5 порад управління персоналом під час війни
Що має робити керівник, щоб зберегти та підтримати команду, від якої залежить ефективність виконання задач та функціонування компанії у найскладніші часи

Без людей найсучасніше обладнання – лише метал та електроніка. Я доволі часто згадую фразу Ендрю Карнеґі: «Залишіть мені мої фабрики, але заберіть моїх людей, і незабаром підлоги у цехах заростуть травою. Заберіть мої фабрики, але залишіть мені моїх людей – і незабаром у нас будуть нові заводи, кращі за попередні». З того часу, як він це сказав, минуло вже майже півтора століття, а фраза актуальна й досі.
П’ять правил, якими я хочу поділитися, були важливими завжди – і до великої війни також. Однак у сьогоднішніх умовах їхня роль зросла ще більше, адже саме команда є головною складовою успіху і рушійною силою підприємства.
1: Будьте на місці, поруч з людьми
Початок повномасштабної війни застав мене закордоном, за 7 тисяч кілометрів від Києва. З першими ж ракетами я почав планувати маршрут, щоб повернутися додому, адже повітряне сполучення з Україною закрили одразу. Та я розумів, що бути поруч зі своєю командою у ці, фактично, вирішальні дні, було надважливо. Адже саме від того, як ми пристосували роботу в перші дні війни, залежало, наскільки стійкими та витривалими ми будемо далі. І чи, взагалі зможемо продовжити роботу.
Ніколи не забуду перші тижні, які ми провели разом на підприємстві. Хтось йшов на роботу пішки з Лівого берега, топ-менеджери ночували на підприємстві, власноруч варили борщі для ТрО та вантажили ліки на фронт. Айтішники в підвалі облаштували собі «штаб» і цілодобово перебували на підприємстві, щоб відбивати кібер-атаки, які не спинялися.
Якщо лідер в цей час не з людьми, люди піддаються паніці та зневіряються. Ваш особистий приклад значитиме набагато більше, ніж найпалкіші промови, якщо ви десь далеко, а не пліч-о-пліч зі своїми працівниками.
2: Створіть умови для захисту та підтримуйте команди
Ваші люди мають відчувати, що ви про них дбаєте не просто на словах.
Обладнані усім необхідним укриття – важливий фактор, щоб співробітники почувалися безпечно під час повітряних тривог та можливих обстрілів. В облаштування сховищ у Києві та Шостці «Фармак» інвестував 24 млн грн.
Тих співробітників, які відправилися захищати Батьківщину на фронт, а їх вже 74, компанія повністю забезпечила військовою амуніцією: бронежилетами, касками, індивідуальними аптечками. Допомагаємо і з іншим спорядженням – раціями, тепловізорами, навушниками, павербанками, авто тощо.
Російська агресія залишила багатьох українців без даху над головою. Такі історії трапилися і з працівниками «Фармак». Перші тижні війни деякі співробітники навіть ночували із сім’ями на території підприємства, а згодом ми допомогли їм знайти постійне житло. Працівники, що втратили оселю через воєнні дії, отримали додаткову допомогу від компанії. На це було виділено понад 4 млн грн.
3: Забезпечте ефективну комунікацію та гнучку модель роботи
Ще до початку повномасштабної війни, коли всі вже відчували пряму загрозу ескалації, крім теми «тривожних валізок» найпопулярнішим запитом було: що робити якщо не буде зв’язку? Інформація – це надважливий ресурс для кожного з нас. Саме тому для співробітників важливо бути на постійному зв’язку із своєю компанією.
Ми завжди використовували багато інструментів для комунікації із співробітниками. Ключовий із них – це наша внутрішня соціальна мережа Workplace від Facebook. Завдяки ній працівники знають про всі процеси та стан справ не лише у межах свого відділу.
Найбільше лайків зібрала публікація на початку березня про те, що ми відновили виробництво. Люди невимовно зраділи, побачивши на фото колег у цеху, прочитавши, що ми працюємо, що на дільницях знову кипить робота.
Також у нас завжди є можливість поставити відкрито чи анонімно будь-яке запитання і оперативного отримати на нього відповідь. Регулярно в ефір виходять менеджери топ-ланки, щоб комплексно відповісти на поточні та стратегічні питання.
Активно використовуємо пандемійні напрацювання. Збережена можливість віддаленої роботи, а також є корпоративна розвозка по Києву та у передмістя.
4: Не розслабляйтеся, будьте готовими до будь-яких сценаріїв
Кажуть, українці сьогодні перед тим, як шукати укриття під час тривоги, спершу перевіряють «А що летить?». Люди завжди адаптуються до нових умов життя. Навіть до війни звикають. Інколи це призводить до не найкращих наслідків. Ми маємо не розслаблятися і бути готовими до всього.
Ми ще на початку лютого 2022 року почали готувати план безперервності бізнесу – Business contingency plan, як ми будемо реагувати в тому чи іншому випадку. Цей план дуже допоміг не панікувати і чітко розуміти, хто і що має робити. Але усі чудово пам’ятають, як з кожним новим обстрілом з’являлися чергові, непередбачувані проблеми – енергетика, зв’язок, кількаденні комендантські години. Тому важливо постійно оновлювати та тримати такий план «живим» документом.
Крім того, варто постійно проводити навчання. Правильно мати вдома тактичну аптечку, але якщо ти не вмієш нею користуватися – толку від неї особливого не буде. Тому покращуючи матеріальну базу для цивільного захисту, ми завжди проводимо відповідні навчання: що робити під час тривоги, під час ядерної або хімічної загрози, як дотримуватися мінної безпеки, як надати домедичну допомогу. Всі ці знання надають відчуття контролю над своїм життям, у якій ситуації ти б не опинився.
5: Плануйте майбутнє і визначайте цілі
Українці часто дискутують, що сьогодні на часі, а що ні. «Фармак» не відкладає питання розвитку і зростання на потім. Ми плануємо та працюємо над реалізацією вже сьогодні. Завдяки Захисникам ми можемо жити наше щоденне життя, а тому маємо використовувати його з максимальною користю для майбутнього країни і людей.
Ми транслюємо нашу впевненість у майбутньому та Перемозі у дії. І співробітникам навіть не потрібно про це говорити, вони бачать це з дій та рішень керівництва компанії. Ми розпочали будівництво заводу в Іспанії, яке планували ще до початку повномасштабної війни. Вже наступного року воно має почати виробляти ліки. Це не перенесення наших потужностей за кордон, а розширення можливостей. Потреби України лишаються для нас на першому місці.
Відкрили нову дільницю із виготовлення ліків у небулах. Такі ліки необхідні для пацієнтів з астмою та алергіків, а ми маємо забезпечити автономність та виробництво їх в Україні, щоб менше залежати від імпортних поставок. Наші фахівці самостійно, але під онлайн-наставництвом іноземних колег, які не змогли приїхати в Україну через обстріли, встановлювали та запускали сучасне закордонне обладнання. Українці здатні на все, коли цього потребує ситуація.

Матеріал рубрики «Точка зору» є відображенням особистої думки автора й може не збігатися з точкою зору редакції Mind. Він не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Ініціатива публікації, як правило, надходить з боку автора.
Редакція не несе відповідальності за достовірність і тлумачення наведеної інформації та виконує винятково роль носія. Матеріали в рубриці «Точка зору» можуть бути опубліковані як на комерційній, так і на безоплатній основі.
Основна вимога – суспільна значущість теми та відкрита публічна позиція автора.