Twitter (X): Alma mater мемів чи допомога бізнесу. Трохи повчальної історії

Twitter (X): Alma mater мемів чи допомога бізнесу. Трохи повчальної історії

або Чому те, що коротше – працює краще (тільки для мережі X)

Twitter (X): Alma mater мемів чи допомога бізнесу. Трохи повчальної історії
Фото: DR

Мережа X минулого року втратила прибутки від реклами на тлі обурливих твітів її власника Ілона Маска. Так, її частка в національних витратах на рекламу в соціальних мережах знизилася менш ніж до 1% проти 12% кілька років тому, до того, як Маск придбав компанію. Добра новина полягає в тому, що рекламні тарифи настільки впали, що деякі малі рекламодавці вирішили спробувати X і виявили, що результати можна порівняти з тим, що вони отримують на Meta Platforms, хоча аудиторія там менша. Погана новина полягає в тому, що інші рекламодавці досі не готові навіть випробувати X. Проте не варто відкидати цю мережу як таку, адже серед європейських користувачів вона достатньо популярна. Владислава Андріянова, копірайтерка агенції Sasquatch Digital, розповіла Mind, у чому ж феномен цієї платформи в Україні та чому комунікацію бізнесу «із серйозним обличчям» там не оцінять. 

В X реально стати популярним за день, а можна й миттєво отримати квиток на «шакалячий експрес» за один необережний контроверсійний вислів.

До відома: «Шакалячий експрес» – твіттер-версія культури скасування або ж просто масове незадоволення через необачні вислови певного користувача. Якщо вас на ньому «покатають», є імовірність міцно зіпсувати репутацію себе як інфлуенсера або ж свого бізнесу.

Ви можете називати його X, але в серцях олдів він назавжди Twitter. Він був стартапом на колінці, який створили у 2006-му для швидкого обміну новинами, а сьогодні він став каталізатором глобальних змін у світі.

Сервіс мікроблогів впливає на політичні процеси, репутацію брендів і задає тренди в гуморі та в попкультурі. На початок 2024 року Twitter налічує 1,3 млрд акаунтів (з яких 237,8 млн – активні користувачі), а дохід соціальної мережі у 2023 році становив $3,4 млрд.

Twitter ― потужний інструмент для бізнесу, який ефективно працює для іміджевих цілей та залучення нішевої аудиторії. Але щоб досягти в цьому успіху, треба зрозуміти унікальність соцмережі на українських теренах та навчитися грати за цими правилами.

Структура й особливості

Головною ідеєю Twitter до 2017 року були лаконічність + афористичність. Хочете здобути респект від місцевих? Озбройтеся дотепністю й спробуйте вкласти її у суворі 140 символів.

Останній апдейт дозволяє дописувати вже на 25 000 знаків, проте багатьох користувачів обурюють ці нововведення, адже вони нівелюють початкову ідею соцмережі. Тож мало хто читає такі лонгріди.

Формат тредів тут ― один із найпопулярніших. Це ланцюги з певної кількості твітів, що розкривають певну тему серйозно чи жартома. Як вони корисні для бізнесу?

Розважальні, як-от від маркетплейсу Prom.ua, створюють позитивний імідж завдяки крафтовим сезонним мемам.

Інформативні, часто у вигляді щирих рекомендацій від користувачів, здатні будь-якої миті завіруситися й принести бренду сотні нових клієнтів. На жаль, так само працює і з антирекомендаціями.

Розділ «Тренди» –  чи не найважливіша опція соцмережі, завдяки якій ви дізнаєтеся про гарячі події у реальному часі раніше за офіційні новини. Це чудова можливість для бізнесу першим обіграти свіжий інфопривід.

Після початку повномасштабного вторгнення відбулася важлива подія: українська спільнота впливовців відʼєдналася від російської: набув популярності хештег #УкрТві та повноцінно розбудувалося наше комʼюніті. А з ним – розвинулися українська автентична лексика, сенси та можливості для бізнесу.

Колиска мемів

Один із яскравих маркерів українського Twitter – використання гумору (подекуди чорного) як зброї за будь-яких обставин. Саме так зʼявився мем про гору Щекавиця.

Після чергової ядерної погрози путіна користувачка поділилася інсайдерською інформацією: у Telegram існує група на 8 людей, учасники якої у разі ядерного вибуху планують влаштувати передсмертну оргію на вершині київської гори Щекавиця.

Твіт завірусився, і в групу почали додаватися тисячі людей, щоб разом пофантазувати щодо останніх хвилин життя з перчинкою. У самому ж Twitter із цієї нагоди запустився мемний маховик, до якого долучилися й українські бренди.

Дотепно обіграли інфопривід, наприклад, інтернет-магазин Rozetka та молочна компанія «Галичина».

Цікаво, що коли ті самі бізнеси не впроваджують твітер-меми в ситуативи, дописи не мають таких великих охоплень, як тут:

Саме у Twitter з'явилося культове: «Шо по ру*ні?» з усім відомою відповіддю. Тарасу Чмуту, голові фонду «Повернись живим», поставили запитання: «Шо по флоту?». Пан експертно відрізав: «Флоту п%%%а». Тоді користувачі підхопили цю відповідь і почали використовувати її як шаблон: «– Що по X? ― X – п%%%а», де під X найчастіше розуміють росіян.

Twitter політичний

По-перше, Twitter завжди першим реагує на будь-які події у світі. По-друге, часто стає майданчиком цих подій.

Революція Гідності в Україні почалася, зокрема, завдяки Мустафі Найєму. Журналістові вдалося консолідувати у Twitter пасіонарну молодь завдяки вже легендарному твіту. Під час Євромайдану у 2013–2014 роках сервіс використовували мітингувальники для обміну інформацією та координації акцій протесту проти злочинної влади януковича.

Twitter відіграв важливу роль у перемозі Дональда Трампа на президентських виборах США 2016 року. Він використав платформу як інструмент прямого звертання до своїх прихильників. Трамп часто висловлював свої погляди через контроверсійні твердження. Це дозволило йому здобути увагу та обговорення в медіа, що й сприяло його успішній кампанії.

Після того як Ілон Маск став власником Twitter, багато його дій на цій посаді підпадають під жорстку критику спільноти. По-перше, користувачам не сподобався ребрендинг: перейменування соцмережі на X та зміна логотипа викликали масове заниження оцінок Twitter в App Store.

Гучне обурення бос Tesla накликав на себе також, коли запропонував «мирний план» для завершення російсько-української війни, згідно з яким ми мали б віддати частину окупованих територій. Тут не втрималася навіть письменниця Оксана Забужко.

У грудні 2022 Маск створив опитування, чи потрібно йому залишити посаду голови соцмережі. Мільярдер зазначив, що вчинить відповідно до результатів. І хоч більшість користувачів висловилася за залишення посади, своєї обіцянки Маск не дотримався.

Розслідування

Нерідко з твіттер-скандалів народжуються справжні розслідування, які згодом потрапляють у ЗМІ. Одне з таких – про військового Влада Сорда, що виявився аферистом. Усе почалося з розповіді колишньої дівчини про зради чоловіка. Тред залетів майже на пів мільйона переглядів, а тоді долучилися й журналісти. Виявилося, що Влад ошукує не тільки жінок, а й державу. Наразі Сорда підозрюють у крадіжці мільйонів гривень на ЗСУ.

Вибуховим став і тред щодо прикрас дівчини скандального корупціонера Гринкевича – Соні Морозюк. Художниця публічно заперечувала, що брала коштовні подарунки від нареченого. Проте автор подкасту «Рахуємо чужі гроші» виправдав назву свого хобі та, аналізуючи фото Соні, у великому треді підрахував приблизну вартість прикрас дівчини. Розслідування завірусилося не тільки у Twitter, а й за межами платформи.

Twitter для бізнесу

Twitter – важливий інструмент для бізнесу, який дехто досі недооцінює. Проте деякі бренди вже зайшли на цю територію та успішно використовують її для розширення клієнтської бази й створення позитивного іміджу продуктам і послугам.

Для цього вони залучають такі інструменти:

  • обігрування інфоприводів у контенті (екстраважливо бути серед перших, доки тема ще гаряча – бажано в перші ж години після гучної події);
  • актуальний гумор у комунікації з використанням специфічного місцевого сленгу, що створює відчуття дружньої близькості з брендом та його сучасності;
  • оперативна й ефективна модерація.

Прикладом ідеального балансу між корисним і мемним контентом у Twitter неочікувано став акаунт YASNO. Це бренд, під яким працюють компанії, що постачають українцям електроенергію та газ. Завжди дотепні дописи мають потужний фідбек.

Водночас YASNO нагадує про своєчасну оплату комуналки, а в коментарях активно відповідає на практичні запитання українців.

Влучне потрапляння в інфоприводи та товариський TOV є у комунікації McDonaldʼs Ukraine.

А тут бачимо приклад уже офлайн-використання жарту про магічну дію кави з корицею щочетверга.

До речі, коли трапляються факапи, це теж стає вірусним і суттєво збільшує згадки компанії у Twitter – місцеві обожнюють такі кейси й активно їх коментують.

Щодо продажів послуг та продукції у цифрах – як кажуть українські підприємці,  то «Twitter приносить від 1000 до 3000 замовлень на місяць».

Висновки

З одного боку, Twitter – меми та міжусобні чвари, з іншого – про вплив на президентські вибори в Америці, майданчик Революції Гідності, консолідацію та незламність українців. Саме в цій еклектиці й полягає унікальність цього сервісу.

Щодо бізнесової царини, то Twitter не просто еволюціонує у такт із ринковими вимогами, а й самостійно задає тренди. Можливості цього сервісу для бізнесу необмежені, головне ― вміти адаптуватися, а ще влучно й вчасно обігрувати інформаційні приводи.

Це прогресивна платформа із самобутнім мікрокліматом, яскравим специфічним сленгом і власними законами. Отже, якщо ви розглядаєте цю соцмережу для просування свого бренду, врахуйте ці особливості й візьміть їх на озброєння у своїй комунікації. Це спрацює як ефективна іміджева історія, створення більш дружньої та тісної комунікації з клієнтами та для залучення нішевої аудиторії.

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло