Абетка для інвестора: як змусити працювати $1000 і не прогоріти
Про ідеї для інвесторів, ризики та обсяги для вкладення

Понад половину (55%) сімейних офісів (family office), які керують активами заможних людей, очікують на рецесію. За їхніми прогнозами, спад на світових фінансових ринках почнеться до кінця 2020 року. Такими виявилися результати опитування, проведеного швейцарським банком UBS і дослідницькою компанією Campden Wealth.
У той же час 42% респондентів бачать у кризі, що насувається, нові можливості для інвестицій і збираються ними скористатися, збільшуючи для цього запаси кеша.
З огляду на таку тенденцію Україна може стати більш привабливою для інвесторів, лише потрібно показати позитивний приклад. На думку фахівців, таким прикладом може стати бажання українських інвесторів підтримувати вітчизняних підприємців. Тим більше, що Верховна Рада минулого тижня ухвалила закон щодо стимулювання інвестдіяльності.
Про напрямки малого і середнього підприємництва, які сьогодні можуть бути найбільш цікавими для українських інвесторів, про найменший «поріг входження» і де найшвидше повернуться капіталовкладення, розповіли Mind Project Manager компанії Pro Capital Investment Олександра Кушнір та маркетинговий аналітик компанії Pro-Consulting Катерина Бенівська.
Як привернути увагу іноземних інвесторів до України
Досвід останніх років демонструє низьку зацікавленість іноземних інвесторів до вкладання коштів в українську економіку. Вихід із ситуації – це виростити вітчизняних інвесторів і на їхньому прикладі показати усьому світу «success story».
Стати «бізнес-ангелом» можливо із відносно невеликим капіталом – інвестиції в малі підприємства швидко себе окуплять, а їх ризики відносно низькі. Тому за 2018 рік кількість приватних інвесторів зросла приблизно на 30%.
З яких обсягів вкладень варто починати
Почати потрібно, звичайно ж, із того, скільки ви готові вкладати. Якщо ваш капітал – $1000, можна інвестувати через P2P-платформи. Найпопулярніші в Україні – AFA, Royal Standard Group, Finhub, Mocash. Вони пропонують до 20% річних дохідності, подекуди – до 36%. Отже, на майданчику ви обираєте підприємця, якому надаєте приватну позику під відсоток, а юридичний супровід угоди бере на себе Р2Р-платформа. Недоліки таких інвестицій – це відсутність будь-яких гарантій. По суті, ви даєте гроші в борг, а чи скористається підприємець ними з користю і чи принесе вам прибуток, невідомо.
Реальні кейси стартують із капіталом від $20 000. Такий «поріг входження» на ринок стартапів, які претендують на інноваційність. Щоправда, це високоризиковий бізнес: за статистикою лише 20% стартапів «вистрілюють».
Але в майбутньому ті, хто втримався на ногах, приносять високий прибуток – у середньому вони примножують початковий капітал у 100–1000 разів. Тому експерти рекомендують інвестувати одразу в декілька подібних проектів. Навіть якщо лише одна інвестиція стане прибутковою, вона окупить всі інші.
Із капіталом у $30 000 можна відкрити вантажівку з вуличною їжею. Фудтрак може приносити до 200 000 грн на рік – це не високоприбутковий бізнес, але і прогоріти з ним важче. Адже якщо справа не піде, ви продаєте вантажівку і фактично нічого не втрачаєте.
Із капіталом у $100 000 варто звернути увагу на роздрібну торгівлю. Прибутки і купівельна спроможність українців протягом 2019 року зростали, і обсяги роздрібного товарообігу разом з ними.
Про альтернативи для інвестування
Ми також рекомендуємо інвесторам-початківцям звернути увагу на франчайзинг. Він є однією з найзручніших моделей розвитку малого і середнього бізнесу. Його перевагами, порівняно із запуском бізнесу з нуля, є наявність готової бізнес-моделі з асортиментом товарів або послуг, під який вироблена ефективна політика ціноутворення і просування, а також підтримка з боку франчайзера з досвідом ведення такого бізнесу.
Найпривабливішими напрямками для інвесторів на сьогоднішній день залишається сфера громадського харчування і представлені на цьому ринку франшизи кав'ярень, ресторанів, пекарень, крафтових пивоварень і сироварень. Ці бізнес-напрямки є найбільш зрозумілими, простими і затребуваними на ринку з боку споживачів.
Іншим популярним напрямком стає сфера послуг (франшизи салонів краси, франшизи у сфері транспортування вантажів). Крім того, активно розвивається IT-напрямок – франшизи чат-ботів та інші подібні проекти.
Варто особливо сказати про крафтове пиво. На сьогодні крафт займає лише 1% пивного ринку в Україні, але попит на нього великий. Вашими клієнтами стануть ресторани, бари і приватні крамнички. У 2019 році впевнено можна говорити, що цей ринок майже порожній і чекає на інвестиції. Згідно з розрахунками спеціалістів компанії Pro Capital Investment, вкладені в пивоварню кошти в розмірі приблизно $70 000 повернуться до інвестора з урахуванням дисконту протягом чотирьох років з моменту початку створення такого бізнесу.
Про поріг входження від $1 млн
Маючи від $1 млн, можна звертати увагу на сільське господарство. Найцікавішими для інвесторів є нішеві галузі із високою дохідністю, зокрема, вівчарство, ягідництво, виробництво ексклюзивних сирів чи делікатесів із м’яса.
Якщо декілька років тому досить популярною для вкладання коштів у ягідництві була лохина, то зараз підприємці відкривають нові ринки і трендом 2019/2020 років стане жимолость. Перші й найризикованіші фермери, які зайнялися жимолостю, розраховують на додаткові переваги «першопроходців» в умовах низької конкуренції. Але отримати їх можна лише за умови наявності правильного бізнес-плану.
За розрахунками Pro Capital Investment, плантація площею 10 га окупиться, з урахуванням початкового етапу підготовки, через сім років, а в подальші десятиліття існування, при належному догляді і наявності стійкого ринку збуту, її рентабельність буде не менше 30%.
Безпрограшні інвестиції у $20 млн доларів – це капіталовкладення у сонячну енергетику. Виробник альтернативної енергетики за кожний кіловат отримує прибуток у 5–10 разів більший, аніж за звичайну. Але найбільший ризик даного напрямку – це політика держави. Якщо «зелений тариф» зміниться, проект може стати навіть збитковим.
Як знизити ризики, інвестуючи в малий і середній бізнес в Україні
Вивчати його бізнес-стратегію, конкурентне середовище в обраній ніші та прогнози щодо зростання обраної сфери. А ще – «розкладати яйця» в різні кошики та інвестувати менші суми, але в різні проекти.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.