Гонка на виживання: рейтинг страхових компаній-2017
У трійці лідерів канадська «Колоннейд Україна» та європейські «Європейське туристичне страхування» (Німеччина) та «АХА Страхування» (Франція)

Mind представляє рейтинг надійності українських страхових компаній, складений за фінансовою звітністю 2016 року. Складаючи цей рейтинг, ми прагнули допомогти клієнтам і партнерам страховиків оцінити стан ритейлових страховиків для прийняття рішення про співпрацю з тією чи іншою компанією. Ми також проаналізували що може загрожувати стабільності страховиків у короткостроковій перспективі.
Перші місця рейтингу займають дочірні підприємства міжнародних фінансових груп – з німецькими, французькими, канадськими коренями. Найвищу позицію серед страховиків з українськими коренями займає «Експрес-страхування» сім'ї Васадзе.
Заряд оптимізму
Страховий ринок України поступово виходить з кризи. Згідно з даними Національної комісії з регулювання ринків фінансових послуг, за підсумками 2016 року страхові компанії наростили валові премії на 18,3%, чисті премії (без урахування перестрахування. – Mind) – на 18,4%. Причому в комісії стверджують, що зростання спостерігалося за всіма видами страхування.
Приріст чистих премій зі страхування авто склав 18,2%, страхування відмінного від транспорту майна – 20,3%, страхування від вогневих ризиків та стихійних лих – 37,9%, медстрахування – 22,5%. Премії зі страхування від нещасних випадків виросли на 64,3%.
У структурі платежів традиційно продовжують домінувати «моторні» види страхування (КАСКО, ОСАГО і «Зелена карта»): їхня частка до кінця 2016 року склала майже 33%. Страхування майна в портфелях страхових компаній складало 10%, медстрахування – 8,6%, страхування фінризиків – 7,5%, страхування від нещасних випадків – лише 2,7%.
Зростання виплат, навпаки, сповільнилося. Якщо за 2015 рік страховики (за винятком компаній зі страхування життя) виплатили на 55% більше, ніж протягом 2014 року, то за 2016 рік обсяг виплачених відшкодувань збільшився на 12,6%. Така тенденція безпосередньо пов'язана з обвалом курсу гривні у 2014 році. Девальвація призвела до зростання збитків, якими і «накрило» страховиків через рік. У 2016 році слідом за стабілізацією гривні вирівнялася і ситуація з виплатами.
Обсяг премій, які були витрачені на перестрахування, за 2016 рік зріс на 27,8%. Зокрема, приріст обсягів внутрішнього перестрахування склав 18% (проти падіння в 2015 році на 9,7%), зовнішнього – 56,6% (проти 65,3% у 2015 році). Пояснити це можна тим, що, з одного боку, слідом за активізацією страхового ринку ростуть і обсяги перестрахування. З іншого боку, ймовірно, що окремі СК продовжують використовувати перестрахування для виведення коштів. У тому числі за кордон.
Обсяг резервів страхових компаній протягом 2016 року збільшився на 13,9%, а сукупні активи, навпаки, скоротилися на 7,7%. Це можна пов'язати з тим, що протягом 2016 року Нацкомфінпослуг виключила зі свого реєстру 47 компаній. Це, у свою чергу, вплинуло на «бухгалтерський звіт» усього ринку. До того ж, незважаючи на загальне зростання, в окремих страховиків спостерігалося падіння не лише премій, а й капіталізації, і, як наслідок, активів.
Взагалі, український страховий ринок стає все більш концентрованим. Частка трьох найбільших ризикових компаній до початку 2017 року склала 18,9% (роком раніше – 14,7%), топ-10 – 44,6% (36,3%), топ-20 – 62,7% (60,3%) і топ-50 компаній контролювали майже 86% ринку (роком раніше – 85%). Таке укрупнення говорить про те, що український ринок стає більш зрілим. А також про те, що системні страхові компанії поступово витісняють слабших і дрібніших конкурентів.
Тримають оборону
Якщо оцінювати роботу страхових компаній «у лоб», за динамікою премій і виплат, то список лідерів буде цілком звичним. У топі – найбільші компанії з іноземним капіталом («АХА Страхування», «PZU Україна», «УНІКА», «ІНГО Україна», «Українська страхова група»), а також страховики-«старожили» з вітчизняним корінням. Такі як СГ «ТАС», СК «АСКА», «Оранта», «Універсальна», «Інгосстрах». З відносно «молодих» гравців – хіба що компанія «Арсенал Страхування», яка росте стрімкими темпами вже декілька років поспіль.
Але якщо аналізувати діяльність українських страховиків з точки зору надійності та прозорості їхнього бізнесу, картина буде зовсім іншою.
Для свого рейтингу Mind вибрав топ-40 найбільших страхових компаній за обсягом премій, залучених за 2016 рік (таблиця). Підсумковий бал, присвоєний учасникам рейтингу, розрахований на основі восьми індикаторів.
Перший – це боргове навантаження. Високий рівень цього показника говорить про те, що компанія живе за рахунок позикових коштів, що несе високі ризики для фінансової стабільності страховика.
Другий індикатор – ліквідність, яка відображає здатність компанії оперативно гасити борги. І чим вище ліквідність – тим краще.
Третій показник – рівень виплат (відношення виплат до премій). Фактично, він свідчить про те, наскільки «ринковим» є той бізнес, що його веде страховик, і як сумлінно він платить клієнтам. Варто зауважити, що оптимальний «коридор» рівня виплат знаходиться в межах 30–60%. Якщо співвідношення виплат і премій відчутно нижче – страховик має негативну платіжну дисципліну. Якщо ж значення наполегливо наближається до 80–100%, компанія, по суті, не має запасу міцності – і ризик її банкрутства в середньостроковій перспективі досить-таки великий.
Четвертий показник – приріст премій, позитивна динаміка яких дуже красномовна в тих економічних умовах, в яких уже не перший рік перебуває Україна.
П'ятий показник – динаміка капіталу. Зростання капіталізації дає страховику певну «подушку безпеки» в критичній ситуації. Іншими словами, якщо страхові резерви будуть вичерпані, саме капітал може стати джерелом погашення зобов'язань. Тому падіння обсягу капіталу можна розцінювати як негативне явище.
Шостий індикатор – рівень перестрахування. Жодна страхова компанія не може утримувати всі ризики на власних плечах. Тому частину з них вона віддає колегам по ринку, у тому числі і за кордон. Перестрахування в розумних межах дозволяє страховику впоратися з великими збитками і не розоритися. Водночас, якщо перестрахувальникам дістається понад 40–50% отриманих премій, це означає, що компанія не займається класичним страховим бізнесом.
Сьомий показник – коефіцієнт автономії. Його значення показує частку власних коштів підприємства в загальній сумі активів. Мінімальне значення коефіцієнта автономії не може бути нижче 30%, нормативне знаходиться в межах 50–60%. Якщо коефіцієнт автономії 70% і вище, це говорить про те, що страховик без проблем перекриє зобов'язання власними коштами.
Також при оцінці страхових компаній ми брали до уваги їхніх власників. Найкращим варіантом, на нашу думку, є наявність серед власників мажоритарних акціонерів-нерезидентів. Причому йдеться не про невідомі компанії з офшорною пропискою, а про міжнародні фінансові групи, які представлені в декількох країнах. Найслабкішими і схильними до дестабілізації, з нашої точки зору, є страховики, що мають закриту, непублічну структуру власності, і основні акціонери яких – українські бенефіціари.
Хто сильніший?
Найвищий рейтинг – 5 зірок отримала лише одна страхова компанія: «Колоннейд Україна» (колишня «QBE Україна»). Високий рейтинг в 4 зірки отримали ще дві компанії – «Європейське туристичне страхування» і «АХА Страхування». Ці страховики відрізняються оптимальним рівнем ліквідності, гарною платіжною дисципліною, демонструють стійке зростання премій і капіталу, а також мають достатній рівень фінансової автономії. У тому числі, вони можуть розраховувати на підтримку своїх акціонерів-нерезидентів.
Задовільний рейтинг в 3 та 3,5 зірки отримали 19 страховиків. Серед них як компанії з українським, так й іноземним капіталом. Пробитися у верхній рядок рейтингу цим СК у більшості своїй не дозволила недостатня ліквідність (особливо в «УНІКА» і «Універсальної»), незадовільна динаміка капіталу (у компаній «Саламандра-Україна», «Княжа», «Просто-Страхування» і «Глобус» зафіксовано його падіння) і перекоси в перестрахуванні (перш за все, у «Експрес-Страхування», «Провідна» і UPSK). Позицію в рейтингу деяким страховикам погіршили їхні власники. Наприклад, «Експрес-Страхування» є «кишеньковою» компанією корпорації «УкрАвто», а СК «Брокбізнес» афільована з депутатом Верховної Ради Віталієм Хомутинником.
Трохи нижчий рейтинг 2,5 зірки – на межі між низьким та задовільним та низький «2 зірки» отримали 16 компаній. Страховики, що входять до цієї групи, мають проблеми з ліквідністю або відрізняються поганою платіжною дисципліною. Наприклад, СК «Надійна» має рівень виплат менше 1% «Мегаполіс» – 3,4%. У страхових компаній «Кредо» та «Інгосстрах» рівень виплат, навпаки, перевищує 100%. Важливо зазначити, що обидві компанії спеціалізуються на страхуванні банківських позичальників, і діяльність на відкритому ринку, по суті, не ведуть.
Також багато компаній з цієї групи не відповідають нормативам перестрахування ризиків. Рівень перестрахування в СК «Юнівес», страхового товариства «Домінанта», СК «Альфа-Страхування», у «Інгосстраха» і «Мегаполіс» знаходиться в межах 1–3%. СК «Альянс» і «Надійна», навпаки, відправляють на перестрахування майже 90%, а СК «Кремінь» – 98%, у зв'язку з чим вона була виключена з рейтингу.
Одну зірку, тобто катастрофічний рівень надійності отримала лише одна компанія – «АСКА». У цієї компанія «провал» практично за всіма показниками: надмірна боргове навантаження (майже 390%), низька ліквідність (лише 10%), мізерний рівень виплат (8,1%), падіння премій (–25% за 2016 рік), слабкий приріст капіталу (8%), а також високий рівень перестрахування (71%) і значення коефіцієнта фінансової автономії (20,4%).
РЕЙТИНГОВА ТАБЛИЦЯ
*Оцінка параметру: 4 – високий, 3 – середній, 2 – задовільний, 1 – низький.
**Рівень надійності: ***** – Високий, **** – стабільний, *** – задовільний, ** – низький, * – катастрофічний.
Новий рік – старі проблеми
Незважаючи на те, що український страховий ринок демонструє ознаки відновлення, про реальне «здорове» зростання говорити зарано. Його динаміка за 2016 рік багато в чому інфляційна, тоді як приплив нових клієнтів досить слабкий.
До того ж, серед 271 non-life страхової компанії, яка перебувала в реєстрі Нацкомфінпослуг на початок 2017 року, реальну діяльність вели не більше 50–60 страховиків. Близько 200 гравців – це або «мертві душі», або компанії, що займаються «кептивним» і схемним страхуванням.
У 2017 році можна очікувати прискорення темпів зростання. За даними Insurance TOP, за І квартал 2017 року обсяги страхового ринку збільшилися на 31% порівняно з аналогічним періодом 2016 року. Проте, проблеми залишаться тими самими: нестабільний фінансовий стан, неідеальна платіжна дисципліна та ігнорування окремими компаніями нормативних вимог, що в перспективі може привести до їхнього банкрутства.
Методика рейтингу страхових компаній Mind
Рейтинг страхових компаній – інформаційний проект, спрямований на комплексне оцінювання страхових компаній, найбільших за обсягом страхових зборів в Україні. Рейтинг враховує найважливіші фактори фінансової стійкості та ділової активності страхових компаній, які можна розрахувати на основі публічної інформації.
Об’єкт рейтингу – страхові компанії, сума валових зборів яких за 2016 рік перевищує або дорівнює 100 млн гривень.
Предмет рейтингу – привабливість страхових компаній для власників рухомого й нерухомого майна, що визначається кількісно як загальна сума балів факторів привабливості – від 1 до 4, зважених на важливість кожного фактора – коефіцієнт у діапазоні від 0 до 1.
Якісно привабливість страхових компаній виражається зірковим рейтингом страхової компанії – від 0,5 до 5 зірок, що залежить від суми загального заліку. І головне значення має зірковий рейтинг страхової компанії, а не її порядковий номер у таблиці.
Періодичність рейтингування: щороку після публікації компаніями річної фінансової звітності.
Джерела даних: окремі показники фінансової звітності страхових компаній, відображені у формах фінансової звітності (Ф) і розділах звітності, підготовленої згідно з Розпорядженням Держфінпослуг № 39 від 03.02.2004 р. (Р), анкетування страхових компаній, що беруть участь у рейтингу.
Для визначення фактора «Рівень іноземної підтримки» використовується офіційна інформація АРІФРУ про власників істотної участі СК, дані інформаційних агентств «УНІАН», «Українські новини», «Інтерфакс-Україна», дані Mind, а також офіційна інформація компаній.
Обґрунтування вибору факторів привабливості страхових компаній для клієнтів
Під час підготування методики рейтингу враховуються такі фактори, що визначають привабливість страхових компаній із погляду клієнтів:
1. Боргове навантаження.
2. Ліквідність страхової компанії.
3. Рівень виплат.
4. Приріст страхових премій.
5. Приріст власного капіталу страхової компанії.
6. Входження СК до міжнародної фінансової групи (міжнародної страхової компанії).
7. Рівень перестрахування.
8. Коефіцієнт фінансової стійкості (автономії) СК.
Mind визначив рівень важливості кожного із запропонованих факторів через присвоєння ваг-множників, сума яких дорівнює одиниці.
За наявного рівня прозорості страхового ринку представлена нижче методика розрахунку факторів максимально адекватно відображає комплексну привабливість страхових установ для клієнтів.
Фактори та формули розрахунку
Розрахунок значень рейтингових факторів
№ | Фактор | Показник | Формула* | Вага фактора | |
1 | Боргове навантаження | Співвідношення зобов’язань до капіталу | (Зобов’язання/КАП) *100% |
0% – 75% 4б 75% – 150% 3б 150% – 250% 2б >250% 1б |
0,1 |
2 | Ліквідність | Співвідношення високоліквідних активів до зобов’язань | (Високоліквідні активи/зобов’язання)*100% |
>150% 4б 80% – 150% 3б 30% – 80% 2б <30% 1б |
0,15 |
3 | Рівень виплат | Співвідношення виплат у звітному періоді до валових премій попереднього періоду |
(Виплати(t) / П(t-1)) *100% |
45% – 60% 4б 30% – 45% 3б 20% – 30% або 60% – 70% 2б 5% – 20% або 70% – 80% 1б <5% або >80% 0б |
0,2 |
4 | Приріст страхових премій | Співвідношення приросту премій у звітному періоді до премій попереднього періоду |
((П – П (t-1) ) / П (t-1) )*100% |
>20% 4б 0% – 20% 3б (-20%) – 0% 2б < (-20%) 1б |
0,15 |
5 | Приріст капіталу | Співвідношення приросту капіталу у звітному періоді до капіталу попереднього періоду |
((КАП – КАП (t-1) ) / КАП (t-1) )*100% |
>20% 4б 0% – 20% 3б (-20%) – 0% 2б < (-20%) 1б |
0,05 |
6 | Входження до міжнародної фінансової групи | Власники: іноземна корпоративна структура; фізична особа-нерезидент; резиденти України | – |
– входить до міжнародної фінансової групи, головний офіс – у розвиненій країні, іноз. власники володіють контрольним пакетом 4б – входить до міжнародної фінансової групи, іноз. власники володіють міноритарним пакетом 3б – входить до міжнародної фінансової групи, головний офіс – у країні, що розвивається 2б – не має іноземних власників 1б |
0,2 |
7 | Рівень перестрахування | Співвідношення частки премій, переданих перестраховикам, до валових премій | ПереСтр(t) / П) *100% |
25% – 40% 4б 15% – 25% або 40% – 50% 3б 5% – 15% 2б <5% або 50% – 60% 1б |
0,05 |
8 | Коефіцієнт фінансової стійкості | Співвідношення власного капіталу до підсумку балансу пасивів компанії | (Власн. КАП/ПАСИВ) *100% |
>60% 4б 40% – 60% 3б 20% – 40% 2б <20% 1б |
0,1 |
Загальний залік | Сума балів факторів, зважених на відповідні ваги | ЗагЗал = | 1,00 |
* – умовні позначення, використані у формулах, означають:
Зобов’язання – сума поточних і довгострокових зобов’язань страхової компанії;
КАП – підсумок балансу активів без балансової вартості компанії й без зобов’язань;
КАП (t-1) – підсумок балансу активів без балансової вартості компанії й без зобов’язань за попередній звітний період;
Високоліквідні активи – гроші та їх еквіваленти;
Виплати (t) – страхові виплати компанії за звітний період;
П (t-1) – зібрані страхові премії за попередній до звітного період;
П – зібрані страхові премії за звітний період;
ПереСтр (t) – частка премій, переданих у перестрахування за звітний період;
Власн. КАП – власний капітал;
ПАСИВ – підсумок балансу пасивів компанії.
