Розв'язати руки: як пропонують розширити повноваження АРМА

Розв'язати руки: як пропонують розширити повноваження АРМА

І до чого це може призвести

Розв'язати руки: як пропонують розширити повноваження АРМА
Фото: depositphotos.com

21 жовтня 2021 року до Верховної Ради України подано проєкт закону №6201 про внесення змін до Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів» щодо розширення доступу до джерел інформації для цілей виявлення та розшуку активів». Що передбачає документ і на кого впливатиме в разі його ухвалення, розповіли Mind Ігор Тетеря, адвокат EVERLEGAL і молодший юрист компанії Ігор Смірнов

Що передбачає законопроєкт?

Зазначений законопроєкт уточнює та розширює повноваження Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів (АРМА, або Агентство) – центрального органу виконавчої влади зі спеціальним статусом, уповноваженого на формування та реалізацію державної політики у сфері виявлення та розшуку активів, які можуть бути арештовані у кримінальному провадженні, а також  їх управління.

Актуальна редакція закону про АРМА містить доволі невеликий перелік суб’єктів, з якими може взаємодіяти останнє та досить ускладнений порядок отримання інформації з реєстрів і баз даних. 

Проєкт закону значно розширює перелік суб’єктів, до яких АРМА може звертатися з метою отримання інформації. Так, Агентство зможе надавати запити не тільки до органів державної влади та місцевого самоврядування, а й до органів державного управління, державних і комунальних підприємств, установ, організацій, банків, професійних учасників ринків капіталу й організованих товарних ринків, а також інших осіб, визначених законом, тобто перелік може стати невичерпним.

Агентство зможе отримувати інформацію, зокрема, з обмеженим доступом, але використовувати цю інформації виключно у відповідності до законодавства, яке визначає порядок доступу та використання інформації з обмеженим доступом.

Крім того, законопроєкт передбачає зміни в порядок доступу Агентства до реєстрів та баз даних. Воно отримає безоплатний доступ із можливістю дистанційної обробки інформації або в режимі автоматичного одержання даних, зокрема даних, які містять інформацію з обмеженим доступом. Передбачається, що при обробці такої інформації поміж іншого Агентство виконуватиме вимоги законодавства у сфері кіберзахисту та захисту інформації.

Також Законопроєктом значно розширюється коло суб’єктів, до приміщень яких працівники Агентства можуть вільно входити за службовим посвідченням. До вже чинного переліку таких суб’єктів, а саме: державних органів, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування – було додано органи державного управління, державні та комунальні підприємства, установи, організації. Крім того, уповноважені працівники АРМА зможуть відбирати в посадових та службових осіб зазначених суб’єктів письмові пояснення.

Також АРМА зможе взаємодіяти не лише з державними органами, а й з приватними юридичними особами, зокрема укладати угоди (меморандуми) про співпрацю та обмін інформацією.

Які наслідки можуть виникнути?

Передбачені законопроєктом зміни, спрямовані на реалізацію Плану заходів щодо забезпечення виконання положень резолюції Конференції держав – учасниць Конвенції ООН проти корупції «Посилення міжнародного співробітництва в сфері повернення активів та управління замороженими, арештованими і конфіскованими активами».

Також документ передбачає розширення можливості доступу АРМА до джерел інформації, обробка даних сучасними ІТ-інструментами, автоматизація означених процесів і мінімізація участі людини на етапі первинного збирання, обробки даних та ефективна реалізація положень закону АРМА.

Запропоноване розширення можливостей АРМА може також призвести до негативних наслідків і порушення прав осіб під час виконання співробітниками АРМА своїх функцій.

Зокрема, дискусійним є питання надання можливості взаємодії АРМА з недержавними структурами, відсутності вичерпного переліку таких приватних суб’єктів та зрозумілих критеріїв їх визначення. Відповідно вибір того, з ким саме взаємодіяти та в який спосіб, у межах наявних повноважень, буде здійснюватися керівництвом Агентства, що, однак, може призвести до певних зловживань своїми обов’язками та корупційних ризиків.

Законодавець прогнозує, що ухвалення законопроєкту підвищить прозорість сфери виявлення та розшуку активів і сприятиме ефективнішому виконанню покладених на АРМА завдань. Проте це лише очікування, а як він працюватиме на практиці в разі його ухвалення – питання часу.

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті