Щоб не зазіхнули: як експортеру захистити свою інтелектуальну власність за кордоном

Щоб не зазіхнули: як експортеру захистити свою інтелектуальну власність за кордоном

І чого це коштуватиме

Щоб не зазіхнули: як експортеру захистити свою інтелектуальну власність за кордоном
Фото: depositphotos

Питання захисту інтелектуальної власності часто залишається поза увагою підприємців зі сфери торгівлі. Спершу вони вибудовують систему та структуру продажів, налагоджують бізнес–процеси й лише потім згадують про захист свого бізнесу. Проте убезпечити себе від недобросовісних дій колег по цеху слід ще на ранніх стадіях.

Керуючий партнер юридичної компанії 4В Андрій Матяш у рамках E-Export School від «Укрпошти» розповів Mind, як можна захистити інтелектуальну власність в онлайн-торгівлі на міжнародних ринках і в скільки це коштуватиме експортеру.

Під інтелектуальну власність підпадає все, що є результатом творчої діяльності людини. Це може бути як товар, так і послуга. Залежно від того, що саме виступає результатом вашої діяльності, ви обираєте відповідний спосіб, що забезпечить надійний захист. Захистити об’єкт можна трьома способами: реєстрація авторського права, торгової марки й патенту.

В e-комерції авторське право захищає упаковку товару, інструкцію його використання, фото. 

Зареєструвавши торгову марку (ТМ), експортер може захистити логотип, назву бренду, слоган. А от для того, щоб захистити винаходи й ноу-хау, наприклад нову деталь автомобіля чи оригінальну технологію виробництва, необхідно отримати патент.

Лише повний комплекс – авторське право, ТМ, патент – надійно захистить компанію від дій недобросовісних конкурентів.

Навіщо реєструвати торгову марку?

Ще в 1970-х мережа швидкого харчування Burger King планувала вийти на ринок Австралії. Однак виявилося, що Burger King уже присутній на локальному рикну, щоправда, не у сфері швидкого харчування. Під ТМ глобальної мережі в місті Аделаїді працював продуктовий магазин. Закон став на сторону магазину, і всесвітньовідомому Burger King, щоб працювати на континенті, довелося змінити ім’я – австралійська мережа працює під вивіскою Hungry Jack's.

Досвід Burger King – вагомий аргумент, чому про базовий захист інтелектуальної власності, зокрема реєстрацію торгової марки, важливо подумати на старті. У багатьох продавців виникають сумніви з цього приводу. Вони вірять, що знайдуть  для $1000 – саме стільки витрачається на ТМ і послуги юриста – більш ефективне застосування: замовлять товар у виробника або ж куплять матеріал для його виготовлення. І це принесе дохід найближчим часом, а реєстрація торгової марки невідомо коли себе виправдає.

Мудрі підприємці, щоб уникнути майбутніх фінансових втрат, перед запуском продажу мають переконатися, що на ринку немає схожих ТМ і зареєструвати свою власну. Співзвучні, схожі ззовні з уже зареєстрованими ТМ, з однаковим значенням в перекладі з інших мов назви бренду можуть стати причиною відмови Патентного бюро, оскільки це може ввести споживачів в оману.

Один із клієнтів компанії вирішив пропустити цей етап і одразу приступити до продажів – на маркетплейсах США товар просувався під самостійно вигаданим брендом. Згодом його заблокували через порушення прав інтелектуальної власності, бо в США вже існує схожа ТМ. Експортеру довелося змінювати назву бренду. Однак однією зміною він не відкрутився – довелося ще й вивозити весь товар зі складів США, щоб перепакувати в нові упаковки під уже новим брендом.

Загалом є й менш затратний спосіб розв’язати проблему – домовитися з власником ТМ про сплату роялті за її використання. Саме так і зробив інший підприємець, якого також заблокували на Etsy, Amazon та Ebay через порушення прав інтелектуальної власності. Такий варіант можливий, як тимчасове рішення, оскільки завжди існує ризик що власник торгової марки в будь-який момент розірве співпрацю.

Як реєструвати ТМ в різних країнах?

Торгову марку не можна «експортувати» – її потрібно окремо реєструвати в кожній країні, де підприємець розпочинає свою діяльність. Як правило, заявку на реєстрацію самостійно можуть подати лише громадяни країни. Іноземні продавці мають звернутися до профільних юристів, які допоможуть зареєструвати ТМ на фізичну особу або ж на компанію. За послуги юриста потрібно заплатити $500–800.

Реєстрація ТМ у кожній країні, де ведеться підприємницька діяльність, передусім захистить від недобросовісних конкурентів, які можуть штампувати підробки вашого товару, а також забезпечить ваші права на конкретний ринок збуту.

