Пігулка від хакерів: як бізнес захищає себе від кібератак
І чому страхування кібер-ризиків стане одним із найзатребуваніших інструментів цифрової безпеки

За даними компанії McAfee, що займається розробкою антивірусного програмного забезпечення, кібер-злочинці щорічно завдають світовій економіці збитків у розмірі $600 млрд. Страховий концерн Lloyd's називає трохи скромнішу цифру – $400 млрд на рік.
З цими оцінками складно не погодитися. Особливо якщо подивитися на те, з якою швидкістю цифрові технології накривають планету. За даними компанії Herjavec Group, яка спеціалізується на консалтингу у сфері кібер-безпеки, зараз у світі понад 4 млрд користувачів інтернету, у 2022 році їхня кількість зросте до 6 млрд, а в 2030-му – до 7,5 млрд. А за прогнозами Ericsson, до 2023 року кількість підключених до глобальної мережі пристроїв досягне 30 млрд. Це майже вдвічі більше, ніж у 2017 році.
При цьому від хакерських зазіхань страждають навіть більшою мірою не пересічні користувачі, а великий бізнес, що втрачає колосальні гроші. Лише атака вірусів WannaCry і Petya у 2017 році зачепила 150 країн і завдала збитків більш ніж на $12 млрд. Тому компанії витрачають на кібер-захист все більше коштів. У дослідженні агентства MarketsandMarkets йдеться про те, що за підсумками 2018 року витрати бізнесу на захист від хакерів склали майже $153 млрд, а в 2023-му вони перевищать $248 млрд.
Серед іншого, це витрати і на страхування від кібер-ризиків та інших цифрових загроз.
Кібер-страхування – явище нове
Не тільки для України, а й для всього світу. За даними Munich Re, подібний захист пропонують у цілому 60 страхових компаній у різних країнах. Водночас страхуванням покрито лише 5% кібер-ризиків.
Проте валоподібне зростання загроз із боку хакерів стимулює розвиток цього напрямку, і за оцінками тієї ж Munich Re, обсяги кібер-страхування у 2020 році складуть вже $8–9 млрд проти $3,4–4 млрд у 2017 році. А згідно з дослідженням страхової групи Allianz, ринок кібер-страхування зростає на 25–50% щороку.
До слова, перші договори страхування кібер-ризиків були укладені ще у 2010–2011 роках. Цю тему обговорювали на щорічному форумі в Давосі у 2012 році. Але активне зростання цього виду страхування почалося декілька років по тому, після масових зламів корпоративних і урядових ресурсів у США. Тому 90% ринку страхування кібер-ризиків припадає саме на Сполучені Штати.
Кібер-ризик – це ризик, пов'язаний з використанням комп'ютерного обладнання та програмного забезпечення як в місцевих (локальних) мережах, так і в глобальній інтернет-мережі; у розрахунково-платіжних системах, у системах інтернет-торгівлі та в промислових системах управління. Також це ризик, пов'язаний з накопиченням, зберіганням і використанням особистих персональних даних.
Таким чином, договір страхування кібер-ризиків допомагає захиститися від загроз, внаслідок яких може статися витік даних, вихід з ладу різного обладнання, а також збитків, які через ці події несе страхувальник.
Страхові компанії поки що тільки напрацьовують практику страхування кібер-ризиків, і стандартизованих страхових продуктів не існує. В Україні взагалі такі договори поодинокі.
«Найчастіше попит компаній на таке покриття задовольняється через придбання додаткових розширень у договорах майна, відповідальності. Але покриття за кібер-ризиками в таких договорах, з огляду на специфіку цих видів страхування, досить обмежене. Наприклад, покриття фінансових збитків внаслідок припинення діяльності в результаті кібер-інциденту», – пояснює В'ячеслав Хлопонін, молодший андеррайтер страхової компанії «УНІКА».
Тому договір кібер-страхування – це зазвичай комплексний продукт, що включає в себе страхування майна, відповідальності та фінансових ризиків. Основний страховий випадок – збитки, що виникли в результаті порушення роботи комп'ютерної мережі (або її систем безпеки) страхувальника через вторгнення третіх осіб.
«Прикладами наслідків такого вторгнення можуть бути: надання несанкціонованого доступу до комп'ютерних систем компанії; зміна, видалення або передання електронних даних, програмного забезпечення; використання ресурсів комп'ютерної системи і т. д. У свою чергу, несанкціоноване вторгнення зазвичай має на увазі використання будь-яких засобів деактивації та уникнення систем захисту комп'ютерної мережі (включаючи віруси і шкідливі програми, фішинг) та DoS/DDoS-атаки», – розповідає В'ячеслав Хлопонін.
Збитки від кібер-ризиків можна розділити на три групи
Безпосередньо збитки самого страхувальника. Мова про втрати (недоотриману вигоду) через переривання діяльності та витрати на відновлення пошкодженої інфраструктури (наприклад, на придбання нового комп'ютерного обладнання) і на усунення прогалин у системі кібер-безпеки страхувальника, які стали причиною виникнення інциденту.
Збитки від претензій третіх осіб. У цьому випадку покривається відповідальність у межах матеріального збитку, моральної шкоди, порушення прав інтелектуальної власності тощо.
Витрати на кризовий менеджмент. Страхова компанія відшкодовує витрати на залучення експертів з IТ-безпеки, консультантів, юристів для усунення та мінімізації втрат внаслідок кібернетичної атаки.
«У додатковому покритті деяких страхових програм є послуга, що покриває витрати на кризовий PR і на відновлення репутації компанії після кібератаки», – коментує Андрій Семченко, директор департаменту андеррайтингу СК «ІНГО Україна».
Найчастіше договори страхування кібер-ризиків покривають перші дві групи збитків. Тобто втрати страхувальника та шкоду, завдану третім особам. «Наша компанія уклала договір страхування з іноземною компанією, яка надає послуги кол-центру і консультативну підтримку своїх клієнтів на території України. Страховим випадком є факт настання відповідальності страхувальника за заподіяну третім особам шкоду. У результаті фактичного витоку, розкриття або передачі конфіденційної інформації; збою або відмови системи безпеки; будь-якого вторгнення, втручання, несанкціонованого доступу або несанкціонованого використання комп'ютерної системи компанії», – наводить приклад Антоніна Яковенко, заступник голови правління СК «Арсенал Страхування».
Як підтвердити збиток
Основна складність під час страхування кібер-ризиків – це фіксація збитків і доведення причинно-наслідкового зв'язку між страховим випадком і заявленим збитком. Крім того, суму збитків потрібно якось підрахувати і документально підтвердити.
«Найскладніше застрахувати масиви даних, які важко оцінити. Скільки коштує витік даних невеликої фірми або конкретної приватної особи? Яким чином оцінити збиток від них?», – міркує Андрій Семченко.
Якщо збитків зазнала безпосередньо компанія-страхувальник, проводиться експертиза, завдання якої – довести або спростувати вторгнення третіх осіб у комп'ютерну систему, чиї дії спровокували псування майна і простої у виробництві.
«При страхуванні відповідальності перед третіми особами факт настання страхового випадку підтверджується рішенням суду», – уточнює Антоніна Яковенко.
При цьому страховик не несе відповідальність за грубі порушення співробітниками компанії-страхувальника вимог з кібер-безпеки; за шахрайські дії страхувальника і дії його співробітників, які викликані їх недостатньою кваліфікацією.
Умови, покриття і ліміти договорів кібер-страхування страховики визначають індивідуально для кожного окремого клієнта. Поки що страхові суми, як правило, невеликі – у межах $500 000, а страховий тариф становить від 0,8 до 1,5% покриття.
На умови страхування впливає велика кількість чинників. Це сфера діяльності компанії, її внутрішні бізнес-процеси, контрагенти, з якими вона контактує, обсяги і характер конфіденційних даних (наприклад, фінансова документація, персональні дані клієнтів), рівень IТ-безпеки компанії та захисту даних, ступінь кваліфікації співробітників і дотримання ними елементарної цифрової гігієни.
«Для великих компаній може проводитися технічний аудит із залученням зовнішніх IТ-експертів. Уже зараз є тренд на автоматизацію цього процесу і з'являються продукти, що дозволяють проводити аналіз і визначати вразливість у інфраструктурі з мінімальним залученням фахівців. З розвитком ринку кібер-страхування ціна і доступність таких продуктів впаде, і, як наслідок, якість андеррайтингу істотно зросте», – розповідає В'ячеслав Хлопонін.
На думку першого віце-президента СК «AXA Страхування» Андрія Перетяжка, головна перешкода на шляху розвитку кібер-страхування в Україні – низький рівень автоматизації бізнесу. «Тому говорити про цей сегмент ринку варто в середньостроковій перспективі. На його формування в нашій країні буде потрібно мінімум 2–3 роки», – вважає Перетяжко.
Паралельно розвиватимуться сервіси і консалтинг, які безпосередньо пов'язані із захистом від кібер-ризиків. «Наприклад, до основного покриття страхової програми входить опція так званого реагування на кібер-інцидент. Вона покриває витрати на послуги фахівців, які залучаються для оперативного реагування і зупиняють кібератаку», – наводить приклад Андрій Семченко.
Може навіть покриватися кібер-шантаж. У цьому випадку страховик відшкодовує суму, сплачену здирникам за дешифрування заблокованої інформації підприємства (наприклад, бази 1С), а також за загрозу знищення технічної інфраструктури і цінних даних.
Страхова компанія «АСКА»* – одна з небагатьох компаній, хто вже пропонує комплексний підхід до страхування кіберризиків в Україні. Страхування від кібератак та кібертероризму, від випадкового витоку даних. Крім того, можна застрахувати відповідальність перед партнерами з ЄС від витоків даних, які повинні бути захищені відповідно до європейського регламенту про захист даних (GDPR). СК «АСКА» компенсує прямі збитки від кіберінциденту, а також збитки, пов'язані з перервою в роботі компанії. Покриваються витрати на відновлення репутації й антикризовий PR. Страховий тариф за програмами cyber-insurance залежить від заходів корпоративної безпеки, що вже впроваджені у вашій компані. «АСКА» використовує найкращі світові практики страхування від кіберзагроз та надійне перестрахування від європейських партнерів.
*На правах реклами.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].