Від 7 тендерних комітетів до 12 уповноважених осіб: успіх «Укренерго» в закупівлях
Марина Безрукова про реформування закупівель, критерії для оцінки постачальників та інструменти, які роблять процеси закупівель ефективнішими

Торік Національна енергетична компанія «Укренерго» стала замовником близько 2 000 закупівель на загальну суму понад 2,8 млрд гривень. І всі вони здійснюються за допомогою системи Prozorro. Про те, як компанія стала однією із перших у реформуванні власних закупівель – читайте в інтерв’ю з Мариною Безруковою – членом правління НЕК «УКРЕНЕРГО».
1. Ви одними з перших в Україні перейшли до електронних закупівель. Що саме цьому сприяло?
Щорічно Національна енергетична компанія «Укренерго» закуповує товари, роботи та послуги на близько 3,0 млрд грн. Закупівлі стають ефективними, якщо керівництво компанії в цьому зацікавлене та має чіткий вектор на прозорість, економію та чесну конкуренцію. Підписання в березні 2015 року Меморандуму про побудову в Україні прозорої та ефективної системи державних закупівель стало першим кроком на шляху до реформування закупівельної діяльності компанії.
Вже у квітні 2015 року ми розпочали тестову експлуатацію системи електронних закупівель Prozorro, тому на момент введення в дію Закону України «Про публічні закупівлі» з 1 квітня 2016 року НЕК «УКРЕНЕРГО» на всі 100% була готова до проведення електронних тендерів. Державна програма реформування держзакупівель стала передумовою трансформації закупівельної функції компанії. Реформа – це процес, за яким стоять люди, і якщо ти береш на себе відповідальність, то обов’язково досягнеш поставлених цілей.
2. Яких результатів вдалося досягти за 6 років роботи? Як змінювалася й вдосконалювалася ваша система?
Насамперед у нас в закупівлях була створена дуже активна команда. Ми постійно вивчаємо досвід міжнародних компаній, аналізуємо свою діяльність і формуємо завдання з розвитку системи закупівель. Спочатку закупівлі залишались децентралізованими – 7 тендерних комітетів (108 посадовців) у різних регіонах України не давали можливості досягти бажаної ефективності закупівельного процесу. Тому у 2017 році відбулась централізація закупівельної функції та було запроваджено Інститут уповноважених осіб – 12 професіоналів стали єдиним центром та ключовим драйвером реформ. Централізовані закупівлі – це дисципліна, порядок, уніфікований підхід, автоматизація процесів та ефективний спосіб скорочення витрат і ресурсів на закупівлю товарів та послуг, що використовуються всіма підрозділами компанії.
«Централізовані закупівлі – це дисципліна, порядок, уніфікований підхід, автоматизація процесів та ефективний спосіб скорочення витрат і ресурсів на закупівлю товарів та послуг, що використовуються всіма підрозділами компанії».
У 2018 році відбулась реорганізація організаційної структури компанії та була створена Дирекція управління ланцюгами поставок, завдання якої полягає в тому, аби побудувати нову систему стратегічної взаємодії з усіма зацікавленими сторонами, об’єднану інформаційними, грошовими та товарними потоками. Зміни, які ми впроваджували протягом останніх 5 років, завжди підтримувались керівництвом компанії. Без цієї підтримки побудувати ефективні механізми закупівель було б неможливо.
Наступний 2019 рік відзначився для компанії трансформацією закупівельної функції, зокрема було впроваджено систему категорійного менеджменту. Відбулось об’єднання функцій закупівельника, логіста та маркетолога, при якому управління ланцюгом постачання з множини окремих сегментів трансформувалось в єдиний інтегрований процес. Категорійний менеджмент охопив увесь цикл закупівлі:

Серед ключових нововведень – новий формат комунікації з бізнес-партнерами до початку проведення процедур закупівель та за результатами їх проведення. Зокрема – започатковано традицію проведення відкритих семінарів та презентацій щодо предмета закупівлі, інформування постачальників з урахуванням їхньої специфіки про певні позиції у річному плані закупівель, персоналізовані повідомлення-запрошення на торги з посиланням на оголошення в електронній системі закупівель Prozorro.
За результатами проведення закупівлі, як після укладання договору, так і скасування торгів, проводиться аналіз та надається зворотний зв'язок кожному учаснику закупівлі.
«Важливою подією у сфері закупівель НЕК «УКРЕНЕРГО» стало налагодження співпраці з британським інститутом професійного навчання у сфері закупівель, постачання та логістики Chartered Institute of Procurement and Supply».
У 2020 році важливою подією у сфері закупівель НЕК «УКРЕНЕРГО» стало налагодження співпраці з британським інститутом професійного навчання у сфері закупівель, постачання та логістики CIPS (Chartered Institute of Procurement and Supply) за програмою Procurement Excellence CIPS. НЕК «УКРЕНЕРГО» стала першою в Україні компанією, яка отримала сертифікат відповідності системи закупівель стандартам CIPS. Як наслідок – очікується підвищення операційної ефективності та посилення конкурентних переваг компанії на міжнародному ринку завдяки підвищенню прозорості закупівель.
3. Які обсяги закупівель компанія здійснює сьогодні?
У процесі щорічного планування операційної та інвестиційної діяльності центрами витрат за допомогою довідника уніфікованих номенклатур формуються потреби у закупівлі певних товарів, робіт та послуг. Центри витрат – це всі структурні підрозділи апарату управління та відокремлених підрозділів НЕК «УКРЕНЕРГО», які в межах встановлених лімітів (фінансового плану компанії) ініціюють проведення торгів та надають заявку для включення потреби до річного плану закупівель. Цьогоріч бюджет «Укренерго» складає близько 2,0 млрд грн – це понад 2 800 позицій плану.
4. Скільки вдалося заощадити компанії за цей час?
Ми ведемо статистику за роками, відстежуючи загальну суму заощаджених коштів і середній відсоток економії за кожен рік роботи з системою публічних закупівель. Загалом реформа допомогла нам заощадити за весь час величезну суму – майже 1,36 млрд грн. Детальніші дані наведені у таблиці нижче.

5. Як сьогодні у компанії здійснюються закупівлі?
Головні складові нашої успішної роботи сьогодні – це своєчасне планування, ефективне управління закупівлями та чітко вибудувана логістика. До структури Дирекції управління ланцюгами поставок входять:
- Департамент методології та аналітики закупівель. Він забезпечує планування, моніторинг та контроль на всіх стадіях закупівельного процесу.
- Департаменти, які здійснюють централізовані закупівлі товарів, робіт і послуг для потреб «Укренерго» у межах підпорядкованих категорій. Наразі їх існує три, в які входять по два категорійні відділи.
- Регіональні центри організації закупівель (РЦОЗ). Таких центрів в нас 6 і вони забезпечують потреби регіонів, управляють складським господарством компанії та виробничими запасами.
Наші внутрішні замовники, функціональні підрозділи компанії – дирекції по напрямам, центри витрат – делегували свої повноваження та відповідальність за закупівельний процес Уповноваженим особам, які одночасно виконують функції категорійних менеджерів. Усі види товарів, робіт і послуг розподілені на шість окремих категорій:

Категоризація – це важливий інструмент стратегічного сорсингу (категорійного менеджменту), який зв'язує бізнес-цілі компанії, постачальників та ринки. Ми побудували нову модель закупівельної функції.
Нова трансформована модель закупівельної функції
Планування закупівель:
- Визначення потреб.
- Визначення основних параметрів закупівлі.
- Дослідження ринку.
- Контроль цінових/вартісних ризиків.
- Формування кола потенційних постачальників.
- Складання профілю категорії.
- Розробка стратегії закупівлі.
- Затвердження Річного плану.
Управління закупівлями:
- Закупівлі на Prozorro.
- Проведення конкурсного відбору постачальників (процедурні закупівлі, допорогові/спрощені закупівлі, маркетингові дослідження).
- Відповідність вимогам законодавства.
- Укладання та супровід договорів.
- Співпраця з постачальниками на умовах партнерства.
Управління запасами:
- Приймання ТМЦ на склади за кількістю та якістю.
- Організація переміщення, перевезення, розвантаження, складування ТМЦ.
- Організація процесу вибуття запасів зі складів.
- Контроль обліку неліквідів.
- Реалізація вторинної сировини та металобрухту у Prozorro.Sale.
У наш час недостатньо просто знайти потрібний товар і постачальника. Категорійний менеджер відповідає за весь ланцюг постачання – від заявки до повного виконання зобов'язань за договором. Критеріями якості роботи є рентабельність категорії і досягнення планових показників ефективності (фінансових та якісних).
6. Якими є ключові принципи закупівельної діяльності компанії?
Ключовим інструментом ефективної закупівельної діяльності є крос-функціональна командна робота, коли внутрішні замовники (структурні підрозділи компанії), методологи, закупівельники і логісти працюють як одне ціле. Така форма роботи дозволяє ідентифікувати вимоги внутрішнього замовника, максимально використовуючи досвід, знання і навички залучених до процесу закупівель співробітників, та врахувати інтереси як окремої бізнес-функції, так і всього бізнесу в цілому, знайти правильний баланс.
Ми визначили ключові принципи та поставили цілі, яким має відповідати нова трансформована модель закупівельної функції.

Ключові цілі системи закупівель компанії:
- Забезпечення прозорості та контрольованості закупівель.
- Планування та контроль актуальності потреб.
- Уніфікація та стандартизація бізнес-процесів планування, закупівель та супроводу договорів.
- Оптимізація витрат на закупівлю товарів, робіт та послуг.
- Відповідність вимогам законодавства.

7. За якими критеріями ви оцінюєте постачальників?
Ефективна закупівельна діяльність компанії безпосередньо залежить від прозорості партнерських відносин з постачальниками. НЕК «УКРЕНЕРГО» використовує сформовану базу даних постачальників, яка постійно оновлюється завдяки маркетинговим дослідженням та електронній системі закупівель Prozorro. Для оцінки використовуємо наступні критерії:
- Регулярність та надійність поставки.
- Якість товарів, послуг чи робіт.
- Ціна та умови оплати.
- Фінансові показники, кредитоспроможність.
- Наявність застосованих ОГС (оперативно господарських санкцій), вчинення антиконкурентних узгоджених дій, що стосуються спотворення результатів тендерів, судових спорів.
- Ділова репутація.
За умови сегментації постачальників особлива увага приділяється діловій репутації бізнес-партнерів, що зумовлено високим рівнем ризиків наявності на ринку недобросовісних учасників. НЕК «УКРЕНЕРГО» дотримується принципу нульової толерантності щодо корупції, і основну роль у цьому покладено на категорійних менеджерів. Саме вони забезпечують гідне представлення інтересів компанії у відносинах з бізнес-партнерами, підтримуючи репутаційний імідж компанії.
«НЕК «УКРЕНЕРГО» дотримується принципу нульової толерантності щодо корупції, і основну роль у цьому покладено на категорійних менеджерів».
Для керівників, що хочуть імплементувати сучасні підходи до закупівель та керувати процесом змін, важливо розробити стратегію взаємодії з контрагентами, яка здатна створити цінність для компанії.
8. Як обирали майданчик для власної роботи?
У квітні 2015 року з ключових закупівельників компанії було створено робочу групу, яка одразу розпочала тестову експлуатацію інформаційно-телекомунікаційних систем електронних закупівель Prozorro за допомогою різних існуючих на той час авторизованих електронних майданчиків. По завершенню тестування команда НЕК «УКРЕНЕРГО» обрала SmartTender.biz – як дуже зручний та функціональний інструмент проведення закупівель. Він пропонує не тільки зручний інтерфейс і технічну підтримку, а ще й корисну аналітику й додаткові сервіси, які роблять процес закупівель ефективнішим.
«Після централізації функції закупівель компанії фахівці SmartTender об’єднали усі кабінети окремих підрозділів в один електронний кабінет».
Крім того, команда SmartTender швидко та якісно організувала приєднання відокремлених підрозділів НЕК «УКРЕНЕРГО» до роботи у форматі онлайн-торгів. У підсумку ми отримали єдину прогресивну платформу електронних закупівель, яка гарантує якісний супровід і забезпечує постійний технологічний розвиток. Після централізації функції закупівель компанії фахівці SmartTender об’єднали усі кабінети окремих підрозділів в один електронний кабінет, у якому менеджер закупівлі за допомогою фільтрів знаходить всі свої процедури та має можливість створити персональні налаштування для зручної роботи та пошуку.
9. Які є плани та перспективи розвитку закупівель компанії? Які великі тендери очікуються?
В умовах адаптації української енергомережі та законодавства до світових стандартів і тенденцій ми прагнемо впроваджувати нові інноваційні підходи до закупівельної діяльності. Наша мета – створити інструментарій для сталого розвитку нашої системи закупівель. Раніше за правилами проведення тендерів ми використовували єдиний критерій – ціну. При цьому, якщо подивитись на структуру вартості, то виходить, що ціна об'єкта може становити лише певний відсоток від загального обсягу витрат на закупівельну потребу. Сюди можна віднести монтаж/демонтаж, витрати на технічне обслуговування, ремонт і комплектуючі частини, витрати на енергоносії тощо – всі товари, роботи і послуги, які закуповуються компанією, мають свій життєвий цикл.
«Якщо подивитись на структуру вартості, то виходить, що ціна об'єкта може становити лише певний відсоток від загального обсягу витрат на використання товару».
З набуттям чинності нової редакції Закону України «Про публічні закупівлі» вартість життєвого циклу – це новий критерій оцінки пропозицій. Це позитивні зміни у законодавстві, оскільки одним із важливих завдань закупівлі є створення умов не лише для економії коштів, а й для забезпечення вигідного співвідношення між ціною та якістю, строками експлуатації товарів та екологічними критеріями. Водночас застосування критерію вартості життєвого циклу не повинно призводити до недобросовісної конкуренції та/або дискримінації учасників. Наразі ми розглядаємо різні варіанти для правомірного застосування такого критерію.