Особливо актуальний цей принцип для Європи. Так, зареєстрована торгова марка в Німеччині не має ніяких прав у Великобританії і Франції.  При виході на європейський ринок можна подати одну заявку на реєстрацію ТМ у 27 країнах ЄС та Великобританії або реєструвати її окремо в потрібних країнах. Перший варіант буде вигіднішим як з фінансової сторони, так і за терміном реєстрації.

У країнах ЄС реєстрація триває чотири-п’ять місяців. Вартість починається з $240 і залежить від країни. У США цей процес триває від семи до десяти місяців і коштує $375. В обох випадках вартість стягується за один клас товару, згідно з міжнародною класифікацією товарів і послуг (МКТП)

Зареєстрована ТМ, яка підтверджується відповідним сертифікатом, не лише захищає підприємця, а й дає право самому ініціювати «розборки» і заборонити виробництво та продаж товару під ТМ–двійником на Amazon, Ebay та інших маркетплейсах. А в результаті отримати грошову компенсацію від двійника. Інший варіант – отримувати роялті від надання дозволу на використання торгової марки.

Підприємець самостійно має стежити за реєстром торгових марок. Резюмуючи, наведу один із найбільш переконливих аргументів на захист ТМ – при продажі бізнесу зареєстрований бренд збільшить вартість бізнесу, додавши плюс один до мультиплікатора.

Навіщо потрібен патент?

Якщо торгова марка захищає назву вашого бренду, то патент захищає сам продукт. Перший крок при реєстрації патенту нічим не відрізняється від реєстрації торгової марки – експортеру слід проаналізувати ринок країни, чи існує щось подібне. Порівняння свого товару з конкурентами дозволяє більш чітко сформувати особливість чи відмінність вашого від схожих на ринку.

У США заявку на реєстрацію подає автор винаходу за допомогою юриста, натомість у Європі реєстрація відбувається через країну резидентства винахідника. Він подає заявку або в окрему країну, або ж через Договір про патентну кооперацію. У другому випадку є шанс отримати патент у всіх країнах ЄС: якщо бюро вирішить видати його, то кожна країна затверджує це рішення. Що в ЄС, що в США процес триватиме від півтора до трьох років. Вартість від $450 збору за реєстрацію та $1800–2400 за послуги юристів.

Патент дає винахіднику право заборонити виробництво ідентичного товару, мінімізувати ризики копіювання продукту фабрикою, отримати грошову компенсацію за використання товару конкурентами, блокувати на маркетплейсах конкурентів, що виготовляють ідентичний товар, стати монополістом на ринку.

Як відсутність патенту може призвести до збитків?

У багатьох країнах поширений так званий патентний тролінг. Тролі вистежують товари, які продаються на маркетплейсах на пташиних правах. Наступні дії типових тролів передбачити нескладно – вони реєструють патент або торгову марку. Їхня «бізнес-модель» – вимагати в підприємців «компенсації». Домовитися про суму допомагає блокування продажів, і цим інструментом тролі охоче користуються.

Це саме той випадок, коли підприємницька жилка може вас підвести – зекономлена $1000 може перетворитися в $10 000 збитків. Для тролів, які самі не продають готову продукцію, це досить вигідний бізнес.

Як приклад, наведу кейс одного з підприємців, який мав непогані продажі на Amazon. Особливо великим був попит у США, поки Amazon не заблокував його магазин за порушення прав інтелектуальної власності. Пізніше з'явився і «новий» власник ТМ – за передачу прав власності китайський підприємець вимагав $20 000. І зауважте – свій бізнес він почав якраз з реєстрації прав власності.

Варто сказати, що «привласнення прав» у сфері інтелектуальної власності – не таке вже й рідкісне явище. Патентним тролінгом промишляють і колишні партнери по бізнесу, яких рухає жага наживи чи помсти – особливого значення не відіграє.

Часом тролі йдуть ще далі. Наприклад, 2015 року в США компанія Turing Pharmaceuticals, отримавши у свої руки право на препарат, який використовується для лікування серйозних інфекцій, змусила виробників збільшити ціну з $13,50 до $750.

Якщо ви розробили унікальний продукт, технологію чи послугу, вам слід розглянути відповідні кроки для захисту вашої інтелектуальної власності, адже судитися потім – процес не дешевий. Лише в США 2020 року суди розглянули 5259 спорів лише щодо патентів. Показник зріс на 12,5% у порівнянні з 2019 роком.

Mind  – генеральний партнер E-Export School від «Укрпошти».

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті