Один у полі (не)воїн: як працює підтримка в бізнес-середовищі під час війни

Один у полі (не)воїн: як працює підтримка в бізнес-середовищі під час війни

І як комунікації рятують світ

Один у полі (не)воїн: як працює підтримка в бізнес-середовищі під час війни
Фото: depositphotos.com

Після 24 лютого бізнес зіткнувся зі скороченням кількості замовлень або постачань, складнощами з пошуками клієнтів, або й взагалі з'явилася необхідність змінити бізнес-модель. Як наслідок, маємо більше викликів, відповідальності та більше роботи. Спеціально для Mind директорка з розвитку в агенції Newsfront Communications Вікторія Чернова розповіла, що може допомогти залишатись продуктивними в умовах невизначеності та де шукати допомогу.

Як бізнесу використати нові можливості?

Український бізнес відійшов від першого шоку війни. Збільшується кількість запитів на комунікаційні послуги, є невелике зростання ринку реклами – тобто ми бачимо процес поступового відновлення деяких сфер економіки. Разом із цим розслаблятися рано, у малого та середнього бізнесу немає впевненості в завтрашньому дні, а також чіткої оцінки довгострокових наслідків повномасштабної війни для економіки.

Час до кінця року для багатьох стає знаковою межею для виживання і визначення, як бізнес розвиватиметься далі.  

Період невизначеності можна використати для горизонтального росту, підтримки команди та дослідження нових ринків. На прикладі агенції ми можемо сказати, що розвиток в умовах, які склалися, можливий, якщо бути відкритим до нових ідей і не боятися просити про допомогу в колег, колишніх партнерів і навіть незнайомців.

Завдяки нетворкінгу, консультуванню, участі у спільнотах ми змогли суттєво розширити кількість джерел, з яких отримуємо запити, та відновити потік лідів на майже 70% від довоєнного рівня.

Як працює нетворкінг зараз?

Війна показала важливість репутації та довіри у побудові будь-яких ділових відносин. Ми бачимо це на прикладі зборів на гуманітарні й військові потреби, у процесі виходу на нові ринки та навіть у роботі з медіа.

Ринок комунікацій не впав, проте трансформувався. Довготривалих проєктів, які є основою сервісного бізнесу, стає менше, проте виникають точкові задачі з розробки стратегій, ключових повідомлень, супроводу під час комунікаційних криз.

З перших тижнів війни ми намагаємось залучити якомога більше контактів з мережі наших знайомих та знайомих знайомих для всіх бізнес-процесів: пошуку клієнтів, глибинних інтерв’ю для дослідження нових ринків та навіть реалізації проєктів.

Іноземці також відкриті для того, щоб допомагати українцям не лише донатами, але й професійно. Визначальною в цьому процесі є готовність докладати зусилля, розділити відповідальність з партнерами 50/50 та усвідомлення, що не все може вийти відразу.

Наприклад, завдяки нетворкінгу ми змогли організувати вебінари фахівців агенції в європейській країні, провести аудит інструментів продажів, а також знайти респондентів для дослідження ринків країн, на яких плануємо продавати послуги.

Ми досі в процесі роботи над багатьма з цих задач, проте маємо перші зрушення і результати.

Як працювати з новими контактами?

  • Про що питати – яка мета спілкування з потенційним контактом. Ймовірніше, це не будуть прямі продажі, проте ви можете дізнатись більше про ринок, болі потенційних клієнтів або попросити порекомендувати ваші товари чи послуги, уточнити, як краще знайомитись з партнерами.
  • Кого питати – подумайте, хто з ваших знайомих може мати досвід роботи на потрібних ринках або в необхідних індустріях. Наприклад, коли нам було потрібно знайти респондентів для дослідження ринку Близького Сходу, ми з колегами доволі швидко змогли пригадати одразу кількох клієнтів, з якими працювали і які могли пройти наше інтерв’ю або порадити колег. 
  • Як питати – подумайте, чи достатньо публікації із закликом тегнути потрібних спеціалістів, чи краще особисто звертатися до знайомих по рекомендацію.