Кожному фактору, перед тим, як зважити на його важливість, присвоюється бал від 1 до 4. Бали залежать від діапазону, у який потрапляє значення показника, що відображає кількісний вміст фактора.
Наприклад, якщо фактор «Рівень виплат» понад 50%, то такій страховій компанії присвоюється найбільший бал за цей фактор – 4.
Якщо ж він лежить у діапазоні від 40% до 50% – 3 бали.
Якщо значення показника перебуває в діапазоні від 20% до 40% – 2 бали.
Якщо рівень виплат становить від 10% до 20%, страхова компанія отримує 1 бал.
Якщо значення показника менше 10% – 0 балів.
Згодом отриманий бал множиться на вагу фактора. Для фактора «Рівень виплат», наприклад, вага фактора становить 0,2.
Сума загального заліку для кожної страхової компанії розраховується через додавання чисел, отриманих від множення балів на вагу кожного фактора. Чим більше значення загального заліку, тим привабливішою є страхова компанія для клієнтів.
Визначення рейтингової категорії
Рейтингова таблиця будується за допомогою ранжування страхових компаній, що беруть участь у рейтингу, у порядку спадання суми їхнього загального заліку – ЗагЗал.
Після цього, залежно від діапазону, у який потрапляє кожна страхова компанія, їй присвоюється зірковий рейтинг від 0,5 до 5 зірок.
Критерії присвоєння рейтингових категорій
Значення суми загального заліку – ЗагЗал | Зірковий рейтинг | Зміст категорії |
від 3,7 до 4,00 | 5 | Високий рівень привабливості для клієнтів |
від 3,1 до 3,69 | 4 | Стабільний рівень привабливості для клієнтів |
від 2,5 до 3,09 | 3 | Задовільний рівень привабливості для клієнтів |
від 1,8 до 2,49 | 2 | Низький рівень привабливості для клієнтів |
від 1,2 до 1,79 | 1 | Катастрофічний рівень привабливості для клієнтів |
Методика Рейтингу у майбутньому може бути частково змінена в розрахунковій частині чи доповнена новими факторами з урахуванням динаміки показників діяльності страхового ринку, а також унаслідок підвищення рівня розкриття фінансової інформації страховими компаніями України. Тому кожен новий Рейтинг має супроводжуватися критичним переглядом методики рейтингування автостраховиків, яка в разі виявлення невідповідностей новим реаліям повинна адекватно коригуватися.
Від редакції:
Головне значення має зірковий рейтинг страхової компанії – від 0,5 до 5, а не її порядковий номер у таблиці. Редакція й автори рейтингу не відповідають за рішення третіх осіб, ухвалені винятково на основі цього рейтингу.
Рейтинг має виключно інформаційний характер. Він відображає лише думку редакції щодо рівня привабливості страхових компаній на основі фінансової звітності. Рейтинг не можна розглядати як єдину рекомендацію для вибору страхових продуктів.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].