Міністерство інфраструктури оцінило концесію портів у $300 млн
Але попередня оцінка виявила не лише сильні сторони, а й проблеми

Проектний офіс з державно-приватного партнерства (ДПП) при Мінінфраструктури (МІУ) завершив розробку попереднього ТЕО проектів ДПП для трьох державних об'єктів: портів «Ольвія» і «Херсон» та поромного термінала порту «Чорноморськ». На думку представників МІУ, робота, що тривала з жовтня 2016 року, дозволила зробити висновок: усі три об'єкти є привабливими з комерційної точки зору, і розробляти далі повноцінно їхні ТЕО має сенс. Фахівці офісу озвучили суму, яку планується залучити у вигляді інвестицій при передачі цих об'єктів у концесію – $300 млн.
Співробітники офісу з ДПП, створеного в жовтні 2016 року, є лише кураторами процесу підготовки пре-ТЕО, розповів Юрій Гусєв, його керівник. Оцінку підприємств робили партнери – голландська компанія Royal Haskoning, британська Atkins для перших двох портів, «Український інститут майбутнього» («УІБ») – для проекту поромного термінала. Консультантів допомогли відібрати донори програми: розробку пре-ТЕО для «Ольвії» профінансував ЄБРР, для «Херсона» – Світовий банк. Зацікавити міжнародну організацію «Чорноморськом» не вдалося, але надати підтримку зголосилися «УІБ» і «Центр транспортних стратегій».

«Ці об'єкти були відібрані, бо ми інтуїтивно розуміли, що вони привабливі. Тепер оцінка показала, що ми не помилилися», – каже Гусєв. Перед цим декілька місяців консультанти проводили інвентаризацію майна об'єктів і вивчали їхні фінансові показники. Цифри, які демонструватимуться майбутнім інвесторам, виглядають непогано: операційна рентабельність за всіма трьома об'єктами позитивна, для двох з них вона навіть перевищує 40%. Визначено ринкові частки портів. Найвища з трьох об'єктів вона у поромного термінала: 71% внутрішнього ринку за вантажними автомобілями і 95% – за залізничними вагонами. Усі три об'єкти показали зростання виручки за останні три роки. Так, в «Ольвії» за цей період чистий дохід збільшився з $15 млн до $21 млн, у «Херсоні» – з $8 млн до $10 млн, на поромному терміналі – з $3,3 млн до $5,6 млн.
У той же час, як розповів проектний менеджер офісу Тарас Бойчук, не все в портах так райдужно. Наприклад, термінал «Чорноморська» показав себе як неефективне підприємство: його потужності завантажені лише на 40% – маючи потенціал майже в 5 млн тонн, він переробляє 1,8 млн. Термінал має великі території, які не використовуються або використовуються нераціонально. Головна причина недозавантаження – нездатність менеджменту налагодити чіткий графік відправлення поромів, вважають в МІУ. З цієї причини термінал втрачає вантажопотоки на користь конкурентів. «Крім того, кількість персоналу абсолютно не відповідає тому обсягу перевалки, який він забезпечує. На терміналі працює 300 осіб», – додає Бойчук.
Персонал – це проблема й інших об'єктів: у «Ольвії» працює 700 осіб, в «Херсоні» – 730. «І це дуже делікатна ситуація, оскільки МІУ не хоче, щоб у ході ДПП цих людей було звільнено. Можливо, інвестору буде висунуто умову зберегти чисельність персоналу протягом певного часу або забезпечити програму перепідготовки», – уточнює Бойчук.

Не знайдено поки рішення і стосовно особливої спеціалізації порту «Ольвія», який традиційно використовувався як порт з перевалки вантажів подвійного призначення. І наразі через нього відправляє продукцію на експорт «Укроборонпром». Частка цієї продукції в загальному обсязі перевалки порту незначна, запевняє Гусєв. «Проте «Укроборонпром» має плани динамічного зростання і нарощування поставок. І поки що в них свій погляд на розвиток порту. Але впевнений, що до того часу, коли ми будемо розсилати інвесторам наші пропозиції, спільне рішення буде знайдено», – говорить він.
Поки на базі «Ольвії» передбачається два проекти – один brownfield, тобто концесія на базі наявної інфраструктури, а другий greenfield – створення нових потужностей з нуля. Перший оцінюється в $45 млн, другий – у $250 млн. Потенційний обсяг інвестицій, який зможе залучити Херсонський порт, – $30 млн, вважають у МІУ. Для поромного термінала потрібні не стільки інвестиції, скільки ефективний управлінець, тому для нього обсяг інвестицій оцінений у незначні $5 млн.

Експерти обережно висловлюються щодо перспектив пошуку концесіонерів на даному етапі. «Ці проекти однозначно мають зерно привабливості. Інше питання, яким чином і на яких умовах буде структуровано державно-приватне партнерство, і чи не вплине це на рентабельність для приватних інвестицій. Проблемою залишаються і роздуті штати, які не відповідають сучасним вимогам продуктивності праці. Загалом, це було лише перше наближення – детальніше кожен проект має розглядатися під час повноцінного feasibility study (економічна оцінка доцільності. – Ред.) і бажано за участі зацікавлених інвесторів», – зазначає керівник «ЦТС-Консалтинг» Андрій Шкляр.
У Проектному офісі зазначають, що наступний етап – розробка повноцінного ТЕО кожного з проектів. Завершити її планується до кінця року, і вже на початку наступного можуть бути оголошені концесійні конкурси. «Зараз ми ведемо переговори з донорами про продовження фінансування з їхнього боку», – повідомляє Гусєв.
В ЄБРР не дали точної відповіді щодо того, чи буде продовжено фінансування проектів. Але, як запевнив прес-секретар банку Антон Усов, тема портів і залучення приватних інвестицій в їхній розвиток залишається цікавою і актуальною для фінустанови. «Наша делегація відвідала цілий ряд портів. Так, нам цікаві ці проекти, ми вивчаємо можливості пошуку комплексних рішень для портів і терміналів», – зазначив Усов.
На думку офісу при МІУ, на даний момент для залучення інвесторів є дві основні перешкоди. По-перше, відсутність готових деталізованих концесійних проектів, які можна було б подати на розгляд інвесторів. Цю функцію якраз взяв на себе проектний офіс. По-друге, відсутність зрозумілого законодавства в області концесії. Розробкою проекту закону про концесії наразі займається британська юридична компанія Hogan Lovells. Її як розробника залучив ЄБРР, який також фінансує процес законотворчості. Вона ж колись розробляла концесійне законодавство для Грузії. Протягом року проект закону має надійти на розгляд Кабміну, який у свою чергу винесе закон у парламент на голосування.
Нагадаємо, Проектний офіс при Мінінфраструктури, з чисельністю персоналу в сім осіб, почав роботу в жовтні 2016 року. Ініціатором і основою офісу стала приватна некомерційна організація EasyBusiness. Фінансування офісу ведеться не з бюджету, а за рахунок коштів американського фонду Western NIS Enterprise Fund.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].