Чим можуть допомогти спільноти?

Інша можливість для розвитку в умовах невизначеності – професійні спільноти. Тенденцію до об’єднання з колегами ми бачимо більше, ніж у попередні роки.

Мета таких ком’юніті – допомагати шукати інформацію, контакти, можливості або спільно проводити волонтерську діяльність. Для останнього, наприклад, українські комунікаційні спеціалісти об’єднались у PR Army, аби розповідати про історії війни іноземним журналістам, Мінцифри курує активності IT Army, яка бореться з ворогом у кіберпросторі.

Популярність спільнот пов’язана з двома процесами: зростанням кількості професійної інформації та нішевістю досвіду.

Більшість індустрій активно розвиваються, і навіть колеги з однієї сфери можуть мати справу з різними задачами або мати специфічні навички.

Ви можете приєднуватись до спільнот, аби звертатись по допомогу за точковими запитами. Наприклад, дізнаватись, як в інших компаніях святкують професійні свята, оформлюють страхування або організовують роботу в офісі. Також можна шукати контакти підрядників або, навпаки, перевіряти їхню порядність. У ком’юніті також діляться можливостями, подіями, конкурсами.

Продумайте, який ресурс ви можете залучити для таких ініціатив, як зможете використати результати, якщо, наприклад, не виграєте у тендері або не пройдете відбір на програму. В такому випадку у вас буде мотивація не тільки показати найкращий результат, але й не опускати руки, якщо щось не вийде.

Аби приєднатись до спільноти, спробуйте пошукати їх за ключовими словами для вашої галузі у соціальних мережах або так само звернутись до колег за рекомендацією.

У більшості таких об’єднань великий потік інформації, яку треба фільтрувати, є правила щодо анонсів подій та спаму, проте все одно ви можете розраховувати на підтримку і поради спеціалістів зі своєї сфери.

Як використати менторство і консультування?

У комунікаціях ми зіткнулися з тим, що процеси стали набагато більш сфокусованими, точковими та відповідальними. Компанії мають справу з комунікаційними кризами, не знають, як правильно говорити про свою позицію, що зараз «на часі», чи варто озвучувати публічно благодійні проекти.

На ці та багато інших питань часто не може однозначно відповісти PR-менеджер, особливо якщо такий фахівець один у команді, ще й не мав схожого досвіду роботи. Ймовірніше, ці тенденції можна прослідкувати й в інших сферах – ніхто з нас досі не жив і не працював в умовах повномасштабної війни.

Саме тому фахівці часто потребують підтримки або думки зі сторони. Це частково дає змогу знизити тиск відповідальності за ухвалені рішення або й взагалі подивитись на ситуацію під іншим кутом. Саме тому зараз активно розвивають платформи надання менторської підтримки, у тому числі благодійні.

Навіть у роботі агенції стало більше консалтингу, коли необхідно надати рекомендацію щодо конкретного питання, підтримати рішення або допомогти аргументувати його для керівництва. Слідуючи цим тенденціям у «Ньюсфронті», ми створили внутрішню ініціативу Pillow Chat – свою програму менторства, яка передбачає і обмін досвідом, і можливість обговорити хвилювання, ніби «поплакати в подушку».

Варто не забувати, що нестабільність – це не тільки виклик і перевірка на міцність. Це також час просити про підтримку колег, підлеглих та інших професіоналів, не боятися проявляти слабкість, визнавати помилки й продовжувати шукати.

Так, не все працює одразу, для багатьох нових процесів потрібен час, додаткові кошти, дослідження і досвід. Проте перші успіхи та усвідомлення, що ви не просто протримались цей непростий рік, але й багато чому навчились, що саме допоможе вашому бізнесу стати краще наступного року – неоціненні.

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло