченні війни місцевій і регіональній владі доведеться повертати внутрішньо переміщених осіб та тих, хто виїхав із країни, відбудовувати житло та створювати робочі місця, відновлювати інфраструктуру й наново вчитися надавати послуги мешканцям громади.

«Щоб робити це ефективно, муніципалітетам потрібно сформувати атмосферу довіри з боку людей, на горизонтальному рівні та з боку центральної влади, й отримати допомогу від партнерів у розбудові людського потенціалу та отриманні потрібних ресурсів», – наголосив спеціальний посланник.

Він вбачає чудовим інструментом для цього Коаліцію сталих муніципалітетів, у рамках якої український уряд і міжнародні партнери мають переконатися, що місцева влада має все необхідне для відбудови та відновлення. Важливим елементом, за його словами, також є одна з норм плану Ukraine Facility, згідно з якою 20% наданих на відновлення коштів мають безпосередньо піти на потреби громад на місцях.

«Реформа децентралізації не завершена. Після війни ще буде немало роботи – ще доведеться запровадити численні адміністративні, фінансові та, зокрема, податкові нововведення, сформувати нові інструменти для муніципалітетів. Проте, коли в Україні настане мир, тоді буде стабільність і змога впровадити все перераховане вище. Тоді я спатиму краще», – наголосив пан Мільбрадт.

Питання загальної та галузевої спроможності муніципалітетів підняла у своєму виступі Олена Шуляк, голова Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування.

За її словами, відновлення має відбуватися на пріоритетах українських громад, які у свою чергу мають бути синхронізовані із загальнодержавним баченням. Тільки в такому разі можна говорити про ефективну відбудову й ефективне продовження реалізації реформи децентралізації.

Пані Шуляк нагадала що в березні 2024 року уряд України ухвалив Дорожню карту децентралізації – доповнення до загального плану реформування, який не оновлювався приблизно 10 років. Новий документ цілком синхронізований із планом Ukraine Facility та має декілька основних фокусів:

  • продовження фінансової децентралізації: використання кращих європейських і світових практик, внесення змін до податкового та бюджетного законодавства, щоб такий вимір децентралізації відбувся;
  • розмежування на законодавчому рівні повноважень центральної влади й органів місцевого самоврядування;
  • перехід до впровадження на місцях законодавчого контролю за рішеннями, що ухвалюють муніципалітети;
  • напрацювання – уже зараз – принципів, за якими буде відновлюватися місцеве самоврядування;
  • розвиток компетенцій на рівні громад, щоб на місцях люди мали спроможність реалізовувати проєкти, які пов’язані з відбудовою.

Вона навела як приклад ефективної взаємодії місцевого самоврядування та центральних органів влади те, що вже протягом року в Україні діє програма компенсації за пошкоджене та зруйноване житло.

«Центральна влада для реалізації програми зробила належні кроки: знайшла необхідне фінансування, напрацювала прості й зрозумілі алгоритми взаємодії всіх учасників процесу та створила під це необхідні цифрові інструменти. Місцева влада – на рівні кожної громади – створила відповідну комісію, що працювала з постраждалими та поєднувала їх з інструментами та фінансуванням. У підсумку понад 65 000 українських сімей отримали можливість відновити своє житло. І буквально днями уряд підписав із Європейським банком реконструкції та розвитку домовленість про нові кошти для цієї програми. Це підписання свідчить про те, що напрацьовані механізми достатньо прозорі та підзвітні», – зазначила народна депутатка.

Вона наголосила, що основний фінансовий інструмент українських громад до 2027 року – це Ukraine Facility, в рамках якого працюватимуть всі три компоненти:

  1. 20% від фінансування має піти на фінансування потреб громад.
  2. Будуть створені передумови для залучення інвестицій напряму громадами – від інституційних інвесторів, організацій і грантодавців, а також від приватного бізнесу.
  3. Надання можливостей громадам створювати центри компетенцій, де навчатимуть, як розвивати громаду, як управляти проєктами, як залучати інвестиції.

За словами пані Шуляк, вже 524 громади в Україні отримують міжнародну фінансову допомогу, п’ять громад створили офіси підтримки себе й інших громад і майже 200 громад разом із міжнародними партнерами розробляють програми комплексного відновлення.

«Українські громади точно знають, який вигляд вони повинні мати: спроможні, з якісним плануванням; заможні, які вміють працювати з інвестиціями; інклюзивні, щоб залучати всіх мешканців до самоуправління; прозорі, з антикорупційними запобіжниками; інтегровані в загальну систему багаторівневого врядування», – наголосила Олена Шуляк.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло