Уроки стійкості від українського бізнесу: як адаптувати виробництво до умов нестабільності

Уроки стійкості від українського бізнесу: як адаптувати виробництво до умов нестабільності

І де знаходити можливості для зростання

Уроки стійкості від українського бізнесу: як адаптувати виробництво до умов нестабільності
Фото: depositphotos.com

Війна стала для українського бізнесу масштабним тестом на стійкість. Скорочення попиту, зростання витрат, проблеми з логістикою та низка інших викликів змусили швидко шукати шляхи адаптації до нових обставин, і все це – в умовах конкуренції з іноземними виробниками. Про те, як знайти потенціал і шляхи зростання навіть тоді, коли обставини підштовхують у протилежний бік, Mind розповів Ігор Ткаченко, СЕО групи компаній «Євроформат» Ліфти.

Який масштаб проблем?

Ще на початку війни стало зрозуміло, що наслідки від повномасштабного вторгнення будуть шаленими. На думку МВФ у 2022 році Україна почала втрачати до 35% «невиробленого» ВВП, натомість Національний банк був куди сміливішим у розрахунках і називав показник у 50%, не враховуючи втрати та руйнування.

Через особливі труднощі довелося проходити великим підприємствам. Якщо малий і середній бізнес мав можливість релокуватися, що активно підтримували грантами міжнародні партнери, то великий бізнес став заручником обставин. Найбільшою проблемою була безпека працівників, на яку нашарувалися скорочення попиту, збільшення витрат на енергоресурси та проблеми з логістикою.

Будівельна галузь і дотичні підприємства, успіхи яких транслюють економічну ситуацію, опинилися у критичній ситуації. Інвестиції в житлові й комерційні проєкти з очевидних причин також скоротилися. Кадрова проблема та подорожчання імпорту матеріалів через неможливість функціонування портів також відіграли свою роль. Великі виробники опинилися в самісінькому епіцентрі економічних проблем, і від їхньої стійкості залежало виживання української економіки.

Як зберегти життєздатність бізнесу?

З огляду на стагнацію та зниження попиту найпершим завданням стало визначитися з ринками. Наприклад, можна закрити міжнародні напрями та сконцентруватися на внутрішніх замовленнях, тим паче що прогнозувати експортну логістику в сучасних умовах вкрай складно. Або ж, навпаки, шукати виходи на нові ринки, але, зважаючи на умови, у яких доводиться працювати, та відсутність морських шляхів постачань, виграти конкуренцію складно.

Конкурувати з іноземними виробниками не так просто навіть на внутрішній арені. Наприклад, саме нижча ціна іноземної продукції часто стає визначальним фактором, навіть якщо вона програє у якості та можливості обслуговування. Тут має вступити в гру держава, що й відбулося у сфері ліфтів: державна компенсація у 15% за придбання українських ліфтів дещо нівелює перевагу іноземних аналогів, але навіть це не ставить усіх в однакові умови.

Неможливо не згадати і про зростання тарифів, адже висока вартість енергоресурсів суттєво впливає на собівартість продукції. Разом із відключеннями світла цей фактор відіграє велику роль у життєстійкості бізнесу. На щастя, для кожного з цих викликів вдалося знайти достойну відповідь.

Як адаптуватися до нових умов?

1. Використовуйте державні програми для компенсації витрат. 

Війна провокує виклики, подолання яких залежить передусім від взаємодії всіх суспільних інституцій. Держава – це не тільки регуляторний нагляд, а й можливості, і в такі непрості часи дуже багато залежить від наявності та масштабу підтримки бізнесу й суспільства.

Програми «Зроблено в Україні» та «Доступні кредити 5-7-9%» дали потужний поштовх для економічних процесів. Рішення  передбачити компенсацію у 15% від вартості ліфтового обладнання та можливість житловим об'єднанням і девелоперам брати кредити до 5 млн грн строком до 5 років під 7% річних на модернізацію й придбання ліфтів може зіграти велику роль у ліфтовій галузі.

Також за підтримки партнерів постійно реалізуються грантові програми підтримки бізнесу, і завдяки цьому комплексу заходів українська економіка навіть попри складні умови демонструє впевнене зростання.

2. Оптимізуйте виробничі процеси, враховуючи нові умови тарифів. 

Щодо зростання тарифів на електроенергію, то для оптимізації ресурсів та економії можливо переформатувати роботу на нічний час, коли ціна на електроенергію нижча. Так, це потребує додаткових зусиль і роботи з персоналом, однак іншого шляху немає.

Також із метою оптимізації доцільно  сфокусуватися на найпопулярніших продуктах, які мають стабільний попит, а також закрити нерентабельні напрями. Наприклад, ми скоротили польський офіс, завдяки чому зберегли ключові виробничі потужності.

3. Інвестуйте у якість, яка може стати конкурентною перевагою.

Гарантійне та постгарантійне обслуговування – це не лише робота з довірою клієнтів, а й фінансові можливості. Інвестиція у цей напрям дозволить об’єднати кілька важливих функцій, що може стати стратегічною перевагою в майбутньому.

Щодо української якості, то вона повинна стати своєрідним брендом, який дозволить позиціювати вітчизняну продукцію як надійну альтернативу імпорту. Так, в умовах війни забезпечити цей параметр – амбітний виклик, але немає нічого, з чим би не впоралися українські підприємці.

Український бізнес сьогодні – це символ витривалості, гнучкості та віри у власні сили. Кожен виклик перетворюється на можливість, а рішення є сміливим кроком вперед, якими б не були обставини. Війна змушує діяти в надскладних умовах, але злагодженість, інновації та стратегічний підхід здатні подолати будь-які бар’єри. Для підприємців кожен день – це боротьба, і не лише задля виживання сьогодні, а й для впевненого майбутнього.

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло