Як 2024 рік змінив енергетику в Україні? 12 законодавчих нововведень

Як 2024 рік змінив енергетику в Україні? 12 законодавчих нововведень

І як вони вплинуть на галузь

Як 2024 рік змінив енергетику в Україні? 12 законодавчих нововведень
Фото: depositphotos.com

2024 рік приніс важливі законодавчі та регуляторні зміни для ринку енергетики в Україні. Були ухвалені акти, що наближають законодавство держави до вимог ЄС, розв'язувалися складні питання його функціонування під час війни. Докладніше про ключові зміни, які вплинули на розвиток енергетичного сектору в країні, розповіли партнер Asters Ярослав Петров і старша юристка Asters Катерина Андарак.

Зміни до Кодексу систем розподілу щодо активних споживачів

Термін «активний споживач» з'явився у законодавстві у 2023 році разом із Законом про «зелену» трансформацію. Активні споживачі отримали право встановлювати генерувальні установки для власного споживання, а надлишки виробленої електроенергії – продавати.

У січні 2024 року були внесені зміни до Кодексу систем розподілу, які дозволяють реалізувати це право на практиці. Статус активного споживача став особливо актуальним для бізнесу в умовах регулярних відключень електроенергії. Багато компаній скористалися цією можливістю протягом року, адже вона надає можливість забезпечити себе електроенергією в періоди дефіциту, коли діють графіки відключень. Залишки виробленої енергії активний споживач може продавати в мережу (механізм самовиробництва).

Очікуємо, що 2025 року попит на цей механізм лише зростатиме.

Реорганізація ДП «Гарантований покупець

У лютому уряд перетворив ДП «Гарантований покупець» в акціонерне товариство, 100% акцій якого належать державі. Пізніше він опублікував план корпоратизації, за яким процес перетворення має завершитися в липні 2025 року.

Таке рішення є наслідком реформи корпоративного управління державних органів, яка передбачає наближення системи корпоративного управління до Керівних принципів Організації економічного співробітництва та розвитку. Очікується, що внаслідок перетворення буде забезпечена прозорість щодо корпоративного управління державною компанією, що має зміцнити довіру іноземного інвестора до України.

ДП «Гарантований покупець» запевняє, що для виробників реорганізації не матиме наслідків, але по завершенню цього процесу укладені раніше договори необхідно буде переукласти.

Запровадження гарантій походження електроенергії, виробленої з ВДЕ

У лютому Кабмін затвердив «Порядок видачі, обігу та погашення гарантій походження електричної енергії, виробленої з відновлюваних джерел енергії» та «Порядок визначення екологічної цінності електричної енергії, виробленої з відновлюваних джерел енергії».

Очікується, що запровадження гарантій сприятиме залученню іноземних інвестицій у будівництво нових «зелених» потужностей навіть під час війни, адже вони передбачають додаткові переваги та податкові пільги для споживачів, які використовують «чисту» енергію.

У серпні 2024 року вже запрацював Реєстр гарантій походження електроенергії, а в жовтні НКРЕКП видала ПрАТ «Укргідроенерго» перші гарантії походження на загальний обсяг близько 96,5 ГВт-год.

Митне оформлення біометану

У березні Верховна Рада України ухвалила законодавство про митне оформлення біометану, який переміщується трубопровідним транспортом. Тепер митні процедури, які застосовуються для природного газу, поширюватимуться й на біометан.

Це великий крок для початку розблокування експорту біометану, який за своїми характеристиками схожий на природній газ. Враховуючи, що Україна має великий потенціал в розвитку біометанового сектору, прийняття закону, який сприяє експорту біометану дуже вплине, як на економіку країни, так і на її енергетичну незалежність.

У вересні 2024 року Міністерство фінансів України опублікувало наказ №380 від 01.08.2024, у якому надано перелік необхідних документів для митного оформлення біометану. Перший вироблений біометан уже почали закачувати в українські підземні газосховища для його подальшого експорту.

Вимоги щодо забезпечення доброчесності та прозорості на оптовому енергетичному ринку (REMIT)

Запровадження REMIT – це один із необхідних кроків для погодження національного законодавства з вимогами ЄС. Вимоги визначають:

  • умови поводження та оприлюднення інсайдерської інформації;
  • вимоги до осіб, які здійснюють операції з оптовими енергетичними продуктами (газ, електроенергія).

Оприлюднення інсайдерської інформації допоможе запобігти зловживанням на ринках і маніпулюванням із цінами на оптові енергетичні продукти завдяки прозорості інформації учасників ринку.

НКРЕКП протягом року проводила низку заходів для учасників ринку та створила на своєму сайті розділ REMIT, який має допомогти знайти відповіді на найрозповсюдженіші питання.

Водночас реалізація деяких вимог REMIT на практиці може бути ризикованою для державної безпеки під час війни. Отже, НКРЕКП вирішила, що оприлюднення на платформах інсайдерської інформації відбувається в тестовому режимі, протягом якого штрафні санкції не застосовуються.

Національний план з енергетики та клімату до 2030 року

У червні Кабінет Міністрів України ухвалив Національний план з енергетики та клімату до 2030 року (НПЕК). Підготовка НПЕК пов’язана з зобов’язанням України в рамках Договору про заснування Енергетичного Співтовариства згідно з вимогами Регламенту ЄС 2018/1999 і відповідних методологічних рекомендацій Європейської Комісії.

Відповідно до НПЕК основними завданнями України є відновлення інфраструктури, розвиток відновлюваних джерел енергії та впровадження технологій зберігання енергії за п'ятьма пріоритетами Енергетичного Співтовариства: декарбонізація, енергоефективність, енергетична безпека, електроенергія, газ (біометан, водень, нафта).

Запровадження аукціонів для постачальників допоміжних послуг

У червні НКРЕКП ухвалила постанову, яка дозволяє укладати п'ятирічні договори на ринку допоміжних послуг, запровадивши спеціальні аукціони для забезпечення енергосистеми резервами регулювання частоти та активної потужності.

Ці зміни відкривають можливість укладення довгострокових договорів із відтермінуванням надання послуг, що дозволяє бізнесу залучати банківське фінансування для будівництва нових потужностей із гарантованим попитом на них у майбутньому.

У 2024 році НЕК «Укренерго» провела три спеціальні аукціони, під час яких закупила близько 600 МВт. За даними компанії, майже 500 МВт із цього обсягу – це послуги нових об’єктів генерації, які мають бути введені в експлуатацію до жовтня наступного року (377 МВт) та з 1 січня 2026 року (приблизно 100 МВт).

Участь у таких аукціонах беруть газопоршневі, газотурбінні установки, об’єкти на біомасі, а також технології зберігання енергії.

Національний план дій з відновлюваної енергетики до 2030 року

План визначає ключові напрямки розвитку сфери відновлюваної енергетики у 2025–2030 роках і є частиною Національного плану з енергетики та клімату до 2030 року в частині відновлюваних джерел енергії. Він передбачає, що частка енергії з відновлюваних джерел у структурі валового кінцевого споживання повинна досягти щонайменше 27% до 2030 року.

Документ містить аналіз тенденцій у сфері відновлюваної енергетики в Україні, опис законодавчих і регуляторних змін, які вплинули на її розвиток. Також він визначає потенціал і необхідні кроки для розвитку окремих напрямів, таких як вітрова та сонячна енергетика, біомаса, геотермальна енергія, а також підтримка активних споживачів та інші перспективні галузі.

Встановлення річних квот підтримки та старт «зелених» аукціонів

У серпні Кабінет Міністрів України встановив річні квоти підтримки для виробників «зеленої» електроенергії на 2024 рік і графік проведення пілотних «зелених» аукціонів.

Запуск «зелених» аукціонів має сприяти будівництву нових об'єктів відновлюваної енергетики, адже переможець аукціону матиме гарантію викупу всієї виробленої електроенергії на 12 років. Такий механізм підтримки дає можливість бізнесу розрахувати фінансові показники проєкту й оцінити ризики.

За 2024 рік Гарантований покупець провів три аукціони: сонце (11 МВт), вітер (88 МВт) та інші види альтернативних джерел (11 МВт). Хоча з трьох аукціонів успішним виявився лише останній, тоді як решта не відбулися через недостатню кількість учасників, держава загалом розцінює запуск таких аукціонів як позитивну зміну.

У листопаді уряд визначив квоту на 2025 рік, яка більша за квоту, визначену для пілотних аукціонів, зокрема: сонце (33 МВт), вітер (250 МВт) та інші види альтернативних джерел (47 МВт). Є сподівання, що аукціони у 2025 році матимуть більше успіху на ринку.

Закон України «Про основні засади державної кліматичної політики»

Закон спрямований на забезпечення низьковуглецевого та сталого розвитку України, її екологічної, енергетичної та продовольчої безпеки, досягнення кліматичної нейтральності, адаптації до змін клімату й пом’якшення їх наслідків. Він визначає виконання міжнародних зобов’язань України у сфері клімату, засади функціонування національної системи моніторингу та прогнозування в цій сфері, а також інші ключові аспекти кліматичної політики.

Ухвалення цього закону є ключовим етапом у початку формуванні правової бази, яка підтримуватиме перехід України до низьковуглецевого розвитку.

Збільшення тарифу на послуги з передачі електроенергії

У грудні НКРЕКП встановила тариф на послуги з передачі електроенергії в розмірі 686,23 грн/МВт-год, що на 30% більше проти попереднього року.

Ця зміна важлива, оскільки вперше за чотири роки новий тариф враховує майже весь обсяг спеціальних обов’язків НЕК «Укренерго», що допоможе зупинити накопичення боргів НЕК «Укренерго» на ринку електроенергії.

Затвердження приблизного переліку інсайдерської інформації

НКРЕКП та представники ринків газу та електроенергії пів року обговорювали створення документа, який стане надійним інструментом для роботи з оприлюдненням інсайдерської інформації.

Приблизний перелік містить список подій, які учасники ринку можуть використовувати як орієнтир для визначення, чи належить конкретна подія до інсайдерської інформації. Він має рекомендаційний характер, тобто слугує своєрідною картою для оцінки впливу подій на ринкову ціну.

Оцінювати наявність чи відсутність впливу на ціну можна, зокрема, за такими критеріями: масштаб події, яка відбулася або планується, інформація про попит/пропозицію, що вже оприлюднена, час доби тощо. Якщо якась подія не вказана у приблизному переліку, ці критерії мають допомогти учасникам зорієнтуватися, чи належить вона до інсайдерської інформації та чи має учасник обов'язок звітувати по ній до НКРЕКП.

Підсумки

Можна впевнено сказати, що зміни 2024 року мали переважно позитивний характер, наблизили українське законодавство до вимог ЄС і запровадили на практиці довгоочікувані механізми для розвитку ринків.

Очікуємо, що у 2025 році ефективність певних механізмів буде поліпшена, запроваджені зміни успішно працюватимуть, задовольняючи потреби бізнесу й держави. Це стане ключовим фактором для відновлення економіки України та стабільного розвитку енергетичного сектору в повоєнний період.

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло