300 мільярдів на дороги: хто зможе заробити на будівництві
Та кому це вдається вже зараз

21 березня Кабінет міністрів затвердив державну цільову економічну програму розвитку автомобільних доріг загального користування державного значення на 2018–2022 роки. За п'ять років із різних джерел на дороги планується витратити близько 300 млрд грн. Уже цьогоріч дороги отримають як мінімум 50 млрд грн – рекордну суму за весь час незалежності. У МІУ переконані: через 5–7 років в Україні значно покращиться якість доріг.
Звідки гроші? Більшу частину грошей за держпрограмою дороги отримають із Державного дорожнього фонду (ДДФ), який розпочав роботу з 1 січня 2018 року. Планується, що цього року до нього надійде 50% від оплати акцизного збору на паливо, плати за проїзд дорогами великогабаритних авто, параметри яких перевищують норми, а також акцизний податок із ввезеного до України транспорту. Наступного року цей показник зросте до 75%, а з 2020-го – до 100%.

Згідно з підрахунками «Укравтодору», цього року до бюджету ДДФ надійде близько 32–33 млрд грн, у 2019 році – 51 млрд грн, у 2020-му – 69,8 млрд грн. Також окремо цього року держава профінансує кілька проектів у дорожній сфері на суму 11,4 млрд грн.
Буде продовжено і так званий митний експеримент – з 2015 року наднормативні надходження митниці податкові спрямовують на будівництво й ремонт доріг у своєму регіоні. Минулого року такий експеримент приніс дорогам понад 12,3 млрд грн.
Очікується, що цього року митні збори дадуть дорогам додаткові 6–7 млрд грн.
Як витратять? На дороги державного значення піде 60% бюджету ДДФ, на дороги місцевого – 35%, ще 5% направлять на безпеку на дорогах. Тобто цього року дороги державного значення з фонду отримають майже 20 млрд грн, 11,5 млрд грн дістануться дорогам місцевого значення, ще 1,6 млрд грн спрямують на безпеку.
Але є нюанс – у законі, який ініціював створення Дорожнього фонду, передбачені виплати за кредитами, які раніше брав «Укравтодор». Цього року за зовнішніми борговими зобов'язаннями «Укравтодору» потрібно віддати близько 6 млрд грн. Загальний же кредитний портфель держагентства становить близько 40 млрд грн.

Що відремонтують? В «Укравтодорі» роблять акцент на так званий маршрутний принцип ремонту доріг. «Сенс маршрутного принципу в тому, щоб не ремонтувати ділянки різних доріг, а брати в роботу ділянки однієї. У першу чергу ремонтуватимуть дороги, які є частиною міжнародних транспортних коридорів – на них найінтенсивніший рух», – констатує Артем Безуглий, в. о. директора ДП «Державний дорожній НДІ ім. Н.П. Шульгіна». Такий підхід, за його словами, дозволить вже через п'ять років зв'язати якісними дорогами майже всі обласні центри України. Прикладами таких робіт цього року стануть GoHighway (мета проекту – об'єднати порти Балтійського моря з портами Одеси, Херсона та Миколаєва), траса М-03 Київ – Харків – Довжанський тощо.
Загалом за цей рік в «Укравтодорі» планують відремонтувати 23 об'єкти. Серед них ділянка Тернопіль – Хмельницький – Вінниця – Умань траси М-12, ділянка Біла Церква – Умань – Одеса траси М-05, Обухів – Знам'янка траси Н-01, ділянка Запоріжжя – Маріуполь (Н-08) та ін. За протяжністю це приблизно стільки ж, скільки відремонтували за два попередні роки. «У 2016 році ми відремонтували близько 1000 км дорожнього покриття, у 2017 році – 2300 км, цього року плануємо 4000 км», – підкреслює Володимир Омелян.

Що це означає? Дорожнє будівництво знову стає привабливим бізнесом. «У зв'язку із збільшенням фінансування ринок дорожнього будівництва зростатиме. Є перспективи», – говорять в «Укравтодорі». І це як мінімум добрий сигнал для європейських компаній, для яких власний ринок вже давно замалий.
Поодинокі приклади вже є. Наприклад, в Україні будує ВАТ «Дорожньо-будівельний трест №2 м. Гомель», що входить до структури «Белавтодору» (аналог «Укравтодору» в Республіці Білорусь). За словами Володимира Омеляна, минулого року виграла тендер на суму 42,5 млн євро на будівництво північного обходу Житомира китайська компанія Sinohydro (на жаль, редакції Mind не вдалося знайти інформацію про такий тендер у системі ProZorro).
У лютому цього року про вихід на наш ринок заявила польська Mirbud S.A. «Ми бачимо тут дуже великий потенціал для нашої діяльності у сфері інженерно-дорожнього будівництва», – коментував вихід на український ринок президент і мажоритарний акціонер Mirbud SA Єжи Міргос.
Цікавилася українським ринком ізраїльська дорожньо-будівельна компанія Shapir Group. Декілька років тому до нас повернулася турецька компанія Onur. Турки вже встигли добре освоїтися на українському ринку – з 2016 року, за даними аналітичної системи YouControl, вони виграли державних тендерів на суму 6 млрд грн.
Може повернутися в Україну і австрійський концерн Strabag. У 2000-х австрійці вже намагалися вести тут бізнес, але у дорожню галузь потрапити так і не зуміли – займалися нерухомістю. «Прихід провідних іноземних дорожньо-будівельних компаній в Україну означає високу якість, нові технології й нульову толерантність до корупції та зловживань», – вважає Володимир Омелян.
Топ-5 переможців тендерів з ремонту доріг у 2017 році
Переможець | Власник | Які роботи | Сума контракту, с НДС (млн грн) |
ТОВ «Онур Конструкціон Інтернешнл» | Четінджевіз Ісхан (Туреччина) | Поточний середній ремонт автомобільної дороги Н-08 Бориспіль-Дніпропетровськ-Запоріжжя на ділянці км 450+455 – км 474+193; | 469, 8 |
ТОВ «Автомагістраль-Південь» | Валерій Коротков, Олег Наливанний (Одеська обл.) | Поточний середній ремонт дороги Р-65 КПП «Миколаївка»-Семенівка-Новгород-Сіверський-Глухів-КПП «Катеринівка» (окремими ділянками); | 386,8 |
ТОВ «Автомагістраль-Південь» | Валерій Коротков, Олег Наливанний (Одеська обл.) | Поточний середній ремонт автомобільної дороги Н-11 Дніпропетровськ – Миколаїв (через м. Кривий Ріг) на ділянці км 164+300- км 179+570 | 225,4 |
ТОВ «Шляхове будівництво «Альтком» | Олександр Тісленко (Донецька обл.) | Поточний середній ремонт мосту через р.Дніпро на км 23+068 дороги Н-16 Золотоноша-Черкаси-Сміла-Умань; | 121,2 |
ВАТ «Дорожно-будівельний трест № 2 м. Гомель» | Белавтодор (Білорусь) | Поточний середній ремонт автомобільної дороги Н-16 Золотоноша-Черкаси-Сміла-Умань на ділянці км 0+000-км 12+300; | 113,1 |
За даними офіційного порталу оприлюднення інформації про публічні закупівлі України Prozorro
Який ринок? Пару років після кризи 2014-го велику частину ремонтних робіт виконували структурні підрозділи «Укравтодору» – у 2015-му на них припадало до 80% ринку в грошовому вираженні. Тоді держава заборгувала підрядникам, і приватний бізнес втратив інтерес до ремонту. Так, за підсумками першого півріччя 2015-го дорожники виконали роботи на суму 1,2 млн грн, але держава оплатила лише 70% від цієї суми.
Ситуація почала змінюватися з 2016 року – коли обсяги виплат за борговими зобов'язаннями «Укравтодору» знизилися. Наприклад, у 2015 році бюджет «Укравтодору» становив 24 млрд грн, з яких понад 17,5 млрд грн пішло кредиторам. У 2016 році «Укравтодор» отримав близько 10 млрд грн, а в 2017-му вже 20 млрд грн, але на погашення кредитів пішло вже близько 60% загального бюджету Держагентства у 2016 році, і менше 40% у 2017-му. Цьогоріч на розрахунки з кредиторами «Укравтодор» витратить менше 15% від тієї суми, яку отримають дороги.

Хто підрядник? Зараз найбільші підрядники у дорожньому будівництві – компанії «Автомагістраль-Південь», «ПБС», «Альтком», «Автострада» і «Славдорстрой». За даними системи YouControl, минулого року «Автомагістраль-Південь» виграла державні тендери на загальну суму майже 11 млрд гривень, ПБС – на 3,7 млрд грн, «Автострада» – на 320 млн грн, «Славдорстрой» – на 640 млн грн. Компанія «Альтком» донецького бізнесмена Олександра Тисленка дещо втратила свої позиції після 2014 року. За даними YouСontrol, «Шляхове будівництво Альтком» виграло у 2016 році державних тендерів на суму 176 млн грн, у 2017-му – на 2,4 млрд грн.
Примітно, що в згаданому списку тільки «Альтком» і «Автомагістраль-Південь» відомі ринку – у них є досвід і певне портфоліо. А ось «Автостраді», «Славдорстрою» від сили 2,5 року, й більшості назви цих компаній незнайомі. Компанія «ПБС» теж до кінця 2015-го була непомітним гравцем на ринку будівництва. За інформацією Mind, ситуація змінилася 2016 року, коли фірму придбали структури, підконтрольні групі «Приват». Зокрема, одним із власників цієї компанії називають Олександра Шевченка, співвласника ГК «Буковель».

Які перспективи? Ринок дорожнього будівництва залишається складним і незрозумілим. Співрозмовники Mind говорять, що тендери стали прозорішими, а ось до якості робіт великі претензії. Так, наприклад, в «Укравтодорі» визнали неякісними понад 80% ремонтних робіт, які були виконані на дорогах у 2016 році.
«Контроль якості робіт не став ані прозорішим, ані кращим. 87% ремонтів 2017 року – це поточний середній ремонт, на який не поширюється контроль держави в особі Ахрбудінспекції (Державної архітектурної будівельної інспекції. – Mind)», – каже Наталія Форсюк, директор Національного секретаріату CoST Ukraine.
Це означає, що майже 90% виконання робіт контролювало ДП «Дорцентр», що входить до структури «Укравтодору», – тобто якість виконаних робіт контролював сам замовник.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].