Перспективи-2018: чому зростуть тарифи на «дротовий» інтернет
І що запропонують провайдери фіксованого доступу в якості компенсації зростання цін

Наприкінці 2017-го і на початку 2018-го інтернет-провайдери стали повідомляти абонентам про підвищення своїх тарифів. Які фактори підштовхнули до зростання цін? Наскільки збільшаться «чеки» абонентів в 2018 році? Чому Україна продовжує утримувати пальму першості за найнижчими середнім тарифами за доступ в мережу? Ці та інші питання Mind поставив гравцям ринку і експертам.
Що маємо? Україна кілька років поспіль лідирує у світових рейтингах найдешевшого фіксованого ШСД (широкосмугового доступу до дротового інтернету). За даними одного з останніх досліджень доступності цін за інтернет, в 2017 році наша країна зайняла друге місце за цим показником у світі із середньою вартістю послуг $5,52 на місяць. У сусідніх країнах показники значно вище: в Білорусі – $12,77, Польщі – $19,03, Словаччині – $22,01, Угорщині – $24,54, Румунії – $13,55, Молдові – $10,8, Росії – $9,82. Найдорожчий в світі доступ – в Буркіна-Фасо ($961,22 на місяць).
Скільки українці в середньому платили за інтернет у 2017 році? Тарифи коливалися від 30 грн до 350 грн на місяць. «А середньоринковий ARPU (дохід з одного абонента) на масовому ринку за підсумками третього кварталу 2017 року – від 75 до 80 грн», – розповідає директор з корпоративних комунікацій «Укртелекому» Михайло Шуранов. Ці дані Mind підтвердили в «Київстар», Vega і «Паутина.Нет».
Але середньоринкові показники – це «температура по лікарні». «У 2017-му ARPU на ринку різнився від компанії до компанії дуже суттєво», – зазначив директор «Паутина.Нет» Олександр Арутюнян, повідомивши, що в їхній компанії середній чек набагато вище. За підсумками року ARPU в ГК «Тріолан» досяг майже 150 грн, у «Фрегат» – 100 грн. У третьому кварталі минулого року середній чек абонентів послуги «Домашній Інтернет» від «Київстар» склав 69 грн, в «Укртелекомі» – 77 грн. Інші опитані гравці ринку не розкрили показники своїх компаній.
Чому так склалося? Спікери виділили чималий список взаємопов'язаних факторів, що стримують тарифи.
Величезна конкуренція. «За різними підрахунками, в Україні працює близько 4500 провайдерів. Це призводить до дуже високої концентрації пропозицій. Наприклад, для великих міст 5-7 провайдерів в одному багатоповерховому будинку – норма. Така конкуренція породжує демпінгові пропозиції, особливо з боку «сірих» операторів», – зазначає Михайло Шуранов.
Схожа думка – у голови правління Інтернет Асоціації України (ІнАУ) Олександра Федієнко: «В Україні дуже велика кількість операторів для стисненого ринку. От і демпінгують».
Відсутність загороджувальних бар'єрів для входу на ринок. За словами гендиректора групи компаній «Тріолан» Вадима Сидоренка, висока конкуренція стала можливою завдяки досить лояльному регулюванню. «Немає порога на вхід у бізнес і контролю над діяльністю. Макро-оператори ростуть як гриби», – підкреслює Федієнко.
«Тінь» скорочує витрати. Частина учасників ринку не обтяжують себе витратами на легалізацію. «На ринку чимало локальних «тіньових» компаній, які ніде не зареєстровані. Багато хто з них надають послуги низької якості і конкурують тільки за рахунок низької вартості», – вважає в.о. керівника напряму FTTB «Київстар» Микола Бумажний.
За словами гендиректора Vega Мурата Чинара, у цих тисяч провайдерів низька ціна стала основним аргументом для ведення конкурентної боротьби. «З огляду на те, що багато хто з них не має стратегічних планів довгострокового розвитку, а частина взагалі не платить податків, і не відповідає технічним стандартам, вони можуть дозволити собі демпінгувати. А білі гравці змушені підлаштовуватися під сформовані ціни на ринку, тому що не можуть дозволити собі масового відтоку абонентів на користь демпінгуючих конкурентів», – підкреслює Мурат Чинар.
«Багато хто не укладають договори сервітуту, на споживання електрики, ліцензійні угоди з телеканалами на ретрансляцію їхнього контенту у себе в мережі. Дрібний бізнес не виходить з тіні, де він може прожити досить довго. Адже можна працювати на дорогому, розумному обладнанні, а можна побудувати мережу і на дешевих комутаторах з домашнім комп'ютером, обслуговуючи 1000 абонентів», – пояснює Олександр Арутюнян.
Унікальне стратегічне планування, що не враховує майбутні витрати. «Некомпетентність топів і маркетологів ряду учасників ринку призводить до того, що в деяких великих компаніях персонал замилює очі своїм акціонерам, а у дрібних – менеджментом займаються колишні монтажники або ніхто», – вважає Арутюнян. «Особливості українського бізнесу – повна відсутність правил ціноутворення і тотальний демпінг, який багатьом замінив маркетинг», – іронізує телеком-експерт Олександр Глущенко.
На його думку, провайдери, які активно демпінгують, морально перебувають у періоді розквіту ринку телекомунікацій (в 2008-2013 роках), коли «долар був по 8», конкуренція, проникнення – мінімальними, а споживчий попит і платоспроможність – максимальними. «Багато хто просто не враховують капітальні витрати, амортизацію обладнання, вартість грошей і упущені вигоди», – вважає Глущенко.
Рівняння на купівельну спроможність. «Україна значно постраждала економічно протягом останніх 10 років, втративши в ВВП і людському ресурсі. За цей час національна валюта впала більш ніж у п'ять разів. Ці фактори призвели до відчутного зниження купівельної спроможності населення. Внаслідок чого зараз товари і послуги масового споживання містять у собі меншу маржинальність, ніж у більш благополучних країнах», – зазначає Мурат Чинар. За його словами, в Україні тарифи нижчі не тільки на телеком-послуги, а й на багато інших товарів і послуг, вироблених у нашій країні і для місцевого ринку. Це підтверджує індекс Біг Мака (неофіційний спосіб визначення паритету купівельної спроможності. – Mind), за яким Україна перебуває на останньому місці з 45 країн.
Підмога від більш маржинальних напрямків. Утримувати низький рівень тарифів деяким компаніям дозволяє перерозподіл доходів, одержуваних із суміжних ніш. «Фіксований ШПД – один із видів бізнесу для багатьох учасників ринку. А деякі заходять у приватний сектор з PON (Passive optical network, пасивна оптична мережа. – Mind), де немає конкуренції, а потім активно випалюють ринок в багатоповерховій забудові у конкурентних війнах», – зазначає телеком-експерт Олександр Глущенко.
На думку Арутюняна, всі вищеописані фактори призводять до того, що старий великий зарубіжний телеком-бізнес хоче піти з України, а новий – побоюється заходити.
Чому провайдери мають намір підняти тарифи в 2018 році? «У 2017-му більшість провайдерів фіксованого інтернету переглянули свої тарифи у бік збільшення, і цей процес триває», – вважає Микола Бумажний. Окрім базових «стимулів» для більшості українських компаній (девальвації гривні, зростання вартості енергоносіїв, комунальні послуг, оренди, збільшення податкового навантаження і т.п.), ціни на телеком-ринку залежать і від специфічних факторів.
Витрати на придбання і ремонт обладнання. «Зростання тарифів підстьобує наявність імпорту в структурі витрат», – розповідає співзасновник компанії «Фрегат» Сергій Шишкін. «Дороге обладнання продається тільки за долари. Інших варіантів просто немає. Вартість зовнішніх каналів також прив'язана до валюти», – уточнює Арутюнян. У TЕNЕТ наводять аналогічний аргумент. «Для розвитку телекомунікаційної мережі ми використовуємо професійне обладнання, яке в основному виробляється за кордоном і дорожчає пропорційно зростанню курсу валюти», – підкреслили в прес-службі компанії.
«Мережі фіксованого інтернету вимагають постійних інвестицій для підтримки якості надання послуг, оновлення, відновлення інфраструктури, розширення каналів зв'язку і т.д. Перегляд тарифів – необхідний крок для компаній. Але навіть більш висока ціна змушує багатьох гравців ринку ШСД балансувати на межі рентабельності», – зазначає Микола Бумажний.
«У 2018-му амортизація нагадає про себе безлічі провайдерів, які раніше про неї забували. У минулому році багато гравців вже постраждали від відсутності запасного обладнання і «людиносили», оскільки економили й оптимізували. А вимоги до швидкості інтернету, оперативності ремонту, обслуговування у абонентів ростуть», – розповідає Арутюнян.
PR-менеджер «Волі» Інна Калініна вважає, що основним драйвером зростання тарифів стали зміна договірних відносин з українськими медіагрупами, зростання споживання трафіку абонентами, необхідність інвестицій в поліпшення якості мережі та модернізація обладнання.
За словами Мурата Чинара, підвищує витрати і необхідність відновлювати телекомунікаційні мережі, які пошкоджують вандали або розкрадачі. «На жаль, за останні два роки кількість таких інцидентів багаторазово збільшилася. Від них страждають більшість великих гравців галузі», – розповідає гендиректор Vega.
Ще один дуже важливий фактор – утримання висококваліфікованих співробітників. «Персонал, якому пропонують мізерну зарплату, їде за кордон або мігрує в більш високооплачувані ніші. Провайдери змушені піднімати зарплати, щоб не втратити якісні кадри», – розповідає Арутюнян.
Наскільки істотно подорожчають послуги? «У середньому прайс виросте від 30% до 50% за кілька етапів. 100 мегабіт коштуватимуть від 200 грн. Це та медіана, до якої ринок прагне вже до весни. Преміум-сегмент виросте до 300 грн», – вважає Арутюнян. Схожий прогноз у Глущенко: «Для України природна ціна за ШПД-доступ на швидкості до 100 мегабіт – 150-200 грн. Тарифи зростуть від 20 до 50 грн за вартість пакета. При цьому буде зменшення пакетних швидкостей. Горезвісні «100 мегабіт» як індекс якості в регіонах непотрібні, природна потреба там – 30-50 мегабіт. Люди навчаться купувати меншу швидкість за менші гроші, зате оплачувати будуть стабільно», – вважає експерт.
«Ми вже підняли тарифи 1 вересня 2017 року зі 120 до 150 грн. Також на кабельне ТБ 1 січня 2018-го – з 15 до 50 грн. Таким чином абоненти, у яких були дві послуги, до 1 вересня платили 135 грн, а тепер 200 грн. Тому в найближчому майбутньому підвищувати тарифи не плануємо», – розповів Вадим Сидоренко.
Решта спікерів не ризикнули уточнити, на скільки саме планують підвищувати ціни. «Київстар» аналізує ситуацію, прораховує різні сценарії, які дозволять нам утримувати високу якість послуги при доступній ціні», – зазначив Микола Бумажний. «Ми змушені були переглянути тарифи на інтернет і змінити їх з 2018 року. Таке рішення пов'язане з ростом собівартості послуг, зокрема – збільшенням вартості енергоносіїв і експлуатації мережі», – розповідає Шуранов.
«Прогнозуємо, що в 2018 році інтернет-провайдери продовжать коригувати свої ціни і приводити їх до рівня економічно виправданих. Інфляція за підсумками 2017 року зросла навіть понад очікування, а зростання вартості комунальних послуг і всіх продуктів, вартість яких залежить від курсу іноземних валют, не дозволять залишатися однією з найдешевших за вартістю інтернет-доступу країною в світі. І одночасно надавати той рівень стабільності та якості, який вже сьогодні очікують споживачі», – вважає Мурат Чинар.
«Ми регулярно піднімаємо тарифи, оскільки вибрали шлях не знижувати якість послуг і обслуговування клієнтів. Будуємо свою мережу на дорогому обладнанні з резервуванням усього, що тільки можна, утримуємо великий штат персоналу, щоб клієнт знав: на нас можна покластися», – підкреслює Арутюнян.
Чому деякі провайдери не піднімуть ціни? Олександр Глущенко виділив три причини. «Фобія втрати абонентської бази і мнимої конкурентної переваги на ринку. Деякі побоюються, що абоненти будуть масово відключатися через подорожчання на 20-30 грн. Але парадокс в тому, що нові не підключаються, навіть якщо провайдер пропонує акцію «інтернет безкоштовно на ХХ місяців», – іронізує експерт. За його словами, утримати ціни зможуть гравці, для яких ШПД – не основний вид бізнесу, а мінімізація маржі некритична. Третя причина – випалювання ринку, сподіваючись «вбити» конкурентів. «Така тактика обходиться дешевше, ніж покупка конкуруючих компаній. Але спрацьовує не завжди і не скрізь», – говорить Глущенко.
Олександр Федієнко вважає, що головна причина – страх програти: «Деякі оператори локального рівня, навіть пройшовши точку маржинальності, бояться втратити те, що мають. І надалі купують дороге обладнання, вганяючи себе і сім'ї у кредити».
Які «смаколики» провайдери пропонують абонентам натомість зростання цін? «Більше швидкості, каналів і сервісів», – говорить Шишкін. За словами представника «Домашнього Інтернету», оператор і далі просуватиме тариф «Київстар Всі разом», який об'єднує в одному пакеті послуги мобільного зв'язку, фіксованого інтернету і телебачення – зі знижкою 50%.
«При підвищенні тарифу на кабельне ТБ ми додали кілька платних телеканалів. А для ШПД видимих «смаколиків» вкрай мало, бо у нас безлімітний тариф. Тому основна наша концентрація – на якості обслуговування абонентів», – зазначає гендиректор «Тріолана».
За словами Мурата Чинара, Vega робить акцент на наданні комплексної послуги. «Всім інтернет-абонентам даємо можливість використання послуги голосового зв'язку, куди включені великі обсяги хвилин для дзвінків на фіксовані та мобільні номери. Пропонуємо IPTV (технологія цифрового телебачення в мережах передачі даних. – Mind). Також розвиваємо технологію GPON (англ. Gigabit Passive Optical Network, технологія пасивних оптичних мереж. – Mind), яка дозволяє надати абонентам швидкість до 1 Гбіт/с», – говорить гендиректор компанії.
«У 2018-му «Укртелеком» продовжить технічну модернізацію інфраструктури. На новій мережі ми надаємо послуги доступу до інтернету за технологією FTTx (англ. fiber to the x – оптичне волокно до точки X. – Mind) на швидкості до 1 Гбіт/с», – зазначає Шуранов.
У прес-службі TENET розповіли, що надають 50% знижки для багатодітних сімей, інвалідів, сімей, які виховують дитину-інваліда, ліквідаторів ЧАЕС та учасників бойових дій.
На думку Глущенко, у подальшому виграють ті учасники ринку, які не надаватимуть «голий» інтернет. «Заявка «ми – труба» приречена на провал. Крім доступу, клієнтові необхідні додаткові сервіси та бандли, які дозволять отримати послугу від зрозумілого постачальника і єдиний рахунок», – вважає експерт. Він перераховує можливі «смаколики»: телебачення як власний продукт або бандл з ОТТ-сервісами, доступ до відеотеки VOD, хмарних і локальних (відеокамери) сервісів. Для периферії – ip-адреси, прискорювачі інтернету, антивіруси.
Олександр Федієнко вважає, що досі багато операторів продовжують пропонувати єдину «перевагу» – телебачення. «Цією послугою вони пробують датувати і драйвувати продаж інтернету. Це тупиковий шлях. Оператор може почати будувати на своїй мережі ігрові, освітні платформи або сервіси безпеки, корисні місту, селу, домогосподарству. І давати до них доступ лише своїм абонентам», – ділиться ідеями глава правління ІнАУ.
Коли зупиниться зростання цін? На думку Арутюняна, після досягнення «порогу» $9-12 за інтернет і $15-20 – за спільну послугу «Інтернет + ТВ». Спікер вважає, що цю планку ринок може пробити протягом двох-трьох років. «Якщо ж зростання цін не буде – провайдерів стане набагато менше. За останні пару років дуже багато компаній були змушені піти з ринку, або збанкрутувавши, або продавши свій бізнес великим гравцям. Якщо тенденція не зміниться – конкуренція серйозно скоротиться. Решта на ринку підвищать тарифи вже на порядок», – резюмує Арутюнян.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].